(Kan jeg fylle avgiftsfri diesel?)

Anbefalte innlegg

3 ting jeg bare må si,

 

1. På kontroller så tåler dem faktisk at dieselen er litt grønn, hvorfor fordi at dem bruker samme tankbiler til og bringe diesel til stasjonene og en tank bil slenger det alltid litt grønn diesel igjen på får man fyller på den vanlige.

 

2. Det finnes faktisk 2 sorter farget diesel, 1 beregnet for maskiner og alt det andre man måtte finne på og en annen type for båt.

 

3. Farga dieselen for båt er ofte enda billigere en den vanlige avgiftsfrie + at den har tilsatt noe mer olje pga f.eks 1 sylindra 10hk saab motor som trenger litt ekstra.

 

Mener på jeg ikke tar feil her, men men. Veit jaffal at vis man fyller avgiftsfri diesel på en stasjon og sier det er til båt får man 30 øre billigere, hvorfor? har ingen anelse...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eneste jeg veit er at det bare er å kjøre med "Littmindre"avgifts fri diesel..

er ikke noen forskjell annet en i fargen..

men va er denne dieselen oppe i nå er den ikke nesten 8kr?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ehm, i tr.heim er den iallefall 11,40kr/liter

 

eller mente du avgiftsfri?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er tillat med 3% fargestoff i tanken.

om du har en dieselbil med dieselvarmer er det stor sjanse for at den vil begynne å ryke,og det er på grunn av st det kokser seg i brenneren,det samme gjelder for steamere og sentralfyr/dantherm.

om du har en eldre dieselbil så spiller det ingen rolle,men på en nyere er jeg mere skeptisk.

en annen ting når du kjører på farga diesel er det at det stanker mere av bilen og forbruket ditt går noe opp,så det er lite å tjene på det om du ikke har tillgang til gratis diesel gjennom jobb eller venner.

jeg har aldrig vært i noen kontroll de 10åra jeg har kjørt på farga diesel.kjørte bare 2 tanker på caravellen før det blei kalt i vinter og dieselvarmeren røykla hele parkeringa uttafor prix.og det skader ikke med noen dråper olje i dieselen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Ja du kan kjøre med farget diesel uten å være redd for motorhavari. Kan ikke skjønne at chipping skulle ha noe å si.

 

2. Det nytter IkKE å ha vanlig diesel på tanken, og en "ekstra tank", prøven taes ifra diesel filteret.

 

3. Det er lov med 3% farget diesel på tanken, dette tilsvarer da i en 60 liters tank 1,8 liter. Såpass kan du nesten risikere å få med ifra stasjonen.

 

4. Det er UTROLIG lite farget diesel som skal til før du ser fargen. Det TAR endel tanker før alt fargestoffet er borte.

 

hilsen en som selv har blitt stoppet i diesel kontroll (og selvfølgelig hadde mitt på det rene)

 

(og jeg er ikke yrkessjåfør, ihvertfall ikke etter veiene :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Btw: bøtene om du blir tatt er SVÆRT høye. En annen ifra bygda ble tatt i samme kontroll som jeg ble stoppet i, og han fikk 20.000 i bot.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, dette var en fin tråd;) så en bonde for ikke så lenge siden som kom med traktor å skulle fylle avgiftsfri, han hadde den største tunken jeg noen gang hadde sett, sikkert flere 100 liter på egen henger, gudene vet hva han skulle med så mye på den årstiden her;)

 

men jeg har aldri hørt eller opplevd at noen har vært i en slik sjekk av diesel før, så noen stor risiko er det nok ikke=)

 

Det kan jo tenkes at traktorene og andre landbruksmaskiner trenger drivstoff andre tider enn om sommern.. Vi fyller selv en 1000liter tank hver gang vi fyller. Det går for 1000liter med flere maskiner igangen på fullt kjør

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

2. Det nytter IkKE å ha vanlig diesel på tanken, og en "ekstra tank", prøven taes ifra diesel filteret.

)

 

Da praktiseres det forskjellig.

