Linglong, Sailun, Star, Barum etc - er billigdekk automatisk dårlige?

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter nye sommerdekk, og siden disse skal på en bruksbil som brukes som normalt, vurderer jeg å prøve i det nedre prissjiktet. Tenkte Nankang var verdt å prøve men min dekkpusher sa at Sailun var like gode men mer stillegående samt billigere.

 

Jeg er egentlig mest opptatt av premiumdekk, men kanskje man har vært for rask for å avskrive disse billige "nykommerene" uten å ha prøvd dem?

 

Sailun test feks: http://www.autoguide.com/auto-news/2013/07/sailun-atrezzo-z4as-tire-review.html

 

As mentioned, the day starts with us driving these two tires on the road. As expected under normal conditions, the differences between the Sailun and Continental are minimal at most. There is slightly less road noise and more steering feel from the Continentals, but the Sailuns isolate road vibrations better. Comfort is a dead heat between the two.Once on the autocross course, the differences between the tires, although still minimal, become more apparent. The Sailun required less stopping distance and has more lateral cornering grip in the dry, but the Continentals feel more predictable.In the wet these traits are amplified. The front Sailun tires grip hard; hard enough to allow the rear of the car to rotate freely if the driver gets a little too enthusiastic. Again, the Continentals are more predictable, but lack overall grip a bit.

 

Poenget med denne tråden er å få frem nøkkelfakta, er altså forskjellen minimal mellom de beste billigdekkene og premiumdekkene? Kom veldig gjerne med erfaringer, innspill og meninger. Det er potensielt mye å spare på dekk og likevel ha en trafikksikker bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

go for it ;) Selv prøvd flere "billig" merker men de fleste har vært gode og blitt overasket positivt.(Nexen, Nankang, Federal).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste har sikkert fått med seg hva jeg mener om Nankang, selv om jeg i flere år bedyret at det var bra dekk. Men dette var før jeg fikk prøve bedre/skikkelige dekk, og nå tenker jeg meg ikke om to ganger en gang når det skal handles dekk. Med det sagt, så er jeg også interessert å finne billigere alternativer som kan være tilsvarende de dyrere merkene:) Gikk for Hankook Ventus Prime 2 på den forrige Golfen min, og dette var vel dekk som kostet sånn midt imellom (litt usikker, da jeg fikk de for "inn-pris"). Uansett, dette dekket var testvinner i 2012 eller 2013, og går nok for Hankook på Passaten også - med mindre noen her kan overbevise meg om billigere alternativer som fungerer like bra.

 

Kjøpte noen 17" med Firestone-dekk på Passaten til dama, kun fordi de var billige og de 15" som satt på var utslitte. Dette er ikke noe jeg kjøper igjen, sporete, støyete og dårlig på vått føre - tok ikke unna noe vann. Ikke gode å kjøre med i det hele tatt, rett og slett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt på Star Performer UHP1 225/40-18 i flere år og kommer til å kjøpe det igjen neste gang. Er meget fornøyd og kjører nå på det andre settet. Dekkene er veldig billige, sitter meget godt på veien og er støysvake (har treadwear på 240). Kjøpte nye Hankook Ventus Sport 225/40-18 for noen år siden, de solgte jeg etter en måned, på min bil var det forferdelige dekk og sporet noe helt enormt. Omtrent null sporing med Star Performer og samme dimensjon. Koster nå ca 650 / dekk på dekkonline og kan varmt anbefales.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte med Barum Bravuris eller noe sånt for noen år siden på Boraen, angret absolutt ikke.

Funka veldig bra på vått føre, lite støy, kjørte med 16"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte 225/40-18 LingLong på Touranen,min erfaring er at de støyet litt mer enn vanlig,å holdt ikke særlig lenge.Men bevares,helt greit til prisen man betaler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg ikke erfaring fra billig-dekkene selv, men det er etter hva jeg har lest meg fram til stor forskjell innen merkene. Altså etter hvilken serie man går for. Nankang sine NS-20 skal vist være mye bedre enn NS-2 (hvis jeg husker rett)

 

Jeg har Minerva som vinter (225/40/18) på passaten og sommer (215/35/17) på poloen, som jeg har vært veldig fornøyd med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest en del idag om Sailun Atrezzo og det er veldig mange delte meninger.

