Linglong, Sailun, Star, Barum etc - er billigdekk automatisk dårlige?

Anbefalte innlegg

Auto Bild har testet 35-profil 19-tomsdekk. De tar betalt på nettet. Så jeg linker ikke lenger enn hit:

 

http://www.autobild.de/artikel/sommerreifen-test-2015-255-35-275-35-r-19-5650153.html

 

Uansett: Hankook vant. Med Goodyear og Michelin i knallhard kamp om plassen bak. Maxxis var dårligst.

 

Men det interresante er selvfølgelig Nankang. De kom nest sist. På dårlig totalpoengsum. De var best på vannplaning. Ellers homogent middelmådige. De blir frakjørt av de bra dekkene. Men de er ikke farlige. Egentlig ganske smarte på billige felger på billig bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du argumenterer ganske aktivt for å velge Premium dekk for å ha det optimale mtp sikkerhet.

 

av nyskjerrighet sjekka jeg prosjekt tråden din... og ser du valgte nangkang vinterdekk, i lavprofil dimensjon, med litt dekksrekk og og hjul som ganske sikkert er tyngre en hva bilen din orginalt er utstyrt med...

 

Dette kan da neppe være en det optimale valg mtp sikkerhet på norske vinterveier ?? Etter det jeg leser er vel de nankang piggfrie dekka dine i bunn av dekktestene : klø :

 

Ja sorry, dette sporer av fra topic. Men er så "lett" å komme med bastante og korrekte påstander... men ikke like enkelt å leve etter det.

 

Dette er en veldig interessant tråd. Men blir litt dominert av at det er lett å rope Premium dekk. Og at det er galskap å spare noen kr på sikkerheten.. ja for så vidt enig i det, men tråden handler om det finnes dekk som ikke er anerkjent som Premium som fortsatt er trygge.

 

Her er du vel "reaching for straws", men jeg kan være med å leke jeg..

 

Jepp, jeg har Nankang piggfrie vinterdekk i 205/40-17 på 8x17" Rotiform NUE på min Toyota Yaris for de som lurer på hva dette er snakk om uten å søke seg opp i prosjekttråder. Har faktisk laget en egen tråd som heter "Gode vinterdekk i 205/40-17, finnes det?" for å høste reelle erfaringer før jeg bestemte meg for dekkvalg: http://forum.vacn.no/showthread.php?265004-Gode-vinterdekk-i-205-40-17-finnes-det

 

Nankang (med varierende feedback) var både det dyreste og merket med best tilbakemeldinger av det som fantes i den dimensjonen, resten var Tristar, Sunny, Rotalla og andre merker i samme sjanger.. Pirelli Sottosero har på papiret et dekk i den dimmen, men ingen hadde det til salgs/på lager da jeg handlet dekk i desember. Dekkene jeg kjøpte kostet forresten 60% av hva hele bilen kostet, det er vel få her inne som har påkostet en bil så mye i dekk i forhold til innkjøpspris ;)

 

Er Rotiform felgene tyngre enn de 14" stålfelgene som fulgte med bilen? Antageligvis. Var det mer strekk på 205 Nankang enn 195 Yokohama på samme felgene? Ja litt, eller iallfall rundere kanter på Nankangene. Forøvrig er anbefalt felgbredde på 205 dekkene 7.0-8.0". Jeg har 8". Siden du trekker fram at det er dekkstrekk med i bildet..

 

Jeg kjøpte nå de beste dekk som var tilgjengelig i dimensjonen som passet til bilen. Siden du ser at de er dårligst i alle testene så link gjerne til tester mot alle de dekkene som faktisk finnes i den dimensjonen. Jeg tviler ikke på at de kommer dårligere ut blant premiumdekk i tester. Men det finnes desverre ingen av de i denne dimmen (foruten Pirelli dekket som ingen kunne levere). Hva angår "norske vinterveier" så har det vært EN dag med snø på veien her på Stord siden vinteren kom (og gikk), så jeg har desverre ingen gode hidden å komme med på hvordan de fungerer på faktisk vinterføre. På saltet/våt/bar asfalt så har de fungert greit. Hadde ikke hatt noen kvaler med å bruke et par lapper ekstra på premiumdekk på vinteren, om det hadde vært tilgjengelig, på samme måte som jeg kjører med Yokohama på de samme felgene på sommeren. Skal snart legge om igjen til sommerdekkene på samme felgene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekkene jeg kjøpte kostet forresten 60% av hva hele bilen kostet, det er vel få her inne som har påkostet en bil så mye i dekk i forhold til innkjøpspris ;)

