Lavt oljetrykk på Audi S2 ABY

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har lavt oljetrykk på en ABY motor, i følge måler i bilen så ligger den på ca 4 ved kald motor.

 

Når oljen blir varm så ligger den på ca 1.2 på tomgang og ca 2 bar ved pen kjøring, øker til rundt 2.5 - 3 bar ved litt pådrag men mener da dette er litt lavt ?

 

varsellampen kommer en sjelden gang også, så da er den vel nede på 1.8 Bar.

 

 

Noen kjente feil som bør sjekkes ut eller er det bare å gå på med å bytte pumpe og overhaling av motor med en gang :) ?

 

Er det noe sil eller noe i bunnpanne osv som går tett å kan skape problemer på disse ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spesifikasjonen fra fabrikant er 2 bar @ 2000 rpm @ 80 graders oljetemperatur, det vil si minimumstrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, så ligger på minimum, å siden varsellampen blinker en sjelden gang så kan det tyde på att jeg er nede på 1.8bar.

 

Er det noen andre kjente feil som kan gjøre dette ? Eller er det somregel pumpe eller slitt motor ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, blinker varsellampen går du ned på 1,8 bar eller under.

Først og fremst vil jeg mistenke rammelagerne i motoren din, da det kan forsvinne mye oljetrykk der - såfremt motoren ikke har blitt kjørt 50 000 km mellom hvert oljeskift med noe seig mineralolje. Oljepumpen kan jo også ha gitt seg, men det er vel ikke typisk.

Uansett bør du nok påregne en overhaling.

 

Time to upgrade : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HEJLP!!

 

Motoren er ny overhalt:

 

Nye H-Råder

Nye råde og bærelager

ny turbo

slipt topp og bunn

ny oljepumpe

balansert og slipt veiv

nye tettinger og styringer i topp

 

Startet opp og alt ser bra ut, men oljetrykket er akkurat det samme!! ca 1 bar på tomgang og ca 2bar @ 2000 omd ved varm motor

 

Er det noe kjente feil med topp eller noe som kan stjene oljetrykket ?? det er vel nå stort sett bare kammene og ventilløftere som ikke er byttet. (Ingen tikking)

 

Har sjekket trykket med manometer, så det er reelt, det er ikke måleren i bilen som er tullete.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke trykket være slik?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er minimums trykket, så bør ikke være slik på nyoverhalt motor, ligger så på grensa så den ligger mellom 1.8 og 2 bar ved 2000omd å da slår føleren på blokka inn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem sin (merke) oljefilter bruker du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde først fra meca, så kjøpte jeg på møller for å teste, men ingen merkbar endring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble oljepumpen kontrollmålt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har byttet den med ny, for å være sikker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du byttet sensoren til oljetrykket? Den sitter i blokka like ved radiatoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem her, da manglet shims/skive på trykkreg. stempelet på oljepumpa. Har du oljefilteret i org filterhuset eller er det flyttet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe så lett som, alt for tynn olje?

Hva bruker du? :)

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

målte du lagerklaring før oppstart? Med plastigauge eller noe?

Slik at du er sikker på at alt stemmer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge følerene på blokka er nye. har i tilegg målt med manometer nede på blokka for å være sikker på att trykket er reelt.

 

Har schims på fjæra på Oljepumpa ja, og filter sitter i orginalt hus.

 

er nytt filter og ny 10w40 olje på den, skulle ikke bli for tynn etter 5-10min på tomgang den.

Vet mange fyller på enda trykkere olje, men skulle ikke være nødvendig på en overhalt motor, og ikke så lavt trykk når ikke olja er skikkelig varm.

 

Veiva og lagerene der er målt å balansert værtfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte også "for tynn olje"... Var noe rart dette da.

 

Er det riktig mengde olje i motorn da? Riktig lengde på peilepinnen? "Riktig" bunnpanne? Bare tenker i disse baner, siden man har hatt motoren ifra hverandre... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt er i grunn orginalt, bortsett fra satt inn h råder, men var samme feil med de orginale rådene. Har fått tips om å bytte reduksjonsventilen som sitter innenfor oljetrykkbryteren, skal prøve det på søndag så får jeg se :) er det ikke den så får jeg ta av bunnpanna å dobbeltsjekke slik att det ikke er noe skade eller sprekk i røret/sila fra oljepumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var endelig trykkproblemet løst! Det var faktisk den lille ventilen innenfor nedre oljetrykkbryteren som sto delvis åpen. Byttet denne å havnet på ca 2 bar på tomgang og litt i underkant av 4bar ved 2000omd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem her, da manglet shims/skive på trykkreg. stempelet på oljepumpa. Har du oljefilteret i org filterhuset eller er det flyttet?

 

For å være nysgjerrig; Hvor sitter dette shimset?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å være nysgjerrig; Hvor sitter dette shimset?

 

Under oljetempgiveren på oljepumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Under oljetempgiveren på oljepumpa.

 

Hmmm...da mangler jeg kanskje det shimset...?: klø :

Hvor skal det sitte og hvor tykt er det?20180430_191718.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm...da mangler jeg kanskje det shimset...?: klø :

Hvor skal det sitte og hvor tykt er det?[ATTACH=CONFIG]259909[/ATTACH]

 

Har du lavt max oljetrykk? Hvis ikke så trenger du ikke shimse opp fjæra. Dette er overtrykksventilen så den bestemmer max trykk. Gir ikke høyere trykk på tomgang osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den originale oljetrykksmåleren har vist 3-3.5 bar ved oppstart i romtemperatur og ned i 0 bar på tomgang så jeg har vært litt skeptisk. Samtidig var den likedan med den gamle motoren som vi kontrollmålte trykket på så jeg har ikke stolt på den.

 

Fikk etter litt om-og-men tak i proft måleutstyr i dag og det viser 6bar ved oppstart og ca 1 bar på tomgang / 4 bar ved 2000 omd på varm motor. Jeg shimset fjæra forsøksvis noen millimeter i går,men de kan jeg nok ta bort

 

 

20180501_135511.jpg

20180501_135712.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.