Montere stabilisatorstag bak på type 85?

Anbefalte innlegg

Ser det er mange som bytter ut hele understellet på type 85 til understell fra Audi S2. Og der er det kanskje stag originalt? Det må da være en annen måte og få stag bak på? Er det noen som sitter på bilder av en slik montering? Trenger ikke være fra type 85, men helst av ettermontert stag. Hadde hjulpet meg mye:) Kunne vært morsomt og fått det til! Stag bak pluss coilovers vil nok hjelpe til og få en mere leken rompe?: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, ikke veldig vanskelig, men du trenger en deletravers fra fronten på en 90/Coupe samt et sveiseapparat. Fremgangsmåten, med bilder, kan du lese i denne amerikanske tråden: Rear Sway Bar for Coupe, 80/90, 4000, Ur-quattro

 

Det har vært på min "To do" liste i årevis, men jeg har aldri fått somlet meg til å skaffe den riktige traversen fra en 2.0/2.2-liter bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tuuuuuuse tuuuusen takk!!!: smil ::tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vært på min "To do" liste i årevis, men jeg har aldri fått somlet meg til å skaffe den riktige traversen fra en 2.0/2.2-liter bil.

Det kan da ikke være vanskelig å finne disse delene da. Må da kan bruke fra vanlig forhjulstrekker?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, for det er ingen stor forskjell i fronten på fwd og quattro. Hovedforskjellen er at fwd bruker 22 mm stabstag, mens quattro har et på 26 mm. 4-syl biler har stabstag på 21 mm, men denne har en annen type innfestning som gjør at man må bruke bærearmene fra 4-syl biler, og disse er av en svakere konstruksjon. Våre quattroer har samme type bærearemer bak som foran på alle 5-syl biler.

 

Mulig nyere 4-syl biler (etter 1988) har samme typen armer på 4-og 5-syl biler. Jeg skaffet meg en travers fra en 87 eller 88 B3 1.8, og har valgt å ikke bruke deler fra denne på min bil. Derfor må jeg skaffe fra en femmer-bil før jeg kan få sveiset litt under baken på min egen quattro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Per: så man vil kunne flytte stabstaget fra foran til bak på en 83 80Q, for så å sette inn bærearmer fra en 4syl og 4 syl stabstag foran?

 

Man vil jo gjerne ha stivere stabstag bak på disse bilene.

 

Jeg har nemlig tilgang på en 80 GTE fwd delebil som har polyforinger i forstilling, og med tanke på at min 83 80Q tilnærmet ikke har foringer igjen foran hadde jeg tenkt å gjøre ett hurtig bytte...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, for det er ingen stor forskjell i fronten på fwd og quattro. Hovedforskjellen er at fwd bruker 22 mm stabstag, mens quattro har et på 26 mm. 4-syl biler har stabstag på 21 mm, men denne har en annen type innfestning som gjør at man må bruke bærearmene fra 4-syl biler, og disse er av en svakere konstruksjon. Våre quattroer har samme type bærearemer bak som foran på alle 5-syl biler.

 

Mulig nyere 4-syl biler (etter 1988) har samme typen armer på 4-og 5-syl biler. Jeg skaffet meg en travers fra en 87 eller 88 B3 1.8, og har valgt å ikke bruke deler fra denne på min bil. Derfor må jeg skaffe fra en femmer-bil før jeg kan få sveiset litt under baken på min egen quattro.

Vil det være dumt å ta av det staget jeg har forran og sette det bak og heller skaffe et forran fra en forhjulstrekker som gjør det litt svakere? Da vil det jo bli stivere bak?:) For det understyrer jo helt vilt på disse bilene! Eller er det bedre og finne noe enda stivere bak en forran? Kan vel ikke ha noe og si om stagene forran og bak er like sterke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Per: så man vil kunne flytte stabstaget fra foran til bak på en 83 80Q, for så å sette inn bærearmer fra en 4syl og 4 syl stabstag foran?

 

Det skal gå fint an det ja, for selve festene til stabstaget som er sveiset på traversen foran er like.

 

Man vil jo gjerne ha stivere stabstag bak på disse bilene.

 

Vil man det? Det var jeg ikke klar over. Jeg vet bare at Audi hadde stabstag bak på de tidligste Urquattro, men de fjernet det i 82 eller 83 for å gi bilen litt mere tilgivende kjøreegenskaper. Bra for amatørene bak rattet!

 

Jeg har nemlig tilgang på en 80 GTE fwd delebil som har polyforinger i forstilling, og med tanke på at min 83 80Q tilnærmet ikke har foringer igjen foran hadde jeg tenkt å gjøre ett hurtig bytte...

 

Bare å sette i gang det, men som sagt, de enkle bærearmene passer bare sammen med det tilhørende stabstaget pga forskjellige innfestninger på armene.

 

Ellers har min plan vært å ha 26 mm foran som er originalt, og ha 22 mm bak fra en forhjulstrekk femmer. Da behøver man heller ikke å bytte bærearmer, bare sveise på festene på traversen bak og skru det sammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, for det er ingen stor forskjell i fronten på fwd og quattro. Hovedforskjellen er at fwd bruker 22 mm stabstag, mens quattro har et på 26 mm. 4-syl biler har stabstag på 21 mm, men denne har en annen type innfestning som gjør at man må bruke bærearmene fra 4-syl biler, og disse er av en svakere konstruksjon. Våre quattroer har samme type bærearemer bak som foran på alle 5-syl biler.

