Batterier og deler for ombygging?

Anbefalte innlegg

Har sett at det går en rød gammel Mini pickup på EL-skilter inn mot Oslo langs Mosseveien.

Ser også av og til at det selges EL-biler med defekte batterier.

 

Så da lurer jeg på om noen vet:

  • hvordan kontrolleres slike batterier?
  • hvor kjøpes nye batterier og hva koster de?
  • hvordan ser de ut, hva er dimensjonene, er det standardbatterier på alle El-bilene og hva veier de, med tanke på evt ombygging fra bensinbil?
  • ved evt ombygging, er det enklest å slakte en Think eller finnes den enklere og rimeligere løsninger?
  • noen som har link til en oppskrift for ombygging av bensinbil?
  • hva veier en el-bil i dag totalt og uten batterier, motor og ladeenhet? Med andre ord, hvor mye tyngre blir en ombygd bensinbil i forhold til en nyere el-bil?
  • hvordan vil rekkevidden bli for en ombygd kontra orginal?

 

Kunne vært morro med en gammel elektrisk Audi 50 eller VW Derby.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror nok den beste til å svare er nettopp Caspar Hille, jeg var hos han da han startet arbeidet med Mini-ombyggingen og dette er virkelig en kar som har både papirene i orden og løsningene godt planlagt. Han jobber i Møller-systemet og er nok mer enn positiv til å bidra til en VAG-ombygging.

 

Veldig forenklet er Think-teknologi bygget inn i den gamle Minien, men med andre batterier og dermed annen lader og motorstyringsenhet. Han opererer med rekkevidde på 11 mil, det betyr at han har større kapasitet på batteriene, men jeg mener de er av litiumtype og ikke nikkel kadmium. Batteriene ender som miljøavfall og sendes til resirkuering som andre batterier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg støtter det Håkon sier, den beste å spørre må være Caspar som har satt seg inn i dette.

 

 

Jeg er ingen ekspert, men bakgrunn i faget mitt og personlig interesse så kan jeg kaste litt generelt lys rundt det du spør etter:

 

  • hvordan kontrolleres slike batterier?
    Batterier har en oppgitt kapasitet når de er nye, så vil bruk, oppladningsmåte, antall sykluser og temperatur ha innvirkning på levetiden/kapasiteten.
    Slik jeg tester batterier er at jeg belaster et batteri med en kjent motstand og over en fastsatt tid, også leser jeg av en tabell over hva som er akseptert avvik, dette forteller meg da status på batteriet.
     
  • hvor kjøpes nye batterier og hva koster de?
    Batterier til bil har en krevende jobb og dette setter ekstra høye krav til kapasitet, vekt, størrelse og styrke, ofte er vekt og størrelse et problem da man vil ha mest mulig kraft inn i minst mulig størrelse. Dette gjør da batteriene dyrere, men en produsent/leverandør kjøper inn i svært store kvanta og kan da få en mye bedre pris enn å kjøpe enkeltvis/mindre kvanta som du vil gjøre.
    Hvor du kjøper de er meget enkelt sagt, nesten overalt. Du kan velge å kontakte en produsent,grossist eller firma som har med batterier å gjøre, innenlands eller utenlands.
     
    Kostnader er ukjent for meg, men det er mer kostbart å gå for batterier med LiFePo eller GEL/AGM teknologi fremfor blybatterier.
    Skal jeg gjette på batteri til noe slikt hadde jeg prøvd meg på AGM-batterier. De veier en god del, men bryr seg ikke om minusgrader, tåler bra utladninger med høy amperestyrke og tar fint til seg flere hundre ampere på oppladning uten å videre har problemer med det.
     
  • hvordan ser de ut, hva er dimensjonene, er det standardbatterier på alle El-bilene og hva veier de, med tanke på evt ombygging fra bensinbil?
    Dette kommer mye ann på hva du er ute etter, masse kraft (amperestyrke(A)) eller høy kapasitet (amperetimer(Ah)) de fleste ønsker begge deler så da er det en kombinasjon av de to du er ute etter. Det som jeg er kjent med at du tar et batteri med lite volt men som har en del kapasitet(Ah) og setter flere sammen for å øke volten (seriekoble) når du når den volten du er ute etter kan du se om du har plass til en rad til, har du det så parallellkobler du dette og da dobler du kapasiteten(Ah) Husk også at da øker selvfølgelig vekten så der må du se hvor mye du er med på å ha. Merk også å se på hva batteriet kan gi av kreft over en kort periode (burst) Kan være oppgitt i 5,10,30 eller lengre/kortere sekunder. Det er dette som batteriet må klare og levere når du gir full gass.
    Det er mer eller mindre avvik imellom de forskjellige el-biler, men teorien er lik, bare at alle har sin måte å løse dette med plassering,produsenter og styringssystemer. Vil anta de fleste går for batterier med LiFePo4-batteriteknologi.
    For å gi to eksempler ifra et søk på nettet på et enkeltbatteri:
    Balansert bruk:
    Elektriske hidden
    3.2v, 300Ah
    Lading: 3.65v ladespenning, 100A konstantladestrøm (C/3), 600A@15 sekunder max. burstlading, cutoff ladespenning: 3.85v, floatspenning: 3.4v
    Utladning: 3.2V utladningsspenning (C/2) 100A konstant utladningsstrøm, 1200A@5sek(4C);900A@15sekc(3C);900A@60sek(3C) maks burstutladning
    Tekniske hidden:
    Størrelse og vekt: 28,3x7,1x30,6cm(LxBxD) 9.8kg
    Temperaturer: +0°C=+45°C lading, -20°C=+60°C utladning
    Indre motstand: >1mΩ
    Energikonvertering: 98W/Kg@kontinuelig@23°C(C/3); 392W@15sek@23°C
    Levetid: 1000sykluser@100%DOD; 2000sykluser@80%DOD
    IP-grad: 67
    =============================================================
    Kraftbruk:
    Elektriske hidden
    3.2v, 400Ah
    Lading: 2v-3.65v ladespenning, 80A@6timer standardladestrøm; 400A@1.2timer hurtigladestrøm, cutoff spenning: 3.65v, floatspenning: 3.4v
    Utladning: 800A konstant utladningsstrøm, 1200A@>5sek maks burstutladning, 2.0v cutoff utladningsspenning
    Tekniske hidden:
    Størrelse og vekt: 44,9x7,1x28,3cm(LxBxD) 14.5kg
    Temperaturer: -35°C=+75°C arbeidstemperatur; +15°C=+30°C oppbevaringstemperatur
    Indre motstand: >1mΩ
    Levetid: 2000sykluser=100%DOD; 3000sykluser=80%DOD; 4000sykluser=60%DOD
     
