Poste restante (infotråd) (FAQ)

Anbefalte innlegg

Bor du nær Svenskegrensen, kan du handle på nettet for minst 15 ganger mer enn folk i resten av landet, uten å betale toll eller gebyrer.

 

DU HAR AKKURAT funnet et digitalkamera til halv pris i en tysk nettbutikk. Får du sendt det hjem, må du betale toll, moms og gebyrer. Grensen for tollfri import er på skarve 200 kroner. I tillegg til toll og moms, krever Posten i Norge heftige gebyrer for å gjøre jobben. Velger du å gjøre jobben selv, blir det mye tidkrevende papirarbeid. Å kjøre over kjølen er enklere og billigere. For innen EU er det ingen tollgrenser for varer som sendes mellom EU-landene.

 

Poste restante grensen

 

Får du sendt pakkene du bestiller på nettet til en adresse i Sverige, kan du reise over og hente dem tollfritt. Trikset er å ta i bruk en poste restante adresse. Det vil i praksis si at du bruker postkontoret som postkasse. Hos Postvesenet i Sverige er de hjelpsomheten selv.

 

- Du må få sendt pakken til et «postcenter». Et vanlig postkontor nytter ikke. Årjäng og Strømstad er de nærmeste grensebyene med postcenter, opplyser Postens informasjonstjeneste i Stockholm.

 

Alt du trenger å gjøre, er da å adressere forsendelsen til postkontoret i en av disse byene, noe du gjør ved å benytte følgende adresse:

 

Ditt navn POSTE RESTANTE Postcenter S-45201 Strømstad eller S-67201 Årjäng.

 

Gratis og lovlig

 

Ikke bare sparer du toll og papirarbeid. Tjenesten er helt gratis.

 

- Vi tar ikke noe for dette. Men vi sender heller ingen melding om at pakken er kommet. Du må altså ta turen når du forventer at pakken er fremme. Forsendelser til poste restante-adresser oppbevares i 14 dager

 

Holder du deg innenfor de tollfrie reisegrensene og i tillegg kun bestiller produkter som er lovlige i Norge, er dette helt legalt.

 

- Om varene hentes på posten i Sverige eller kjøpes i butikk, er ett fett, så lenge du personlig bringer dem over Norskegrensen. Du kan ha med deg varer for maks 3000 kroner per person hvis du er på dagstur. Overnatter du i Sverige, kan du ha med varer for 6000 kroner, sier Toril Hagen, som er underdirektør i Tolldirektoratet.

 

Mer info:

 

http://www.posten.se 00-46-8-232221

 

Edit: Lagt her til vi får et FAQ forum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne bør bli klistret. For dette er genialt for dere nær grensa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det funker utmerket, har prøvd det selv flere ganger, enseste er at du må ringe selv for å høre om pakken er kommet. Pakka kan ligge der i 2 uker før den blir returnert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen av dere som bor nær grensen som kunne tenke seg å påta seg ett "mission from God"?

 

Har nemmelig en tv som jeg har funnet i tyskland, men firmaet vil ikke sende til land utenfor EU. Er mulig å få sendt denne til Sverige eller Danmark, Post Restante, men siden jeg bor i Kristiansand, betyr Danmark 12 - 15 timers tur og Sverige betyr 7 - 8 timer hver vei.

 

Er det noen som kan ha mulighet til å hente en pakke på ca 30 kg for meg i Strømstad hvis jeg bestiller PR?

 

Detaljer kan mann selvfølgelig ta på PM eller på MSN (Peltz (@) Online.no)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men man må betale skatten til f.eks tyskland???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg mener å huske, må man betale skatt/"moms" så lenge man handler mellom EU-land, hvilket man da gjør med poste restante. De trekker bare vekk dette om man bestiller til et land utenfor EU.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel best hvis man handler i sverige. Ikke hadde jeg kjørt til Stockholm for å hente noen felger, da hadde dette vært et alternativ. Så slipper man momsen. 25% kan utgjøre store summer det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, er helt fersk her.... : smil :

 

hav skjer dersom man handler for mer enn 3000 kr pr person på en dagstur og blir stoppet ? noen som har erfaring med dette ? sannsynligheten er vel liten men... : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke disse postsentrene åpne på lørdager? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, er helt fersk her.... : smil :

 

hav skjer dersom man handler for mer enn 3000 kr pr person på en dagstur og blir stoppet ? noen som har erfaring med dette ? sannsynligheten er vel liten men... : gråter :

 

Du kan handle for 6000. Hvordan skal tollvesenet bevise at du ikke har overnattet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan handle for 6000. Hvordan skal tollvesenet bevise at du ikke har overnattet?

