VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

Har dukket opp mange forskjellige nyhetsoppslag rundt VW sitt juks angående utslipp på biler. Overraskende at de har software som faktisk endrer seg ved testkjøring i labratoriet synes jeg. Hvordan konsekvenser kan dette få i Norge? Avgifter på nybiler må jo gå voldtsomt opp dersom noe oppdages her?

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/tyske-myndigheter-skal-undersoeke-volkswagen-juks/a/23528880/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ut til at vw har gått på en smell ja :)

 

men er det noe de har på _alle_ biler ? høres litt sært ut at de har et eget program som struper effekt å utslipp om blen "tror" den er under test?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

USA har vel egne krav til utslipp utover det EU har. så dette er noe som gjelder biler i nord Amerika, ca 500.000 biler.. :) Resten av verden er ikke utsatt for noe juks.

 

Må si det er helt sprøtt det som har skjedd, her blir det nok oppvask i stor grad, for her er det jo mange som er nødt til å ha vist om dette! Det er ikke akkurat ên person som sitter med programvare utvikling i VW, snarere 1000 tenker jeg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ut til at vw har gått på en smell ja :)

 

men er det noe de har på _alle_ biler ? høres litt sært ut at de har et eget program som struper effekt å utslipp om blen "tror" den er under test?

 

Dette gjelder vel bare 4-sylindrede TDI-er mellom 2009 og 2015 - uten AdBlue.

 

Slik jeg har forstått det ble programmet aktivert når forhjulene gikk rundt og bakhjulene stod stille. Visstnok ganske normalt på moderne biler at man har et eget program som kobler ut diverse elektroniske hjelpemidler når bilen står på rulle for å unngå at de går helt bananas, så det i seg selv er ikke spesielt. Det VW gjorde var at det også ble lastet inn et "clean map" i ECU-en som senket utslippsnivået kraftig. Siden alle fire hjulene går rundt når man kjører på vanlig vei, ble det ikke oppdaget før en europeisk (!) miljøforkjempergruppe lånte seg mobilt testutstyr og testkjørte. Nå er ikke jeg videre kunnskapsrik om diesel men jeg har forstått det slik at man kan velge mellom lavt forbruk eller lavt utslipp - ikke begge deler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle til å poste samme linkene, Bjørn!

Dette er svære greier... Snakk om blåtirsdag på kontoret!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men, er det bare VW som gjør det? eller gjelder det alt under VAG paraplyen.

 

driver kansje andre fabrikanter med noe lignende?

 

ikke godt å vite

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men, er det bare VW som gjør det? eller gjelder det alt under VAG paraplyen.

 

driver kansje andre fabrikanter med noe lignende?

 

ikke godt å vite

Visstnok;

 

Bilmodellene er:

 

* Jetta (2009 – 2015)

 

* Beetle (2009 – 2015)

 

* Audi A3 (2009 – 2015)

 

* Golf (2009 – 2015)

 

* Passat (2014 – 2015)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir overtid i Wolfsburg i kveld tror jeg! Jeg tipper dette gjelder flere merker, utenom VAG også.

Det er en del biler som slipper ut latterlig lite og bruker veldig lite drivstoff. Så jeg mistenker juks fra flere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg visste det!

 

Passaten min bruker mer enn opplyst! : mad :

(Sarkasme er vanskelig å formidle skriftlig)

 

 

Men ja, jeg tror dem sliter sterkt nå..! Gjelder dette i Norge også, mon tro? Uansett, så skulle man jo tro at VW hadde utviklet motorteknologi som kunne oppnå slike resultater uten å måtte jukse.. Det kommer vel ned til et kostnadsspørsmål uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har lyst i å spekulere i aksjer i VW-konsernet så er dette den rette tiden å kjøpe :P Ja, det er en skandale, men jeg tror ikke VW kommer til å lide av dette over lang tid. Om et år er alt glemt.

 

Forøvrig så vil også andre bilfabrikker bli gransket...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er en skandale, men jeg tror ikke VW kommer til å lide av dette over lang tid. Om et år er alt glemt.

 

Det tviler jeg faktisk på. Om ikke annet vil det være en real showstopper for "dieselrevolusjonen" VW har forsøkt å gjennomføre i USA. Og med en slik systematisk juksing er det ikke annet enn passende, spør du meg. Her burde Winterkorn gjøre noe mer enn å beklage. Han bør gå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har lyst i å spekulere i aksjer i VW-konsernet så er dette den rette tiden å kjøpe :P Ja, det er en skandale, men jeg tror ikke VW kommer til å lide av dette over lang tid. Om et år er alt glemt.

 

Forøvrig så vil også andre bilfabrikker bli gransket...

 

vw ag aksjer har falt noe helt sinnsykt dette året. var på over 250eur i mars/apr. nå ligger den på 106 eur... har vært nedgang siden mars/apr. men fikk en ekstrem knekk på dagen i dag :)

 

har man litt IS i magen så kan nok aksjen gå ned litt til. så er det bare å kjøpe

 

- - - Updated - - -

 

Det tviler jeg faktisk på. Om ikke annet vil det være en real showstopper for "dieselrevolusjonen" VW har forsøkt å gjennomføre i USA. Og med en slik systematisk juksing er det ikke annet enn passende, spør du meg. Her burde Winterkorn gjøre noe mer enn å beklage. Han bør gå.

