Vurderer å kjøpe E-Golf. Noen som har en og ønsker å dele erfaringer?

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe E-Golf med alt tilgjengelig utstyr, har innhentet tilbud og fått innbyttepris på A5'n.

MEN, kjenner litt på følelsen av "rekkeviddeangst", må nok endre kjørestilen min...

Hvilke erfaringer har dere?

 

Spurte også om å få den levert på 18" hjul, noe selger egentlig ikke anbefaler.

Han fortalte om en kar i Trondheim som monterte 18" hjul på sin, men byttet tilbake igjen da han mistet ca. 20% rekkevidde.

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Er det ellers andre fordeler eller ulemper dere ser etter å ha kjørt E-Golf en stund?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har desverre ingen erfaringer selv enda annet enn jeg virkelig har lyst til å prøve en, tipper det er en genial bybil.

 

Men angående hjulstørrelse så opplevde Morten Stensland at forbruket gikk en del opp med 19" - direktelink.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

19" ja, men det sier ikke stort om bredde på dekk osv. Men greit å vite at det tar veldig mye av rekkevidden...

Jeg tenker 18" med så smale dekk som mulig, gjerne også slike "eco-dekk", bør vel ikke bli store forskjellen da? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg til rullemotstand så er nok vekten på felg/dekk veldig utslagsgivende. Det brukes mye mer energi på å dra rundt tunge hjul enn lette hjul. Tar man f.eks to felger i 18", som Volk CE28N som veier 6,6kg i 8x18" mot Volkswagen R32 OEM felger på 12,7kg i 7,5x18" (vekter hentet fra wheel weights sin xls oversikt) så har man nesten dobbelt så mye masse å dra rundt (blir ikke totalt sett dobbelt så mye da dekkene veier det samme) med OEM felgene.

 

Hadde selv en Lupo 3L som var veldig gjennomført laget for å spare drivstoff, og der var det 14" felger i magnesium original på kun 2,5kg.. Regner med at OEM felgene på e-golfen også er laget ekstra lette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktig poeng ang. vekt på felg:)

 

Men er det noen som har andre erfaringer med E-Golf, ikke dekk og felg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje dumt å nevne, men hva med Golf GTE? Eventuelt A3 E-tron. Slipper rekkevidde angst og kan kjøre elektrisk til daglig, men får jo da ikke elbil godene.

 

Jeg tror de snart forsvinner delvis uansett, men det er en annen diskusjon :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden rekkeviddeangst blir brakt opp som tema. Nå har jeg ingen erfaring fra e-Golf, men generelt gjelder det faktum at du må planlegge litt mer om du skal ut på langtur all den tid bilen har en praktisk rekkevidde på +/- 150km, og at det ikke er hurtiglading overalt, enda. For folk flest er ikke dette problematisk da de færreste kjører mer pr. dag enn 150km. Du setter deg uansett inn i ferdig "opptanket" bil hver morgen. Kan si at det er ganske så befriende å slippe å tenken på å fylle drivstoff ;) Min elbilbruk fordrer hurtiglading på to turer pr. år så maset om at man må bruke så mye tid på lading gjelder ikke meg i alle fall.

 

Ta en titt her kanskje? http://elbilforum.no/forum/index.php?board=68.0

 

Anders har selvfølgelig et poeng med GTE eller ditto, men jeg tror han tar feil hva angår fremtidens "drivstoff" ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå hatt E-golf siden juli, kjørt 3500km og er storfornøyd. Bruker bilen i hovedsak til jobb (10km hver vei) og til kjøring på trening/barnehage osv osv... Mye småkjøring. Her er bilen super. Er utrolig fornøyd.

 

Når det gjelder rekkevidde, så har vi også kjørt på hytta (130km en vei) Dette gikk meget greit, selv med mye stigning og 80km/h. 2 unger og bagasje i bilen. Kom frem så var det fremdeles 40km på måleren.

 

Det jeg har lagt merke til nå som temperaturen har sunket er at det går ett klart rekkeviddeskille på 10 grader. Over 10 grader så klarere bilen 150-170km avhengig av kjøremønster. Mens så snart temp bikker under 10 (Altså 9,5 grader) så synker rekkevidden betraktelig på samme strekning. Da er øker snittforbuket plutselig fra 14kwh/100km til 19-20kwh/100km. Dette medfører at rekkevidden sykner til max 120km...

 

Så at man skal begynne å legge ut på langtur om vinteren vil jeg ikke anbefale.