 

Feks:

 

1/5: Don't get this tyre if you drive quite often and in wet conditions.

 

They cost almost half the price of my old tyres, Yokohama C Drive. One day I was driving on a wet road, I hit the brake as the car in front stops but skidded and hit the car in front of me. And I was responsible to get his car fixed, costed me $850.

 

Get a better tyre, yes they are more expensive but it also keeps you and your car safe.

 

4/5:I have bought two sets of Sailun Atrezzos. One for a station wagon and the other for a sedan. In contrast to other reviews here I had had good experience with them in the wet and they perform every bit as well as the previous tyres I had, which were Bridgestone. They don't cost the earth and do the job. If you are performance-oriented driver you may not like them but for A to B driving they are just fine.

 

1/5:Please avoid at all cost!

These tyres have no grip at all in wet conditions. (even just a little wet)

If you need to brake in wet conditions with these tyres, you will skid.

At high speed, you will lose control of the car.

Even brand new tyres or tyres with plenty of tread will have the same problems.

Mine were brand new when I find out about the problem.

Lesson learned: don't buy cheap tyres and read reviews before you buy.

 

5/5:I have these tyres on my Falcon ute and am impressed with the grip in the wet. Utes are notorious for sliding around corners because of the light rear end but these tyres just hang on. Got them on a set of mags that I bought on ebay but I will definitely buy again.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folk har forskjellige meninger og oppfatninger. Det som er helt sikkert, er at de færreste av oss hadde vært særlig egnet som dekktestere. Folk flest har vanskelig for å skille hvilke dekk de kjører på, og generelt sett vil jeg tro at 80% ikke vet hva slags dekk de kjører på en gang. Nå snakker jeg på generelt grunnlag, i et bilmiljø som her inne er det nok litt annerledes.

 

Jeg tror hovedårsaken til at mange er godt fornøyd med billigdekk (sett bort fra prisen), er at de rett og slett ikke har hatt behov for å sette dem skikkelig på prøve i en kritisk situasjon. Ved f.eks unnamanøver eller nødbremsing, viser de fleste undersøkelser at premiumdekk av høy kvalitet gjør en bedre jobb enn de billige variantene.

 

Det er altså slik at det er forholdvis "enkelt" å lage dekk som fungerer bra nok til de fleste formål, mens det er det siste lille ekstra som premium-produsentene bruker enorme summer på å utvikle, som utgjør den lille forskjellen i gitte situasjoner. Som bransjemann er det min erfaring og mening. Vårt firma har agentur på dekk i alle pris-segmenter, så jeg er ikke farget av en spesiell produsent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget godt innspill Andreas.

 

Spørs om jeg ikke bare skal prøve Sailun, blir det for ille så selger jeg dem og kjøper nytt. Nå kjører jeg vanlig stasjonsvogn med 2.0TDI på jobb og butikken og ikke Golf R eller S/RS på bane så da føler jeg at jeg kan prioritere slik, til en viss grad naturligvis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget godt innspill Andreas.

 

Spørs om jeg ikke bare skal prøve Sailun, blir det for ille så selger jeg dem og kjøper nytt. Nå kjører jeg vanlig stasjonsvogn med 2.0TDI på jobb og butikken og ikke Golf R eller S/RS på bane så da føler jeg at jeg kan prioritere slik, til en viss grad naturligvis.

 

Som jeg skreiv i en annen tråd her inne så fortalte han som kjøpte dekk av meg at han måtte bytte dekk fordi kona hans ikke ville kjøre med bilen pga glatte dekk på vått føre. Det var Sailun. Hva du kjøper for bli din sak , men for meg så er dekkvalg et spørsmål om trygghet på veien.

