Anbefalte innlegg

Når man har dårlig tid og er mye på farten ,men vil ivareta bilen og ikke har mulighet for høytrykkspyler i heimen.

Må benytte bensinstasjonens vaskehaller for vask. Vanskelig å gjøre en ekstra touch på bilen når folk står å tripper mens de venter på sin tur.

 

Tips, triks og erfaringer ønskes.

 

Hva kan legges på i forkant før man kjører inn i vaskehall?

Hva kan jeg gjøre når jeg er i vaskehallen?

Hva kan jeg legge på etter jeg har kjørt ut av vaskehallen?

 

Hvilken produkter kan jeg bruke som ikke koster skjorta?

Finnes det vaske kit?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man har dårlig tid og er mye på farten ,men vil ivareta bilen og ikke har mulighet for høytrykkspyler i heimen.

Må benytte bensinstasjonens vaskehaller for vask. Vanskelig å gjøre en ekstra touch på bilen når folk står å tripper mens de venter på sin tur.

 

Tips, triks og erfaringer ønskes.

 

Hva kan legges på i forkant før man kjører inn i vaskehall?

Hva kan jeg gjøre når jeg er i vaskehallen?

Hva kan jeg legge på etter jeg har kjørt ut av vaskehallen?

 

Hvilken produkter kan jeg bruke som ikke koster skjorta?

Finnes det vaske kit?

 

Er det selv vask / høytrykkspyler du benytter da eller vaskemaskin ?

 

 

Hva bruker du når du ikke har dårlig tid og ikke trenger en "i farta vask" da? Regner med du bruker en form for avfetting, og kan jo bruke samme før du skal i selv vasken.

 

Om du for eksempel legger på avfetting / felg rens for for virke før du begynner å spyle kan det jo hjelpe, for eksempel prick bort på tørr bil om det er lenge siden du har vasket skikkelig

 

Avslutter du med "glanstørk " blir det jo ganske greit resultat

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Helge, ta ei runde med prickbort 5-10min før det er din tur, så får du av de skadelige stoffene iallefall. Helt rein blir bilen ikke uten brerøringsvask, men for min del nå om vinteren så blir bilen ren nok for meg ved å bare spyle av jevnlig. Bruker ikke såpe engang ;) Men så har jeg en forsegler i bunn, som gjør at møkka ikke setter seg fullt så ille.

 

Hvis jeg har en time så er oppskriften som følgende:

 

Prickbort, 5 min

Surfex HD i 1:15, 10 min

spyle av med høytrykk

Korrosol, 10 min

skumlegge etterfulgt av berøringsvask

hvis forsegleren begynner å bli slitt så legger jeg på et nytt lag med Scholl NEO og spyler av

Tørker med mf

 

Da er bilen dønn rein og glatt og fin i lakken og blank som f :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du link til de produktene som blir nevnt, eller eventuelt sted jeg kan handle?

Tenkte mer på bruk av selvvasken på bensinstasjoner. Hvordan kan jeg vaske bilen best mulig på "kortest mulig tid" Jeg får bilen ren ,men ikke det lille ekstra. Alltid kjekt med en bil som holder seg litt renere enn gjennomsnittet. Finnes det gode produkter jeg kan legge på eller tips jeg kan gjøre når jeg er i selvvasken?

 

Har fått anbefalt å prøve GYEON Q2M WetCoat som jeg kan legge på etter jeg har vasket. Noen her som har prøvd dette produktet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse produktene Harald nevner gjør jobben, stort sett samme oppskrift selv litt etter hvor skittent det er.

Jeg handler hos Scandicshine.no eller bilnerden.no.

Følger du med litt har de tilbud i ny og ne og av og til kampanjer med fraktfri levering etc.

Full fart vask i selvasken tar jeg som regel bare en runde med varmtvann/såpe og spyler av igjen. Dette for å få vekk det verste så saltet etc. ikke ligger å murrer på lakken. Blir ikke blankt og fint, da må man vaske skikkelig selv. Jeg ville ikke lagt på noe form for sealer etc. som WetCoat ved bare spylevask i selvvasken da lakken ikke er rein ved påføring. Murer bare shiten inne da.

Så har ikke så gode råd til deg, skal du bare spyle blir det ikke blankt og fint på vintertiden. Gjør det heller for å ta vare på bilen og ta en skikkelig berøringsvask når du kan innimellom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vi i VACN rabatter på bilpleie? Bilnerden, Chemical guys eller Scandishine etc etc?

