Anbefalte innlegg

Se vedlagte link til en kontroversiell artikkel.

 

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

 

Han mener at det lureste er å kjøre inn motorer hardt og ikke pusekjøre slik som gjengs oppfatning er (og fabrikanter anbefaler). Poenget er å få høyt gasstrykk som bidrar til høyt ringtrykk mot sylindervegg slik at ringer og sylindre raskt tilpasser seg hverandre og tetter. Etter kun få mil er det for sent, siden stempel og ringer vil glasere sylinder og da er det for sent hvis ikke stempelringene er ferdig innkjørt.

 

Er det noen som har noen praktisk erfaring i ulike resultater av å kjøre inn pent og forsiktig kontra å gi jernet mest mulig fra første stund motoren er varm ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var på skoletur til NSB`s verksted i trondheim for noen år siden.. Der kjører dem inn motorene sånn.. De hadde funnet ut at dem lekker mye mindre olje og går renere og bedre med sånn innkjøring.. Men dette var tog, men det gjelder vel kanskje alle typer motorer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker dette var veldig omdiskutert i mopedtia!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal ikke si noe av erfaring, men som tidligere nevn var dette mye diskutert i "mopedtiden" Selv kjørte jeg lett mc, men endte opp med å lese mye på forumer osv. Der har diskusjonene vært opp og ned på hva som lønner seg. Prøv å les rundt og hør hva de "proffe" mener om saken. Eventuelt hvis du har mulighet. Prøv det ut selv.

 

Jeg har ikke hørt noen som klager på ting når de har kjørt inn pent, så hvorfor ikke kjøre inn hardt og se om du får problemer. (Jada, vet dette er eller kan være en dyr og rissikabel avfære)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En luftkjølt VW-motor skal kjøres inn på denne måten: 2000-2500 rpm i 20 minutter. Det er alt, deretter er det tut og kjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjetter på at du ikke vil merke noen forskjell, uansett hva du gjør. Er motoren i orden, så er den i orden. Hvis motoren ikke skal tåle skikkelig belastning når den har nye lagre, stempelringer og er nyhonet så må noen forklare hvorfor motorene tåler å bli satt rett i bremsebenk etter overhaling for å bli blodkjørt drag etter drag: gråter :

 

Kanskje det vil være målbar forskjell på slitasje om man sjekker etter noen 100t km på 2 motorer som er kjørt inn forskjellig.

Gjetter på at det gjør mye større forskjell om man belaster motoren rett etter oppstart, altså kald motor og olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med innkjøring var mye viktigere før da delene var av "røffere" finish når de var nye enn de er nå.

 

Det man må kjøre inn på bilene er kammen.

Jeg har kjørt inn flere trimmede luftkjørte motorer til bobla mi og eneste jeg har gjort er å kjøre inn kammen, 20 minutter på 2000rpm...bytte olja og ut og kjør.

 

Jeg har også testet metoden til motortune og den funket, bilen begynte å ryke blått og det viste seg at stempelringene var slitne, hadde opp motoren, honet sylindrene og nye stempelringer, startet motoren og bilen røyk like herlig. kjørte da en tur hvor jeg "skamkjørte" motoren i 20-30 minutter, plutselig så røyk det ikke lengre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det man må kjøre inn på bilene er kammen.

 

Det er vel ikke feil å si at det er et par ting til som skal "gå seg til" i tillegg til kammen, enten det er på den harde eller rolige måten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ikke feil å si at det er et par ting til som skal "gå seg til" i tillegg til kammen, enten det er på den harde eller rolige måten.

 

 

Det kommer helt sikkert an på motortype osv...men på en luftkjølt vw motor så er kammen stort sett det eneste man MÅ være påpasselig med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer helt sikkert an på motortype osv...men på en luftkjølt vw motor så er kammen stort sett det eneste man MÅ være påpasselig med.

 

Aaah, skjønner, jeg kjøler m "vann" jeg ser du....:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aaah, skjønner, jeg kjøler m "vann" jeg ser du....:P

 

 

Jeg trimmer ikke pølsekokere jeg serru...;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt mye forskjellig innen dette emne. Vet om en kar som jobbet på motorverksted, han overhalte en opel motor og når motoren var ferdig så kjørte han den varm i rolig tempo og når maskinen var varm satt han bilen på verkstedet, satte bilen i nøytral, la en stein på gassen og gikk til lunsj. Når lunsjen var over var motoren innkjørt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nevnt i tråd ovenfor, men hva med en nybygd motor som skal i bremsebenk??? De kan da ikke akkurat kalles innkjørt.

 

Dette er ment som et seriøst spørsmål og ikke kun et argument for/imot.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt mye forskjellig innen dette emne. Vet om en kar som jobbet på motorverksted, han overhalte en opel motor og når motoren var ferdig så kjørte han den varm i rolig tempo og når maskinen var varm satt han bilen på verkstedet, satte bilen i nøytral, la en stein på gassen og gikk til lunsj. Når lunsjen var over var motoren innkjørt:)

 

Tror ikke akkuratt dette er så formuftig, mototune-mannen mener at det må belastnig til for å få større trykk på stempelringer. Tingen er at etter en overhaling som innebærer nye ringer og honing så passer ikke ringene i sylinderene. Etter honing har sylinderene en grov overflate og du ser tydelig slipingen, om du utnytter denne slipingen i sylinderene til å slipe ringene til å få en bedre tettning i sylinderen.

