Godkjent senkesettet? - Gi oss dine erfaringer med Statens Vegvesen HER.

Anbefalte innlegg

Begge steder bør gå bra. Så lenge du har papirer og det er justert innenfor papirenes mål.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, alle papirer er i orden og det er justert innenfor oppgitte mål, har også tatt høyde for 11cm regel under så bilen er ikke akkurat lav.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann,

Hvor gammel kan firehjulskontroll være ved godkjenning?:)

Ble montert senkesett i april, og kontroll tatt like etterpå!:)

 

MvH

Sebastian Mellemseter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann,

Hvor gammel kan firehjulskontroll være ved godkjenning?:)

Ble montert senkesett i april, og kontroll tatt like etterpå!:)

 

MvH

Sebastian Mellemseter

 

Er vel et halv år eller noe sånt?

Min erfaring er at det gikk gjennom med 3 år gamle papirer også.. men tvilsomt han så noe særlig på datoen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sendte mail til Veivesenet for en stund siden, dette fikk jeg som svar.

Hei.

Hjulstillingskontroll fra juni i fjor skal gå bra.

Det viktige i tilfeller der det legges frem eldre hjulstillingsutskrifter blir om det er sansynlig at kontrollen er utført etter at fjærpakken er montert.

Hjulstillingskontrollen som er over ett år gamle aksepteres derimot ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at det var best med en kontroll som ikke var eldre enn max 3 mnd.

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusentakk for svar!:) må vel bare bestille time å se!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hos biltilsynet med min rs4 b5 i vår. Fikk vite på forhånd att jeg måtte ha med dokument på

- TUV

- 4hjullskontroll

- lyssetting

 

Fikk ordnet, fikk hevet bilen litt (ca med 1 cm). Da var den fortsatt 0,5-1 cm lavere enn minste kravet.

 

Bestilte time og møttte opp kl 0800 på Økern. Figuren som tok imot bilen, sjekket papirene mine og så det var i orden. Sjekket så nummeret på fjærene om de stemte og så målte han grovt høyden, DVs fra hjullbuen og til senteren av felgen. Han gjorde det på bare ett hjul, ikke alle 4. Han hadde hatt en S6, så vi snakket jo litt om de ulike S/RS bilene mens dette pågikk. Etter 25 min så var alt dette i orden :) Veldig hyggelig kar spørr du meg.

 

Tok aldri noe test av bilen i forbindelsen med noe kloss.

 

 

Så lenge du har du har 3 arkene av dokumentasjon og avstanden på hjulbuen til senter på felg er sånn noenlunde ok, så var det ikke noe problem.

 

PS! Jeg hadde spacere på felgene da jeg tok den inn, men han sa ikke noe på det. Men han nevnte noe om att nummeret på fjærene bør nok være synlige. Vet ikke hva som hadde skjedd om de hadde vært slitt bort da.

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Golf MK6 GTD H&R senkefjerer 28988-1 med 235/35 8,5x19 ET45 godkjent i Namsos.

 

Husk:

1. Tüv papirer

2. Firehjulskontroll med målbrev, dette ble utført av NAF til 1490kr

3. Juster lys, dette gjorde gratis av NAF:)

4. husk del 2 av vognkort, det gjorde ikke jeg. Og da måtte jeg kjøre hjem igenn for å hente det før jeg fikk nytt midlertidig vognkort.

 

 

Har byttet fra Eibach sportline til H&R for å få den godkjent med 235 dekk på 19". Eibach fjerene var mere behagelig å kjøre med, enn H&R fjerene som er stive og harde. Men da den ble så lav fram at jeg måtte bruke 215 dekk fram for at den ikke skulle subbe, og da det ikke hjalp for dekk og felg klarte å slite av ledningene til dcc`n. Da var tolmodiheten min slutt, og nye fjerer ble bestilt. Om bilen ikke hadde dcc så hadde jeg heller brukt Coilovers.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter samtale med spesial enheten for ombygde biler. så fikk jeg bekreftet onsdagen at minimum høyde til laveste del på bilen, eksos,forstilling osv ikke kan være under 8cm.

