Audi A8 D2 2,8 ingen start + vibrasjon i bremser og vindusspyler

Anbefalte innlegg

Hei! Nå har jeg virkelig opplevd alle verdens problemer med denne bilen....

 

Kom hjem på onsdag og parkerte bilen helt fint..

 

Torsdag måtte jeg brøyte innkjørselsen og startet bilen, rygget den bakover, brøytet, startet bilen igjen og brøytet videre..

 

Bilen sto så fra rundt 15:00 torsdag -> 08:00 fredag og det var ingen start! har et par ganger tidligere hatt litt problem med at den har dødd under start, men pumping på pedalen har fått liv i den igjen.

Diskuterte derfor litt med naboen som er hobbymekaniker og vi prøvde å høre etter litt på om bensinpumpen gikk, klarte ikke høre noe egentlig, men jeg mener at disse dro om pumpen når man filer, han anbefalte meg å bytte drivstoffilter utifra dette.

 

Tok meg en tur på biltema idag, kjøpte nytt filter, tok av det gamle, filte motoren og så at det pumper bensin som bare juling, både gjennom gammelt filter og uten noe filter koblet på, så da regner jeg med bensinpumpen er ok, men byttet filteret likesågreit når jeg hadde det gamle av.

 

Den drar rundt som bare juling, og noen ganger hoster den bittelitt, men klarer ikke starte.. har byttet tennplugger for ca 10000 siden og tennpluggkablene ble byttet samtidig da disse var såpass morkne at hvis man rørte på de sluttet sylindre å tenne..

 

Begynner å mistenke coilen som sitter på fronten av motoren..

 

Men lurer på om noen har noen gode tips, er det noen sikringer eller releer som har sammenheng med tenningsystemet her ? klarer ikke se noe i sikringslisten iallefall og har sjekket alle de i blå list iallefall

 

Synes bare det er jævla snålt at det ikke skal være start etter å ha fungert fint ettermiddagen før, sjekket iallefall 01-engine med VCDS, men var såpass kald og sliten at jeg ikke orket en hel scan sist jeg var ute, men skal få gjort det iløpet av kvelden.. men hvis det hadde vært noen tenningsgreier burde det vel vært plukket opp av 01-engine ? eller er det for lite intelligens i disse gamle traverne kanskje ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumping på pedal skal egentlig ikke hjelpe noe som helst, sannsynligvis forvirrer det bare elektronikken..

Har du gnist på en plugg?

Hvis ikke er CPS (kamsensor) kjent for ryke, men da jeg tipper du har automat er det ikke så lett å prøve å taue igang, som ellers burde funke.

Du kan evt. prøve å varme sensoren med en hårføner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumping på pedal skal egentlig ikke hjelpe noe som helst, sannsynligvis forvirrer det bare elektronikken..

Har du gnist på en plugg?

Hvis ikke er CPS (kamsensor) kjent for ryke, men da jeg tipper du har automat er det ikke så lett å prøve å taue igang, som ellers burde funke.

Du kan evt. prøve å varme sensoren med en hårføner.

Har ikke fått sjekket gnist enda, har ingen plugger liggende eller langt nok verktøy til å ta ut de jeg har.. Hvor sitter cps?

Og burde ikke den gitt en feilkode?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et tips jeg kan gi deg er å sjekke om gass-spjeldet henger litt. En kamerat hadde en A8 2,8q som overhodet ikke ville starte. Etter litt undersøking, fant vi ut at spjeldet hang bittelitt på. Null antydning til start. Dunket litt på spjeldhus / stag slik at spjeldet "løsnet" og gikk på plass og bilen startet normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et tips jeg kan gi deg er å sjekke om gass-spjeldet henger litt. En kamerat hadde en A8 2,8q som overhodet ikke ville starte. Etter litt undersøking, fant vi ut at spjeldet hang bittelitt på. Null antydning til start. Dunket litt på spjeldhus / stag slik at spjeldet "løsnet" og gikk på plass og bilen startet normalt.

Hvor sitter spjeldet på denne tro? 🐶 og ga det ingen feilkoder det heller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor sitter spjeldet på denne tro?  og ga det ingen feilkoder det heller?

 

Det er bare så vidt at du vil vite. Neida, det sitter i bak-kant av motoren, mellom toppene. Kan ikke huske om det ga feilkode, er en stund siden vi holdt på.

 

Men husker at vi kom til fra venstre side, da kunne vi dunke litt med en forlenger f.eks. Vi både såg og hørte at spjeldet "slapp taket"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor langt har bilen gått?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor langt har bilen gått?

