Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt meg en Tesla Model S nå som jeg virkelig ser frem til å motta en gang godt ut i 2013.

 

Er det noen andre i klubben som har bestilt seg Model S eller andre elbiler?

 

model-s_1024x768_f.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer! Fortell mer om hva du har bestilt, utstyr/batteripakke, forhandler, hvordan var prisen på denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilene bli ikke sluppet før i andre kvartal 2013 og foreløpig er det bare forhonds bestillinger som kan gjøres. Så utstyr interiør og batteripakker kan ikke bestilles ennå. Men gratulerer så masse Erik. Har lurt på tanken selv. Men siden selv ikke prisen er fastsatt ennå. (snakker om priser fra 400k-600k) Og jeg er super skeptisk til Elbiler i norsk klima sitter jeg litt på gjerdet selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kamerat har bestilt seg samme, og 2 på jobbeb:)

 

Du får jo her en bil som yter like mye som en sportsbil, uten hk avgift. Nice det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vudert det meget sterkt, men jeg er skeptisk til holdbarheten på en el bil i norsk klima. Dessuten er den tesla roadsteren noe dårlig bygd, får håpe de har tatt med seg lærdom videre når de bygger tesla s. + jeg regner med regjeringen vil gjøre om på fordelene man har ved å ha el bil. Er plutselig ikke så intressant lenegr når man må betale i bommen og ikke kan kjøre i kollektiv feltet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har El-bil. Ikke noe så rått som denne, men en Nissan Leaf. Så langt så har den fungert utmerket! Utrolig behagelig og kjøre. Merker nå når det begynner og bli kaldt at rekkevidden synker noe. Dette er pga varme i bilen. Men får fremdeles rundt 100km på en lading. Disse nye bilene er nok mye bedre enn de gamle Think bilene som brukte blybatterier. Men det gjenstår jo og se! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer! Fortell mer om hva du har bestilt, utstyr/batteripakke, forhandler, hvordan var prisen på denne?

 

Jeg har ikke bestemt meg for ustyrspakke ennå, men har bestemt meg for den største batteripakken (480km). Så får vi se hva prisene på Performance-utgaven før jeg endelig bestemmer meg.

 

Bilene bli ikke sluppet før i andre kvartal 2013 og foreløpig er det bare forhonds bestillinger som kan gjøres. Så utstyr interiør og batteripakker kan ikke bestilles ennå. Men gratulerer så masse Erik. Har lurt på tanken selv. Men siden selv ikke prisen er fastsatt ennå. (snakker om priser fra 400k-600k) Og jeg er super skeptisk til Elbiler i norsk klima sitter jeg litt på gjerdet selv.

 

Jeg satt selv lenge på gjerdet før jeg bestemte meg, men måtte få ut fingeren når broom, autofil og VG begynte å skrive om bilen. Hvertfall hvis jeg skulle ha mulighet til å motta noen bil i 2013.

Når det gjelder norsk klima så er jeg selv skeptisk, men har en plan om å "ekstremteste" bilen i Trøndersk vinter (fulladet bil i 15-25 minus). La den stå urørt i en uke eller noe for å se hvordan den blir å få igang etterpå.

 

Har vudert det meget sterkt, men jeg er skeptisk til holdbarheten på en el bil i norsk klima. Dessuten er den tesla roadsteren noe dårlig bygd, får håpe de har tatt med seg lærdom videre når de bygger tesla s. + jeg regner med regjeringen vil gjøre om på fordelene man har ved å ha el bil. Er plutselig ikke så intressant lenegr når man må betale i bommen og ikke kan kjøre i kollektiv feltet.

 

Roadsteren er vel ikke fri for problemer, men den har ikke hatt noen gjengangere av problemer som har gått igjen.

Er vel ingen hemmelighet at Elbiler også må betale i bommene og ikke lengre får kjøre i kollektivfeltene etter hvert, men dette vil nok ikke bli endret de første årene uansett så det er ingen krise.

 

Uansett er det kjekt med en elbil som man kan "teoretisk" kjøre Trondheim-Oslo med uten lading da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer! Tesla model S er nydelig av utseende, og har interessante tekniske hidden. En venn prøvde bilen i Calefornia i dag, og han er full av lovord. En drøm av en bil, og helt stillegående.