Det er sikkert ikke mange som er fan av biltema bilpleie produkter, men er det noe tess å prøve ut? Prisen er jo kurrant. Kan noe av det anbefales eller er det best å "holde seg litt unna" å kjøpe seg bedre varer en annen plass istedet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finner ikke Bilnerden.no på rabattavtaler, men kun Scandishine.

Sjekket opp rabatten i praksis med Scandishine og fikk drøye 32 kroner i avslag på 1000 kr kjøp. Stemmer ikke med 10% rabatt da :P

 

Er biltemas produkter å anbefale? Eller burde man holde seg unna. Holder kanskje til en lett påskevask?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe farlig å prøve.. gjør ikke noe skade med Biltema produkter :)

 

Men svaret på det du lurer på er kort og greit at det finnes ikke noe vidunderprodukt som gjør bilen skinnende ren ved å bare spraye på og spyle av. Hadde det vært et slik produkt på markedet så hadde vel svampen/berøringsvasken vært en sagablott :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som du kanskje er i litt samme sko som meg, jeg bor i blokk og må på fellesvask for å få tatt tingene (som er alternativet til vaskemaskin hos bensinstasjon for meg). Dette under synes jeg har vært en grei vaskerutine som tas sporadisk i småbarnshverdagen min, og jeg slår meg til ro med at detailer nivå på dette arbeidet ikke er der...det er en bruksbil for familien.

 

Jeg har spurt om litt det samme tidligere, og jeg kan vel bare si sånn ca hva det er:

 

  1. spyler av skitt på lakk, felger og hjulbuer
  2. legger på blanding av prickbort (avfetting) & Iron-S (mot piggdekkstøv) på lakk, ved hjelp av håndpumpe på lakk
  3. legger på SmartWax rim cleaner gel på felger, kommer som sprayflaske (brukte først Rim7(?) fra bøttepakke, men den forsvant etter innbrudd...)
  4. spyle av (etter beste evne)
  5. spyle med såpevann
  6. benytter medbrakt varmt såpevann i bøtte (med skrubart lokk) og påføres med vaskehandske
  7. bruker clay-mitt for å ta småtteri som sitter igjen
  8. spyle av med rent vann
  9. siste steg bør da vel være noe form for lettflytende "spray på" voks (ikke gjort selv enda)
  10. tørker av bilen med microfiberhåndkle

 

 

Jeg kjøpte en sånn bøttepakke fra Scandicshine, og litt småtteri hos Alien Autospa (Scandicshine forhandler med lager nære meg). Produkter osv får du jo nesten bare prøve deg frem med ettersom hva du selv foretrekker. Vaskesåpe er noe Chemical guys saker.

Håndpumpe finner du på alt fra Plantasjen til bilpleiebutikker, Maxbo, Bauhaus, Clas Ohlson. Husker ikke merket, men det var en produsent som gikk igjen i forskjellige farger etc. En innpå forumet her fant noe på nettet med dysespiss som laget skum - finner du det ville jeg nok anbefalt det for å få midlene til å ligge lenger på flatene og jobbe for deg.

 

Bøttepakke: http://scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=61_63&product_id=569

Clay mitt: http://alienautospa.no/produkt/eksterior/clay/claymitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser Bjørn Gisle er innom tråden og snoker også, han har endel fine anbefaliner. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes ingen snarveier dessverre som Harald nevner. Men ved å ha i allefall to komplette runder i året gjør at resten av året kan du komme unna med "i farta vask" om man ikke er ute etter show finish hver gang. Prickbort og Surfex HD er fine produkter du kan legge mens du venter på å få kjøre inn å spyle, disse koster heller ikke mye.

 

Kort og enkelt: Jo glattere lakken er (polert) jo mindre skit fester seg.

 

Eksempel på en slik prosess:

 

Prickbort 8-12min

Surfex HD 5-10min

Skum (gå gjerne over detaljer med detailkost)

Høytrykk

Iron-X / Korrosol

Berøringsvask

Clay

Høytrykk

Tørk / Inspeksjon

Korrigering

LSP (Voks, coating)

 

Etter en slik behandling er bilen ekstremt lett å holde ren, og svært ofte (om sommeren) så holder det med en lett vask så er den helt ren igjen. Coating holder i tillegg svært lenge og tåler mye. Dog disse koster gjerne litt mer å få lagt. Dette er en fin vaskepakke å starte med: http://bilnerden.no/vask-vedlikehold (Rabattkode GRAB10)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for flotte tips og herlige svar :)

Bestilte vaskepakken som Bjørn linket til fra Bilnerden.no. Fikk med mye flott i den pakken.