Ellers er det tuv papirer som gjelder :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror den regelen ikke gjelder ved senkefjærer. Poloen til madammen var under 7 cm ved kontroll og ble godkjent. Da med 55mm SuperSport fjærer på org dempere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal inn for å få 40mm settet fra H&R godkjent, har alt av TUV som fulgte med, men jeg fikk justert lysene for ikke så lenge siden. Må de justeres på nytt når den er tatt ned mer enn normalt? Kjører xenon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal inn for å få 40mm settet fra H&R godkjent, har alt av TUV som fulgte med, men jeg fikk justert lysene for ikke så lenge siden. Må de justeres på nytt når den er tatt ned mer enn normalt? Kjører xenon.

 

Nei. Jeg var inne idag å godkjente 40mm H&R. Kun TüV og firehjulskontroll ble vist frem :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte vise alle 3. Men du får med deg lyskontroll når man gjør 4hjulskontroll. Men spørs om dem ser på datoen der da. Enkelte er vel pirkete der :)

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei. Jeg var inne idag å godkjente 40mm H&R. Kun TüV og firehjulskontroll ble vist frem :)

 

Konge, da må jeg bare få senka rumpa og tatt firehjuls :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er dette rett justert på passat 3c 2.0 tdi?

skal på sjekk i morgen hos biltilsynet.

 

ble juster ca 230mm framme og ca 28mm bak

er iallefall slik jeg tolket det

fra senter på skruv til underkant av låseskiven fram!

fra innerkant til innerkant av skålene (altså rett over jengene) bak!

 

10628131_10153723835295516_4292359635835144661_n.jpg

10406458_10153723835210516_1319347284451461603_n.jpg

535065_10153722622320516_2918837460641266529_n.jpg

1914482_10153722622095516_135344424483614083_n.jpg

 

 

min erfaring med biltilsynet.

 

opel astra 1997 mod stasjonsvogn

spax 55/35 supersport fjører

molde trafikkstasjon

 

-pirkette

-slet med å finne nummer på fjører

-brukte lang tid, ble borte lenge fram og tilbake.

-mente bilen hadde for mye stuk og var redd for at fjørene skulle flytte seg.

-ble godkjent.

 

 

audi a4 b5 2000 mod quattro

molde trafikkstasjon

Supersport premien justerbart

 

 

-brukte lang tid

-ble borte lenge

-justering var i grenseland men godkjent,

-ville godkjenne mine felger 3sdm 19x9,5 uten at jeg nevnte det til han. målte men felgene stakk utenfor buen så ble ikke godkjent. kontrolør og en annen som kom konluderte med at det var kule felger(retro)

 

ble godkjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vw passat 3c 2.0tdi stv

molde.

Vmaxx xxtreme justerbart.

 

 

Kontrolør sier at skrift som stance works ikke var lov (noe I det heletatt som blant annet skrift. Hadde ingen betydning om det var trykt inn mot sidestolpe på passasjer. Er vist uansett ikke lov.. har ikke jeg hørt noe om.

 

Hyggelig fra jeg rulla inn.Sjekket under litt frem og tilbake. Hadde litt prat under kontrollen. Var å betalte, etter dette ble han borte lenge. kom igjenn med pappirer. Fikk kun en kontrollapp,vognkort og kvitering på firhjulskontrollen. Tuv og hidden på firhjulskontrollen tok han. Han måtte sende det videre til en oversetter eller noe prata han om så kontakter han meg underveis om de var noe.

 

Merkelig måte å Gjøre det på men. På kontrollappen e skul ha foreløpig va det kryssa av på godkjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VW Passat B7 1.6 TDI Stv

Risløkka

H&R 40mm

 

Rullet inn i hallen, ga fra meg 4hjulskontroll-lapp, vognkort og TUV-papirer. Fikk beskjed om å betale, ut i hallen igjen og så på at kontrolløren målte litt hit og dit. Heiste opp bilen og sjekket nummer på fjørene.

