Tungstartet Audi a6 4f 3.0tdi når den er kald

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sliter med at bilen er tungstartet. Glødeplugger er byttet for 2uker siden og forbedret det ikke i det hele tatt. Hjelper ikke å ha webasto gå i 30min før jeg starter. Kan generelt veldig lite om diesel. Er det noe annet i glødesystemet det kan være?

 

Fått tips om gløde-rele så det skal få blitt testet fortløpende.

Begynner å haste litt da det blir fort kaldere og redd for å ikke få start på den.

 

Er ingen feilkoder på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv og måle ledningene som går til gløde plugger om det kommer strøm når tenning kommer på.

 

Men burde startet greit om webasto har stått på. Påvirker ikkje webasto i heile tatt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det kun når den er kald? Hva med diesel pumpe timing f.eks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er kun når den er kald. Kan fint la den stå en time når det er 0 ute og da vil den starte lett. Men over natta eller mange mange timer senere, da er den vanskelig.

 

Skal få prøvd å måle de ledningene Ingve. Håpe jeg kanskje rekker det imorgen kveld. Pakker ned og flytter idag/imorgen så : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vere den slipper diesel i retur. Da blir den litt vanskelig og starte. For om den kan stå i 5timer og starter lett i 0grader så trur eg problemet ligger i diesel tilførsel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vere den slipper diesel i retur. Da blir den litt vanskelig og starte. For om den kan stå i 5timer og starter lett i 0grader så trur eg problemet ligger i diesel tilførsel.

 

Nei. etter 5 timer så er den garantert vanskelig å starte.

 

Hvis jeg starter den på morgenen så kan den plutselig starte, også dø med engang etter. (jeg har siste uka starta bilen med litt gass, for å holde den i live ca 10sec til den stabiliserer seg og er 100% fin) Det har skjedd en del ganger. Har også skjedd at jeg starter den også hopper turtall opp/ned med ca 200rpm. (når jeg ikke gir litt gass) Høres ut som den ikke går på alle sylindrene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk tannreim til dieselpumpa, mulig den begynner og miste noen tenner..... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får klippe og lime fra mitt eget svar til en annen kar innpå her. Det hjalp både han og meg..

 

Nå har ikke jeg erfaring fra samme motor, men hadde samme symptomer på min 2,5 tdi. Byttet glødeplugger uten at det hjalp.

Kjøpte nytt batteri, og bilen ble som ny. Batteriet tok lading og hadde riktig spenning, men allikevel var det nok slitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja viktig med skikkelig kraft når man skal starte. batteri og starter i god stand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batteri er nytt fra i høst. Det er i 100% fin stand. Starter begynner å klikke litt iblant og begynner å bli moden for skift. Det skal tas over nyåret. Med det er ikke det som er problemet her. Jeg finner ingen tid å gjøre dette selv da jeg må bli ferdig med leiligheten før overtagelse på torsdag og drar nordover på tirsdag om en uke. Så kompis vil ta en titt snart.

 

Fått tips om ting som:

Gløde-rele

Diesel filter

Dyser

Luft i diesel

 

Idag startet bilen uten stress i -8. Virker som den sliter mer jo nærmere 0 grader det er. Er ikke lett å bli klok av dette...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig temp sensor så den ikke gløder nok?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig temp sensor så den ikke gløder nok?

Da burde den vært spesielt vrang idag. Var -8 idag og den starta på et blunk. Lener mer og mer mot dieselsystemet. Håper å få sjekket det på onsdag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk tannreim til dieselpumpa, mulig den begynner og miste noen tenner..... :)

 

Ta med tipset til Bjørnar også. Dette er fort gjort å sjekke og har selv vært borti flere der denne er dårlig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta med tipset til Bjørnar også. Dette er fort gjort å sjekke og har selv vært borti flere der denne er dårlig :)

Skal ta å få sjekket ut hva alle har nevnt. Problemet er bare flytting, julegaver og masse annet tull :(

 

Bilen har ikke engang blitt spylt over på over 2måneders :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kommer nok dama med både øks og kjøttkverna 😥

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke at det løser problemet ditt, men tenkte å gi et tips ang. Webastoen som du nevnte. Jeg tror ikke denne varmer motor på din bil, husker jeg rett så varmer den motor kun på 4cyl biler, og skal biler med større motor utnytte den må det settes manuelt f.eks med vag-com.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faktisk ikke noe jeg har tenkt over. Trudde alle webasto varma motor og. Får titte på det med vag-com. Takk for tips :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Har du funnet ut noe her? Min oppfører seg ganske likt nå. Har bytta gløde plugger for et år siden og slete litt med gløde systemet etter vann i elektronikk boksen forran passasjer.

Skal sjekke mine gløde plugger i morgen om det er liv men spennande og sjå ka som er galt med din. Kanskje det er noe lignende på min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faktisk ikke noe jeg har tenkt over. Trudde alle webasto varma motor og. Får titte på det med vag-com. Takk for tips :)

Kan kode om webasto på disse til å varme motor og kupe... men tar da litt lengere rid å varme kupe... gjort det på min a8

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan kode om webasto på disse til å varme motor og kupe... men tar da litt lengere rid å varme kupe... gjort det på min a8

Kan du pm meg hvordan? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Gjør det i kveld.. må ha vagcom

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

This option actuates the N279 shut-off valve, so when the webasto (aux heating) is running you can chose to circulate the cooling agent only in the cabin (short circuit) or cabin and engine (long circuit).

 

In Q7, as standard the N279 is not fitted so the aux heater always works in the long circuit (engine and cabin). I am not sure that if you fit it you can choose its operation via MMI. As far as i know its actuation is decided in the coding of the 18-Aux Heat controller on digit 3 as follows:

 

0 = No shut-off valve -N279 fitted.

- Coding for vehicles with diesel engine and additional heater without "auxiliary heater" optional extra.

- Possible coding of auxiliary/additional heater at customer request (if customer in auxiliary heating mode primarily requires engine warm-up).

 

1 = Shut-off valve -N279 fitted.

- Coding for vehicles with "auxiliary heater" option (or auxiliary/additional heater)

 

du ser det under coding under modul 18 så tall nr 3 visstnok endre fra 1 til 0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker :) skal titte på det til helgen når jeg har god tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått sjekket litt over her. Viste seg at ventilen var allerede åpen så motor er da ikke kald når jeg har hatt "kaldstart-problemene" mine. Jeg er rimelig forvirra hva det kan være.

 

Bilen har siden rett før jul starta fint alle gangene, minus på julaften da jeg skulle en rask tur ut i Sortland. Da nektet den å starte når jeg vrei om tenninga (Lot den gå i ca 10sec). Prøvde en gang til og den starta på et halvt sekund og gikk pent, ingen ujevn tomgang.

 

Fikk sjekket dieselreima, og den så hel grei ut. Men skal bli byttet rett over nyåret.

 

Noen flere innblikk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.