Anbefalte innlegg

 

Det finnes faktisk et 50-tall Golf City-Stromer i Norge, ordinære Golfer bygget om til elbiler og solgt gjennom VAG-systemet. Alle er fra 94-96 og bortsett fra motor/batteri/elektronikk er de som andre Golfer, og alle har engasjerte eiere.

 

Golf 5 kommer i hybrid- og elbilutgaver i 2010 (?) og biofuel-biler på vei inn. Og så finnes det jo noen Audi Formel E-biler omkring, forløpere til Blue Motion-serien som er i salg.

 

 

 

 

--

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ut ifra ordtaket "den som tier, samtykker", ser det ut til å være stor enighet om mitt forslag. Eller? Det hadde vært hyggelig med en reaksjon, fra noen.

 

Det finnes faktisk et 50-tall Golf City-Stromer i Norge, ordinære Golfer bygget om til elbiler og solgt gjennom VAG-systemet. Alle er fra 94-96 og bortsett fra motor/batteri/elektronikk er de som andre Golfer, og alle har engasjerte eiere.

 

Golf 5 kommer i hybrid- og elbilutgaver i 2010 (?) og biofuel-biler på vei inn. Og så finnes det jo noen Audi Formel E-biler omkring, forløpere til Blue Motion-serien som er i salg.

 

 

 

 

--

 

De Golf City-Stromer ble laget i samarbeid med Siemens, og var aldri tiltenkt salg ut av Tyskland, helt til et geni importerte en drøss til Norge hvor ingen skaffer deler. (Bortsett fra det som er igjen av Golfen etter ombygging)

Sender en varm tanke til de stakkarene som har en sånn bil, som i mine øyne er like ubrukelig som en Buddy eller (S)Think....

 

Tviler sterkt på at vi ser noen boom av miljøbiler i Norge, før prisforskjellen mellom en "normal" familiebil og en tilsvarende "miljøbil" gjør det attraktivt og morsomt å kjøre miljøvennlig. (Men løsningen for staten blir vel bare å skru opp avgiftene på normale biler enda mer istedenfor å senke avgiftene betraktelig på miljøbiler)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De Golf City-Stromer ble laget i samarbeid med Siemens, og var aldri tiltenkt salg ut av Tyskland, helt til et geni importerte en drøss til Norge hvor ingen skaffer deler. (Bortsett fra det som er igjen av Golfen etter ombygging)

Sender en varm tanke til de stakkarene som har en sånn bil, som i mine øyne er like ubrukelig som en Buddy eller (S)Think....

 

Tviler sterkt på at vi ser noen boom av miljøbiler i Norge, før prisforskjellen mellom en "normal" familiebil og en tilsvarende "miljøbil" gjør det attraktivt og morsomt å kjøre miljøvennlig. (Men løsningen for staten blir vel bare å skru opp avgiftene på normale biler enda mer istedenfor å senke avgiftene betraktelig på miljøbiler)

 

... og der er diskusjonen igang. Flott! Eierne av de 50 City-Stromerne bør ønskes velkommen i klubben, og få hjelp til å holde sine biler gående.

Hvor ubrukelig Thinken er kan vi godt diskutere. Jeg har gode erfaringer med min bil. Den er helt topp i nærtrafikken, er varm på et blunk og har maks dreiemoment fra start, men fullt batteri inneholder ikke mer energi enn en liter bensin og det innebærer at ting må planlegges.

Viste du at en VW elbil er fullstendig avgiftsfri? Får du tak på en slik betaler du ikke engang moms ved import

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott tråd :)

Går selv med en tanke om å kjøpe meg en skikkelig miljøbil når det kommer noe som er brukbart på markedet med fortrinnsvis så nært 0-utslipp som mulig. Hovedkravet er at bilen har plass til hele familien slik at den kan bli en bruksbil og at jeg slipper å lade (el-bil er valg nr. 1) hele tiden. Men jeg antar at før man kommer så langt så har våre kjære politikere sett at salget vil øke og lagt på de sedvanlige avgiftene - dessverre.

 

Du som har Think. Hva syns du egentlig om bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:)

In 1989, Audi introduced the first direct injection diesel engine with a turbo-charger (TDI) - a triumph for automobile diesel engines.

 

A modified Audi 100 TDI drove 4814 km and crossed nine countries in Europe on one tank of petrol. Its average speed was 60,2 km/h, and it consumed only 1,7 litres per 100 km.