322000 ca

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, litt mer enn den jeg var borti da. Den var gått rett under 300.

 

Edit; tenkte bare på det med kjørelengde vs sot/forurensing i spjeldhus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumping på pedal skal egentlig ikke hjelpe noe som helst, sannsynligvis forvirrer det bare elektronikken..

Har du gnist på en plugg?

Hvis ikke er CPS (kamsensor) kjent for ryke, men da jeg tipper du har automat er det ikke så lett å prøve å taue igang, som ellers burde funke.

Du kan evt. prøve å varme sensoren med en hårføner.

 

Er det disse to du mener ? cps.jpg

 

- - - Updated - - -

 

Det er bare så vidt at du vil vite. Neida, det sitter i bak-kant av motoren, mellom toppene. Kan ikke huske om det ga feilkode, er en stund siden vi holdt på.

 

Men husker at vi kom til fra venstre side, da kunne vi dunke litt med en forlenger f.eks. Vi både såg og hørte at spjeldet "slapp taket"

 

Er det denne du mener ?throttle.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan se ut som det stemmer det ja. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, visste ikke hvor de satt, men det kan stemme. Sannsynligvis den i bakkant på kammen. Mulig 12v.org har noe på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan se ut som det stemmer det ja. :)

 

 

 

Var ikke så vanskelig å komme til hvis man bare tok av dekslet på motoren, banket en god del på dette med en ganske lang 19 nøkkel, men merket ingen forskjell, kunne også bevege på spjeldet fra framsiden av motoren virket det som (er en vippearm der som beveger seg).

 

Har bilen på lading nå, for jeg har filt endel slik at det ikke er mye futt igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, visste ikke hvor de satt, men det kan stemme. Sannsynligvis den i bakkant på kammen. Mulig 12v.org har noe på dette.

 

 

 

Mener du da å bare varme disse opp i fem minutter med en vanlig hårføner ? Ser iallefall den som står nærmest torpedoveggen lett, men kan se ut som jeg må løsne dekslet til regreim for å nå den andre, det burde gå bra.

Synes dog det er rart dette ikke logges som en feil noen plass..

 

Vedlagt er forresten siste autoscan og ingen relevante feil...

 

Hvis det er noen som har god peiling på denne motoren på romerike og har lyst på kaffe kan jeg by på det :P

 

 

Sunday,06,March,2016,12:31:51:32264

VCDS Version: Release 11.11.3

Data version: 20120401

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Chassis Type: 4D - Audi A8 D2

Scan: 01 03 08 11 15 16 17 18 25 35 37 45 55 56 57 65 67 75 76 77

02

 

VIN: WAUZZZ4DZYN013478 Mileage: 322210km/200212miles

-------------------------------------------------------------------------------

Address 01: Engine Labels: None

Part No: 3B0 907 551 AB

Component: 2.8L V6/5V 0001

Coding: 05753

Shop #: WSC 00000

VCID: 63CFB155F14E991

WAUZZZ4DZYN013478 AUZ7Z0Y1367061

 

No fault code found.

Readiness: 0000 0000

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 03: ABS Brakes Labels: 8D0-907-389.lbl

Part No: 4D0 907 389 E

Component: ABS/ESP allrad D57

Coding: 08397

Shop #: WSC 47619

VCID: 31630B1DFB327B1

 

No fault code found.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 08: Auto HVAC Labels: 4D0-820-043-MYX.lbl

Part No: 4D0 820 043 Q

Component: A8-Klimavollautomat D12

Coding: 00060

Shop #: WSC 00000

VCID: 2A511C71D6E4089

 

2 Faults Found:

00715 - Rear Footwell Vent Positioning Motor (V112)

41-10 - Blocked or No Voltage - Intermittent

01592 - Air Quality Sensor (G238)

57-10 - Electric Circuit Failure - Intermittent

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 15: Airbags Labels: 4D0-959-655-AI8.lbl

Part No: 4D0 959 655 P

Component: Airbag Front+Kopf 2000

Coding: 00427

Shop #: WSC 02324

VCID: 3F875D253D669D1

 

No fault code found.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 16: Steering wheel Labels: 4B0-907-487.lbl

Part No: 4B0 907 487

Component: E Lenkrad Elektronik D03

VCID: E9D3237D9362431

 

No fault code found.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 17: Instruments Labels: 4D0-919-033-MYX.lbl

Part No: 4D0 919 882 HX

Component: KOMBI+WEGFAHRS.VDO D42

Coding: 00062

Shop #: WSC 00010

VCID: 8D1B37EDC74AFF1

WAUZZZ4DZYN013478 AUZ7Z0Y1367061

 

1 Fault Found:

01304 - Radio

49-10 - No Communications - Intermittent

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 18: Aux. Heat Labels: Redir Fail!