 

Selv har jeg en Think Classic (2001) stående i garasjen. Den har fått et laderproblem så den har ikke vært i bruk på en stund, men den virket veldig fint i fire år og var da familiens nr 2-bil. Kona mistet dog litt tillit til bilen og derfor har vi nå en Polo BMT i den funksjonen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Model S virker som en veldig godt bygd el-bil iallefall, ikke ille å se på heller akkurat… Blir spennende når ingeniørene får et gjennombrudd på batterifronten, kunne godt tenkt meg en elektrisk bil, men ikke før rekkevidden nærmer seg 1000km.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Model S frister rimelig mye !! Men spent å se når Golf 7 kommer som elbil (q4 2013/Q1 2014) om det kanskje kan være et alternativ :)

Men spørs om de avgiftskåte politikerene prøver med nebb og klør å stoppe alle fordelene til disse bilene.. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har ikke denne Tesla modellen vannkjølt motor, noe som kanskje kan brukes til å varme opp kupe`en?

Tilegg til varmeovner såklart..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har ikke denne Tesla modellen vannkjølt motor, noe som kanskje kan brukes til å varme opp kupe`en?

Tilegg til varmeovner såklart..

 

Et helt naturlig spørsmål, men "problemet" er at en elektromotor har et varmetap på 5-10 prosent, veldig lite i forhold til eksplosjonsmotoren som har et varmetap på 65-75 prosent. Elbilene utnytter batterienergien utrolig godt, det er der miljøfordelen ligger, men skal kupeen varmes med strøm går det på bekostning av energien som er tilgjengelig til kjøring, mao kortere rekkevidde. Til bykjøring er ikke det noe problem, jeg har kun elektrisk oppvarming min Think, men jeg ville nok utstyrt en ny elbil med et diesel/bensinvarmeapparat. Komfort er viktig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Model S frister rimelig mye !! Men spent å se når Golf 7 kommer som elbil (q4 2013/Q1 2014) om det kanskje kan være et alternativ :)

 

Er vel neppe mange kunder som står å klør seg i hodet om de skal kjøpe seg en Telsa S eller en Golf......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et helt naturlig spørsmål, men "problemet" er at en elektromotor har et varmetap på 5-10 prosent, veldig lite i forhold til eksplosjonsmotoren som har et varmetap på 65-75 prosent. Elbilene utnytter batterienergien utrolig godt, det er der miljøfordelen ligger, men skal kupeen varmes med strøm går det på bekostning av energien som er tilgjengelig til kjøring, mao kortere rekkevidde. Til bykjøring er ikke det noe problem, jeg har kun elektrisk oppvarming min Think, men jeg ville nok utstyrt en ny elbil med et diesel/bensinvarmeapparat. Komfort er viktig!

 

Okay, tenkte kanskje siden denne motoren er hakket vassere enn den som er i en Think at den faktisk trengte mere kjøling :)

Men ser jo det, man må jo kanskje kjøre hakket værre for å få noe igjen av varmen fra en slik motor og.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel mer en sak skeptikere liker å diksutere enn et praktisk probrem med en S i hvert fall. Ferdinand Motor kjørte sin S Bergen-Hemsedal i januar, 270km, mangfoldige høydemeter og kjenner jeg Gunnar rett mer enn en og annen forbikjøring. 20C i kabinen og høy stemning.

 

Klarer den vinterfjellet klarer den nok et par mil køkjøring tur retur jobb i rushet også...

 

Tesla var med på isbanekjøring med to race of champion-biler - de gikk friskt tross -20C. Største problemet de hadde var vel i grunn feste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

RA og jeg var å testet Tesla S her for et par uker siden, og det kan bekreftes at denne bilen er bare helt syk å kjøre... !

Jeg bånna gassbedalen flere ganger og selgeren måtte pent holde seg fast ;) Akselerasjonen kommer umiddelbart, og rompa på bilen setter seg litt sidelengs slik som en BMW M3.

Samt 17" panelet for kontroll av hele bilen (høyde/styrerespons ++) funket veldig bra å bruke. Fikk logget oss inn på facebook på den integrerte nettleseren også ;)

Så hvis noen vet om noen som har lyst på en Evo X.. gi meg et pip :) Frister mye å bytte ut den med en Tesla i steden.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvordan el.bil er og lade når den står ute om vinteren? Mener og ha hørt at batteriene ikke tar full lading når tempen synker under 10 blå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer! Jeg har stor respekt for de som satser på det innovative og ikke lar seg hindre eller stoppe av skeptikere. Som nr 2 bil for oss hadde dette fungert utmerket, det er jeg sikker på. Jeg ser frem til å høre videre erfaringer !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På fredagen var jeg ute å testet denne bilen i 30 min med selger. Det første som møter meg i bilen er GIGA skjerm. Hele bilen er en teknologibombe. Kjøreopplevelsen er helt hinsides alt annet jeg har kjørt. Bilen føles ekstremt bra skrudd sammen, følsen på bilen og handling er det ikke noe å si på. Effekten på bilen er som flere skriver på høyde med sportsbiler. Her er det ett drag som jeg aldri har vært borti, bilen slipper litt i starten før den setter seg og skyter av gårde. Selger måtte påpeke flere ganger hva fartsgrensen var på stedene. Man merker jo kanpt farten.