 

Hehe.. Ja, det var voldsomt! Men for å OT litt til; jeg kjøpte regummierte piggdekk av merket Marshall (så vidt jeg husker, i hvertfall..) for mange år siden, (i '87, tror jeg!) og selv om de kostet så mye som 400,- pr stk ferdig lagt på, satt de som støpt på vinterføre! Jeg ga dermed 1600,- for fire stk, noe som ikke hadde vært så ille, om man ikke tenkte på at jeg ga hele 1000,- for bilen hos en forhandler (den startet ikke, så jeg fikk den for vrakpanten mot at jeg tok den med meg :D), og jeg dermed gruser regnestykket ditt! :P

Bilen har jeg ennå forresten..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører for øyeblikket med Rapid P609-sommerdekk i 225/40-18. De fungerer etter min erfaring helt greit, men jeg syns det er endel dekkstøy. Når det gjelder egenskaper på vått føre, har jeg intet spesielt å anmerke om disse dekkene. Det er trolig fordi jeg ennå ikke har kommet i situasjoner der jeg blir tvunget til å finne ut av hva de klarer og ikke klarer.

 

Når jeg kjører på vått føre, har jeg bestandig i bakhodet at jeg på disse dekkene må ta større hensyn til bremselengde og vanndreneringsegenskaper enn hvis jeg hadde kjørt på dekk som koster 2-3 ganger mer.

 

Når jeg kjøpte bilen fulgte det med et sett Borbet TC-felger som det satt Fullway HP108 på, og det ristet noe voldsomt i 70 og oppover. Trudde først det var ubalansert felg men selv etter avbalansering ristet det noe helt vanvittig. Viste seg at det var høydekast i dekkene - trenger kanskje ikke å si at de ganske raskt ble skiftet ut.

 

Om vinteren kjører jeg Continental ContiViking Contact 5 piggfrie på 15-tommere, og må si at jeg liker disse dekkene ganske godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La om til Michelin PS2 i går, snadder. :-) Beste sommerdekka jeg har hatt på audien i 225/35-19.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt mye forskjellige dekktyper i forskjellige størrelser, strekt og ballong, men det beste jeg har hatt er goodyear eagle f1. Dem var støysvake, slittes ikke for fort og satt godt på veien, tørt som vått.

Har hatt dem på MK4 GTI, MK4 1.6 i 225/40/18 og 215/45/17 og 255/35/19 på A4 B8.5 og like nøgd hver gang.

Nå har jeg Toyo Proxes 245/35/19 og dem er egentlig ganske gode også, spesielt på vått, men støyer faktisk vesentlig mer.

Bilen var levert på Conti Sport Contact 3, men dem var utslitt etter en sesong. Støyet gjorde de også...

Ellers synes jeg Yokohama S-drive var gode, dem også støyet en del, men var meget slitesterke (Golf MK4)

 

Så skal en legge penger i dekk hadde jeg investert i Goodyear gang på gang :)

 

Nå har min bror Federal 595 på A5'en sin i 255/35/19, venter fortsatt på dommen (1600,- pr. dekk ferdig på bil.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er du vel "reaching for straws", men jeg kan være med å leke jeg..