 

Prøve ble tatt i fra dieseltankene på alle vår lastebiler:)

Har også fått lov til å kjøre på grønndiesel på lastebilene som går på lukket anleggsområde..... så "spor" av grønn diesel vil nok evnt sette seg i filter. om prøvene altid skal tas i fra filter, så vil det jo bli en tids krevende kontroll.

 

Og om du har spor etter grønndiesel i filteret, så har jo ikke det noe å si..., kan ikke ta deg for kjøring med evnt grønn diesel for 50,000km siden, da det blir litt vanskelig å bevise tidsrommet og mengde....

 

Skal de ta deg, må de ta deg med det der og da.... dvs i tanken :)

 

Kjører bestandig med 2stk fat (dvs 400l grønndiesel) bak på firmabilen.... det går tross alt 300-350l diesel på en arbeids dag :) 1000l holder nok ikke lenge :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt om en bonde som fyllte avgiftsfri diesel på ett par plasttanker på 1000 liter som han lot stå i solveggen ved låven gjennom hele sommeren, og etter en god stund hadde fargestoffet skillt seg fra resten av dieselen og lå som grums i bunn av tankene.

Om det faktisk fungerer vet jeg ikke, men det går jo ann prøve med en 20 liters plastdunk med avgiftsfri diesel.

Uansett er vel oddsen for at noen sjekker fargen på dieselen i tanken/dieselfilteret så lav, at det er lønnsomt å kjøre med avgiftsfri diesel.

Tror aldri jeg har hørt om noen som har blitt stoppa.

Om du kjører i ett par år og har spart 50000kr, blir stoppa og får en bot på 20000 kr har det fortsatt lønnt seg.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grovt regnet sparer man mellom 6000 og 7000 kr hvis man kjører 20000 km i året! Hvertfall hvis man regner differansen på 4 kr literen og snittforbruk på 0,8

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å sile det gjennom en loff?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En gammel nabo av meg ble stoppet med sin Mercedes veteran-lastebil for noen år siden. Han hadde fylt feil på en bensinstasjon og ringte selv til politiet og fortalte om dette. Da kom både politi og folk fra BT var det vel og tok en test av dieselen. Da de oppdaget fargestoff i dieselen hans ble han anmeldt for å ha kjørt på grønn diesel og bota endte til slutt på 110000,- mener jeg det var. De regner utfra hvor lenge du KAN ha kjørt avgiftsfritt og bota blir deretter. Gammel lastebil med mange km ble dyyrt. Dette sto i HA den gangen.

Men, så kan man begynne å lure da, når man selv sier ifra etter en tabbe, for så å bli bøtelagt så er det vel noe galt med Staten Norge her også?: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt om en bonde som fyllte avgiftsfri diesel på ett par plasttanker på 1000 liter som han lot stå i solveggen ved låven gjennom hele sommeren, og etter en god stund hadde fargestoffet skillt seg fra resten av dieselen og lå som grums i bunn av tankene.

Om det faktisk fungerer vet jeg ikke, men det går jo ann prøve med en 20 liters plastdunk med avgiftsfri diesel.

Uansett er vel oddsen for at noen sjekker fargen på dieselen i tanken/dieselfilteret så lav, at det er lønnsomt å kjøre med avgiftsfri diesel.

Tror aldri jeg har hørt om noen som har blitt stoppa.

Om du kjører i ett par år og har spart 50000kr, blir stoppa og får en bot på 20000 kr har det fortsatt lønnt seg.:)

 

Eventyr??

Etter det jeg har hørt fra folk som har blitt tatt blir bota regnet ut fra når bilen ble registrert på eier og de regner da med at du har kjørt på avgiftsfti diesel siden du registrerte kjøretøyet.

To entreprenører i omegn der jeg bor ble stoppa en sommer på vogntogene sine, begge da med farga Diesel.

Den ene fikk 150000 i bot den andre i overkant av 200000.

Ene av disse to ble stoppa få måneder etterpå og fikk nesten dobla bota og gikk konkurs.

Sparer da ikke 50000 på et par år på en vanlig personbil!!? Blir nok heller noen få tusen det er snakk om.

Skjønner ikke att folk gidder ta sjangsen.

