Periodisk tung servo på S6 C4

Anbefalte innlegg

Jeg har til tider tung servo på min S6 C4 95 mod, servopumpa lekker/svetter pittelitt og har nytt pakningsett liggende, men er vel en dags arbeid og ta ut hele dritten så har ikke gjort det enda.

 

Men hva er det som kan vere feil? Er det bare og bytte pakninger så vil den bli ok?

 

Eller er det noe annen som kan vere årsaken?

 

Edit: Den er lett og så tung i 3-4 sek så lett igjen, er ingen ulyder eller noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det _noengang_ byttet hydraulikkolje på den? Kan være så enkelt.. :)

Svettingen er vel ut fra 'kryssbolten'?

En annen ting: Er det servotronic på den kan det være noe feil på den, prøv å ta av pluggen inn på tannstanga for å se om den er 'lik hele tiden' da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det _noengang_ byttet hydraulikkolje på den? Kan være så enkelt.. :)

Svettingen er vel ut fra 'kryssbolten'?

En annen ting: Er det servotronic på den kan det være noe feil på den, prøv å ta av pluggen inn på tannstanga for å se om den er 'lik hele tiden' da.

 

Okey, skal prøve og ta av den pluggen men skal gå over og bytte alle pakninger på servoen idag, så jeg er sikker.

 

Takk for tips:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt at hvis det pipler olje ut av den store "kryss-bolten" på toppen så er pumpa gåen. Skal ikke komme noe ut der,isåfall er det noe galt. Jeg kjøpte likesågodt en ny pumpe direkte ifra ZF Norge til omtrent halve prisen av det Møller skal ha. Det er jo ZF som lager den pumpa,fikk også den nye oppgraderte typen med litt mindre trykk så den skal holde lenger. Har fått høre av flere at den pumpa tåler "kun" den orginale VAG servo-oljen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Mener bestemt at det var en som hadde laget en writeup på audifans.com på dette, men kan ikke finne den i farta! Med beskrivelser og tips og sånt no! Var uansett noen som klaget over at en splittet pumpe 'aldri' kunne bli tett igjen uten å planes, så følg gjerne tipset med fin smergel på en glassplate for å få flatene rette igjen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtta bare gi opp og ta ut pumpa, for jeg veit ikke hvordan jeg gjør det.. Så jeg bytta ut all veska til ny grønn av rett type, men den er fortsatt tung av og til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det med vag oljepå servopumpa har jeg også hørt. er egentlig ikke så altfor dyr den olja så går jo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nytt spørsmål noen som veit hva jeg må løsne for og få ut denne pumpa samt hvilke slanger jeg må skru av?

 

Har kjøpt rep sett på Møller og tenkte og bytte alle pakningene i pumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Servo.jpg

 

Er dette til noe hjelp? Mulig jeg er litt dårlig på ETKA enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det sånn jeg tror da, får og skru av reimhjulet så må jeg av med hele fuckings fangern og deksler og radiator og ac og alt fan...

 

Da får jeg helle etterfylle servoveske i ny og ne..

 

Takker for svar, og setter pris på flere svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller kan jeg bare løsne 2 skruer som holder braketten som holder servopumpa?

Og så på en eller annen måte slakke reima så jeg får vridd den ut?

Hvor mange hydralikk slanger må jeg skru ut? Er det 3 stk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Servoslanger.jpg

 

Dette skal være det som er tilkoblet pumpa. Håper denne er med å hjelper deg på vei :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fangeren kan jo du bare løyse på topp slik du kan bikke den litt fram. reima slakker du bare med dinna torsjons saken som strammer den. setter bare en fast nøkkel som passer å bikker den ned. dette kan vær litt sært ¨å komme til uten å bikke fram fangeren:)

 

Bare å begynne å løse skruer å div, så ser du hvor du ender.hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Servoslanger.jpg

 

Dette skal være det som er tilkoblet pumpa. Håper denne er med å hjelper deg på vei :)

 

Hjelper det der:)

 

Skal se hva jeg får til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fangeren kan jo du bare løyse på topp slik du kan bikke den litt fram. reima slakker du bare med dinna torsjons saken som strammer den. setter bare en fast nøkkel som passer å bikker den ned. dette kan vær litt sært ¨å komme til uten å bikke fram fangeren:)

 

Bare å begynne å løse skruer å div, så ser du hvor du ender.hehe

 

Vel er ikke fangern som er problemet, er mer radiatoren vifta og ac'en.

