Hvilken gass skal brukes ved sveising av rustfritt?

Anbefalte innlegg

Har planer om å bygge eksos, og kikket på røra hos Torshov i kveld. De så faktisk ikke så gærne ut, med ganske tjukke vegger. Spørsmålet blir da, hvordan er det å sveise rustfritt i forhold til vanlig stål? Hvilken dekkgass skal jeg bruke? Har 82/18 argon/co2, kan denne benyttes? Søkte litt på nettet, og det så ut som anbefalt gass var noe heliumblandet greier, men regner med dette koster litt å få tak i.

 

Tips og råd mottas med takk.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge det er en form av dekk gass så mener jeg at det skal gå bra! funka fint da jeg sveiste aluminium sist. Brukte vell Co2 om jeg ikke husker feil! Kan vell bruke argon også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville brukt ren argon og et tig apperat. Bruk også bakgass, og du vil få en helt tett og sterk sveis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har planer om å bygge eksos, og kikket på røra hos Torshov i kveld. De så faktisk ikke så gærne ut, med ganske tjukke vegger. Spørsmålet blir da, hvordan er det å sveise rustfritt i forhold til vanlig stål? Hvilken dekkgass skal jeg bruke? Har 82/18 argon/co2, kan denne benyttes? Søkte litt på nettet, og det så ut som anbefalt gass var noe heliumblandet greier, men regner med dette koster litt å få tak i.

 

Tips og råd mottas med takk.:)

 

Mison 18 kalles den gassen du har (om du har kjøpt den hos AGA) Dette er en finfin gass til å sveise rustfritt eksosanlegg med. Jeg har sveist noen meter med denne uten problem (det er jo gassen som er anbefalt fra AGA til akkurat dette formålet da)

 

Det finnes forøvrig 2 typer tykkelser på rustfrie røra hos torshov, ligger ofte litt om hverandre.. er nok fra 2 leverandører tenker jeg. 1.0mm og 1.5mm godstykkelse kan jeg se for meg det er.

Jeg valgte de tynneste sist gang jeg handla, mindre vekt : smil :

Så er det bare å kjøpe seg en 2,5" rustfri lyddemper fra ferrita, og du er i mål :) perfekt lyd og fri flyt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville brukt ren argon og et tig apperat. Bruk også bakgass, og du vil få en helt tett og sterk sveis.

 

Tig-apparat er ikke aktuelt, da jeg har et mig-apparat.

 

Nå er jeg rimelig fersk med sveising, men er det ikke akkurat bakgass jeg bruker, da? Eller er det forskjell på bakgass og dekkgass?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mison 18 kalles den gassen du har (om du har kjøpt den hos AGA) Dette er en finfin gass til å sveise rustfritt eksosanlegg med. Jeg har sveist noen meter med denne uten problem (det er jo gassen som er anbefalt fra AGA til akkurat dette formålet da)

 

Det finnes forøvrig 2 typer tykkelser på rustfrie røra hos torshov, ligger ofte litt om hverandre.. er nok fra 2 leverandører tenker jeg. 1.0mm og 1.5mm godstykkelse kan jeg se for meg det er.

Jeg valgte de tynneste sist gang jeg handla, mindre vekt : smil :

Så er det bare å kjøpe seg en 2,5" rustfri lyddemper fra ferrita, og du er i mål :) perfekt lyd og fri flyt.

 

Har ikke kjøpt hos AGA, er engangsflaske, men sikkert samme gassen.

 

De røra jeg så på var faktisk ganske stor forskjell på tykkelsen. Et 60 graders bend er jeg rimelig sikker på hadde 2 mm vegger, men de andre benda og rette rør virket tynnere, men ikke mindre enn 1,5 mm. 1 mm er jo nesten bare karrosseriplatetykkelse.

Er helst ute etter rør med 2 mm vegger, lettere å sveise samt at de muligens demper lyden og har litt mindre resonans enn de tynnere. Jeg vil nemlig ha minst mulig lyd, men fri flyt. Får se hva jeg finner av lyddempere, men blir vel en 3", og heller en ekstra sylindrisk med perforerte vegger midt under bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bakgass brukes kun ved Tig sveising.

Dette er forøvrig den metoden som også gir finest resultat.

Tig sveiset 3" rustfritt til S2'n min.

Mye arbeid, men fikk et resultat jeg var fornøyd med både utseende og lydmessig. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tig-apparat er ikke aktuelt, da jeg har et mig-apparat.

 

Nå er jeg rimelig fersk med sveising, men er det ikke akkurat bakgass jeg bruker, da? Eller er det forskjell på bakgass og dekkgass?

 

Når du sveiser med tig har du dekkgass utvendig, men når du sveiser rør, så må du ha bakgass i tilegg til dekkgass. Altså du tetter begge rør ender med teip, og legger inn en slange med argon i ene enden for å få gass på baksiden av røret. Bruker du ikke bakgass på rør sveising, så vil det se ut som fugelen har driti innvendig i røret. Og bruker du tig har du garantert helt tette sveiser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du sveiser med tig har du dekkgass utvendig, men når du sveiser rør, så må du ha bakgass i tilegg til dekkgass. Altså du tetter begge rør ender med teip, og legger inn en slange med argon i ene enden for å få gass på baksiden av røret. Bruker du ikke bakgass på rør sveising, så vil det se ut som fugelen har driti innvendig i røret. Og bruker du tig har du garantert helt tette sveiser.

