Anbefalte innlegg

Var ute å skifta kjøleveske nå, men lurte på om jeg har gjort alt riktig...

 

-få ut den gamle

-hell oppi ny, brukte vanlig vann til frosten kommer

-start motoren uten skrukorken

-sett på kald luft for og åpne slusene eller noe sånt

-hold turtal rundt 3000 i 4-5 min

-la vifta gå på 2-3 ganger

 

Er dette riktig måte å gå fram på? litt usikker på det med kald og varm luft styret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri fulgt noen slik prosedyre annet enn å tømme å fylle på, har noen ganger fått luft, men har da bare åpnet korken etter det har blitt trykk på systemet..

 

Men jeg ville ikke bare fylt vann, frostvesken gjør mer enn bare å hindre frost.. Korrosjon, rust, avleiringer osv... Jeg fyller alltid 50/50 uansett, frostveska er ikke så dyr at det gjør noe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok.

Trodde det var viktig med lufting jeg...

 

Jeg brukte vann for jeg tenkte jeg skulle gjøre det flere ganger i løpet av sommeren. Det er lenge siden det ble har blitt gjort, og det var ikke direkte rent det som kom ut...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK!! Men ville likevel brukt litt frostveske oppi, den har jo en rensende effekt og den... Kjøp en 20 liter på Biltema så kan du bytte et par ganger i uka, hehe

 

 

Er sikkert viktig å lufte, men har aldri fulgt en prosedyre.. Men er ikke sikkert jeg har gjort rett da? Men på en del biler sitter det og et par luftenipler på slangene på vei inn til varmeapparatet.. Er nok litt forskjellig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må åpne for varm luft for å få med registret til varmeaparatet, for å lufting så holder det stort sett med å finne en bratt bakke ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok... så det er varmlufta som skal på og ikke kaldlufta

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I 80`ien min kjøres det full guff i varmeregisteret hele tiden, man regulerer kun luften gjennom registeret. Hvordan det er på Golfn vet jeg ikke, men skader uansett ikke å guffe på da...!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet kjølevæske på min bil (-93 A80) for en liten tid tilbake.

Og da forhørte jeg meg med VW-Audi-fohandler angående lufting av kjølesystemet. De sa at man skulle starte opp bilen, og la motoren bli litt varm (lunken), for så å ruse opp turtallet litt, og deretter lufte med lufteskruen på kjølesystemet (hos meg er denne plassert på slangen som går inn til varmeregisteret).

Denne prosessen (økning av turtall/lufting) ble utført mange ganger, til jeg så at det ikke kom noe mer luft fra returslangen i tanken. Holdt vel på mellom ett kvarter og en halvtime (to kompiser av meg gjorde dette på en BMW, og de måtte holde på i godt over en time! ;) ).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor sier alle at man skal kjøre kupevifta når man skal lufte systemet?

 

Samme hvor mye du kjører den jævla vifta vil det ikke hjelpe noe som helst på luftinga.

Lufta er ikke i noen sammenheng i kontakt med vannsystemet.

 

Eneste grunnen du trenger å kjøre vifta er å sjekke når du er fornøyd med varmen i varmeregisteret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Porschen til bruttern er det faktisk ei elektrisk sirkulasjonspumpe som starter når man skrur på kupevifta og varme på temperaturvelgeren. Man skal skru på vifte og varme for å få denne pumpa til å pumpe gjennom registeret etter kjølevæskebytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bertil Farstad

Hvorfor sier alle at man skal kjøre kupevifta når man skal lufte systemet?

 

Samme hvor mye du kjører den jævla vifta vil det ikke hjelpe noe som helst på luftinga.

Lufta er ikke i noen sammenheng i kontakt med vannsystemet.

 

Eneste grunnen du trenger å kjøre vifta er å sjekke når du er fornøyd med varmen i varmeregisteret.

 

Jeg skal ikke påstå at man er nødt til å kjøre vifta, men jeg har hørt snakk om at man skal gjøre dette.

Dette for å få gjennomstrømning gjennom varmeregisteret, og det er man nødt til å ha på min bil i allefall, for lufteskruen (til kjølevæskesystmet) er plassert på inntaksslangen til varmeregisteret.

Men som sagt jeg skal ikke påstå noe. . .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg skifta kjøleveska på golfen min så tømte jeg ut den gamle å fyllte på med den nye,så kjørte jeg noen uker å lot dette gå gjennom systemet å lufte seg,så etterfyllte jeg bare med frostveske,sjekker nivået en gang i blant..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.