 

 

Another innovation in 1989 was the Audi duo hybrid system. A conventional petrol or diesel engine drove the front wheels and a 9,3 kW electric engine drove the rear. So for driving in the country, the Audi duo had the usual acceleration, range and top speed. But the electric engine eliminated exhaust emissions and noise for driving in the city. The driver could activate either power unit easily, at any time.

 

http://www.speedace.info/automotive_directory/audi.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott tråd :)

 

Du som har Think. Hva syns du egentlig om bilen?

 

Jeg synes bilen er veldig fin. Jeg fikk kjøpt den nest siste av bilene som kom tilbake fra England gjennom Ford Skøyen i Oslo. Den hadde gått 7000 km på seks år og har nå gått 10-11000 til (den teller i miles, eneste "feil" i forhold til norske biler).

Understell og mye teknikk er fra Peugeot 109 og likheten er slående til dagens Citroen C2 (se bildet) , men drivsystemet er altså en elektromotor som henter strømmen fra 19 Nikkel Kadmium-batterier. De er laget av franske SAFT og skal holde bilens levetid, om de tas vare på. Det blir de dessverre ikke alltid og derfor er det blitt noen dyre batterihavarier som har redusert Thinkenes renomme.

Det ble laget 1003 biler i 2001 og 2002, mange ble igjen i USA men rundt 700 er i bruk i Norge og folk er fornøyde. Mange har ventet på den nye modellen som var ferdig utviklet i 2002 og nå er produksjonen i gang. Den går 15-18 mil pr lading men har betydelig dyrere batterier. Det er utfordringen med småskalaproduksjon: Det lages 10 Thinker om dagen, mot (til sammenligning) nesten 5000 Golfer. Derfor er de veldig dyre tross fritak fra alle avgifter unntatt omregistrering.

I daglig bruk er bilen veldig fin. Den er en toseter, kjøres som en automatgearet bil, og min har elektrisk varme som går på bekostning av kjørelengden. Men veldig få nr.2-biler går mer enn 65km om dagen. Kona og jeg bytter på å bruke Thinken og Passaten på jobb. På halvannet år er det bare skjedd en gang at rekkevidden ikke var tilstrekkelig. Da brukte jeg K70-en. ;)

DSCF1986.jpg

DSCF2021.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en helt ny passat bluemotion som leiebil i helga, og det var ingenting å si på den! God å kjøre, og brukte 0,5 i snitt med 5 i bilen. Så miljøbiler kan absolutt være bra, syns jeg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligger ikke noe av problematikken i at dagens situasjon er ENTEN en forbruksredusert "normal" personbil ELLER å gå på elbil?

Elbilen isolert er jo en snill med ingen utslipp osv, men ser man på helheten av å ha disse bilene er vel transport av råvarer fra Canada (eller hva det er) til østen, for å lage batterier der borte og hele produksjonen (miljøaspektet ved komplett lifssyklus) vel så ille som konvensjonelle, up-to-date personbiler?

 

Hvis bruttoresultatet av elbilproduksjon miljømessig er verre enn for effektive ny-personbiler burde dagens avgiftsletter være en HELT annen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bruttoresultatet av elbilproduksjon miljømessig er verre enn for effektive ny-personbiler burde dagens avgiftsletter være en HELT annen.

 

Jeg vet ikke noe som bekrefter den påstanden. Thinken består av et stålchassis laget i Danmark, påsatt en alumminiumramme fra Raufoss og plastpaneler fra Aurskog, tysk motor og franske batterier. Ellers kommer vel delene fra hele verden, som for andre biler: Du vet vel at høyrestyrte Golfer er satt sammen i Sør-Afrika og Jettaene i Mexico, med deler fra de samme produsentene.

 

Miljøbiler lages så lette som mulig for å redusere energiforbruket, og det gjelder i særdeles for elbilene. Det betyr mye for CO2-utslippet ved produksjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestemor Duck kjører jo en Detroit Electric (Bestemor Duck-bilen)

http://en.wikipedia.org/wiki/Detroit_Electric

Production of the electric automobile, powered by a rechargeable lead acid battery, began in 1907. For an additional $600.00 an Edison nickel-iron battery was available from 1911 to 1916. The cars were advertised as reliably getting 80 miles (130 km) between battery recharging, although in one test a Detroit Electric ran 211.3 miles (340.1 km) on a single charge. Top speed was only about 20 miles per hour (32 km/h)

Det er faktisk over 100 år siden de drev med elbiler i USA, i mellomtiden har det blitt laget atombomber, folk har blitt sendt til månen osv... så man kan kanskje si at batteriteknologien til sammenligning har 'stått stille'...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestemor Duck kjører jo en Detroit Electric (Bestemor Duck-bilen)

http://en.wikipedia.org/wiki/Detroit_Electric

 

Det er faktisk over 100 år siden de drev med elbiler i USA, i mellomtiden har det blitt laget atombomber, folk har blitt sendt til månen osv... så man kan kanskje si at batteriteknologien til sammenligning har 'stått stille'...?