 

Mulig nyere 4-syl biler (etter 1988) har samme typen armer på 4-og 5-syl biler. Jeg skaffet meg en travers fra en 87 eller 88 B3 1.8, og har valgt å ikke bruke deler fra denne på min bil. Derfor må jeg skaffe fra en femmer-bil før jeg kan få sveiset litt under baken på min egen quattro.

 

Hm, når du sier at 4-syl biler har stabstag på 21mm, gjelder det både fwd og quattro? For på min 80 GTE quattro er det 26mm stabstag foran, og bærearmene ser kliss like ut som de jeg hentet fra en GT Coupe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers har min plan vært å ha 26 mm foran som er originalt, og ha 22 mm bak fra en forhjulstrekk femmer. Da behøver man heller ikke å bytte bærearmer, bare sveise på festene på traversen bak og skru det sammen.

Vil tro denne løsningen er den som er enklest og kanskje den beste:) Tror jeg blir å gå for den. Disse bilene slipper jo bak uten stag så jeg vil tro at det absolutt gjør det med et 22mm stag bak : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, når du sier at 4-syl biler har stabstag på 21mm, gjelder det både fwd og quattro?

 

Det gjelder FWD.

 

For på min 80 GTE quattro er det 26mm stabstag foran, og bærearmene ser kliss like ut som de jeg hentet fra en GT Coupe.

 

Den er satt opp slik siden den er en quattro. Den skal være sportsligere enn en komfortabel familiebil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jess Per, da er vi enige.

 

Da mangler jeg faktisk bare et stabstag fra en fwd femmer så kan jeg og gjøre denne modden, bærearmene fra Coupe'n monterte jeg nemlig bak :)

 

Men nå når vi først er inne på forskjeller rundt 4-syl/5-syl/quattro/fwd, er det noen fysiske forskjeller mellom fjærbein på typ81/85 quattro med og uten servo? Atke oppgir forskjellige delenummre, og spesifiserer i tillegg "80" som modell på 4 av delenummrene, men hadde vært interessant å vite hva den eventuelle fysiske forskjellen er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, jeg har litt tungt for det. Er det fester til stabstaget på bærearmene bak på cq som standard? Slik at å sveise på fester traversen er det som mangler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, jeg har litt tungt for det. Er det fester til stabstaget på bærearmene bak på cq som standard? Slik at å sveise på fester traversen er det som mangler?

 

Stabstaget festes med link-armer til bærearmen, og skrus fast gjennom et hull i bærearmen. Her er et bilde som viser komponentene:

 

swaybar-vi.jpg

 

Alle fire bærearmene er like på quattroene, det er bare opphengskula som er forskjellig foran/bak. Dermed er alt som trengs å sveise på brakettene som holder staget, tilsvarende til foran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle fire bærearmene er like på quattroene, det er bare opphengskula som er forskjellig foran/bak. Dermed er alt som trengs å sveise på brakettene som holder staget, tilsvarende til foran.

 

I teorien så stemmer dette, men det er ikke alle som har bærearmer bak med sete for stabstag. Trenger da bærearmer fra en FWD i tillegg. Er bare til å legge seg under bilen å se etter, er nok eneste måte for å være sikker på hva du har på din bil....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I teorien så stemmer dette, men det er ikke alle som har bærearmer bak med sete for stabstag. Trenger da bærearmer fra en FWD i tillegg. Er bare til å legge seg under bilen å se etter, er nok eneste måte for å være sikker på hva du har på din bil....

 

Jeg har ikke sete for stabstag på mine bærearmer. Må jo kan bruke dem som står forran på quattro bak?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke sete for stabstag på mine bærearmer. Må jo kan bruke dem som står forran på quattro bak?:)

 

Stemmer, du kan bruke fremmre bærearmer fra mange Audier. Fra alle typ 81/85 med femmer... Du kan nok også bruke fra en del typ 89.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp denne ståden igjen. Bildene i Vwvortex forumet ang montering av dette stabstaget bak er selvfølgelig borte nå etter 4 år. Er det noen som har lagret disse bildene eller som har andre bilder av tilsvarende løsning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk dette montert. Lager nye fester på travers, bruker linkearmer, bærearmer og stabstad fra 90FWD. Bruker du linkearmene fra CQ som jeg gjorde først så tar dette i drivakselen da det er forskjellig utforming ppå disse. Linkearmene kan meget enkelt lages om man bruker et 10mm rundstål og gjenger dette i endene med M8 gjenger. Skulle gjort det selv om jeg viste hvor enkelt det var.

 

Bildene viser montering uten foringer midt på staget men dette er en enkel jobb. Om du har delene så er det gjort på 2 timer.

DSCF1650 (Large).JPG

DSCF1657 (Large).JPG

DSCF1658 (Large).JPG

DSCF1659 (Large).JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er bildene av hvor ugunstig nære drivakselen staget kommer med feil linkearmer (tar borti). Etter litt endring i mine planer ble staget montert på broderns 80GTE og bilen ligger MYE bedre på veien. Etter hva jeg fikk inntrykk av så er den mye finere på vinterføre i år en i fjord:evil:

DSCF1660 (Large).JPG

DSCF1663 (Large).JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lenkearmer fra en type 89 og disse er nok bedre som du sier siden de har en mere S form. Blir nok en lignende løsning som du har der ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.