 

Jepp, jeg har Nankang piggfrie vinterdekk i 205/40-17 på 8x17" Rotiform NUE på min Toyota Yaris for de som lurer på hva dette er snakk om uten å søke seg opp i prosjekttråder. Har faktisk laget en egen tråd som heter "Gode vinterdekk i 205/40-17, finnes det?" for å høste reelle erfaringer før jeg bestemte meg for dekkvalg: http://forum.vacn.no/showthread.php?265004-Gode-vinterdekk-i-205-40-17-finnes-det

 

Nankang (med varierende feedback) var både det dyreste og merket med best tilbakemeldinger av det som fantes i den dimensjonen, resten var Tristar, Sunny, Rotalla og andre merker i samme sjanger.. Pirelli Sottosero har på papiret et dekk i den dimmen, men ingen hadde det til salgs/på lager da jeg handlet dekk i desember. Dekkene jeg kjøpte kostet forresten 60% av hva hele bilen kostet, det er vel få her inne som har påkostet en bil så mye i dekk i forhold til innkjøpspris ;)

 

Er Rotiform felgene tyngre enn de 14" stålfelgene som fulgte med bilen? Antageligvis. Var det mer strekk på 205 Nankang enn 195 Yokohama på samme felgene? Ja litt, eller iallfall rundere kanter på Nankangene. Forøvrig er anbefalt felgbredde på 205 dekkene 7.0-8.0". Jeg har 8". Siden du trekker fram at det er dekkstrekk med i bildet..

 

Jeg kjøpte nå de beste dekk som var tilgjengelig i dimensjonen som passet til bilen. Siden du ser at de er dårligst i alle testene så link gjerne til tester mot alle de dekkene som faktisk finnes i den dimensjonen. Jeg tviler ikke på at de kommer dårligere ut blant premiumdekk i tester. Men det finnes desverre ingen av de i denne dimmen (foruten Pirelli dekket som ingen kunne levere). Hva angår "norske vinterveier" så har det vært EN dag med snø på veien her på Stord siden vinteren kom (og gikk), så jeg har desverre ingen gode hidden å komme med på hvordan de fungerer på faktisk vinterføre. På saltet/våt/bar asfalt så har de fungert greit. Hadde ikke hatt noen kvaler med å bruke et par lapper ekstra på premiumdekk på vinteren, om det hadde vært tilgjengelig, på samme måte som jeg kjører med Yokohama på de samme felgene på sommeren. Skal snart legge om igjen til sommerdekkene på samme felgene.

 

 

Hei igjen!

 

Takker for bra svar :) er klar over at innlegget jeg skrev var "irriterende" og kunne virke som "personlig" kritkk.. Poenget med innlegget mitt og som svaret ditt viser er at virkeligheten er litt mer nyansert en det som mange i denne tråden svarer bastant: Premium dekk , og å gå på bekostning av sikkerhet for å spare noen kr på dekk er galskap....

 

 

-Jeg skrev vel ikke "alle testene" jeg skrev jeg skrev testene, men uansett beklager upresis påstand...her er en av testenehttp://bil.aftenposten.no/bil/Sjekk-de-beste-piggfrie-vinterdekkene-25062.html#.VSvj-I0cRuE

Har ikke tatt meg tid til å søke opp mange..

 

-Men samma det, Nankang er et lavpris dekk og ikke i Premium segmentet... slik som jeg har fått inntrykk av at du og veldig mange andre mener er det eneste riktige valg.

 

 

-Ok , det beste dekket i den dimensjonen du valgte ut, da vil jeg tro du prioriterte hva som så tøft ut på bilen minst like høyt som den optimale vinterdekk dimensjon til bilen din. Hadde du valgt en mer moderat dimensjon ville jo Premium dekk vært tillgjengelig , og da sikkert også til en god pris ?? 205 40 17 er sikkert ikke det optimale vinterdekk valget til din bil uansett, og som du sier sikkert også tyngre en orginalfelgene..

 

 

-Hva dekkene koster i forhold til bilen er vel ikke så relevant..

 

-ok, bare syntes jeg så litt dekkstrekk på bildene, og 205 på 8" vil vel gi moderat dekkstrekk. men ikke så mye... beklager det.

 

-Poenget er at du har prioritert bort Premium dekk fremfor det som ser "kult ut"

 

Og du er nok ikke alene om det! Meg selv og mange andre inkludert, sikkert også dem som til en hver pris sverger til Premium dekk for den optimale sikkerhet under "alle" forhold. Da er det nok mange som burde valgt mer moderate dimensjoner

 

 

Sorry avsporingen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har min bror Federal 595 på A5'en sin i 255/35/19, venter fortsatt på dommen (1600,- pr. dekk ferdig på bil.)

