Audi a8 4e 3.0tdi.. noe stjeler strøm.. om bilen har stått i 3 dager feks

Anbefalte innlegg

Vel byttet batteri pga hadde trøbbel i hele forrige vinter med at bilen tappet seg for strøm når den sto noen dager.... Fikk alltid start, men webasto ville ikke starte osv.... Men etter jeg byttet batteri så er bilen helt lik,,, stått i 3 dager nå og vært 2 minus i natt, webasto ville ikke på i dag tidlig, og batteri indikator i mmi viser 10% batteri. Det nye batteriet ble kodet riktig, tror jeg helt sikkert av meg. Hva er det som stjeler strøm, kan man måle dette med vagcom evt? eller et multimeter..? Har koblet ut alarm sirenen i vannkassa nå, pga flere som har hatt trøbbel med at det stjeler strøm pga adelagt printkort pga batteriene som er inni der blir ødelagte.... så gjenstår å se. Andre tips??

 

Batteriet codet jeg med andre nr enn batteriet jeg kjøpte, men et tilsvarende.... Men noen som vet hvordan jeg kan bruke koder fra det jeg har... det eneste som står på mitt batteri er Varta code a11g145075d1 men er jo et nr til man skal kode??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan eks. Måle rundt hovedkablen fra batteriet med et tangamperemeter, så kan du nappe ut en og en sikring å se når strømmtrekket forsvinner. Da burde vertfall feilsøkingsjobben bli noe letter når man vet hvilken "kurs" som trekker strøm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok., men så lenge dører osv er åpen så vil det vel alltid gå strøm der på en a8 4e?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En stund vill det det ja. Om jeg ikke tar helt feil er bilen så "smart" at lys og kjørekomputer skrur seg av etter en stund, eller så kan du ta en skrutrekker å vippe in mekanismen I låsekassen så bilen tror ar dørken er lukket. Da får du også låst bilen og alt av lys, kjørekomputer skal skru seg av etter kort tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Ser også at det finnes en tsb på dette... bem sw mellom 270-490 krever en oppdatering til 510..... det kan jo hende løser problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan eks. Måle rundt hovedkablen fra batteriet med et tangamperemeter, så kan du nappe ut en og en sikring å se når strømmtrekket forsvinner. Da burde vertfall feilsøkingsjobben bli noe letter når man vet hvilken "kurs" som trekker strøm.

 

På en bil med så mye elektronikk som a8 og generelt nyere biler så kan du fort bli villedet hvis man gjør det på måten du forklarer, men på noe eldre er det en veldig fin måte å finne ut av det på :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok., men så lenge dører osv er åpen så vil det vel alltid gå strøm der på en a8 4e?

 

Det som er vanlig er å åpne dør og bare klikke igjen dørlåsen med et skrujern f.eks og låse på nøkkelen. Da tror bilen at den er låst. Så må du vente 15-30 min til bilen har gått helt i sleep før du da kan måle strømtrekk. Beste er tangampermeter. Har vært borti at f.eks dill dall til multimedia systemet kan trekke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste av static current i vagcom etter bilen har stått siden i går kveld. Den står i 0. Så spørs om det er sw relatert da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti at f.eks dill dall til multimedia systemet kan trekke

 

På flere biler jeg har vært borti, ikke VAG produkter riktig nok, har enheter som HFT koblet opp mot AV-unit vært en synder. Kan være vanskelig å finne ut av, men om bilen har en løs/egen handsfree unit kan du koble fra denne, så måle strømtrekk før og etter i dvale.

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Ser også at det finnes en tsb på dette... bem sw mellom 270-490 krever en oppdatering til 510..... det kan jo hende løser problemet?

 

Ang denne sw oppdateringen...

Hvor leser jeg av hvem versjon som er i bilen?

Og hvordan får jeg eventuelt oppdatert den?

Har VagCom..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står opp til høyre rett etter du har gått i på aktuell modul

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat samme problem på min.

Hvis jeg programmerer inn nytt batteri, ved å forandre serienr med ett siffer, er alt ok i ett par mnd.

Da kan bilen stå i en uke, og fortsatt ha 90% på batteri display.

Må til Møller for å programmere ny sw.

Jeg bestilte nå ny batteri modul, med nyeste sw, for å se om det hjelper, siden Møller i Stavanger helst ikke vil ha kunder. (det var så vanskelig å gjøre?)

 

 

Address 61: Battery Regul.

Control Module Part Number: 4E0 910 181 B

Component and/or Version: ENERGIEMANAGER H02 0240

Software Coding:

Work Shop Code: WSC 02347

VCID: 1F4DAC33CE1619BAA5-804A

Additional Info: 4F091510SE von TU3 6102465741

Additional Info: Geraet 59805

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glenn:det beste er å code vekk batteri indikatoren:)

På de nye bilene er dette ikke noe valg lenger.

Hadde samme problem på min a8 også.

Den ene gangen var det ledningene til parksensorene som lagde krypstrøm :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hos meg står det Component: J0644 BEM H12 0550

 

Det rare er at det ikke skjer konstant: Var borte en tur i helga, ca 1 times kjøretur, parkerte bilen ca kl 1500-1530 på lørdag...

Og søndag kl 14 var det så lite strøm igjen (ifølge bilen) at den hadde kuttet strømmen til div "uviktige ting"...

Startet, kjørte hjem (ca 1 time), parkerte og skulle ut igjen kl 19 ikveld (mandag), da fungerte alt som det skulle...

 

Kan ikke skjønne at det kan være noe annet enn software eller at noe enkelte ganger blir stående på..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant du utav dette Glenn ?

 

Har tilsynelatende lignende problem med min..

 

Var plaget med lite strøm i høst, bytta batteri og koda inn det nye. Det har igrunn fungert greit, men nå begynner det å kødde igjen. Noen dager er alt 100% og så plutselig viser indikatoren 10% og alt er selvsagt avslått...men bilen starter fint. Igår parkerte jeg bilen med 60%, var hjemme og spiste middag og tok en liten kåbbåistrekk, et par timer senere var den tilbake på 10%. Kjørte en tur og parkerte på 100%, idag var den 10% igjen.Men senere når jeg parkerte på 80% så var den fortsatt 80% etter tre timer...

 

Var inn å sjekka med VCDS idag, spesifisert dynamospenning var 14,3V og aktuell batt.spenning var 13,7V. Men oppdaga at ladestrømmen var veldig lav, lå og hoppa opp og ned mellom -1 og +11A under kjøring, og ca det samme på tomgang. Hadde trodd at BEM burde guffa på betydelig mer for å få lada opp et "tomt" batteri.. Etter en knapp time med motoren igang hadde jeg fått lada ca 4Ah mener jeg det stod..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet batteri og kodet på møller, samt oppdaterte sw på bem ecu. Ikke hatt trøbbel siden, var nok bare batteriet, siden det var 10 år gammelt

Sikker på at du fikk kodet det riktig? Jeg trodde jeg gjorde det riktig, men møller fant ut at den kodingen jeg gjorde var feil

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker er jeg nok ikke, men jeg fulgte en eller annen anvisning jeg fant her eller på et annet forum, muligens Ross-Tech sidene.. Så tenkte som deg at det kunne vel ikke være så vanskelig :)

 

Men det er tydelig at noe ikke stemmer i alle fall, når batteriet såvidt lades under kjøring. Hvert 10.sekund ser det også ut som tallet går under 0, så batteriet faktisk tappes..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde dratt på møller å fått di til å kode det. Og evt oppdatere sw. Er en slik tpi på det om sw er så så gammel osv og om man har trøbbel med batteri tapping

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.