 

Så min allroad har nå kjør 350km siden juli, det sier litt om hvor mye av behovet denne bilen dekker i vanlig hverdagskjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå hatt E-golf siden juli, kjørt 3500km og er storfornøyd. Bruker bilen i hovedsak til jobb (10km hver vei) og til kjøring på trening/barnehage osv osv... Mye småkjøring. Her er bilen super. Er utrolig fornøyd.

 

Når det gjelder rekkevidde, så har vi også kjørt på hytta (130km en vei) Dette gikk meget greit, selv med mye stigning og 80km/h. 2 unger og bagasje i bilen. Kom frem så var det fremdeles 40km på måleren.

 

Det jeg har lagt merke til nå som temperaturen har sunket er at det går ett klart rekkeviddeskille på 10 grader. Over 10 grader så klarere bilen 150-170km avhengig av kjøremønster. Mens så snart temp bikker under 10 (Altså 9,5 grader) så synker rekkevidden betraktelig på samme strekning. Da er øker snittforbuket plutselig fra 14kwh/100km til 19-20kwh/100km. Dette medfører at rekkevidden sykner til max 120km...

 

Så at man skal begynne å legge ut på langtur om vinteren vil jeg ikke anbefale.

 

Så min allroad har nå kjør 350km siden juli, det sier litt om hvor mye av behovet denne bilen dekker i vanlig hverdagskjøring.

 

hvis dette er tilfelle, altså at rekkevidden faller så mye på så liten temperaturforandring bør du grue deg til norsk vinter med 20 minus...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@ Vegard

Undres på dette voldsomme rekkeviddetapet du opplever. Nå har som sagt ikke jeg noen eGolf, men en Tesla. Jeg merker også forskjell, men klarte senest her om dagen å "trille" til jobb på 167 Wh/km (drøye 30km med endel høydeforskjell i min favør), selv med god fart på motorveien, men det gikk jevnt og det teller mye. Temperatur 6-7 grader. Vanligvis ligger jeg på mellom 195-210 Wh/km på tur/retur nå. Tidlig i oktober med temperaturer over +10 klarte jeg meg med ned mot 170-180 Wh/km.

 

@ Frank

Det er faktisk verre med 0-10 plussgrader og regn enn -20 og tørt/hardpakket underlag. Du må bare måle prosentvis forskjell i forbruk på RS4'en din mellom slike forhold så vil du se det der også. Du bare merker det ikke så godt på rekkevidden siden motoren din sløser vekk 70-75% av energien på varmeutvikling uansett temperatur. En elmotor er en smule mer effektiv og økt rullemotstand, motvind etc. merkes derfor mer direkte på rekkevidden ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at elbilen har kommet for å bli, elmotoren er suveren med tanke på virkningsgrad og driftsikkerhet. Men rene batteribiler er jeg usikker på. Uansett hvordan batteriteknologien utvikler seg, skal den elektriske energien overføres til batteriet på kortest mulig tid, og her ligger det mange begrensninger som vil gjøre batteribilen uaktuell for veldig mange. Men jeg skjønner godt at mange velger elbil i dag, så lenge du kan leve med ladetid og begrenset rekkevidde, er jo dette det billigste bilholdet du kan ha. Tror uansett at batterielbilen vil slite den dagen insentivene forsvinner, og tror at kjøpere av disse bilene må ta høyde for store verditap.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis dette er tilfelle, altså at rekkevidden faller så mye på så liten temperaturforandring bør du grue deg til norsk vinter med 20 minus...

 

Her kommer nok varmepumpen godt med, da den vil bruke 20-30% mindre effekt på å varme opp bilen ved -10grader. Det sies så, men så er det fortsatt laaang ventetid på varmepumpe. Min egolf er ferdig produsert, men står på lager i tyskland frem ti lover nyttår. Jeg blir glad hvis jeg får den så tidlig som i uke 7 2015. Bestilte 4 april.

 

Men til trådstarter. Jeg har kjørt bilen en del da vi har et par stykker som demobil på jobben. den første helga jeg hadde den kjørte jeg 182km på første ladning, og det var veldig imponerende, da det er såpass skyv i den at det er veldig lett å drive med lyskryssracing. syntes det ble mye gassing og høyt forbruk til tider, men med riktig bruk av rekuperasjon så kommer man faktisk langt. jeg er sikker på at jeg hadde klart over 200 km om jeg hadde tatt det rolig hele tiden.