Blir litt skremt når jeg leser her inne om dekkanbefalinger :" kjempegode dekk, men er litt glatte på vått føre "

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg skreiv i en annen tråd her inne så fortalte han som kjøpte dekk av meg at han måtte bytte dekk fordi kona hans ikke ville kjøre med bilen pga glatte dekk på vått føre. Det var Sailun. Hva du kjøper for bli din sak , men for meg så er dekkvalg et spørsmål om trygghet på veien.

Blir litt skremt når jeg leser her inne om dekkanbefalinger :" kjempegode dekk, men er litt glatte på vått føre "

 

Helt enig, trygghet er det viktigste. Dog jeg har aldri prøvd feks Sailun, så jeg prøver å få frem ordentlige erfaringer. Noen mener det er kongedekk, noen mener de er livsfarlige. Hvorfor er det slik?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig, trygghet er det viktigste. Dog jeg har aldri prøvd feks Sailun, så jeg prøver å få frem ordentlige erfaringer. Noen mener det er kongedekk, noen mener de er livsfarlige. Hvorfor er det slik?

 

Det er mest sannsynlig for at har du aldri hatt bruk for det lille ekstra grepet så er du fornøyd.

Jeg hadde Linglong for mange år siden og aldri igjen. Helt elendig på vått føre. Null grep. Men moren min hadde sikkert aldri merket det og vært fornøyd.

 

Har Nankang NS20 og det er jeg fornøyd med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget godt innspill Andreas.

 

Spørs om jeg ikke bare skal prøve Sailun, blir det for ille så selger jeg dem og kjøper nytt. Nå kjører jeg vanlig stasjonsvogn med 2.0TDI på jobb og butikken og ikke Golf R eller S/RS på bane så da føler jeg at jeg kan prioritere slik, til en viss grad naturligvis.

 

Hei:) jeg har kjørt to sesonger på sailun atrezzo i 235-35-19 på en 2009 a3 170 quattro, og det i Bergen (der det helst regner) har bare gode erfaringer med dette dekket både på våt/tørt ;) og ikke kjører jeg som en prest alltid heller (forsåvidt ikke madammen heller, som bruker bilen mest)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei:) jeg har kjørt to sesonger på sailun atrezzo i 235-35-19 på en 2009 a3 170 quattro, og det i Bergen (der det helst regner) har bare gode erfaringer med dette dekket både på våt/tørt ;) og ikke kjører jeg som en prest alltid heller (forsåvidt ikke madammen heller, som bruker bilen mest)

 

Har dere hatt behov for nødbrems eller unnamanøver? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dere hatt behov for nødbrems eller unnamanøver? :)

 

Har vært noen episoder ja, og kan ikke si disse er dårligere en Toyo Proxes eller Continental SPORT CONTACT osv som jeg har kjørt med før..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har stort sett hatt bra erfaring med billige dekk (sånn bortsett fra på banekjøring da).

 

Hadde et sett med Linglong rainsport på 200sx jeg hadde, da løsnet dekkbanen flere steder etter litt inspirert kjøring (bare bak, merkelig nok).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei:) jeg har kjørt to sesonger på sailun atrezzo i 235-35-19 på en 2009 a3 170 quattro, og det i Bergen (der det helst regner) har bare gode erfaringer med dette dekket både på våt/tørt ;) og ikke kjører jeg som en prest alltid heller (forsåvidt ikke madammen heller, som bruker bilen mest)

 

Ypperlig svar Tor Håkon, det var en slik tilbakemelding jeg hadde ventet på, førstehånds erfaring :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarte å sprenge begge bakdekka mine i sommeren i forfjor :P kjøpte da 2 linglong dekk(usikker på navn, var dei billigaste pga feil hjulstilling so spiste dekk) og det er dei VÆRSTE dekka eg har prøvd. ALDRI igjen for å sei det sann : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarte å sprenge begge bakdekka mine i sommeren i forfjor :P kjøpte da 2 linglong dekk(usikker på navn, var dei billigaste pga feil hjulstilling so spiste dekk) og det er dei VÆRSTE dekka eg har prøvd. ALDRI igjen for å sei det sann : smil :

 

Det kan ikke ha noe å gjøre med at du kjørte med feil hjulstilling?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt Nankang i en årrekke nu. Både på lille Golfen og større Audi. Har holdt i massevis for min del. Også ved panikkbremsing. Eneste minus er ved masse regn, og hard oppbremsing. Men til hverdag duger de greit. Og disse er mere slitesterk enn de dyre dekkene.

