Risting på tomgang/lave turtall etter pd dyse bytte

Anbefalte innlegg

Har en 99 passat 115hk tdi som jeg har fått verkstedet mitt til og bytte pumpe dyser i pga grå røyk og lukt av uforbrent diesel, dette problemet ble borte men kom et nytt... Nå rister den/går ujevnt på tomgang og lave turtall. Og jeg har feilmelding 16688 syl4 misfire detected.

I vagcom er verdiene i måleblokk 013 helt ville(dette er på tomgang ved ca 60 grader).

vagcom1.JPG

Noen som har forslag hva det kan være??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har de fått grunninnstilt dysa ornkli tro da? veldig viktig hvordan disse settes i å.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gått ut ifra det jeg siden det er gjort på merkeverksted, men er ikke være 100% sikker på det!

Bør kanskje legge til at tomgangen/ristingen blir mindre når bilen er varm, og virker grei å kjøre så lenge turtallet er over ca 1500!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dyse nr 3 er heelt i grenseland... feilen ligger nok der. + stort skille på syl 1 også selv om denne er innenfor.. her er det umulig gjort på riktig måte ved skifting.. MVB 23 sier mye... o-ringer riktig montert og rene anlegsflater ? og riktig vridning på dysa når de ble montert...? dette er det faste mål på og veldig nøye... om det er gjort på merkeverksted så ta den med dit... de mvb er veldig varierende syns jeg fra syl til syl.. justering av slaget på dysa er også viktig så stempelet i dysa ikke bunner..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan og vare register reima som er bommet med en hakk. Hørt om en som har nesten samme problemet. Altså kald motor rister som f.... når den blir varm er den ok. Bare tips

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta bilen tilbake til dei som har gjordt jobben. Få dei til å ta ut dysene og sjekke om tetningsringane på dei set som dei skal. På med måleuret og still inn på nytt. Dette er gjordt på en liten time, så burde ikkje være noko problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dyse nr 3 er heelt i grenseland... feilen ligger nok der. + stort skille på syl 1 også selv om denne er innenfor.. her er det umulig gjort på riktig måte ved skifting.. MVB 23 sier mye... o-ringer riktig montert og rene anlegsflater ? og riktig vridning på dysa når de ble montert...? dette er det faste mål på og veldig nøye... om det er gjort på merkeverksted så ta den med dit... de mvb er veldig varierende syns jeg fra syl til syl.. justering av slaget på dysa er også viktig så stempelet i dysa ikke bunner..

 

Hva er verdiene i mvb 23 forteller om egentlig? Ja får ringe dit over helga. Har fått et annet tips om at lednisnettet til dysene kan føre til lignene problem, noen synspungt på det? Er det på noen måte skadelig å kjøre bilen til verkstedet sånn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når dysene monteres må disse shimses opp.. om dette er gjort feil får den feil innsprøytning...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når dysene monteres må disse shimses opp.. om dette er gjort feil får den feil innsprøytning...

 

hæ? hvor har du det fra? er vridningen på dysa i forhold til topplokket som er greia. + justering av vippearmsslaget.. ingen shims på PD dysene... disse sitter bare mot en konus i topplokket. kun det og o-ringer mot veggene i toppen. ellers er de bare skrudd nedtil med en kloss som presser på en kant på dysa. justeringa av slaget gjøres bare med en set-skrue på vippearmen med en låsemutter på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er verdiene i mvb 23 forteller om egentlig? Ja får ringe dit over helga. Har fått et annet tips om at lednisnettet til dysene kan føre til lignene problem, noen synspungt på det? Er det på noen måte skadelig å kjøre bilen til verkstedet sånn?

 

om det er forsyningsmangel av drivstoff til dysene, lekasje feil justering etc. kan være brudd i ledningsnettet i skinna inne i topplokket også ja, heller ikke uvanlig. dette er jo en mulighet etter at man har forsikret seg om at dysene rent mekanisk er riktig satt opp:) har du mob garanti.. så hadde jeg benyttet meg av det og fått den med kranbil til ditt merke verksted, eventuelt ringt møller og fått de til å gå go for at bilen kan kjøres til verkstedet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta bilen tilbake til dei som har gjordt jobben. Få dei til å ta ut dysene og sjekke om tetningsringane på dei set som dei skal. På med måleuret og still inn på nytt. Dette er gjordt på en liten time, så burde ikkje være noko problem.