Part No: 4D0 265 105 G

Component: Standheizung Benzin D49ˆ

Coding: 00011

Shop #: WSC 47619

VCID: 2241F451AED4D09

 

No fault code found.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 35: Centr. Locks Labels: 8D0-862-257.lbl

Part No: 8L0 862 257 G

Component: ZV-Pumpe, DWA, Funk D11

Coding: 13130

Shop #: WSC 00000

VCID: 3973333D2342B31

 

No fault code found.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 37: Navigation Labels: 4B0-035-192-RNSD-37.lbl

Part No: 4D0 035 192 H

Component: Navigation BNO 0140

VCID: 244DF249B4C0DE9

 

No fault code found.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 45: Inter. Monitor Labels: 4B0-951-178.lbl

Part No: 4D0 951 177 B

Component: Innenraumueberw. D05

Coding: 00001

Shop #: WSC 00000

VCID: 2855E679C8E83A9

 

No fault code found.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 55: Xenon Range Labels: 4B0-907-357-DYN.lbl

Part No: 4B0 907 357 C

Component: dynamische LWR D03

Coding: 00001

Shop #: WSC 131071

VCID: 2855E679C8E83A9

 

No fault code found.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 56: Radio Labels: 4B0-035-192-RNSD-56.lbl

Part No: 4D0 035 192 H

Component: Radio BNO 0001

Coding: 00207

Shop #: WSC 77011

VCID: 244DF249B4C0DE9

 

No fault code found.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 76: Park Assist Labels: 4D0-919-283.lbl

Part No: 4D0 919 283

Component: Parkingsystem A8 RDW D06

Coding: 01108

Shop #: WSC 00000

VCID: E8D5267988687A9

 

No fault code found.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 02: Auto Trans Labels: 01V-927-156.lbl

Part No: 4D0 927 156 BR

Component: AG5 01V 2.8l5V RdW 2526

Coding: 00001

Shop #: WSC 00000

VCID: 7AF1EC3166C4789

 

No fault code found.

 

End ---------------------------------------------------------------------

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og da har man prøvd å varme begge hall-sensorene uten noe videre suksess, jeg ville jo uansett tippet at disse ville gitt en feil.. men hvem vet.

 

Etter å ha googlet endel fant jeg en youtubevideo hvor det var litt liv i kommentarfeltet og den ene kommentaren hørtes akkurat ut som det jeg opplever.

 

My 00 Audi a6 2.4 is sometimes doing the same. Has happened a few times. First time I got help from a mechanic who told me I had to just hold the starter on until it started, maybe give a bit of throttle. Sometimes it takes minutes until it start to fire small bits and then barely starts up. When it has started it runs fine though. I have been told this can happen if you start the car and move it a few meters and then turn it off. And yes, those are the only rare times this has happened to me.

 

Men vet ikke om det er noe sannhet i denne påstanden, men er jo akkurat det jeg gjorde før den sluttet..

 

Etter å ha fått litt suppe på batteriet virker det som den nesten klarer å starte, ikke bare starterlyden lengere men du kjenner at motoren rister litt og nesten tar tak.. så nå er det bare enda mer fuckings frustrerende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du lest ut om den har omdreiningssignal når du turner motor på starter? Når veivaksel føler ryker setter den ingen feilkoder. Hallgiver på kam skal gi feilmelding.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du lest ut om den har omdreiningssignal når du turner motor på starter? Når veivaksel føler ryker setter den ingen feilkoder. Hallgiver på kam skal gi feilmelding.

Hvor kan jeg måle? Den viser iallefall respons på omdreininger i instrumentet når jeg turner, og nå tok den neeeesten tak...

Jeg hadde også forventet at hallgiver ville gitt feilkode.

Naboen er ganske sikker på at hvis jeg fortsetter å file vil den komme, at den rett og slett er sur innvendig etter to start og stopp i skiftende vær på torsdag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig, jeg hadde tenkt å forslå bensinpumpe for denne har jeg byttet to ganger på D2 v8 bensin..

