Tips til fryste dører på Golf 3 - 5dørs?

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre for at dørene på bilen ikke skal fryse? Er kun fremdørene som fryser når d paserer en minus! Bakdørene er helt fine...

 

 

Noen forslag??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre for at dørene på bilen ikke skal fryse? Er kun fremdørene som fryser når d paserer en minus! Bakdørene er helt fine...

 

 

Noen forslag??

 

Er det låsene som fryser eller fryser døra til pakningene?

Dersom det er låsene så demonter og smør opp låsekasse... eller bruk motor/kupevarmer ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fryser selve døren fast eller er det låsen som fryser? Bruk silikonstift på pakningene til døra før du vasker og tørk av vannet som blir igjen på innsiden av døra og bilen. Hos meg fryser bare førerdøren, får låst opp, men får ikke opp døren, den har ikke fryst fast. Smører låsen med turle låsolje uten det hjelper. Alle de andre dørene fryser selvsagt aldri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

problemet ligger i selve låsekasse polo 6n, caddy, har det samme problemet. ta ut låsekassa rens og gjør den rein og fyll den med olje. det hjelper. bruk gjerne en vannavstøtende olje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DEFA WarmUp ble løsningen min etter et utall ganger å laste 5 folk inni bilen via venstre bakdør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min Passat 35i bruker jeg en olje tilsatt PTFE,

(PTFE (Polytetrafluoretan) er et pulver med millioner av små kuler på hver mm2. Kulene fyller ut mikroskopiske ujevnheter og danner en ”oljefilm” som varer betydelig lenger enn konvensjonelle smøremidler.)

og etter at jeg begynte å bruke det har problemene vært fraværende.. Kjøpe på Biltema bla....

Men skal nevnes at jeg en til to ganger i året plukker av håndtakene, rengjør de grundig i mekanismen og smører de opp igjen....

 

Vaselin uten vann fungerer veldig bra på pakningene....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikek en fjær som er "feilen" i Golf 3/Caddy/Polo 6N dørene da? I tillegg til generell smøring selvfølgelig.

Passat 35i er det vel stiften til hendelen som går ut av posisjon slik jeg forstod det på vortex.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikek en fjær som er "feilen" i Golf 3/Caddy/Polo 6N dørene da? I tillegg til generell smøring selvfølgelig.

Passat 35i er det vel stiften til hendelen som går ut av posisjon slik jeg forstod det på vortex.

 

Dette veit du tydeligvis meir om enn mej....:P

Men det er iallefall et faktum at vatn, salt, støv og dritt etterkvart trenger inn i mekanismen i håndtakene i løpet av et år med sommer og vinter og det som er imellom...

Så en grundig rengjøring og oppigjensmøring av og til holder iallefall problemene på et mykje lavere nivå...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikek en fjær som er "feilen" i Golf 3/Caddy/Polo 6N dørene da? I tillegg til generell smøring selvfølgelig.

Passat 35i er det vel stiften til hendelen som går ut av posisjon slik jeg forstod det på vortex.

 

 

stemmer det. er sånn plast fjær som setter seg fast inni mekanismen nøkkellåsen funker.

men fjæra spretter ikke tilbake, sånn at låsekassa fremdeles står i låst posisjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må den fjæra kjøpes ny eller holder det å rense?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må den fjæra kjøpes ny eller holder det å rense?

 

 

om du får kjøpt denne løst tviler jeg på. men hele låsekasse får man jo kjøpt.

 

men jeg har vel fikset et par hundre av disse de pleier og holde en god stund. etter rens-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aldri si aldri, mulig jeg husker helt feil, men har ikke Møller repkit med strammere fjærer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er at det blir treghet inne i låsekassa når det blir kaldt, pga gammelt smøremiddel og skitt som blir stivt og seigt. Dette gjør at fjæra ikke er sterk nok til å skyve opp låsen inne i låsekassa. Problemløsning er å åpne låsekassa, rense godt og smøre opp på nytt, og så bøye opp fjæra eller sette inn en ekstra skrue for å gi fjæra litt ekstra spenn. Jeg fikk iallefall skrevet ut et rundskriv fra møller som beskrev dette problemet, og hvordan det skulle fikses.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er at det blir treghet inne i låsekassa når det blir kaldt, pga gammelt smøremiddel og skitt som blir stivt og seigt. Dette gjør at fjæra ikke er sterk nok til å skyve opp låsen inne i låsekassa. Problemløsning er å åpne låsekassa, rense godt og smøre opp på nytt, og så bøye opp fjæra eller sette inn en ekstra skrue for å gi fjæra litt ekstra spenn. Jeg fikk iallefall skrevet ut et rundskriv fra møller som beskrev dette problemet, og hvordan det skulle fikses.

 

hørtes ut som en hel sjau!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om du får kjøpt denne løst tviler jeg på. men hele låsekasse får man jo kjøpt.

 

men jeg har vel fikset et par hundre av disse de pleier og holde en god stund. etter rens-

 

Er det bare å løsne de 2 skruene på låsekassa og ta den ut, eller må man koble av noe annet inne i døren, av med dørtrekk og sånn?