 

Tror det skal gå uten og skru ut hele dritten men det blir ikke idag:)

 

Boost controller og wg fjør idag:) +++ andre ting

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Servo.jpg

 

Er dette til noe hjelp? Mulig jeg er litt dårlig på ETKA enda.

 

veldig ofte etka ikke stemmer med virkeligheten.. bildet er kun for å vise ca hvordan del det er :) bare sånn lite tips;) noe stemmer men mye gjør ikke det sånn bilde messig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt hvordan, men jeg skiftet servopumpe på en S6 på en halvtimes tid for noen år siden, og det var ikke spesielt trangt/vanskelig. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Spangen sier, veldig enkelt på S6.

Bare å løsne/fjerne multireim auto-strammeren, deretter sevopumpen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Spangen sier, veldig enkelt på S6.

Bare å løsne/fjerne multireim auto-strammeren, deretter sevopumpen.

 

Oki, skal prøve og finne dem strammern og så slakke den, og da er det vel bare 2 bolter + hydralikk slangene.

 

Sikkert lett når man veit hva man skal løsne:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skifta pumpe på s4 en stund tilbake , da var det å dytte ned en 17 nøkkel ned på strammeren. var av type alu på min hvis jeg ikke husker feil da var det bare å plukke av reima mens en slakka strammeren å resten var rimelig rett fram. synd jeg ikke tok noen bilder av den seansen :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått en "ny" servo, har bytta alle pakninger, simring, skru etc. Demonterte hele dritten og rengjorde samt bytta endel servo veske.

 

Tok 6 timer, plagdes med at jeg miste en skru som jeg ikke fant igjen, måtte finne ny, reimhjulet var så fast at jeg måtte bruke propan brenner og slå inn torx bit med slegge for og få løsnet de, bytta ut med rustfrie bolter.

 

Men servoen har ikke vert tung etter dette byttet :)

 

Noen o-ringer var slitte/4 kanta så tetta dårlig og en pakning hadde smelta etc.

 

Så blir spennende og se om alt er bra og vel i fremtiden:)

 

Greide også og komme borti gods og + på dynamoen så min biltema fastnøkkel med skralle og ledd fikk seg 2 hakk som var smeltet bort, skvatt litt da:) Men sikringa gikk ikke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Torkjell, da! Du må jo huske å ta av - polen på batteriet når du skal skru i motoren! :P

(Ja, ja.. Jeg synder vel like mey der jeg også! ;))

Dette hørtes jo positivt ut, jeg har selv et pakningssett liggende (Møller solgte bare dette når jeg egentlig bare skulle ha o-ringen til krysskruen en gang i tiden..) så jeg er 'beredt' hvis min blir dårlig! :P

Tok du noen bilder underveis?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok 1 bilde, var full i olje og servo veske så ikke så gøy og ta i mobilen, bilde ligger i tråden til bilen min.

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=135925

 

Btw, vis jeg skal gjøre dette igjen går det nok endel fortere enn 6 timer, men første gangen så blir det litt søl og rot:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og det var veldig kortvarig glede, sannsynligvis har jeg ikke stramma de 2 kryssboltene nok, dvs ta skrujern og slå på med hammer. Hvorfor har ikke Audi en lurere måte og gjøre dette på??? F.eks en bolt med f.eks 17 hode?

 

Jeg skrudde bare til med et flatt skrujern med et annet skrujern vannrett gjennom så jeg fikk litt moment.

 

Konklusjonen er at jeg må gjøre demontere igjen og slå på kryss boltene med skrujern og hammer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.