(Kan jeg fylle avgiftsfri diesel?)

Anbefalte innlegg

Han ble nok stoppet et par mnd senere fortsatt med grønndiesel på tanken. Da fikk han nok en bot lik den han fikk noen mnd før, derav dobbel bot... De regner som en før meg her har skrevet, fra dato da kjøretøyet ble registrert på eier, og antall kjørte km. Correct me if I'm wrong, men er da dette jeg har hørt...

 

Ok, trodde den bota man fikk var en cirka avregning av det men hadde snytt staten i avgifter for.

Siden han allerede hadde fått bot for ett par måneder siden synes jeg det er litt rart om de regner antall kjørte kilometer fra da bilen ble registrert på eier en gang til.

Men staten har jo en å måte å tenke på som aldri slutter å overraske : rolleyes

 

Fant en artikkel som gir ett greit svar, men denne var fra 1999, så det kan godt hende satsene er høyere nå:

 

 

Motorvognens tillatte.................Avgift kr

totalvekt i kg

 

0 - 3499..........................................20 000

3500 - 7499......................................40 000

7500 - 14999.....................................60 000

15000 - 19999....................................80 000

20000 - og over.................................100 000

 

 

Der stod det også at ved gjentatt overtredelse skal det nå betales dobbelt avgift.

 

Så da er det tydeligvis faste avgifter.

Men er jo helt sykt at det dobles ved gjentagning, men det er vel ikke mange som tør det etter å ha blitt bøtelagt en gang;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høye bøter for diesel-juks

 

181 000 kroner i bøter ble straffen for fire drammensere som er tatt av Tollvesenet for å ha jukset med drivstoff.

Tore Shetelig

 

De fire har kjørt ulovlig på avgiftsfri diesel. Dette opplyser kontorsjef Lars Lyngnes ved Drammen Tollsted.

De fire ble tatt i stikkprøvekontroller. Det ble holdt 226 slike dieselkontroller i regi av Drammen Tollsted i 2007.

REAGERER KRAFTIG. De fire som ble tatt fikk i gjennomsnitt en saftig bot på 45.250 kroner hver.

- Vi reagerer kraftig på drivstoffjuks, sier kontorsjefen ved Drammen Tollsted.

Beslagsstatistikken for Tollregion Sør-Norge ble offentliggjort i går.

SENDER TOLLERNE BORT. Drammen Tollsted figurerer med null i nesten alle rubrikkene.

- Hva er årsaken til det, Lars Lyngnes?

- Våre ressurser brukes mest i Sandefjord og de andre stedene som ledelsen for vår tollregion prioriterer. Vi kraftsamler om stedene der det er passasjertrafikk. Det vil si Kristiansand, Langesund og Sandefjord. Særlig til Sandefjord sender vi jevnlig tollere for kontroller.

På landsbasis beslagla Tollvesenet 323 kilo amfetamin i fjor. Tollvesenet har aldri tidligere gjort så mange narkotikabeslag.

Dessuten beslagla tollerne 52 tonn kjøttvarer i 2007 på landsbasis. Når det gjelder sigaretter, ble det beslaglagt 7,65 millioner røyk i fjor.

AVSKILTNING. Men Drammen som tollsted kan ikke vise til annet enn avsløringen av dieseljukserne, og at de har avskiltet 226 biler i fjor. Dette er kjøretøyer som ikke hadde betalt årsavgiften.

FØLGER MED I HAVNA. - Er dere fornøyd med å ligge så lavt på beslagsstatistikken, kontorsjef Lars Lyngnes?

- Som tidligere svart, forholder vi oss til at innsatsen settes inn der ledelsen for tollregionen bestemmer. Men vi følger med på importen av nye og brukte biler i Drammen. Vi følger også med på containertrafikken og godstrafikken.

- Har dere funnet noe ulovlig?

- Nei, vi har ikke gjort beslag av betydning på havna i fjor, sier kontorsjef Lars Lyngnes.

 

 

$BYLINE_ON$

 

Vi har ikke gjort beslag av betydning på Havna i fjor.

Kontorsjef Lars Lyngnes

 

http://dt.no/article/20080109/NYHET/311224780/1099/NYHET

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyll Jet-A1 som brukes på fly og helikopter, ;) den er uten farge og går som smurt på dieselbiler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaja, dette var da en artig diskusjon! :) Har kjørt på avgiftfritt sjøl jeg.. ingen fare det, far min har kjørt lastebil i 27år og aldri blitt stoppa. har sett kun en kontroll og det var på rudshøgda i sommer, hvor miljøpolitiet hadde kontroll. det er de som oftest sjekker dette. men dette er ikkeno problem, for fyller du avgiftfritt på en bensinstasjon, så kan du gå inn til kassa, også skriver dom en lapp du må ta med i bilen på at du har fylt feil. da får dem ikke tatt deg! dette har alle bensinstasjoner tror jeg.

Og ettersom dem har fått beskjed om på løyve-kurs så har du lov til å ha 20% med farget diesel på tanken, og dette er fordi noen andre kan ha hatt det på for å være jævli. det tilsvarer 12 liter på en 60liters tank.

Vi fylte feil i fylla på russebilen også, full tank. vi ringte BT og sa hva vi hadde gjort, og de sa vi bare skulle kjøre tanken tom og fylle vanlig neste gang! :) de nevnte også da at du kunne ha 20% meg farget diesel. de måler ikke bare farge på diesel, de måler avgassen også, for de ser det på den!

 

Noen her som nevnte noe om 2t olje, det er fint å ha på det en gang iblant. Og jo, det brukes på annleggsmaskiner, men på vinterstid. og det burde man på en dieselbil også. for den såkalte "vinterdieselen" som vi har er tørrere, og det er for at de blander parafin i dieselen for at den ikke skal fryse. så det lønner seg å fylle etter litt 2t olje på vinterstid. annenhver fulle tank ellernoe.. :)

 

Men til topic, jeg kjører da på farget på min, den er da chippet :) kjører ikke diesel og betaler bensinpris. Betalte for å kjøre med billigere drivstoff når jeg kjøpte den. hvis ikke kunne jeg likesågodt kjøp benisnbil. Nå som dieselen gikk opp 50øre på nyåret så er det nesten samma pris på bensin og diesel så.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.