S8 V10 med totalhavari på motor - Nå stuebord prosjekt

Anbefalte innlegg

En motor av skikkelig høy kvalitet ser jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir ett bøsent bord! Hakket bedre enn det jeg laget for en stund siden! :) Dette av en Audi V8 motor.

 

520A7A83-4B0B-4572-A950-5F14A71B5966_zps

 

76DBBE7F-ED63-4A4F-9DA3-FDBCF1868EE5_zps

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drit fett sjakkbrett Stian!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette hadde vanligvis vært et trist syn når man tar av bunnpanna 😀

 

01c0162439a64fb1b7d3348688ab6ee2.jpg

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært litt krefter ute her ja. Slik lå det da jeg tok av toppen [emoji1]

 

9c0e67d6d6af792b59ffa680ea64a7ce.jpg

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og på andre siden mangler stempelet!

 

3af6da79a18836922f3c9e6020ade9c5.jpg

5b3bbb78533493024a7677b9b5537eb3.jpg

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva har mest sannsylig skjedd?

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva har mest sannsylig skjedd?

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

 

ser ut som det er bensintilførselen på sylinder nr 6 som har stoppet, enten i fuel rail eller dyse. dysa er mer eller mindre smeltet fast i toppen sammen med ventilene. sylinder nr1 på motsatt har fått støyten og krølla seg sammen sidelengs.

 

Ikke sikker på hvor lenge den gikk på 9 sylindre før det smalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den skjønte jeg ikke; hvordan kan mangelfull bensintilførsel på 1 sylinder medføre dette? Og du ville vel fått en misfire engine alarm dersom dette var tilfellet; altså at den gikk på 9 sylindre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den skjønte jeg ikke; hvordan kan mangelfull bensintilførsel på 1 sylinder medføre dette? Og du ville vel fått en misfire engine alarm dersom dette var tilfellet; altså at den gikk på 9 sylindre?

 

Bensin kjøler. Får en motor for lite eller ingen bensintilførsel så blir det varmt, veldig varmt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøler eller smører? Men skjer det på "millisekunder" i 80-sonen på en norsk vei, uten forvarsel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir jo bare varmere og varmere, helt til det skjærer seg. Noe forvarsel er nok vanskelig å merke, til flere sylindre motoren har til verre er det å merke at en mangler.

 

Hadde selv en BMW med V12'er, som gikk på 11 sylindre pga en dårlig pluggledning en gang. Oppdaget det ikke på at den dro noe dårligere, men helt tilfeldig når den sto på tomgang og man hørte på eksosen bak at det putret pga den sylinderen som ikke fyrte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan funker sylinderkutt da?

 

Og på en moderne bil som dette, altså nyere enn en formoderlig BMW 850 fra 90-tallet, ville ikke en slik feil gi alarm i display? Har man tatt vare på loggen fra bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det funker vel kun ved lav belastning på motor, og det er utrolig mange flere prosesser enn at det bare kutter bensintilførsel:

 

 

F.eks på Polo BlueGT (med ACT/sylinderkutt) så slår dette bare inn ved lav belastning, mellom 1400 og 4000 rpm/ 25 til 100nm. Utover dette slår alle sylindre inn.

 

Men i tilfellet over her så er det jo fullt mulig at en dyse utvikler en feil som gjør at den sender rette signaler tilbake til hjernen, men bare leverer ut 5% av korrekt bensinmengde for eksempel.. eller 0% forsåvidt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her havarerte motor på norsk motorvei med bestefar bak rattet. Og trådstarter har ikke Schanke til etternavn så har vansker for å tro at bilen lå kontinuerlig på over feks 4000rpm. Men jeg bare undrer.. rart om man kan kjøre over lang periode med 9 sylindre uten at man enten hører det eller får alarm.

 

Hvorfor utelukke mekanisk kollaps av sylinder, tennplugg, ventil osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis en dyse gir for lite så sylinderen går magert så blir det varmt. Hvis dysa er tett og gir ingenting blir det ikke varmt. Olja smører stempelet og tilfører du ikke noe energi, så utvikler du ikke noe varme heller.

 

For meg så ser dette ut som mekanisk havari av noe slag, men det er ikke lett å finne synderen i dette rotet av ødelagte komponenter her dessverre!

 

Mest vanlig grunn til mekanisk havari er ventiler og rådelager, hvordan ser lagerene ut? Er det slitespor? Om en ventil har sluppet taket og detti ned i sylinderen er ikke lett å finne ut av når motoren ser ut sånn som dette :)

 

EDIT: Ser jo at ventilene sitter der de skal.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå er blokken plukket fullstendig i fra hverandre, og det er ingen biter igjen etter stempel nr6, bortsett fra alt det ekstra metallet som er fuset i toppen og på sylinderveggene... bortsett fra nr6 og motsatt nr 1 er de resterende 8 som nye å regne. alle lagere, ventiler, råder, dyser, etc er tipp topp.

 

måtte til med slegge og spett for å få ut det stempelet som stod på tvers i sylinder nr1: eek : da skulle dere ha sett øynene på naboen som tilfeldig kom inn i verkstedet: haha :

 

 

Hvis en dyse gir for lite så sylinderen går magert så blir det varmt. Hvis dysa er tett og gir ingenting blir det ikke varmt. Olja smører stempelet og tilfører du ikke noe energi, så utvikler du ikke noe varme heller.

 

For meg så ser dette ut som mekanisk havari av noe slag, men det er ikke lett å finne synderen i dette rotet av ødelagte komponenter her dessverre!

 

Mest vanlig grunn til mekanisk havari er ventiler og rådelager, hvordan ser lagerene ut? Er det slitespor? Om en ventil har sluppet taket og detti ned i sylinderen er ikke lett å finne ut av når motoren ser ut sånn som dette :)

 

EDIT: Ser jo at ventilene sitter der de skal.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

d9a8fec92ed6cce4bd3855255088802a.jpg83d9a6578c40558916bc345e40a45311.jpg

87540d67116ee112e01d5cf3d032a4ed.jpg2b14b383ffd71ef21e570487a38d7738.jpg

e7434a2d601066c5f5eb23a30436c5c1.jpg

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

8e61410ddfd18625215671e6c0e66273.jpg

27981d86ec68049522de1f67b3a2e1b6.jpga2c007ba5e080bdcb3b6cadfa81dc0f0.jpgfe98b14c6be084d4c183ded756744047.jpg

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningsbank.... trodde det stort sett var ufarlig i en sugemotor?

 

Har selv knust to turbomotorer pga. dårlig mapping. Det går FORT!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan gikk det med stuebordet? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.