Det at ikke folk blir kontrollert er bare tull..Det er bare det at man hører helst historier om de det har gått bra med og hvor maaange penger de har spart..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En gammel nabo av meg ble stoppet med sin Mercedes veteran-lastebil for noen år siden. Han hadde fylt feil på en bensinstasjon og ringte selv til politiet og fortalte om dette. Da kom både politi og folk fra BT var det vel og tok en test av dieselen. Da de oppdaget fargestoff i dieselen hans ble han anmeldt for å ha kjørt på grønn diesel og bota endte til slutt på 110000,- mener jeg det var. De regner utfra hvor lenge du KAN ha kjørt avgiftsfritt og bota blir deretter. Gammel lastebil med mange km ble dyyrt. Dette sto i HA den gangen.

Men, så kan man begynne å lure da, når man selv sier ifra etter en tabbe, for så å bli bøtelagt så er det vel noe galt med Staten Norge her også?: bh :

 

Synes dette høres merkelig ut! Jeg har selv hørt om folk som har vært uheldige å gjort dette og sagt i fra. Da har det bare vært å betale skyldig avgift hos BT.

 

Mange som snakker om det blir holdt kontroller for dette. Selv har jeg aldrig opplevd dette. Kjenner heller ikke et hode som har blitt stoppet. Så jeg vil tro at man kanskje må ha litt flaks for å bli stoppet. Mulig tungbiler blir stoppet oftere, men har heller ikke opplevd å bli stoppet i lastebil heller.

 

Noe jeg har tenkt på hva er egentlig dette fargestoffet? Kan man ikke tilsette noe for å nøytralisere det? Kan det ikke renses ut på noen måte?

 

Som det også nevnes her så synes jeg ikke å spare 10 000 i året på en personbil er så utrolig mye heller. Klart det er større penger å spare på en tungbil. Tviler på at jeg noen gang kommer til å fylle tanken med farget heller......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyllte avgiftsfri for 8,14kr/l for noen dager siden. Er vel egentlig ikke verdt det eller?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaggu blei det diskusjon ut av dette da.... ENDELIG LITT ACTION....: haha :

 

Nå har det seg sånn da at hvis jeg kan fylle farga diesel får jeg gratis diesel og da er det brått VELDIG mye og spare på en måte med tanke på at jeg kjører pluss minus 30000km i året.... : rolleyes

Hvis man uansett må fylle på en stasjon er det ikke så mye og tjene på det så da hadde jeg ikke tenkt tanken på det i det hele tatt....

 

Men nå har det seg sånn at jeg har jobba på esso(jobber nå på statoil) og vi hadde en kunde på esso i sommer som fylte feil og kom inn til oss fortvilet og spurte hva hun skulle gjøre. Våre restriksjoner var da og be kunden ringe og oppgi navn samt reg nr pluss antall fylte liter. Hun fikk da til svar at hun måtte komme til svinesund(tollen) så di fikk tappet tanken hennes så hun kunne fylle ny diesel. Hun fikk da ikke igjen pengene for den farga dieselen eller noen ting.... Så det ville blitt nesten dobbelt så dyrt for henne... Aner ikke hva det endte med at hun gjorde, men det er hvertfall det du får beskjed om hvis du ringer og skal være "ærlig" borger.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyllte avgiftsfri for 8,14kr/l for noen dager siden. Er vel egentlig ikke verdt det eller?: klø :
Da er det bedre å fylle bio-diesel til 8,88 kr litern å det er helt lovlig. PS! Husk på at det er medlemmer i klubben som jobber i Tollvesenet :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det bedre å fylle bio-diesel til 8,88 kr litern å det er helt lovlig. PS! Husk på at det er medlemmer i klubben som jobber i Tollvesenet :rolleye:

 

Hehe: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det bedre å fylle bio-diesel til 8,88 kr litern å det er helt lovlig. PS! Husk på at det er medlemmer i klubben som jobber i Tollvesenet :rolleye:

 

At de har arbeid er helt fint det, og jeg tror ikke noen med vettet i behold sitter på internett i arbeidstiden for og ta klubb kolegaer... Eller ei motsatt tar med seg arbeidet hjem og melder andre. Jobben demmes er og ta folk når man har kontroller som er bestemte, ikke drive og ta folk påp fritiden pga man kan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det bedre å fylle bio-diesel til 8,88 kr litern å det er helt lovlig. PS! Husk på at det er medlemmer i klubben som jobber i Tollvesenet :rolleye:

 

Skulle akkurat til og si det selv...må jo tenke dere om før dere skriver inn innleggene. Er jo folk fra tollvesen og Bt som er innpå disse sidene og kikker. Skjønner ikke at folk tør å si sånt her,skjønner heller ikke at dem legger ut bremsepapirer og diverse på biler som er hverdagsbiler og registrerte.: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle akkurat til og si det selv...må jo tenke dere om før dere skriver inn innleggene. Er jo folk fra tollvesen og Bt som er innpå disse sidene og kikker. Skjønner ikke at folk tør å si sånt her,skjønner heller ikke at dem legger ut bremsepapirer og diverse på biler som er hverdagsbiler og registrerte.: klø :

 

De må gjerne lese dette, for i utgangspunktet var spørsmålet om jeg kunne fylle eller ikke.... Når noen sier jeg ikke kan det selvfølgelig må jeg da av nysgjerrighet finne ut hvorfor jeg ikke kan isåfall....

 

Og hvis man er så hekta på jobben sin at man sitter og leser på forumet til klubber for og finne noen og "ta" bør man etter sånn som jeg ser det finne seg en ny jobb for det er ikke bra og "leve" så iherdig for jobben sin....: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eventyr??

Etter det jeg har hørt fra folk som har blitt tatt blir bota regnet ut fra når bilen ble registrert på eier og de regner da med at du har kjørt på avgiftsfti diesel siden du registrerte kjøretøyet.

To entreprenører i omegn der jeg bor ble stoppa en sommer på vogntogene sine, begge da med farga Diesel.

Den ene fikk 150000 i bot den andre i overkant av 200000.

Ene av disse to ble stoppa få måneder etterpå og fikk nesten dobla bota og gikk konkurs.

Sparer da ikke 50000 på et par år på en vanlig personbil!!? Blir nok heller noen få tusen det er snakk om.

Skjønner ikke att folk gidder ta sjangsen.

Det at ikke folk blir kontrollert er bare tull..Det er bare det at man hører helst historier om de det har gått bra med og hvor maaange penger de har spart..

 

Det med bot på 20 000 fikk jeg herfra, aner ikke hva bøtesatsene ligger på jeg...

 

 

Btw: bøtene om du blir tatt er SVÆRT høye. En annen ifra bygda ble tatt i samme kontroll som jeg ble stoppet i, og han fikk 20.000 i bot.

 

Men hvis dette stemmer

...De regner utfra hvor lenge du KAN ha kjørt avgiftsfritt og bota blir deretter. Gammel lastebil med mange km ble dyyrt....

 

Hvordan kan han lastebilsjåføren først bli stoppet og få en bot, så bli stoppet ett par mnd senere og få doblet boten.

Hadde han kjørt tre ganger så langt etter at han sist fikk bot?

Eller hadde avgiftene økt?

Synes det hørtes ut som lite eventyr jeg da men ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han ble nok stoppet et par mnd senere fortsatt med grønndiesel på tanken. Da fikk han nok en bot lik den han fikk noen mnd før, derav dobbel bot... De regner som en før meg her har skrevet, fra dato da kjøretøyet ble registrert på eier, og antall kjørte km. Correct me if I'm wrong, men er da dette jeg har hørt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De må gjerne lese dette, for i utgangspunktet var spørsmålet om jeg kunne fylle eller ikke.... Når noen sier jeg ikke kan det selvfølgelig må jeg da av nysgjerrighet finne ut hvorfor jeg ikke kan isåfall....

 

Og hvis man er så hekta på jobben sin at man sitter og leser på forumet til klubber for og finne noen og "ta" bør man etter sånn som jeg ser det finne seg en ny jobb for det er ikke bra og "leve" så iherdig for jobben sin....: rolleyes

 

Ja da men jeg bare la merke til at noen andre her skrev at de fylte. Men uansett er det jo like greit å ikke si noe her,har hørt fra om andre tilfeller på andre forum på nett om slike tilfeller der tollvesen eller bt har hentet opplysninger fra forumene....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.