Anbefalte innlegg

Denne er nok kansje blitt posta før. men dette må i mine øyne være verdens fineste motorlyd. rett og slett musikk

 

slår 5'ern til audi LANGT nedi støvlene!!!!

 

 

BRM H16 ...

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry, men i min mening er det ingenting som slår en overladet rekke5er ;)

Skal dog ikke si at den var så værst den du linket til heller da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må si meg enig der. altså. ingenting som slår 5'er lyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det er postet før, men har ikke noe imot den en gang til.

Hinsides lys i disse BRM 16syl`ene.

Morsomme er at de startet med 1,5liters V16 med overladning: rock :

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den lyden der har jeg hørt før! Tror det var i -97, utafor gatekjøkkenet i Gol, 16stk mopeder i en vill orgie av rusing! : smil :

 

Fin lyd, men litt støyete, og høres ikke så brutalt og kraftig ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man mener en 5er er mere spektakulært enn dette.. ja da tenker jeg at man er trangsynt hehe

 

Dette er et feil tekstet innlegg på youtube.. dette er ikke H16.. men BRM type 15. en 1,5l v16 med overlading.. fra 1950-1952 i 1950 hadde denne 525hk ved 10500rpm... I 1952 hadde den 600hk ved ca 12000rpm!! Lyden av denne er verdenskjent i motorhistorien:) Ladetrykket var ca 5,7 bar..

Her er den.. samme med riktig video

 

Dette er hva det sies om denne: Racing enthusiasts will remember the sound of the BRM V16 long after memories of modern racing cars have faded - the pitch and sheer volume of its 16-cylinder scream, which reputedly distracted seasoned drivers in cars alongside on grids in the 1950s, has never been matched.

brm v16.jpg

brm16.jpg

v16.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk gåsehud jeg da. synes det hørtes gromt ut hehe ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

H16 var en sugemotor etter det nye regelverket på 3 liter og kom ikke før 16 år etter type 15 v16 som lydklippet er fra:)

Den utviklet ca 400hk ved 10000rpm i 1966. i 1967 utviklet denne fra 405-420hk ved 10250rpm.

I slutten av 1967 utviklet de en 4 ventilers utgave med 500hk ved 10500rpm.

Den ble sisste gang brukt i 1968.. før v12 tok over

 

Rå lyd i denne også.. men det er v16 som er historisk kjennt for lyden:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lett at den motorlåta der er råere enn 5er med turbo: smil : 5er er kult, men det slår ikke alt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rolls-Royce kompressor : smil :

 

"Rolls-Royce was commissioned to supply a smaller version of the centrifugal Supercharger fitted on the Merlin V12 engines used in the Spitfire and Mustang fighterplanes. Originally it was mated to an elaborate Fuel Injection system. After problems early in testing this was abandoned in favour of a simpler twin SU Carburetor setup. At the first tests the engine produced 400 bhp, which was already more than any other comparable engine and by quite a margin. Further development brought the power up to an incredible 525 bhp at 10,500 rpm in 1950. At the time the engineers believed that 585 bhp would be possible but there were no suitable Carburetors available to make that possible."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rolls-Royce kompressor : smil :

 

"Rolls-Royce was commissioned to supply a smaller version of the centrifugal Supercharger fitted on the Merlin V12 engines used in the Spitfire and Mustang fighterplanes. Originally it was mated to an elaborate Fuel Injection system. After problems early in testing this was abandoned in favour of a simpler twin SU Carburetor setup. At the first tests the engine produced 400 bhp, which was already more than any other comparable engine and by quite a margin. Further development brought the power up to an incredible 525 bhp at 10,500 rpm in 1950. At the time the engineers believed that 585 bhp would be possible but there were no suitable Carburetors available to make that possible."

 

True that:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkjent motor dette ja. Får gåsehud!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil si denne har heeeelt grei lyd jeg: 3.4l V8 10200rpm 560hp 895kg

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingenting slår en 5syl 2,2(2,6)10v suge motor med ITB ;) bare vent å hør om 1 ukes tid;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Designer: Peter Berthon

Cylinders: V16

RPM: 12000

Displacement 1487.76 cc

Power 410.1 kW (549.9 bhp)

Dry sump 50 to 70 lbf/in³

135 degree V16 alloy cylinder block and crankcase. Cast iron wet liners.

Bore 49.53 mm (1.95 in)

Stroke 48.26 mm (1.90 in)

Fuel system Rolls-Royce two-stage centrifugal supercharger with two 3 in (76 mm). SU carburettors. 5.7 bar maximum boost.

Fuel Petrol/alcohol fuel

Ignition Lucas coil, later four Lucas magnetos. One spark plug per cylinder

Valve gear 2 valves per cylinder @ 80 degrees with twin overhead camshafts per cylinder bank, via gear train from the centre of the crankshaft. Hairpin valve springs.

Inlet valves 1.25 in (32 mm)

Exhaust valves 1.09 in (28 mm)

Crankshaft Counterbalanced two piece with 8 plain bearings & 2 main roller bearings. (Later 10 plain bearings.)

 

In Raymond Mays' book, he claimed the following power curve with the 4.0:1 supercharger (5.7 ata):

100 bhp (75 kW) @ 5,000 rpm

175 bhp (130 kW) @ 6,000 rpm

250 bhp (190 kW) @ 7,000 rpm

335 bhp (250 kW) @ 8,000 rpm

412 bhp (307 kW) @ 9,000 rpm

525 bhp (391 kW) @ 10,000 rpm

585 bhp (436 kW) @ 11,000 rpm

600 bhp (450 kW) @ 12,000 rpm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fortsatt denne som favoritt gitt:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

brm v16 har vært nevnt en del ganger her inne så, tydelig at den faller i smak.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fortsatt denne som favoritt gitt:

 

Fin lyd i den, bare synd sluromaticen ødelegger inntrykket.. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å gud hjelpe meg!

DEN lyden kunne jeg godt ha i bilen min!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fortsatt denne som favoritt gitt:

 

 

Motor eller eksoslyd det der?

 

--------

 

Selv en 3 sylindret 1.0 kan fremstå som noe helt annet med riktig bearbeidet eksosanlegg..

Det vi hører av BRMen er motorlyd:)

 

Dessverre for disse motorene var de som så mye annet britisk fra denne tiden alt for upålitelige:o

 

Stirling Moss was interviewed about the BRM V16. He said it was a pig to drive, the power and torque curves were in the wrong place, the handling was unpredictable, and it broke down a lot.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er skam-rå lyd i den BMR'n ja. Har hørt det klippen noen ganger, og blir ikke lei. : rock :

 

Synes ikke lyden fra Auto Union Type C er så værst heller.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

V8 har finest lyd,ingen over ingen ved siden ;)

Men for all del,ingen dum sak den BRM'n :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags V8?Har vel ingenting å si,men holder en finger på scania sine diesel da ;)

Ikke mye som slår lyden der med åpen eksos og 50tonn å dra på gitt : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.