 

Først må man vel få granska litt, er det på det tørre at figur'n VISTE om dette på forhånd? eller har dette skjedd lengre ned i kjeden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjelper dessverre lite om Winterkorn viste om dette eller ikke, han er toppsjefen og skal vite om alt, og han er også ansvarlig for alt, så det er han som får svi. Her er det politikk også, så når man skal ha hoderulling så hjelper det ikke å si opp et par stykker i motoravdelinga liksom..

 

Dette er virkelig store greier som skjer nå, ser at aksjene til mange av de store bilfabrikantene synker nå, uvisst hvorfor, men det er iallefall i kjølevannet av dette skal man tro analytikerne!

 

Jeg som er VAG fan kan ikke si annet enn at dette er tragiske greier. Her får VW svi så det holder og denne skandalen blir nok ved de noen år, men det er klart de kommer seg på beina igjen.. husk at dette er et av verdens største bilkonsern, så de knekker man ikke så lett. Leste ett sted at de skulle avsette 60 MILLIARDER kroner neste KVARTAL for å starte opprydding i første omgang. Bare det å kunne avsette 60 milliarder kroner på ett kvartal sier litt om cashflow'en :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er offisiell uttalelse fra sjefen sjøl. Må si han ser deprimert ut...

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er offisiell uttalelse fra sjefen sjøl. Må si han ser deprimert ut...

 

 

OFFTOPIC:

Hehe Per, Tapatalk gjorde noe morsomt, slik at denne videoen kom som VR6 Turbo-videoen du delte tidligere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OFFTOPIC:

Hehe Per, Tapatalk gjorde noe morsomt, slik at denne videoen kom som VR6 Turbo-videoen du delte tidligere :)

 

Jeg glemte å kopiere URL til denne videoen, så det var den VR6-videoen som lå i minnet på PCen og dermed ble postet. En kjapp redigering fikset det, men du må ha sett innlegget akkurat i de sekundene før jeg la inn riktig URL.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis noen i det hele tatt har kjøpt en dieselbil for å 'spare miljøet' tror jeg personlig de lurer seg selv, men slik saken er i USA hvor de tror NABOER til VW-eiere vil gå til søksmål mot konsernet fordi de har blitt utsatt for mer utslipp, tror jeg ikke vi vil se i Europa.

Og syklusen for test i USA er annerledes enn Europa, så det er vel tvilsomt om de har vunnet noe på det her.

At USA's mest solgte bil for 37. år på rad er en svær pickup med V8, ser ikke ut til å bekymre dem i det hele tatt.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Martin Winterkorn må i dag forklare seg for den utøvende komiteen av styret i Volkswagen, og hans skjebne i Volkswagen kan bli avgjort allerede til fredag når hele styret samles. I følge artikkelen har Volkswagens markedsverdi stupt med hele 24 Milliarder Euro siden begynnelsen av uken.

 

http://europe.autonews.com/article/20150923/ANE/150929957/winterkorn-faces-vw-board-showdown

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kuriositet er jo at en av de som stod bak avsløringen i USA (ICCT) heter John German :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis noen i det hele tatt har kjøpt en dieselbil for å 'spare miljøet' tror jeg personlig de lurer seg selv, men slik saken er i USA hvor de tror NABOER til VW-eiere vil gå til søksmål mot konsernet fordi de har blitt utsatt for mer utslipp, tror jeg ikke vi vil se i Europa.

Og syklusen for test i USA er annerledes enn Europa, så det er vel tvilsomt om de har vunnet noe på det her.

At USA's mest solgte bil for 37. år på rad er en svær pickup med V8, ser ikke ut til å bekymre dem i det hele tatt.. :P

 

Amerikanere er en merkverdigt folkeslag :)

 

vil tro det blir mange "gold digger" søksmål av dette. for her er det penger å tjene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt info samlet her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_emissions_violations

 

Kunngjøring fra VW Norge på facebook i dag:

Kjære Volkswagenkunde

Du har sikkert fått med deg av siste dagers medieoppslag at Volkswagen jobber intensivt for å avklare uregelmessigheter i en bestemt programvare brukt i våre diesel motorer.

Først av alt ønsker vi å understreke:

Det aller viktigste for oss er at du som kunde har full tillit til Volkswagen. Vi er veldig lei oss og beklager dypt at vi har misbrukt din tillit. Vi ønsker å rydde opp overfor deg som kunde så raskt som overhode mulig.

Alle berørte biler er helt trygge å kjøre. Saken er utelukkende relatert til bilens utslipp. Vi vil ta det hele og fulle ansvar og dekke alle kostnader knyttet til nødvendige tiltak for å løse saken.

Vi håper på forståelse for at denne prosessen vil ta tid i form av analyse av omfanget og iverksetting av tekniske tiltak.

Nye biler fra Volkswagen-konsernet med EU 6 Dieselmotorer tilgjengelige i EU og i Norge møter juridiske krav og miljøstandarder. Den aktuelle programvaren påvirker ikke bruk, forbruk eller utslipp.

Et merkbart avvik mellom interne testresultater og faktisk bruk av bilene er avdekket utelukkende for Type EA 189 motorer. Volkswagen arbeider intenst for å eliminere disse avvikene gjennom tekniske tiltak.

Håper dere har forståelse for at vi på det nåværende tidspunkt ikke har mulighet til å spesifisere hvilke biler som er berørt. Vi vil komme med mer informasjon så raskt vi vet mer.

Vi i Volkswagen vil gjøre alt for å gjenvinne tilliten dere har til oss!

 

Jeg ser det står 'Type EA 189' motorer. Burde ikke være så vanskelig å spesifisere hvilke modeller som har denne motoren?

(Jeg ser også i wiki linken at EA188 og EA288 også er nevnt..).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.