Anbefalte innlegg

Nye motorer er visstnok maskinert så bra at de ikke trenger innkjøringsolje. Men man får passe seg litt. Unngå bruke for mye dreiemoment og turtall. Så motoren ikke skjærer seg. Og la den gå litt på tomgang etter kjøring. For å unngå å "lime fast" spon på friksjonsflatene.

 

Og hva skulle skjære seg pga mye turtall og dreiemoment på en std motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var våldsamt med doktorsavhandlingar på detta.. Man kan göra precis som man känner för menar jag. Vi har i alla fall aldrig kört in en nybyggd motor mer än en lång varmkörning och sen full gas, inte heller Vidar Strand som bromsar motorer. Han sitter ju inte där en hel dag och "kör in" då hade det blivit dyrt, och varför inte bara köra med den oljan man ska ha med en gång och byta efter varmkörning? Det har vi gjort i alla fall.. Men man gör som man känner för, det mesta funkar bevisligen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var våldsamt med doktorsavhandlingar på detta.. Man kan göra precis som man känner för menar jag. Vi har i alla fall aldrig kört in en nybyggd motor mer än en lång varmkörning och sen full gas, inte heller Vidar Strand som bromsar motorer. Han sitter ju inte där en hel dag och "kör in" då hade det blivit dyrt, och varför inte bara köra med den oljan man ska ha med en gång och byta efter varmkörning? Det har vi gjort i alla fall.. Men man gör som man känner för, det mesta funkar bevisligen :)

 

Konklusjon/ varmkjøring, efterdra, oljeskift, full last! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jeg hatt muligheten så hadde jeg montert motoren i en motorbenk og så varmet hele motoren opp til 90 grader for deretter starte den og kjøre med bra belastning fra første sekund. Ikke nødvendigvis fullt turbotrykk, men i alle fall grunntrykk. Mesteparten av innkjøringen skjer til å begynne med så jo tidligere du kan legge på litt belastning jo bedre er det. Just my $0.02 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og la den gå litt på tomgang etter kjøring. For å unngå å "lime fast" spon på friksjonsflatene.

 

Hva mener du med "lime fast" spon? Hvorfor skjer det? På hvilke flater snakker du om?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker jeg så ett program på tv om hvordan R8 blir laget. Etter at bilen ble ferdig var det rett i rulla og den ble grisestraffet med en gang. 8000rpm og rødglødende eksosanlegg.. Hadde dette vært farlig hadde ikke Audi gjort det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo meget kurrant. Deres tekniske kontroll kjøres samme dag som kjøring/treff ?

Jeg tenkte og prøve meg på våler i 2016. Rekker nok ikke og kjøre inn nye motoren til rudskogen treffet i august.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rekker nok ikke og kjøre inn nye motoren til rudskogen treffet i august.

 

Innkjøring av motor tar ikke lang tid. Gamle myter som sier 1000km osv, men mesteparten av innkjøringen av en motor skjer i løpet av noen timer, så har du motoren i bilen allerede så er det bare å møte opp: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innkjøring av motor tar ikke lang tid. Gamle myter som sier 1000km osv, men mesteparten av innkjøringen av en motor skjer i løpet av noen timer, så har du motoren i bilen allerede så er det bare å møte opp: vinke :

 

Skal få den inn og få tatt oppstart iløpet av uka som kommer, om alt går etter planen.

Har slutta og lese på nettet ift innkjøring av motor. Det er SÅ mange motsettninger at man bare blir enda mer usikker.

Så jeg har bestemmt meg for og kjøre som mr Frode sa og kjøre normalt i 1000km med lavt trykk og ta det derifra.

Skal møte opp om alt går bra, men tviler på at det blir banekjøring i 1.omgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min motor ble satt sammen i 2007 , startet for første gang i bremsebenk, -kjørt varm ,byttet olje, mappet og bremset opp til 1,9 bar, 562hk....Dette er slik det gjøres hos de fleste som bygger gromme motorer

dette er altså 8 år siden, siden den gang har den gått grovt regnet ca 15-20 banekjøringsdager... og jevnlig brukt ellers ila sommerhalvåret. uten at motor har vært åpnet.

Så ikke bli hjemme pga innkjøring, om du velger å ikke kjøre på mye trykk er det uansett nyttig for å avdekke evnt "barnesykdommer" :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal få den inn og få tatt oppstart iløpet av uka som kommer, om alt går etter planen.