 

Om de nu heter Nankang eller Sailun så er dette nye dekk. Disse er garantert bedre enn de Premium produsentene laget for 15-20 år siden. Billig eller ikke, utviklingen går sin gang. Spesielt på en morderne bil med antiditt og antidatt tror jeg ikke at forskjellen blir så veldig stor, om man kjører med hodet. Selv ved aktiv kjøring.

 

Skal du på bane, kjøp deg et til sett med felger og dekk.....

 

(linglong har jeg hørt en del negative ting om, som nevnt ovenfor at dekkene går i oppløsning)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser mange fokuserer på støy, sporing, slitasje osv. Håper det er flere som også velger dekk etter bremselengde ved våt og tørr asfalt. Kjører du i vanlige hastigheter og må bråbremse kan det stå om ditt, din familie, dine venner eller andres liv di få meterne som kanskje de bedre dekkene stopper tidligere.

 

Skjønner at mange fokuserer på pris, men det kan være greit å ha gode dekk på bilen mener jeg. Og for den del, er bremselengden på Nankang, Linglong og andre billigdekk like bra som på premiumdekk så velg hva dere vil. Jeg vet ikke noe selv om bremselengden på dekka jeg kjører på, men velger premiumdekk da jeg selv tror de stopper raskere og jeg føler meg tryggere. Kanskje det er falsk trygghet....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg blir faktisk helt sjokket over at folk anbefaler dekk i den nederste prisskalaen. Det blir som jeg har sagt før, de fleste klarer seg fint med en 85 corolla til å farte rundt i, men den ene gangen du får en bil i fronten, så hadde det kansje vært OK med en bil med litt mer sikkerhet i?? Det samme er det med dekk. Jeg vil ikke ha på samvittigheten at fordi jeg kjøpte "billigdekk" så klarte jeg ikke å stoppe i en ekstrem situasjon. Da får man heller kjøpe et lite hakk billigere felger eller billigere biler :) Dekkene er det viktigeste man kan kjøpe til en bil!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan ikke ha noe å gjøre med at du kjørte med feil hjulstilling?

 

Eg kjørte 2200 km samme sommaren med gode dekk rett før da uten noken problem :P Tur retur Ulsteinvik - Gøteborg, var halveis ned ditt på tur nr 2 at dei blei bytta so fekk sikkert 1000km med linglong og der var stor forskjell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg blir faktisk helt sjokket over at folk anbefaler dekk i den nederste prisskalaen. Det blir som jeg har sagt før, de fleste klarer seg fint med en 85 corolla til å farte rundt i, men den ene gangen du får en bil i fronten, så hadde det kansje vært OK med en bil med litt mer sikkerhet i?? Det samme er det med dekk. Jeg vil ikke ha på samvittigheten at fordi jeg kjøpte "billigdekk" så klarte jeg ikke å stoppe i en ekstrem situasjon. Da får man heller kjøpe et lite hakk billigere felger eller billigere biler :) Dekkene er det viktigeste man kan kjøpe til en bil!

 

Helt enig Adrian, men tror du misforstår poenget med tråden.

 

Det jeg prøver å finne ut er, er alle budsjett dekk automatisk dårlige? Eller finnes det noen som er omtrent tilsvarende premiumdekk. Ingen burde gamble på sikkerheten bare for å spare noen kroner. Men om det finnes et like bra dekk bare at det kommer fra Kina, så mener jeg at det er greit spare noen kroner. Men rare ukjente dekknavn som Sailun, Linglong, Star etc blir stigmatisert og stemplet automatisk dårlige.

 

Men jeg skjønner nå at meningene er så delt at man vil nok aldri få en fasit på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.