 

Bilen i seg selv er jo en vanlig golf, invendig er den jo helt lik bortsett fra små detaljer. Kjempe deilig at det er stille, men slik er jo alle elbiler:)

 

Ang hjul så kommer jeg til å gå for 19" på sommer, da jeg stort sett kun kjører rundt i byen og frem og tilbake på jobb. og ser ikke på de 10-20% man mister på større hjul som noe problem. men dette er vel opp til den enkelte:) Jeg vil heller ha en bil som ser litt penere ut. Orginaldekkene ser ut som en skikkelig stor sykkelslange egentlig. ikke Pene! Den gode nyheten her er at man kan regne med at det vil bli produsert større eco hjul etter hvert. markede for smale store felger vil også øke. Dette er nok bmw med på å dra opp med sin i3 også. (det kan jo komme noe godt ut av den fæle bilen).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at elbilen har kommet for å bli, elmotoren er suveren med tanke på virkningsgrad og driftsikkerhet. Men rene batteribiler er jeg usikker på. Uansett hvordan batteriteknologien utvikler seg, skal den elektriske energien overføres til batteriet på kortest mulig tid, og her ligger det mange begrensninger som vil gjøre batteribilen uaktuell for veldig mange. Men jeg skjønner godt at mange velger elbil i dag, så lenge du kan leve med ladetid og begrenset rekkevidde, er jo dette det billigste bilholdet du kan ha. Tror uansett at batterielbilen vil slite den dagen insentivene forsvinner, og tror at kjøpere av disse bilene må ta høyde for store verditap.

 

Uten å spore helt av.

Jeg tror du har rett hva gjelder verditap, først og fremst biler med 150-200km rekkevidde. Ganske sikker på at Leaf et. al. kommer med rekkevidde nærmere 250-300km om ikke mange årene. Model 3 fra Tesla med 300-350km blir nok også en killer. Men hva skjer da med fossilbilene? Om prisene utjevner seg skal du være rimelig avhengig av å trekke henger for å velge en ditto bensinbil kontra elbil.

Når det gjelder påfylling har du nok et poeng, men jeg tror mange "knekker koden" når de først har kjørt "gratis".

 

Til trådstarter. Kjøp eGolf, om ikke annet er det fryktelig moro når regningen for drivstoff kommer. Fikk strømregning i går, og faktum er at selv med 1mnd lading av min Tesla inkludert så var regningen lavere enn i fjor. Koster mer å ha varmekabler på badet enn å kjøre bil nå :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med fare for å spore helt av; Jeg har vært en tur i sør-Sverige de siste dagene, og utelukkende "fylt" / ladet min elbil på Tesla sine Superchargere. Pris på turen= 40,- for 2 X Svinesund. Hadde samme turen i fjor med bensindrevet Q5. Pris= Et superior room på Scandic med parkering + en bedre middag. :)

OT slutt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok litt av dette. Men har også kjørt på -8 grader, og rekkevidden ligger fremdeles på 100-120km, så ser ut som det er noe varme på batteriene eller noe som slår inn.

 

Bilen skal uansett inn å få byttet girspaken (Fikk en DSG gearspak) Feilmontering fra fabrikken. Så skal høre hva det kommer av at den faller ved en viss temperatur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har man ikke en form for "Range Mode" på eGolf? Typ slå av batterivarming etc. for å øke kjørelengden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe E-Golf med alt tilgjengelig utstyr, har innhentet tilbud og fått innbyttepris på A5'n.

MEN, kjenner litt på følelsen av "rekkeviddeangst", må nok endre kjørestilen min...

Hvilke erfaringer har dere?

 

Spurte også om å få den levert på 18" hjul, noe selger egentlig ikke anbefaler.

Han fortalte om en kar i Trondheim som monterte 18" hjul på sin, men byttet tilbake igjen da han mistet ca. 20% rekkevidde.

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Er det ellers andre fordeler eller ulemper dere ser etter å ha kjørt E-Golf en stund?

 

Kjøp A3 e-tron eller Golf GTE så slepp du rekkeviddeangst..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har normal, eco og eco+ programmer. Men når man kjører eco+ så er det nok fremdeles varme på batteriene. Trenger det for å fungere optimalt. Men man har ingen varme i cupe... BRRRRRRR!!!!! Så kjører stort sett i eco

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noen regnet på hva det koster å fylle opp "tanken" på en e-golf?

 

Var ute og prøvekjørte en i går. Er faktisk ganske imponert over den bilen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger ikke merke til det på strømregninga iallefall... Så det er nok ikke store kostnaden. Lader da ca 2-3 ganger i uka (innimellom også på jobb). Uansett så har jeg kjørt 400mil, med allroaden så er det 1 liter pr mil til 13kr/l... Har også i snitt 4 bompasseringer i ukedagene (Snittpris på 12kr pr passering).