 

Ok, da lærte jeg noe nytt i dag også. Takk for forklaringen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Argon 4.0 ved TIG sveising... Og du er ikke nødt til å bruke bakgass ved sveising av rør med TIG...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Argon 4.0 ved TIG sveising... Og du er ikke nødt til å bruke bakgass ved sveising av rør med TIG...

 

Du er ikke nødt nei, men sveisen vil bli vesentlig dårligere innvendig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interresant, dette med bakgass skal prøvest ut når ny eksos skal bygges:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med mig/mag har jeg sveist noen kilometer med rustfri tråd nå, og der ser da vitterlig sveisene ikke ut som fågelbajs innvendig, derimot er det tegn til god gjennomsmelting :) og har til gode å se at noe rustfritt eksosanlegg jeg har sveiset har sprukket opp og, det er tross alt ikke snakk om samme tempraturene som i ett grenrør.

 

Skal man lage ett grenrør derimot bør man bruke bakgass, der er det langt større krav til kvalitet på sveisene.

 

Går forøvrig med vannvittig mye bakgass og når det brukes, går visst fort med 20kg gass når man lager ett veldig bra grenrør...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ved sveising av rustfritt med MIG så fant man ut av gassen man skulle/burde bruke er?

Jeg har sveist et eksosanlegg med rustfrie elektroder og det gikk bare fint! Ble en slett overflate på innsiden også. Så ut som bløt, slett "fågelbajs" :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis man sveiser med tig uten bakgass så kan man likegodt bruke elektroder. Eneste forskjellen er at det kanskje blir en smule penere med tig. Tig med bakgass gir uansett best resultat, både med tanke på utseende og kvaliteten på selve sveisen.

men man bruker det man har, og resultatet blir sikkert ok!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis man sveiser med tig uten bakgass så kan man likegodt bruke elektroder. Eneste forskjellen er at det kanskje blir en smule penere med tig

Jaha? Kan du utdype?

Er ingen expert, men har da sett noen sveiser i min tid og ingenting kan måle seg med TIG..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen expert jeg heller, men har dratt med meg litt erfaring. For å få en fullgod tig sveis (på rør) er det nødvendig med bakgass.. Det jeg mente var at hvis man sveiser skikkelig med elektroder så blir det sikkert en like god sveis som tig uten bakgass. Mig\mag og rustfritt\syrefast har jeg aldri prøvd så det har jeg ingen formening om..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen expert jeg heller, men har dratt med meg litt erfaring. For å få en fullgod tig sveis (på rør) er det nødvendig med bakgass.. Det jeg mente var at hvis man sveiser skikkelig med elektroder så blir det sikkert en like god sveis som tig uten bakgass. Mig\mag og rustfritt\syrefast har jeg aldri prøvd så det har jeg ingen formening om..

 

Hvis man sveiser med MIG/MAG og bruker 1.6mm rør så vil jeg tro at det brenner seg godt gjennom; uansett godt nok til at det er brukbart som eksosanlegg:) Et grenrør setter jo helt andre krav selvfølgelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt sikkert mere enn bra nok!!! De tingene jeg har erfaring med er nok litt mere "heavy-duty" (15-150 bar trykk)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt sikkert mere enn bra nok!!! De tingene jeg har erfaring med er nok litt mere "heavy-duty" (15-150 bar trykk)

 

Ikkesant. Er jo mere viktig at passformen er bra og at sveisene holder sammen. Er jo ikke akkurat noen snakk om sånne verdier her: rolleyes

 

 

Menne tilbake til dekkgass. Hvilken kan brukes på rustfritt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menne tilbake til dekkgass. Hvilken kan brukes på rustfritt?

 

Alt som ikke inneholder oksygen grovt sagt....;)

 

 

Argon med litt blandings er mest vanlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt som ikke inneholder oksygen grovt sagt....;)

 

 

Argon med litt blandings er mest vanlig.

 

Da går det vist ikke med acetylen da: rolleyes : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da går det vist ikke med acetylen da: rolleyes : dum :

 

acetylen er ikke en gass jeg ville brukt som dekkgass med mig/mag sveising. Hoho men hvis du vil ha fyrverkeri kan det jo være å anbefale

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

acetylen er ikke en gass jeg ville brukt som dekkgass med mig/mag sveising. Hoho men hvis du vil ha fyrverkeri kan det jo være å anbefale

 

Tror det er det jeg sveiser med. Er faktisk ikke sikker lenger: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det er det jeg sveiser med. Er faktisk ikke sikker lenger: klø :

 

Du bruker vel argon, co2 eller argon mix. Acetylen er en meget brennbar gass. Acetylen blir brukt sammen med oksygen til f eks skjærebrenning, oppvarming og div

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.