Har slutta og lese på nettet ift innkjøring av motor. Det er SÅ mange motsettninger at man bare blir enda mer usikker.

Så jeg har bestemmt meg for og kjøre som mr Frode sa og kjøre normalt i 1000km med lavt trykk og ta det derifra.

Skal møte opp om alt går bra, men tviler på at det blir banekjøring i 1.omgang.

 

Ville gjort som beskrevet over dersom vi snakker nyoverhalt G-lader, for motor sin del er innkjøring oppskrytt. Er det uten g-lader tar man en varmkjøring og oljebytte som Helge sier.

Husker fra mopedtiden også, at de som ble kjørt inn "styggest" gikk best!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med G-lader, men den ble overhalt og innkjørt ved forrige midlertidige motor.

Som sagt, nå blir jeg bare enda mer usikker:) hehe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan jeg jo dele hva jeg har kjørt ift innkjøring av ny motor.

Til og begynne med tenkte jeg ikke stort over innkjøring. Bare ta det rolig og pent en god stund.

Etter en tur innom intraweb ble jeg meget usikker. Leste enda mer og jo mer jeg leste jo mer overbevist ble jeg på at jeg

faktisk måtte gi litt gass. Så;

 

1. Oppstart med sjekk av lekasjer (10w-40 Mineralolje). Da dette var klarert;

2. Innkjøring av kam. Jeg la meg på varierende turtall over 3 tusen omdreininger i 20 minutter.

Bror kom innom med knøttet så jeg måtte ta det i 2 omganger. Hørtes jo ut som et fly mtp kompressoren.

3. En kortere kjøretur for og få den skikkelig varm. Kjørte ganske pent, men med innslag av gasspådrag.

4. Bytte av olje og oljefilter. Gikk nå over til syntetisk olje (5w-40).

5. Kjørte en lengre tur med litt mere gassing, men først etter den ble varm selvfølgelig.

6. Ny dag og logging av ca 20 mil. Ga på mer og mer, men har ikke vært i nærheten av turtallspærra, men hatt bånn gass.

Kjørte ujavnt. Altså gass, brems, gass, giring,gass,gass osv osv. Har fungert som bare pokker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner at man vil ta det kulig med en motor som du har lagt mye pæng i.

 

Men har det noe for seg tro...

 

Hva gjør man når man har kjøpt splitter ny bil med 0 km på meteret, tut og kjør er min egen erfaring!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette i det hele tatt men har fått med meg etpar saker de gangene jeg har bygd min 1.8t. Motorbygger som borret og honet blokka sa han honet den grovere nederst og finere lenger opp slik at oljefilmen til innkjøringsolja skal sitte bra samt stempelringene får en bra vegg å slipe seg til. Hotspots er grunnen til at du ikke skal kjøre hardt før ringene har slipt seg til og det varierer på ringene og grovheten på honingen.

 

Jeg tar det piano med Lucas innkjøringsolje i 500km før jeg legger i syntetisk og skrur opp trykket.

 

Har null blowby opp til 1.9bar. Ikke ladde over det denne gangen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Se vedlagte link til en kontroversiell artikkel.

 

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

 

Han mener at det lureste er å kjøre inn motorer hardt og ikke pusekjøre slik som gjengs oppfatning er (og fabrikanter anbefaler). Poenget er å få høyt gasstrykk som bidrar til høyt ringtrykk mot sylindervegg slik at ringer og sylindre raskt tilpasser seg hverandre og tetter. Etter kun få mil er det for sent, siden stempel og ringer vil glasere sylinder og da er det for sent hvis ikke stempelringene er ferdig innkjørt.

 

Er det noen som har noen praktisk erfaring i ulike resultater av å kjøre inn pent og forsiktig kontra å gi jernet mest mulig fra første stund motoren er varm ?

Motorene er nok ferdig innkjørt fra fabrikk nå i moderne tid. Noen to-takt motorer skal fortsatt "kjøres" inn, men det er kun med litt fetere olje og ikke med fartsbegrensning. Var nede hos Brabus i 1985 for å få satt inn motor fra dem og ombygg til turingcar understell, spurte der om hvordan jeg skulle kjøre inn motoren og fikk klart svar at det var bare å sette ny farts rekord hjem til Norge, for en motor er innkjørt på fabrikk. Ellers ville det gått tregt noen runder etter motor bytte på LeMan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.