VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

joda greit det, men personlig sjønner eg der ikke.

ett spørsmål litt utenom.

Synes dere det er greit å bruke no name deler på garantifiks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har ikke påvirket salgstallene på nybilsalget ihvertfall om jeg har forstått det riktig.

 

De kommer nok tilbake igjen når de innser at andre merker ikke når helt opp. :)

 

Ja, eller når sannhetene om at alle i praksis har 'jukset' minst like mye som VAG.. :P Er fortsatt ikke mye pip fra konkurrentene rundt dette, så de holder seg vel så langt under radaren som er mulig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke skandalen har slått ut i full «blomst» ennå jeg; dvs raset med ødelagte motorer og reparasjoner har ikke kommet ennå. Når det kommer, og når VW fremover må kutte i utvikling etc fordi pengekassa er tom så modellene fremover blir akterutseilt, så kan dette potensielt snu ubehagelig fort.

 

Ikke glem at kun VW er jurisdisk dømt for juks; og pålagt å endre SW.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er en i Sørlandsparken som har sammenlignet 1.6TDI CAYC med software 9590 (prefix) og software 9978 (postfix);

 

Hold på hatten; 12% mer forbruk og 12 ganger mer sot i DPF!!

 

CB0DA184-6AB6-4A59-95BE-BECA3F249CF5.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir jækla spennede å følge dette fremover for oss her er det jo veldig tydelig at denne fiksen ikke er bra nok dette vet nok Møller/VAG veldig godt ,å det har nok vært noen møter om dette bak lukkede dører.: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leser forresten rundt forbi om folk som er på sin 4. EGR ventil etter fix’en..latterlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørt oppdatering på min, muttern og fatterns bil. Ingen EGR problemer der enn så lenge. Virker litt individuelt i forhold til kjørestil osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kan det være andre årsaker, deriblant snart 300k på telleren, men jeg innbiller meg økt forbruk etter å ha vært inne, ca. 10-15% økning (passat 3c 2.0 170 hester).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om det er teknisk mulig å få lagt inn gammel software igjen? Ved chipping og f.eks. bygge på den gamle softwaren uten EA189 fiksen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen med VCDS og 2.0TDI motor som vil gå inn å sjekke når bil sist regenerert og hvor mye sot det er i filteret?

 

Sjekket på min istad, kjørt 380km siden regenerering og hadde 16,6g i filteret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 1.6tdi med oppdateringen. Forsatt på samme EGR. Var blant de første som gjorde det med 1.6tdi. Så her har EGR holdt snart 90k km. På golfen jeg hadde før uten oppdateringen røyk EGR på 76k km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen med VCDS og 2.0TDI motor som vil gå inn å sjekke når bil sist regenerert og hvor mye sot det er i filteret?

 

Sjekket på min istad, kjørt 380km siden regenerering og hadde 16,6g i filteret.

 

Jeg har 2.0tdi med oppdateringen. Og har vagcom. Hvordan får jeg sjekket? Hvilke blocker skal jeg bruke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 2.0tdi med oppdateringen. Og har vagcom. Hvordan får jeg sjekket? Hvilke blocker skal jeg bruke?

 

01 Engine -> Adv. measuring values

 

På listen til høyre blar du deg nedover til du ser;

Particle filter, soot mass calculated

Particle filter, kilometers since last regeneration

Particle filter, oil ash volume

 

Jeg har også med oppdatering, men jeg har tunet bilen i etterkant og fått EGR delete.

Lurer på om den soter vesentlig mer etter tuning.

 

Hadde vært interessant hvis andre (med og uten oppdatering) også kunne legge inn disse verdiene, uavhengig av motor. Hadde vært spennende å se forskjellene på motorene med/uten EA189 oppdatering.

 

 

Edit:

Fant forøvrig en gammel screenshot, men der hadde jeg bare tid å beregne på.

Ser den soter litt mer etter tuning, men ingen umiddelbar krise.

Går partikkelfilter fult blir det DPF delete også : rolleyes

 

For de nysgjerrige;

Askeinnhold: 0,04l

1,817g i timen før tuning.

2,024g i timen etter tuning. (0,042g pr. km)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med lese av oil ash level også; den sier noe om tilstanden til DPF.

 

Ellers;

 

DDD65236-580E-451F-AF87-6188E2F4F15F.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med nest siste post!

 

Her fra 2007 modell 1.9TDI med 160’km, men parametrene ser litt annerledes ut. Carbon mass er det samme som oil ash volume tror jeg (60 er max?)

 

B8F1BC14-DFE3-4CF6-B678-C2D71444FBF0.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette går vel både på å fordele dieselgate-kostnaden på de enkelte merkene (og ikke bare på konsernnivå), samt at forhandlerne må gjennom en endringsprosess på grunn av overgang til elbiler, direktekontakt med mekaniker osv.

 

Her er mer om det samme, for en konkret norsk forhandler: https://www.budstikka.no/moller-bil-asker-og-barum/bil-og-motor/okonomi-og-naringsliv/hentes-hjem-for-a-overta-norges-storste-bilforhandler/s/5-55-548059. "De vil bli færre (ansatte) i fremtiden. Men flere av dem som blir igjen vil sitte i front."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig også Møller vil forsvinne; altså at VW tar en Tesla og tar over hele strengen fra produksjon til kunde som endel av strategien for bestiling over nett og showroom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forferdelig håndtering av Møller!

 

Øverst; EA189-bil kjørt 112.000km med oljeservice for 16.000km siden. Ikke utført ny SW

Nederst; EA189-bil kjørt 50.000km med oljeservice for 8.000km siden. Utført ny SW

 

654C4BAD-B305-4F81-9227-53B6E0CBC3BD.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært interessant å sendt inn oljeprøve til analyse, gjorde dette for noen år siden på en litt eldre 2.0TDI EA189 motor, hadde vært interessant å sett verdiene på Caddy'n kontra tidligere prøve.

 

Forøvrig, bilen min varsler om "poor oil quality" (via. VCDS) etter 7'500km på olja, det er skremmende dårlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært interessant å sendt inn oljeprøve til analyse, gjorde dette for noen år siden på en litt eldre 2.0TDI EA189 motor, hadde vært interessant å sett verdiene på Caddy'n kontra tidligere prøve.

 

Forøvrig, bilen min varsler om "poor oil quality" (via. VCDS) etter 7'500km på olja, det er skremmende dårlig..

 

93D9158B-D9BC-460B-9263-6C20D4C76966.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Question:

How does regeneration affect the oil life?

 

Answer: On each

regeneration or attempted regeneration, a certain diesel fuel amount is

injected into the engine oil which reduces the oil life. If the "INSP"

light in the instrument cluster comes on, the engine oil is exhausted

and must be changed. Failure to do so could damage the engine.

 

http://uk-mkivs.net/topic/31023-dpf-regeneration-information-must-read-for-all-drivers-of-dpf-equipped-cars/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært interessant å sendt inn oljeprøve til analyse, gjorde dette for noen år siden på en litt eldre 2.0TDI EA189 motor, hadde vært interessant å sett verdiene på Caddy'n kontra tidligere prøve.

 

Forøvrig, bilen min varsler om "poor oil quality" (via. VCDS) etter 7'500km på olja, det er skremmende dårlig..

 

Hvor sendte du inn oljen?

 

Har du skifta olje nå etter 7500km, og har du vurdert å analysere den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.