 

Nå har jeg fått prøvekjørt bilen litt med disse dekkene, og på normal kjøring opplevde jeg ikke noe hårreisende akkurat.

Dem støyer en del mer enn Dunlop Sportmaxxene som stod der før, men det var vel som forventet.

Min bror derimot, som bruker bilen hver dag, meddelte at på vått føre slipper de fort med en gang en har litt vinkel på hjulene.

På vått føre kunne dem fort finne på å slippe når han akselererte litt før en forbikjøring, og ut av rundkjøringer var det bare å være tålmodig med høgrefoten. Sjekket datomerkingen, og dem er ikke spesielt gamle heller..

Jeg holder meg nokk til Goodyear ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De siste årene har jeg kjørt både Continental, Michelin og Dunlop blant annet. Så når jeg skulle ha nye dekk i år tenkte jeg prøve noe nytt. Jeg lurte på hvorfor dem skulle ha over 7000,- for Nankang og svaret var at "...Nankang ser på selv som et premium-merke nå, derfor." Dristig kommentar, naturligvis måtte jeg prøve.

 

Resultatet er ganske overraskende. Dekkene er Nankang NS-20 (Noble Sport) 255/30R20 og disse er stillere og sporer mindre enn 255/35R19 Continental dekkene som sto på i utgangspunktet. Dekkene er også stillere og mer behagelige enn Michelin Pilot Sport dekkene jeg hadde i 235/40R19, det burde si litt.

 

Så, da gjenstår det å se hvordan de er på vått føre. Det er nemlig her jeg tror akilleshælen er : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og ikke minst hvordan de er etter å ha blitt brukt ei stund. Ser de er merket med C på vått, så jeg ville ikke hatt altfor store forhåpninger akkurat der:p Kjørt mye Nankang før, og de var gode nok i starten før egenskapene bare ble verre og verre.

 

Selv kjøpt 225/35-19 Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 som jeg har på en godt senket Passat 3BG 4Motion, og foreløpig har jeg bare det tungvinne navnet å klage på. Sporer lite/ingenting og støyer lite, dog ikke testet "grensene" på det på hverken tørt eller vått, da det utrolig nok ikke har vært stort med regn de siste dagene. Er også veldig fornøyd med Hankook Ventus Prime 2 K115 jeg har på Rennsportene mine som jeg kjørte med i fjor, da i 195/45-15. God rabatt på den dekksjappa jeg har brukt de siste gangene, så har vært under Dekkonline-priser, men får helt klart mye dekk for pengene om man kjøper hos Dekkonline også. Interdekk har og bra priser på dette dekket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så, da gjenstår det å se hvordan de er på vått føre. Det er nemlig her jeg tror akilleshælen er : rolleyes

Du bor jo tross alt i Trondheim. : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nankang er hekt ok dekk. Selv har jeg gått over til Nexen N6000 på S6'en, og de funker bra på vått/tørt og er støysvake. Er god pris på de også. Også prøvd N3000 for noen år siden med god erfaring.

Men , er jo mye velge i så her blir det litt hva man tror på selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Test av sommerdekk 2017: https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/sommerdekktest-2017/

 

Barum, et dekk jeg ikke har hørt mye om får overraskende samme score som de "litt" mer kjente dekkene jeg bruker fra Goodyear. I tillegg er merker som Linglong, Wanli, Davanti og Duraturn på listen.

 

Årets test av sommerdekk viser at dyre dekk fortsatt er de beste. Men det kommer stadig overraskelser blant de billige dekkene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På kone bilen så ble det Landsail LS 588 UHP, i 205/50/17 .

Dette dekket kom greit ut i NAF test 2015 .

Disse fungerer meget bra og er meget stillegående.

Ikke hatt noe problem med vannplaning eller funnet noen andre svakheter.

Det blir nok å prøve Landsail LS 588 UHP, i 235/35/19 på Skoda Superb'n til sommeren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.