 

For å svare på dette, selv om det er 2 år siden det ble skrevet, så er det jo også slik at dagens hybridbiler heller ikke er noe nyhet. Ferdinand Porsche, kjent for de fleste, laget faktisk hybridbil for mer enn 100 år siden, ettter nøyaktig samme oppskrift som dagens nyhet, Opel Ampera. Nemlig en motor som utelukkende driver en generator, og elektrisk drift direkte i navene på hjulene. Prius og andre hybrider kan ikke sammenlignes, da disse har drift direkte fra forbrenningsmotoren til hjulene, mens Opel og 1900-modell Lohner-Porsche brukte forbrenningsmotoren til å drive en generator. Den "eneste" forskjellen var at Lohner-Porsche ikke hadde batterier til å samle opp energien.

 

En slik Lohner-Porsche stod i sin tid på et bilmuseum i Horten. Om bilen eller museumet finnes i dag, vet jeg ikke. Jeg så den der en gang på 90-tallet.

 

lohner%20porsche.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den står fortsatt (inntill videre) fortsatt på bilmuseet i Horten, Vestfold lokallag har hatt i flere år nå et treff der hvor vi samles hver vår, tar med oss bilene, får en guidet omvisning for de som vil også er det inntak av vafler i etterkant, hvor vi kan snakke bil, drive med litt dekksparking og annet jug.

Det anbefales å ta en titt på både denne og en del andre kuriositeter som står der.

 

 

 

Såvidt det vi fikk opplyst som jeg kan huske var det med at det var 2x7 hesters elmotorerer på hvert av fremhjulene og Lohner-Porschen ble laget i 1901.

Mener også at den kunne komme i 4hjulstrekk-utgave og batteriene kunne fint veie over tonnet alene.

 

Bak, vendt forover:

IMG_9303.jpg

"Dashen"

IMG_9304.jpg

"Dashen"

IMG_0775.jpg

Sett ifra siden:

IMG_0772.jpg

Bak:

IMG_0771.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er så langt ingen journalister som har forstått at vi kan selge strøm til andre land, og at vi nå har så mye overføringskapasitet til utlandet at det er mer miljøvennlig globalt sett å fyre med ved enn strøm så lenge vi tar av kapasiteten vi kan selge til utlandet. Vi er kanskje totalt sett importør av strøm vil enkelte påstå, men for hver liter vi tar av våre vannreserver så må kullkraftverkene i europa produsere mer fordi vi får mindre kapasitet vi kan eksportere når disse trenger mest strøm, hvilket er på dagtid i ukedager. Vi har, som folk smertelig har fått erfare med skyhøye strømpriser enkelte år, en viss mengde med kraft vi kan bruke i løpet av vinterhalvåret, dette består nesten ene og alene av vannreservene våre. Vi kan enkelt regulere vår kraft ved å åpne/lukke en sluse. Det er ikke like enkelt med kullkraft og iallfall ikke atomkraft, og disse må dermed overprodusere for å klare forbrukstoppene hvis de ikke kan kjøpe lett regulerbar OG GRØNN strøm fra Norge (det er forøvrig derfor vi importerer strøm når vi bruker lite). Dette må de også for å nå EU kravene om bruk av fornybar energi som de aldri ville klart ellers og Norge er forpliktet til å bidra via EØS medlemsskap tror jeg. Vi er langt under disse kravene og har nok hele tiden vært det.

 

En liten avsporing kanskje, men syns ikke avis-artiklene man kan lese om temaet dekker hele bildet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:)

 

In 1989, Audi introduced the first direct injection diesel engine with a turbo-charger (TDI) - a triumph for automobile diesel engines.

 

A modified Audi 100 TDI drove 4814 km and crossed nine countries in Europe on one tank of petrol. Its average speed was 60,2 km/h, and it consumed only 1,7 litres per 100 km.

http://www.speedace.info/automotive_directory/audi.htm

 

Hvordan er det der mulig?? 0,17 liter på mila er jo mindre enn noen av hybridene vi har i dag, og dette gjorde de med en steingammel tdi? Lenge før pumpedyse/commonrail, start-stop teknikker, og allverdens mulig annet øko-opplegg. Skulle gjerne likt litt mer info om den bilen der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det der mulig??