 

støtter meg til den jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om det er forsyningsmangel av drivstoff til dysene, lekasje feil justering etc. kan være brudd i ledningsnettet i skinna inne i topplokket også ja, heller ikke uvanlig. dette er jo en mulighet etter at man har forsikret seg om at dysene rent mekanisk er riktig satt opp:) har du mob garanti.. så hadde jeg benyttet meg av det og fått den med kranbil til ditt merke verksted, eventuelt ringt møller og fått de til å gå go for at bilen kan kjøres til verkstedet:)

 

Hva skal verdiene i mvb 23 ligge på? Kan nr.1 være lav fordi nr.3 er høy, eller henger det ikke sammen sånn her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skal verdiene i mvb 23 ligge på? Kan nr.1 være lav fordi nr.3 er høy, eller henger det ikke sammen sånn her?

 

innenfor +-60. 70 er helt grensen. nei de henger ikke sammen slik:) men selv om de er innenfor så er store forskjeller en indikasjon på at de som skiller seg ut kan ha et problem med drivstoff forsyning eller lekasje ved 0-ringer feks:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

innenfor +-60. 70 er helt grensen. nei de henger ikke sammen slik:) men selv om de er innenfor så er store forskjeller en indikasjon på at de som skiller seg ut kan ha et problem med drivstoff forsyning eller lekasje ved 0-ringer feks:)

 

Har bestilt nytt ledningsnett så lurer på om jeg skal prøve å bytte det først å se for å unngå å kjøre bilen til verkstedet his jeg ikke må...!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestilt nytt ledningsnett så lurer på om jeg skal prøve å bytte det først å se for å unngå å kjøre bilen til verkstedet his jeg ikke må...!

 

Ok. dette må skyves inn i topplokket med plaskinna rundt det, fra baksiden for å få til dette må den varmes opp litt, da den må bøyes ganske mye for å få inn:) bruk varmluftpistol E.L

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelpen så langt, skal prøve det + kontakte verkstedet for konsultasjon i morgen!

Bruker de vagcom på verksteder også? Tenker så de muligens kan ha nytte av de måleblokk verdiene mine?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de bruker V.A.S orginalt diagnosesystem, men de kan tyde mvb du har lagt ut her. det vises likt på det orginale diagnosesystemet sånn vedimessig:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også verdt å nevne at selv om det står "dyse 3" så er det ikke nødvendigvis dyse 3, da enkelte ECU'er rapporterer i en annen rekkefølge på dysene en det som er logisk for oss. Men dette har nok Møller kontroll på og det kan være VAS er bedre på dette punktet enn Vag-Com.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært i kontakt med verkstedet og verksmester sier at grunninnstillinga er riktig for den var han med på!

Han mener nå det mest sannsynlig er ledningsnettet, kunne også være dårlig trykk fra pumpa i tanken eller luftbobbler i dieselen.

Skal prøve å bytte nettet når jeg får det å ta det derrifra !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunn innstillinga kan være så god som bare det den, men hjelper ikkje mykje viss en/fleire av o-ringane på dysene ikkje set som dei skal. Dette var vel et problem som kom etter dysebytte og då bør vel dei som har gjordt jobben finne ut kva som er gale?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært i kontakt med verkstedet og verksmester sier at grunninnstillinga er riktig for den var han med på!

Han mener nå det mest sannsynlig er ledningsnettet, kunne også være dårlig trykk fra pumpa i tanken eller luftbobbler i dieselen.

Skal prøve å bytte nettet når jeg får det å ta det derrifra !

 

nå har det seg slik i praksis at høytrykkspumpa(tandempumpa) på disse bilene suger så kraftig at selv om du bytter om retur og tilførsel slangene bak ved tanken så klarer denne pumpa på motoren å suge drivstoff tilstrekkelig til normal gange opptil ca 3000rpm ved belastning selv forbi enveis plast kuleventil i lokket på tanken.. så med andre ord. disse bilene går helt fint uten fødepumpe i tanken.. i alle fall på lave turtall. så tviler sterkt på at det er problemet. tror heller på o-ringer eller ledningsnett. hadde det vært noe med drivstofftilførselen totaltsett så hadde dette slått ut på alle dyser :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble ingen stor forrandring etter bytte av dyse ledningsnett : (

 

viewpic.asp?id=98956

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

send den til verkstedet som skiftet dysene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må gjøre det nå ja!

Er verdiene i måleblokk 1 greie da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du må ha minst 80 grader på kjøleveske ved utlesing av disse måleblokkene:) visningsfelt 4 i mvb 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.