 

Så totalt sett så er det nesten en "gratis" bil hvis man ser vekk fra verdifallet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger ikke merke til det på strømregninga iallefall... Så det er nok ikke store kostnaden. Lader da ca 2-3 ganger i uka (innimellom også på jobb). Uansett så har jeg kjørt 400mil, med allroaden så er det 1 liter pr mil til 13kr/l... Har også i snitt 4 bompasseringer i ukedagene (Snittpris på 12kr pr passering).

 

Så totalt sett så er det nesten en "gratis" bil hvis man ser vekk fra verdifallet...

 

Legger man ikke merke til det på strømregninga så er det å anse som gratis ja :)

Passaten min bruker jo også rundt 1L/mil til 14-15kr/L og har vel 6-10 bompasseringer i uka til 16kr/passering, så ja, ingen tvil om at man sparer en del kroner på den daglige kjøringa.

 

Når årsavgiften koster 425kr for elbil mot 2995kr/3490kr for drivstoffdrevet bil så er også det en hyggeligere regning å få i feb/mar :)

 

Det eneste negative økonomisk sett er jo usikkerheten rundt verditapet på elbilene. Ingen vet jo hvor lenge elbilen får beholde godene som gratis bom, rimeligere årsavgift osv. Dog vil det jo også gjøre noe med bruktbilprisen dersom mva og engangsavgiften plutselig kommer til elbilen. Da blir den jo dyrere å kjøpe ny og flere vil da kanskje ønske seg en 2-3 år gammel bil i stedet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kostnad for "drivstoff" elbil inkludert noe ladetap

Forbruk (eGolf) på ca. 1,5-2,0 kWh/10km * strømpris og nettleie = Mellom 1-2 kr pr. mil avhengig av strømpris, vær og vind

 

Min bil bruker nødvendigvis noe mer, men tur/retur jobb sparer jeg ca. 80-100,- pr. dag. Fint at det også gir mindre lokalt utslipp, men jeg klager ikke på besparingen heller. Mest gøy er det på skikkelig langtur med gratis hurtiglading. Tur/retur Nord-Norge kostet meg tidligere ca. 2000,- til diesel og bom. Nå kr. 0,- :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger man ikke merke til det på strømregninga så er det å anse som gratis ja :)

 

Når årsavgiften koster 425kr for elbil mot 2995kr/3490kr for drivstoffdrevet bil så er også det en hyggeligere regning å få i feb/mar :)

 

Det eneste negative økonomisk sett er jo usikkerheten rundt verditapet på elbilene. Ingen vet jo hvor lenge elbilen får beholde godene som gratis bom, rimeligere årsavgift osv. Dog vil det jo også gjøre noe med bruktbilprisen dersom mva og engangsavgiften plutselig kommer til elbilen. Da blir den jo dyrere å kjøpe ny og flere vil da kanskje ønske seg en 2-3 år gammel bil i stedet.

 

Mye av det du nevner gjaldt for meg også, derfor valgte jeg å ikke sitte på gjerdet lenger, men handle mens alle fordelene er tilstede. Nå har jeg valgt e-up, men den er stor nok til all kjøring i hverdagen for oss. Bilen betales til null over 4-5 år, og besparelser i drivstoff og årsavgift betaler langt på vei for hele bilen.

Med 70% bonus betaler jeg 3500kr for fullkasko/12.000km, og det er på postnr 13xx, et av de dyrere områdene i landet.

Kjøp av elbil betyr også at den gamle bensinbilen brukes mindre, som igjen gjør at man kan skru ned km på forsikringen der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm... 1-2 kroner pr mil?? 425 i årsavgift, gratis ferge og bom. Parkering og? Ser disse Golfene ligger opp mot 300k splitter nye. Se bort ifra en eventuell rekkevidde. Hvilke andre ulemper er det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har alltid vært litt skeptisk til de elbilene med kort rekkevidde (tvillingene, buddy etc), men nå har vi anskaffet oss en selv. Ble selvsagt e-up. den dekker alt dagligbehov for Kona. liten og enkel bil, billig forsikring. typisk rekkevidde 13mil med vanlig kjøring på stort sett E6.

 

tror mange villet funnet utav at den duger i langt større grad enn fordommene folk fremstiller. ;)

 

så til trådestarter, golfen er enda bedre :) lengre rekkevidde, bedre komfort og ser bedre ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.