Dette oppnår du ikke ved å legge en stein på gassen da motoren ikke får noe belastning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mange teorier, jeg skal ikke påstå det ene eller det andre bortsett fra at å ruse en motor uten belastning IKKE er bra. Selv har jeg overhalt to 10v motorer den ene var en UrQ WR-motor. WR.motoren ble boret, fikk nye overdimstempler, veiv ble balansert(uvanlig på audi-femmer) og alle lagre/pakninger, styringer og foringer ble byttet. Jeg tror det er viktig å vite at en motor består av mer enn sylindervegger og ringer. Da jeg skulle kjøre inn min WR manglet det ikke på råd. Jeg fulgte en enkel resept som i ettertid viste seg å være svært vellykket. Pkt 1, starte motoren og la den oppnå stabil arbeidstemperatur(det kan jo være andre feil som slakk/stram tannrem, vann/oljepumpe simringer mm) deretter sjekke for lekkasjer mm. Pkt 2, ut på vegen uten overvettes rpm (under 4500) mens en følger temp/oljetrykk nøye ca 500 km. Pkt, 3 Skift olje, motoren er utett og oljen blandes med bensin og blir tynn. Pkt 4, normal kjøring med noe hardere belastning og litt full belastning mens en følger temp/olje nøye i ca 2000 km.

Pkt 5, oljebytte og wash and go i 5000 km før neste oljeskift. Ferdig:)

Omstentlig kanskje, men etter en måned i kjelleren og 38 500 kr tok jeg ingen sjanser, motoren ble kanon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

veiv ble balansert(uvanlig på audi-femmer)

 

Er det uvanlig? Balanserte senest i dag en 5er-veiv, jeg...:) Og det var nok langt fra den første 5er-veiva som ble balansert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nevnt i tråd ovenfor, men hva med en nybygd motor som skal i bremsebenk??? De kan da ikke akkurat kalles innkjørt.

 

Dette er ment som et seriøst spørsmål og ikke kun et argument for/imot.

 

Da får vi svare seriøst også:)

Det er ikke noe problem å starte kjøringen av nyoverhalt motor i bremsebenk. Om den påståtte slitasjen som følge av den belastninga bremsebenken gir er målbar er vel heller tvilsomt, kanskje er det dette som gjør at motoren bare går 400t km istedenfor 500t km...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

100tusen forskjell... det hørtes jo ut som du antar ganske stor slitasje ved hard kjøring av ny motor som ikke er innkjørt da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

100tusen forskjell... det hørtes jo ut som du antar ganske stor slitasje ved hard kjøring av ny motor som ikke er innkjørt da..

 

Antar ingen ting, skriver KANSKJE, og tallene er kun eks. Jeg tror ikke du vil få problemer med motoren så lenge den er i orden fra dag 1 enten du kjører den inn veldig forsiktig eller om du tar første oppstart i bremsebenken. Ting som er i orden går gjerne lenge uansett. Motoren min blir ikke starta før den står i bremsebenken neste gang (forhåpentligvis ikke veeeldig lenge til).:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselmotorer er jo kjent for å gå lengre enn bensinmotorer og diesel går jo på "full gass" hele tiden, dvs null spjell = høyt kompresjonstrykk. En tanke å tenke litt over kanskje......... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselmotorer er jo kjent for å gå lengre enn bensinmotorer og diesel går jo på "full gass" hele tiden, dvs null spjell = høyt kompresjonstrykk. En tanke å tenke litt over kanskje......... :)

 

Bra sammenligning, som jeg skulle sagt det selv (bare at det var Roger som kom på det og ikke jeg:o ):)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra sammenligning, som jeg skulle sagt det selv (bare at det var Roger som kom på det og ikke jeg:o ):)

 

Den går jo uansett ikke på "full gass" da diesel tilførselen begrenser turtallet.

 

Mye forskjellige meninger om dette temaet....tror aldri vi kommer til å få et fasit svar.

 

Tror uansett at om ting er iorden så holder det mer eller mindre hardkjør fra første stund....DOG tror jeg at varmkjøring/oppvarming til driftstemp er viktig før pedalen legges flatt mot gulvet. samt ett oljebytte etter kort tid da det blir endel partikler fra innkjøringa.

 

Passer man på vann/olje temp og trykk samt riktig blanding/eksostemp så er man langt på vei.

 

Vet at wankel gutta liker noen mil på vei før motor`n går i benken ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For all del, enig!

 

Heldigvis (eller desverre) så har ikke vag wankel såvidt meg bekjent: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For all del, enig!

 

Heldigvis (eller desverre) så har ikke vag wankel såvidt meg bekjent: rolleyes

 

Jeg har vag med wankel......;

hehe dog ikke std montert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.