 

 

Men siden du tydeligvis har vagcom ville jeg gjort som foreslått ovenfor å gå inn på 01-engine og deretter på 08-measuring blocks, gå til du finner rpm også drar du på starteren, du kan godt logge en rad til hvor du får med deg kamsensor også.

 

Husk at loggingen kan falle ut idet du vrir om nøkkelen, hvis den gjør det så er det viktig at du ikke slipper opp nøkkelen men holder til loggingen kommer tilbake.

 

 

Ninjaedit:

 

Hører du antydning til start så er det ikke sensorproblem vil jeg tro.

Du kan jo hvis du er sugen på det, skru ut en plugg og se om den er våt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig, jeg hadde tenkt å forslå bensinpumpe for denne har jeg byttet to ganger på D2 v8 bensin..

 

 

Men siden du tydeligvis har vagcom ville jeg gjort som foreslått ovenfor å gå inn på 01-engine og deretter på 08-measuring blocks, gå til du finner rpm også drar du på starteren, du kan godt logge en rad til hvor du får med deg kamsensor også.

 

Husk at loggingen kan falle ut idet du vrir om nøkkelen, hvis den gjør det så er det viktig at du ikke slipper opp nøkkelen men holder til loggingen kommer tilbake.

 

 

Ninjaedit:

 

Hører du antydning til start så er det ikke sensorproblem vil jeg tro.

Du kan jo hvis du er sugen på det, skru ut en plugg og se om den er våt

 

Har hatt tre antydninger til start så langt.. Kan jo alltids prøve å ta ut en plugg hvis naboen har lange nok verktøy. Mitt er bare for overflateplugger beklageligvis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig, jeg hadde tenkt å forslå bensinpumpe for denne har jeg byttet to ganger på D2 v8 bensin..

 

 

Men siden du tydeligvis har vagcom ville jeg gjort som foreslått ovenfor å gå inn på 01-engine og deretter på 08-measuring blocks, gå til du finner rpm også drar du på starteren, du kan godt logge en rad til hvor du får med deg kamsensor også.

 

Husk at loggingen kan falle ut idet du vrir om nøkkelen, hvis den gjør det så er det viktig at du ikke slipper opp nøkkelen men holder til loggingen kommer tilbake.

 

 

Ninjaedit:

 

Hører du antydning til start så er det ikke sensorproblem vil jeg tro.

Du kan jo hvis du er sugen på det, skru ut en plugg og se om den er våt

To første har rpm i seg, og ingen av disse merket noe når jeg dro på motoren iallefall.. Er det en god indikator? Og nå de siste gangene jeg har dratt rundt har den klaget på oljetrykk etter litt dragning, men mistenker det kan være lav batterispenning?

 

Kan det ha noe med G28 å gjøre da ? Isåfall.. hvorfor er det ingen feilmelding på denne heller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg hatt ute to av pluggene også, jeg er ingen ekspert på å vurdere stand, men synes de så ganske svarte ut til å ha kjørt rett over 10.000 med stort sett bare langkjøring (jeg har kjørt 15000 siste fire måneder).

IMG_20160307_115118.jpg

IMG_20160307_115404.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes pluggene så oljete ut men kan være bildet som lyver. De er ihvertfall sorte, lukter det noe av pluggene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes pluggene så oljete ut men kan være bildet som lyver. De er ihvertfall sorte, lukter det noe av pluggene?

 

Merket ikke noe spesielt til lukt iallefall. den ene pluggen hadde litt olje i sporene så det ut som ja, men den andre var ren og pen utenom at den var helt nedsotet på gnistepunktet.

 

Edit:

Skal sies at jeg hadde endel oljelekkasje på ventilhustoppen og pluggene var byttet før jeg fikk byttet disse pakningene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan man melde at etter å ha byttet fem av seks tennplugger har vi liv! Samtlige jeg byttet var like sotete, den sjette må jeg ha en forlenger som er midt mellom de jeg har for å ta...

Men mtp mitt kjøremønster og at de er byttet for 10000 siden synes jeg det var ganske rart..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var den 6. tennpluggen også byttet, motoren starter som en kule og går helt fint.

 

Men....

 

Nå har den feil på følgende, det skulle jo være veldig rart om begge to skulle konke ut samtidig ? Er det noen ledninger jeg har kommet borti eller er det en sikring som er felles for disse to ?

16538 - Oxygen (Lambda) Sensor B2 S1

P0154 - 35-00 - No Activity

16518 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1

P0134 - 35-00 - No Activity

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.