Står vel ofte dato på kvitteringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det f.eks. felger med dekk, så setter du de på i Sverige, og slenger de gamle felgene i bagasjen. Hva er verdien på dem? 500 kroner? :)

 

 

men det spørs om dem ikke lurer litt når det sitter nye strøkne dekk på bilen og ligger gamle baki. da må du vel klare og bevise at dem er kjøpt i norge og alt riktig betalt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står vel ofte dato på kvitteringer?

 

Ja, men det er vel ingen lov som sier at du ikke får handle det siste døgnet du er i utlandet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må legge til noe her.

 

Har nå prøvd å bestille fra Tyskland til Sverige. Prisen på varene blir da høyere enn hva de vil bli sendt til Norge (før moms). Siden pakken sendes innad i EU, må det nemlig betales VAT (moms?).

 

Jeje... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må legge til noe her.

 

Har nå prøvd å bestille fra Tyskland til Sverige. Prisen på varene blir da høyere enn hva de vil bli sendt til Norge (før moms). Siden pakken sendes innad i EU, må det nemlig betales VAT (moms?).

 

Som du får igjen i den svenske tollbua når du kjører til Norge igjen....:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du får igjen i den svenske tollbua når du kjører til Norge igjen....:)

 

Men da må du betale norsk moms igjen... Altså, du får tilbake den svenske, og må betale den norske. så du ender jo opp sånn ca likt : haha :

Så det vil nok lønne seg å bare kjøre utenom tollbua...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bestilt alt fra bildeler, bøker, modellbiler, dvd, sprit osv. fra EU og USA til sverige.

Dette går veldig bra, prisen blir det du betaler på nettsiden, ingen flere tillegg.

 

Tysk mva er somregel med i prisen og dette får du skjelden trukket fra.

Men det legges ikke til svensk mva. Skulle du fått trukketfra tysk mva

så får du toll krav fra sverige om 25%, og det er jo bare dumt.

Alle land utenfor EU, som f.eks. USA, må man betale mva på.

Der har jeg gått på en smell en gang.

 

Så det er bare å bestille i bøtter og spand, men ha kvitteringer og alt i orden.

Ikke kult å miste noe på grensa, de tar alt som du ikke kan vise kvitto for som er av stor verdi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du forslag til adresse på storlien da? for oss i trondheim

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt mer PR - Poste Restante opplysninger;

 

Når man får varer sendt fra europa, benytter ikke alltid sender posten eller en transportør som har avtale med posten.

Pakken havner da ikke på postkontoret, og den må spores opp, før den blir returnert.

 

Noen av disse pakkene kan muligens finnes i Strømstad sentrum, hos;

Hellmands Papperhandel

Norra Hamngatan 5

Strømstad, tlf +46 52 61 01 84

 

Dette kan unngåes ved å sende pakken til en mottaks terminal like utenfor Strømstad sentrum, LBC Bohusfrakt, tlf +46 52 66 29 80.

NB! Avtal dette først med LBC Bohusfrakt !

Send til;

Schenker Terminal

Prestengsvegen 40

SE45033 Strømstad

Noter også; ditt navn & ditt tlf.

 

For denne tjenesten tar de 150SEK (sist jeg snakket med dem) hvis pakken kommer med en transportør de ikke har avtale med, ellers er det gratis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som veit om det er slike terminaler i (ved) Årjäng og?

 

Skulle fått en pakke i fra tyskland som ble sendt med DHL og disse leverte visst ikke på posten så den har blitt sendt i retur før jeg rakk og få sporet den opp..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal til Abisko i Nord-Sverige i morra og hente to bærebruer, samlet pris ca 600,- med frakt. De ligger og venter på meg på ICA-butikken (poste restante), og ikke på et Postcenter.

 

Og jeg fikk selger i Tyskland til å maile meg sendingsnummeret hos DPD. Da sporet jeg pakken sjøl, og slapp å ringe eller gjette. Bare som et tips.

 

10 kg elg- eller reinkjøtt pr person er jo en ekstra bonus.... : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du kjører på grønt og blir stoppet med for mye av ett eller annet, så beslaglegger de produktene din i tillegg til at du får en bot.

En kompis av meg tok med kjøleskap og noen andre greier. Tollet noe av det, men manglet papirer eller noe på resten, så han gidda ikke å tolle det.

Tror du ikke tollkjærringa ble med ut etterpå for å kontrollere det han hadde med seg? Fant da resten som han ikke hadde tolla. Det ble beslaglagt.... + bot...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja vi elsker dette landet... :venner:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.