Kjøpte også Chemical Guys Butter Wet Wax 475ml fra Scandishine. Dette produktet virket ganske enkelt å påføre. Greit med en liten hinne med voks før jeg skal korrigere lakken med poleringsmaskin i sommer. Er det noen som vasker bilen i selvvasken og så benytter seg av å polere bilen i garasjen senere? Kanskje ikke den beste måten, men en grei løsning. Støv vil jo komme på ved reise fra vasken. Bruke mikrofiberklut med en spray vil kanskje fungere.

 

Skal bilen være tørr når jeg setter på iron-x / korrosol? I min vaskepakke så blir det GYEON Q2M Iron jeg skal påføre. Kan det altså sprayes over hele bilen samt vinduer? Ser at det er fler som bruker dette produktet kun til felger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iron-x og Korrosol kan brukes på våt bil, jeg gjorde dette senest idag. Disse metallpartikkel midlene er ingen vits i å ha på vinduer, da piggdekkstøv og lignende fester seg i lakken på bilen, mye bremsestøv setter seg på felgene så derfor er det mange som også bruker dem der.

 

Man burde helst ikke kjøre bilen etter den er vasket når den skal poleres, da må den i såfall spyles av, tørkes og dobbelsjekkes at ingen partikler har festet seg til lakken. Et lite støvkorn kan gjøre stor skade om det blir med maskinen over et panel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var så heldig og fikk låne plass å spyle på i påsken. Pakken fra Bilnerden.no ble levert meget kjapt mens pakken fra Scandishine kom etter påsken som var synd da jeg ikke fikk lagt på voksen. Fikk 16 kr i rabatt fra Scandishine.no og 106 kr i rabatt fra bilnerden.no med VACN rabatt. Synd at ikke Bilnerden har produkter fra Chemical Guys.

 

Kjøpte meg Clay Bar Kit fra Biltema. Clayet hele bilen spylte av og la på GYEON Q2M WetCoat og spylte av igjen. Fikk ikke lagt på voks, men wetcoat burde funke.

 

Det gikk med endel Clay Liquid på bilen. Kan man erstatte flasken med vann og bilsåpe om man blir tom?

 

Eneste jeg synes var dumt i vaskepakken fra bilnerden var sprute halsen på Auto Finesse Imperial - Wheel Cleaner som låste seg veldig ofte.

Ellers var resten meget bra.

 

Hva gjør dere med mikrofiberklutene? Hiver dem sammen med alt annet vask? Eller må man ha spesial shampoo? Blir dyrt å kaste MF etter hver bruk hehe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ikke brukt Iron S, Korrosol etc. eller Surfex HD blandet sterkere enn 1:20 hvis jeg ikke hadde planer om å legge ny voks eller lignende da det kan tære ganske bra på voksen. Prickbort er ganske safe.

 

Var så heldig og fikk låne plass å spyle på i påsken. Pakken fra Bilnerden.no ble levert meget kjapt mens pakken fra Scandishine kom etter påsken som var synd da jeg ikke fikk lagt på voksen. Fikk 16 kr i rabatt fra Scandishine.no og 106 kr i rabatt fra bilnerden.no med VACN rabatt. Synd at ikke Bilnerden har produkter fra Chemical Guys.

 

Kjøpte meg Clay Bar Kit fra Biltema. Clayet hele bilen spylte av og la på GYEON Q2M WetCoat og spylte av igjen. Fikk ikke lagt på voks, men wetcoat burde funke.

 

Det gikk med endel Clay Liquid på bilen. Kan man erstatte flasken med vann og bilsåpe om man blir tom?

 

Eneste jeg synes var dumt i vaskepakken fra bilnerden var sprute halsen på Auto Finesse Imperial - Wheel Cleaner som låste seg veldig ofte.

Ellers var resten meget bra.

 

Hva gjør dere med mikrofiberklutene? Hiver dem sammen med alt annet vask? Eller må man ha spesial shampoo? Blir dyrt å kaste MF etter hver bruk hehe.

 

MF klutene vasker du på alt fra 30-90 med mikrofiber vaskemiddel eller milo for ull. Husk å ikke bruke skyllemiddel. Jeg pleier også å skille på kluter som er brukt til grov arbeid og foreksempel voks. så smitter ikke forsegling/ voks osv over å gir foreksempel tørkehåndkler vannprellende egenskaper :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det å vaske bilen uten høytrykkspyler? Vil jeg få problemer med å få bort såperester og annen møkk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.