 

Totalt sett så overakset denne bilen stort og jeg kommer nok til å ha denne med videre i vurderingen av ny familiebil/firmabil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får jo en bil til 600k som matcher biler til 1,5mill om man hadde betalt de samme avgiftene :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får jo en bil til 600k som matcher biler til 1,5mill om man hadde betalt de samme avgiftene :P

 

Stemmer.

 

Det som er greia for min del er hvordan Leasplan stiller seg til å Lease en slik bil. Hvor lavt dem skriver ned restverdien på bilen etter 3 år osv. Leste ett sted at det er halv firmabilskatt på el.bil. Dvs: En Tesla Model S til 600k så skatter man bare av 300k.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer.

 

Det som er greia for min del er hvordan Leasplan stiller seg til å Lease en slik bil. Hvor lavt dem skriver ned restverdien på bilen etter 3 år osv. Leste ett sted at det er halv firmabilskatt på el.bil. Dvs: En Tesla Model S til 600k så skatter man bare av 300k.

 

Bare husk at hvis du Leaser en Elbil så får du + mva på regninga ;)

 

Kun ved Kjøp / finansiering den er mva fri. Leasing er "videresalg/utlån" og er mva belagt.

 

Helt klart en bil vi også vurderer her hjemme som bil nr 2 :)

Men X`n i 4x4 som frister mest da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stig Waage:

Både - og, Det er enorm forskjell på bilene her, jeg har kun studert ModelS da jeg sterkt har vurdert en slik selv, men et år leveringstid har stoppet meg. Har ikke tålmodighet til slikt.

 

På en modelS:

Når batteriet er kaldt/bilen kald og det er ti blå ute, vil det stå kortere distanse på displayet. Men mye av dette kommer visstnok tilbake når batteriet blir oppvarmet av bruken. Her i Trondheim er det iallefall null stress å ha en skikkelig elbil av typen ModelS, den har såpass bra rekkevidde at selv om halve batterikapasiteten forsvinner på vinteren så kommer man seg fremdeles ganske langt. Men det sies at man kun mister ca 10% rekkevidde på vinterbruk enn sommerbruk, som nevnt tidligere her, mest pga varme i kupeen.

 

ModelS er eneste elbil jeg ser på som praktisk brukbar for øyeblikket, både pga brukbar rekkevidde og pga komfort og luksusen denne bilen har.

 

Gratulerer til trådstarter, dette er en rå bil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stig Waage:

Både - og, Det er enorm forskjell på bilene her, jeg har kun studert ModelS da jeg sterkt har vurdert en slik selv, men et år leveringstid har stoppet meg. Har ikke tålmodighet til slikt.

 

På en modelS:

Når batteriet er kaldt/bilen kald og det er ti blå ute, vil det stå kortere distanse på displayet. Men mye av dette kommer visstnok tilbake når batteriet blir oppvarmet av bruken. Her i Trondheim er det iallefall null stress å ha en skikkelig elbil av typen ModelS, den har såpass bra rekkevidde at selv om halve batterikapasiteten forsvinner på vinteren så kommer man seg fremdeles ganske langt. Men det sies at man kun mister ca 10% rekkevidde på vinterbruk enn sommerbruk, som nevnt tidligere her, mest pga varme i kupeen.

 

ModelS er eneste elbil jeg ser på som praktisk brukbar for øyeblikket, både pga brukbar rekkevidde og pga komfort og luksusen denne bilen har.

 

Gratulerer til trådstarter, dette er en rå bil :)

Er nok noen som vil bli forbauset over rekkevidden om vinteren kontra sommeren ja. Har en kompis som kjører Nissan Leaf. Han lar bilen stå om vinteren da han ikke når fram til arbeidsplassen i byen. Hjelper lite med fritak for bom da. Tesla model S er virkelig en svært intresant bil. Kan jo være at den er bedre om vinteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.