 

Jeg tipper det er en skrivefeil. Jeg fant ingen tall rundt denne rekord-testkjøringen, men i følge den tyske wikipedia-siden om TDI-motorene, så brukte type 44 TDI cirka 0,6 på mila ved blandet kjøring.

 

Bilde av den første TDI-motoren

 

tdi.jpg

 

Interessant, og også verdt å nevne, er Audi Duo fra 1989, en hybrid versjon av Type 44 Avant. Denne bilen brukte den velkjente 2.3-literen på 136 hk på forhjulene, men hadde også en 9,4 Kw elektromotor som drev bakhjulene. Denne bilen kunne kjøre rundt 25 kilometer på ren batteridrift. Det ble bare laget 3 eksemplarer av denne bilen pga det ikke fantes etterspørsel etter slik teknologi. Den samme teknologien, og det samme navnet, ble hentet frem igjen i 1997, da Audi Duo gjenoppsto i form av A4 Avant. Denne bilen ble satt i produksjon, men ble kansellert allerede etter ett år på grunn av manglende etterspørsel. Lurer på om ikke det ble laget 20-25 stykker av denne.

Kilde

 

Legg merke til solceller på taket.

 

audi-duo-1989-100-avant-quattro-001.jpg

 

Elektromotor direkte inn på bakdiffen i en quattro-bakstilling.

 

audi-duo-1989-100-avant-quattro-009.jpg

 

Batterier i under gulvet i bagasjerommet

 

f536t1.jpg

 

Det ser ut til at også 100 C4 ble laget i en Duo-prototype

 

duo.jpg

 

audi_duo_16_september.jpg

 

Audi A4 Duo

 

audi-duo.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper det er en skrivefeil. Jeg fant ingen tall rundt denne rekord-testkjøringen, men i følge den tyske wikipedia-siden om TDI-motorene, så brukte type 44 TDI cirka 0,6 på mila ved blandet kjøring.

 

Hmm.. Kjørte de i 13 land, så stemmer det vel med 4000km og om det var på èn tank.. tja. Skal være ganske flaks om hele den setningen er skrivefeil.

 

Uansett. Er det noen konkrete planer om rene elbiler fra VW/Audi?

Tenker da i retning av Nissan Leaf, den kunne jeg godt tenkt meg bortsett fra at den ser ut som juling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi hadde en 80 eller A4 dieselhybrid på 1990-tallet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Miljøbiler ja. Kona sier hun skal ha en Up! - det skal hun få - men jeg ser det skrives litt rundt omkring om en hybridvariant av denne. Noen som har lest/vet noe mer om denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi hadde en 80 eller A4 dieselhybrid på 1990-tallet.

 

Ja, det er den A4 Duo som jeg nevnte tidligere. Laget i et meget lite antall i 1997.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett. Er det noen konkrete planer om rene elbiler fra VW/Audi?

Tenker da i retning av Nissan Leaf, den kunne jeg godt tenkt meg bortsett fra at den ser ut som juling.

 

Det skal komme en ren elektrisk versjon av Up! som skal hete E-Up! til neste år, og også en gassdrevet versjon (Eco Up!) kommer, men om den siste kommer til Norge er nok usikkert. Vi har ikke noe særlig til marked for gassdrift her i landet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sannsynligvis et dumt spørsmål fra meg, men allikevel:

 

På Audi duo, og sikkert en haug med nyere biler med elektrisk drift. Hvorfor skivebremser bak når det er en elmotor som driver bakhjulene? Burde ikke elmotoren gjøre jobben med nedbremsing, både for å spare drivversktap på grunn av høyere roterende masse, samt å lade batteriene igjen med bremsekraften på elmotoren?

 

Som alle vet, digger jeg å føre litt BMW-propaganda. Jeg vet at Audi duo er en gammel bi så jeg tenker ikke på den i dette tilfellet, men dette er noe av det samme som en elmotor burde gjort.

 

BMW Brake Energy Regeneration, sitat bmw.no:

Med Brake Energy Regeneration tar BMW EfficientDynamics et skritt inn i fremtiden. Når du slipper gasspedalen eller bremser, blir bevegelsesenergien utnyttet og tilført batteriet. Dermed blir motoren avlastet og forbruket redusert. Ved akselerasjon blir alle unødvendige energiforbrukere koblet fra drivlinjen. Slik sparer du drivstoff, men kan samtidig nyte full effekt av motoren.