    %DOD er prosentantall ifra opprinnelig kapasitet/batteriet regnes som dødt/utskiftningsklar (eks: 80%DOD ved et 400Ah batteri er = 320Ah)
     
  • ved evt ombygging, er det enklest å slakte en Think eller finnes den enklere og rimeligere løsninger?
    Der kan jeg ikke uttale meg, husk at alt henger sammen, styringssystemer og kontrollere i en think-bil er beregnet for den type motor og den typen batterier som har gitte oppladning/utladningstabeller i en thinkbil.
     
    De hiddenene jeg finner på batteribanken i en Think-bil er at de kjører med NiCd batterier ifra en produsent som heter SAFT (6v/100Ah batteri, 24,5x12,5x26cm (LxBxH) 13,2Kg)
    Det er 19 batterier som er seriekoblede så de har 114v totalt ut, elektrolyttrommene på batteriene er fylt med lut og batteriet har vannkjølingskanaler. Et batteri kan gi 500A peakutladning i 10 sekunder eller 200A konstant. Slik jeg ser det så har Think-bilen kun 100Ah kapasitet, og det er ikke mye, men igjen.. Bilen kom vel i år 2000, så det har skjedd mye på flere fronter, bør være gode forbedringspotensiale her. Skulle ha rundt 90km/t som toppfart.
     
    (Min personlige mening er at dette er ikke et riktig batteri å bruke, lite kapasitet og egentlig ganske farlig, så store batterier og så mange av de som kan produsere en god mengde knallgass, egentlig livsfarlig..!!)
     
    Slik ser en Think-batteribank ut:
    800px-Batterikasse-Think.jpg
     
  • noen som har link til en oppskrift for ombygging av bensinbil?
    Her har du link til en 1974mod VW Boble som er bygget av 7 studenter ifra Maskinlinja på Høyskolen i Gjøvik i 2011, ble godkjent ombygd hos SVV den Oktober 2011, bobla er kjent under navnet: Voltswagen Du finner mange tabeller og forklaringer der som hjelper deg godt på vei.
    Korte hidden: 1,5t kjøretid, 22,5Hk@120sek; 9.5Hk@kontinuerlig effekt, gelebatterier, 256kg batteribank
     
  • hva veier en el-bil i dag totalt og uten batterier, motor og ladeenhet? Med andre ord, hvor mye tyngre blir en ombygd bensinbil i forhold til en nyere el-bil?
  • hvordan vil rekkevidden bli for en ombygd kontra orginal?
    De to er for diffuse til å kunne svare konkret på, alt kommer ann på hva du er ute etter.. Effekt, kjørelengde eller en balanse imellom de to.. batteribank, motorer.. Vil ikke si at verken ladere eller styringsenheter er der vektproblemet ligger.
    Ved å søke litt på nettet så vil du finne noen prosjekter og der kan du sammenlikne hidden men kan gi deg hjelp til å finne dette, som jeg tror er et fint sted å starte om du lurer: http://elbilforum.no/forum/

 

Skulle du lure på hva myndighetene sier om konvertering så kan du lese dette infoskrivet:

VD_Batterikjemi1.png

VD_Batterikjemi2.png

 

 

 

 

 

Håper dette var til noe hjelp og at det ikke var for kaotisk skrevet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du link til en VW Golf som har blitt konvertert, riktignok i Danmark: Citystromer

Korte hidden: 60km rekkevidde, blybatterier, 500kg batteribank

 

Golf Citystromer er bygget av Volkswagen, de er ikke konvertert av private (med mindre den du linker til er en ombygd bensinbil). Det finnes noen stykker av disse i Norge, og de dukker med mellomrom opp på Finn.no.

 

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/themes/2010/11/Volkswagen_Concept_Car__Golf_blue-e-motion/CityStromer.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da strykes den, så ut som en ombyggingstråd for meg ved første øyekast

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.