 

Bør fikse dette, i DAG for å si det sånn :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dama ringte isted ganske irritert over at hun brukte 10 min på å komme seg inn i bilen, for så å måtte gå ut gjennom bakdørene :):) Hjelper dette med å smøre opp låsekassene bare en mnd eller 2? Kansje best å kjøpe nye låsekasser? Noen som vet prisen på noe slikt?

 

EDIT: heter det låskasse ?? finner det ikke på NBS

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å fy, driver på som F..N med fryste dører på Jetta II om dagen.

 

På førerdøra setter selve hendelen man klemmer på for å få opp døra seg fast....da henger ikke døra igjen når den lukkes.

Må stå og dunke og slå på håndtaket til hendelen spretter tilbake.

 

I går åpnet jeg venstre bakdør...også er det ikke mulig å få den til å henge igjen....virker som hendelen i låsekassa ikke "fester" seg i lukket posisjon.

Kjører nå med en stropp mellom begge bakdørshåndtakene på innsiden for å holde igjen den døra..

 

Også er det knappen på bagasjelokket som setter seg fast i inntrykkt posisjon....må lirke den ut med nøkkelen....

 

GRRRR!!! : bh :

 

Alle dørhåndtakene er generellt harde og trege å klemme inn for å få opp dørene. Flere folk får ikke opp dørene pga dette og jeg må fly rundt bilen og klemme hardt hele tida..

 

Er det bare å kjøpe nye håndtak og låsekasser først som sist..?

De er jo ikke dyre hos f.eks german auto parts.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å fy, driver på som F..N med fryste dører på Jetta II om dagen.

 

På førerdøra setter selve hendelen man klemmer på for å få opp døra seg fast....da henger ikke døra igjen når den lukkes.

Må stå og dunke og slå på håndtaket til hendelen spretter tilbake.

 

I går åpnet jeg venstre bakdør...også er det ikke mulig å få den til å henge igjen....virker som hendelen i låsekassa ikke "fester" seg i lukket posisjon.

Kjører nå med en stropp mellom begge bakdørshåndtakene på innsiden for å holde igjen den døra..

 

Også er det knappen på bagasjelokket som setter seg fast i inntrykkt posisjon....må lirke den ut med nøkkelen....

 

GRRRR!!! : bh :

 

Alle dørhåndtakene er generellt harde og trege å klemme inn for å få opp dørene. Flere folk får ikke opp dørene pga dette og jeg må fly rundt bilen og klemme hardt hele tida..

 

Er det bare å kjøpe nye håndtak og låsekasser først som sist..?

De er jo ikke dyre hos f.eks german auto parts.

 

 

Ta ut håndtakene og dynk hele mekanikken og låsesylinderen i 5-56 eller lignende og tørk godt av. Smør inn med lithium fett eller annen grease (holder IKKE med tynn spray smøring). Beveg låsen og pistolgrepet for at smøringen skal komme til over alt. Dette hjalp ihvertfall på Jettaen jeg hadde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta ut håndtakene og dynk hele mekanikken og låsesylinderen i 5-56 eller lignende og tørk godt av. Smør inn med lithium fett eller annen grease (holder IKKE med tynn spray smøring). Beveg låsen og pistolgrepet for at smøringen skal komme til over alt. Dette hjalp ihvertfall på Jettaen jeg hadde.

 

Akey, får prøve det en kveld :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akey, får prøve det en kveld :)

 

Og ikke bli sjokkert om pistolgrepa knekker i minusgrader, helt normalt desverre når det blir tatt i litt ekstra. Slipper dette ved å gå over til Kina Jetta dørhåndtak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe sier meg at de FAW håndtakene får samme problematikk som de på Passat 35i ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og ikke bli sjokkert om pistolgrepa knekker i minusgrader, helt normalt desverre når det blir tatt i litt ekstra. Slipper dette ved å gå over til Kina Jetta dørhåndtak.

 

Hva er Kina Jetta håndtak?

Høres ikke ut som det mest holdbare..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dama ringte isted ganske irritert over at hun brukte 10 min på å komme seg inn i bilen, for så å måtte gå ut gjennom bakdørene :):) Hjelper dette med å smøre opp låsekassene bare en mnd eller 2? Kansje best å kjøpe nye låsekasser? Noen som vet prisen på noe slikt?

 

EDIT: heter det låskasse ?? finner det ikke på NBS

 

 

det som kan være en kjap løsning er og,

ta ut den øverste umbrako skruen til låsekassa og fylle låsekassa med olje. pleier og hjelpe,

da kommer man bedre til og får fylt den innvendig.

 

hvis den ikke hjelper så blir det demontering av låsekasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det som kan være en kjap løsning er og,

ta ut den øverste umbrako skruen til låsekassa og fylle låsekassa med olje. pleier og hjelpe,

da kommer man bedre til og får fylt den innvendig.

 

hvis den ikke hjelper så blir det demontering av låsekasse.

 

Takker for tipset!

 

 

men om dette ikke skulle fungere, hvor mye koster det for en ny låskasse? Noe sier meg att det ikke bør bli mange gangene hun må gå ut bakdørene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.