Fikk beskjed om å vente mens han skulle styre, tok 40 minutter før han kom tilbake med godkjenningen. Aner ikke hva de styrer med som tar så lang tid når de blir borte. Uansett godkjent. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VW Passat B7 1.6 TDI Stv

Risløkka

H&R 40mm

 

Rullet inn i hallen, ga fra meg 4hjulskontroll-lapp, vognkort og TUV-papirer. Fikk beskjed om å betale, ut i hallen igjen og så på at kontrolløren målte litt hit og dit. Heiste opp bilen og sjekket nummer på fjørene.

Fikk beskjed om å vente mens han skulle styre, tok 40 minutter før han kom tilbake med godkjenningen. Aner ikke hva de styrer med som tar så lang tid når de blir borte. Uansett godkjent. :)

 

De går og sjekker at nummer på TUV papirene stemmer med bilen o.l Utrolig tungvint da det står tydelig på TUV papirene hvilken bil de passer til. Jeg ble stående leeenge å vente pga det stod VW Passat B5(00-05) på 4hjuls-papirene og jeg har en B5.5 (som er produsert mellom 2000 og 2005). Kontrolløren mente at B5 og B5.5 hadde forskjellig chassis o.l Måtte krangle litt og få verksted til å sende referanseverdipapirene for B5.5 før jeg fikk godkjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VW Passat 3B 1.9 TDI stasjonsvogn

Drøbak

H&R 40 mm

 

Siden jeg sov etter nattevakt, forteller dama at hun trillet inn i hallen, kontrolløren sjekker fjærene opp mot TÜV-papirene og sjekker 4-hjulskontrollpapirene samt lysinnstilling. Fjærene godkjent uten problemer. Dog fikk jeg mangellapp på felgene pga. innpress. Kjører OZ-felger fra en Audi med ET35, og dette likte han ikke (noe jeg kan være enig i, stikker nesten utenfor foran :P) Uansett, viser den med "lovlige" felger innen uken er omme. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: 2013 BMW 318 D

Senkesett: Hartge senkefjører

Felger: Orginale BMW Felger 225-45-18 Nokian Hakka R2

Sted: Skien Trafikkstasjon

Kontrollør: Kommer tilbake med navn.

Dokumenter: TÜV, papirer på firhjulskontroll, vognkort del 1 og del 2.

 

Godkjenning av senk:

Kontrolløren sjekket TUV-papirer mot nummeret på fjærer og tok bilder. Målte høyde fra skjermkant til hjulnav.

 

 

Godkjenning av felger:

Ble bare notert i Vognkortet at dekkdim var 225-45-18.

 

Forhold til 11cm/8cm regelen under bil:

Ikke nevnt.

 

Tolkning av Tüv-dokumenter:

Ingen problemer.

 

Nummer på fjærer:

Første visning hadde jeg fått feil TUV papirer fra forhandler der jeg kjøpte bilen, så måtte kontakte forhandler for å få nye. Ikke noe problem. Dro så på etterkontroll i dag, og alt var ok.

 

Krav til oversettelse:

Ingen.

 

Kontrollørens oppførsel:

Veldig hyggelig fyr. God humør, snakket mye om bil og skrøt av bilen.

 

Andre ting:

Første kontrollen tok ca 30 minutter, men dro med "mangellapp". Andre kontrollen tok ca 45 minutter inkl. papirarbeid.

Sjekket også lysjustering, kommenterte at de måtte justeres litt opp, men lot det gå. Bilen skal dog Eu kontrolleres til mandag, så får dem til å justere lysa da. Kontrolløren også at sorte N-Merker ikke var lovlig, men kunne ikke fremskaffe noen dokumentasjon på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært på besøk for å godkjenne senking på 2 biler...

 

Bil 1: 2007 Mercedes-Benz Vito varebil

Senkesett: Auto-Style senkefjærer

Felger: Originale 17"

Sted: Risløkka Trafikkstasjon

Kontrollør: Heidi

Dokumenter: TÜV papirer, papirer på firehjulskontroll, vognkort del 1 og 2.

 

Kontrollen av bilen gikk bokstavelig talt som en lek...

Ingen problemer med papirer på tysk, 8 mnd gamle papirer på firehjulskontroll, felger eller noe annet.