 

For å tilføre litt, samt å spore av ytterligere forsker BMW på måter å kunne bruke bilens navigasjonssystem til å senke forbruket. De ønsker å få navigasjonssystemet til å kunne se at det kommer en motbakke, som da vil kutte ladekraften fra dynamoen og gjøre andre grep for å minske motorbelastningen i oppoverbakke. Når det kommer nedoverbakker der bilen naturligvis vil trille mest av seg selv og derfor bruke tyngdekraften på å dra motoren rundt, vil dynamo kobles inn igjen.

 

Morsomt når biler med navigasjonssystem blir billigere å registrere i Norge enn biler uten på grunn av lavere utslippstall. Men spørsmålet er om det noen gang vil skje.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke teknologien om å regenerere energi via elmotoren var helt på plass når Duo ble laget. En annen faktor er at ABS-systemet ville ha problemer med å arbeide bare ved å bremse med en el-motor. Ikke minst ettersom ABS-systemet ikke kunne ha bremset hjulene individuelt.

 

Jeg sjekket i en bok jeg har her, det står at 1997 Audi A4 Duo ble laget i ca 90 eksemplarer, ikke 20-25 slik jeg antydet tidligere (fra hukommelsen min).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vert morsomt med mer info på disse Audi Duo'ene, kunne likt å hatt en slik, spesifikt typ 44'en... Var ikke prius fantastisk nyskapende når den kom? (på samme linje som Ipad?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sannsynligvis et dumt spørsmål fra meg, men allikevel:

 

På Audi duo, og sikkert en haug med nyere biler med elektrisk drift. Hvorfor skivebremser bak når det er en elmotor som driver bakhjulene? Burde ikke elmotoren gjøre jobben med nedbremsing, både for å spare drivversktap på grunn av høyere roterende masse, samt å lade batteriene igjen med bremsekraften på elmotoren?

 

For lett nedbremsing så er dette mulig, og det er vel slik det er på div elbiler i dag tror jeg. En må uansett ha bremseskiver i tillegg når en ønsker høyere bremseeffekt siden en elmotor/dynamo har begrenset effekt (det er en grense for hvor mye energi en kan dumpe på kort tid, dvs hvor mye strøm batteriet klarer å ta i mot osv).

 

Som alle vet, digger jeg å føre litt BMW-propaganda. Jeg vet at Audi duo er en gammel bi så jeg tenker ikke på den i dette tilfellet, men dette er noe av det samme som en elmotor burde gjort.

 

BMW Brake Energy Regeneration, sitat bmw.no:

Med Brake Energy Regeneration tar BMW EfficientDynamics et skritt inn i fremtiden. Når du slipper gasspedalen eller bremser, blir bevegelsesenergien utnyttet og tilført batteriet. Dermed blir motoren avlastet og forbruket redusert. Ved akselerasjon blir alle unødvendige energiforbrukere koblet fra drivlinjen. Slik sparer du drivstoff, men kan samtidig nyte full effekt av motoren.

 

Audi har noe av det samme (men de har ikke markedsført det like aktivt som BMW har jeg sett) - Energy management Recuperation:

Saving while you brake.

 

Recuperation, from the Latin, means recovery, reclamation. The principle is quite straightforward: when a conventional vehicle is braked, the brake converts the kinetic energy into thermal energy, which cannot be used for any other purpose. With a recuperation system, the kinetic energy is converted into useful electrical energy. While the vehicle is coasting or braking, the alternator voltage is raised above the level of the basic electrical system. During these phases the alternator can convert the vehicle’s kinetic energy into electrical energy, which is stored temporarily in the vehicle battery. When the vehicle subsequently accelerates or is driven at constant speeds, this energy is used to relieve the load on the alternator and, depending on the driving cycle, a fuel saving of up to 3% can be achieved.

 

For å tilføre litt, samt å spore av ytterligere forsker BMW på måter å kunne bruke bilens navigasjonssystem til å senke forbruket. De ønsker å få navigasjonssystemet til å kunne se at det kommer en motbakke, som da vil kutte ladekraften fra dynamoen og gjøre andre grep for å minske motorbelastningen i oppoverbakke. Når det kommer nedoverbakker der bilen naturligvis vil trille mest av seg selv og derfor bruke tyngdekraften på å dra motoren rundt, vil dynamo kobles inn igjen.

 

Morsomt når biler med navigasjonssystem blir billigere å registrere i Norge enn biler uten på grunn av lavere utslippstall. Men spørsmålet er om det noen gang vil skje.. :)

Ser ikke den store effekten, men alle monner drar :). Vil ikke dette med dynamo allerede fungere med dagens løsning? Når du slipper gasen/bremser så er dynamo mer aktiv (=nedoverbakke). Når du gir på eller må gasse for å holde farten (=oppoverbakke) så kuttes/reduseres ladingen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.