Var ferdig på ca 30min. Hyggelig dame, som det gikk ann å prate med. :tilber:

 

 

 

Bil 2: 1999 A6 2.7 Biturbo

Senkesett: Supersport Black Evolution

Felger: 8,5x19 ET 38 med 235/35-19

Sted: Risløkka Trafikkstasjon

Kontrollør: Heidi

Dokumenter: TÜV papirer, papirer på firehjulskontroll, vognkort del 1 og 2.

 

Begynte kontrollen med å stille spørsmålstegn vedrørende VIN nummeret på torpedoveggen...

Syntes dette så merkelig ut, da pregingen av bokstaver/tall i metallet nesten hadde slått igjennom...

Måtte rådføre seg med flere der nede, men etter å ha sjekka litt mer rundt, samt sjekket i bagasjen så var det greit...

 

MEN!

 

Da hang de seg opp i at jeg hadde byttet eksosanlegg...

det er en gammel bil, og eksosanlegget var rett og slett ferdig, så det hadde jeg byttet tidligere...

Det ble da kjøpt uoriginale downpipes, løse katalysatorer og et brukt RS6 anlegg. = Mye billigere enn nytt fra Møller.

Dette er sveiset sammen utenom mellom downpipes og katalysatorene, der er det klemmer.

 

Endte opp med å få mangellapp hvor det står at bilen må forevises full teknisk kontroll, og at jeg må ha dokumentasjon på effekt-økning og syklustest på avgass.

Den hyggelige dama skuffet stort på bil nr. 2... Prøvde å si at bilen så fin ut ellers, men at den ikke ble godkjent da den er ulovlig ombygget...

 

Bortsett fra det, så var opplevelsen med kontrolløren helt grei. Hun snakket tilogmed litt om bilen hun holdt på med...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal godkjenne blien min snart med TA-Technix justerbart. PR dags dato er det ca 9-10 cm klaring. Hvem her vil folk her anbefale av Elverum, Lillehammer og Gjøvik? Bilen er en A4 B5 Quattro:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: 2010 A4 Allroad

Senkesett: Vogtland Coilovers

Felger: Rotiform 10x19 ET 35

Sted: Gjøvik Trafikkstasjon

Kontrollør: R. (Ett eller annet løkkestrift)

Dokumenter: TÜV, papirer på firhjulskontroll +lys justering, vognkort del 1 og del 2.

 

Kjørte inn i hallen med tanken at om jeg smiler så smiler kontrolløren ;)

Ga ifra meg all nødvendig dokumentasjon, bilen ble heist opp å han sjekket nummer på fjører etc.

Så ble det målt ifra senter på felg til skjermkant, jeg spurte hva han målte, 32cm. Jeg sa at jeg har målt over 33,5cm da dette er minimum er i tuv dokumentene.

Han målte på nytt litt nøyere og konkluderte med at 33,5 var mer riktig ja.

Han tok bilder underveis av typegodkjenningsnummer under panser, og litt rundt på bilen.

Jeg nevnte at camber ikke er justerbar foran på Audi, og det var jo greit det.

Spurte også hvordan de praktiserte de svarte N klistremerkene. Fikk til svar at han personlig ikke hadde noe i mot det, men han hadde hørt at andre mente det var dokumentforfalskning. Men siden det bare var klistremerke og ikke i veien for noen tall så han ikke problemet.

Hele seansen i hallen tok toppen 20min.

 

Gikk inn å betalte for kontrollen, og ventet ihvertfall 30minutter før han kom tilbake med godkjenningspapirene, disse ble levert i skranken og nytt midlertidig vognkort ble skrevet ut. Alt i alt gikk det som smurt, hyggelig kontrollør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal godkjenne blien min snart med TA-Technix justerbart. PR dags dato er det ca 9-10 cm klaring. Hvem her vil folk her anbefale av Elverum, Lillehammer og Gjøvik? Bilen er en A4 B5 Quattro:p

 

Jeg har vist bil på Lillehammer og Gjøvik. Ingen problemer på noen av stedene. Jeg har 5-6cm klaring fra travers og ned til bakken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.