E-golf - kjøpsråd, og vurderinger EL/Hybrid etc. opp mot andre konkurrenter

Anbefalte innlegg

Situasjonen er at kona har begynt å jobbe lokalt, 3-4 kilometer fra dør til dør. Kjører per nå rundt i en Kia Sportage diesel hvilket ikke er helt optimalt mtp. småkjøring og sjelden driftsvarm bil. Vi funderer derfor på ny bil nummer to (min 2010 passat stv gjør jobben som primærbil til de "store" turene) som kan dekke følgende forutsetninger:

- plass til to barnester baki med grei plass til de foran

- plass til fullsize barnevogn + normal bagasje for en familie på 4 (ikke ferietur, men typ bag og et par poser i tillegg)

- ideelt sett såpass kjørelengde året rundt at jeg kan komme meg tur-retur jobb (Jevnaker - Drammen - Jevnaker - 15mil) uten å måtte mellomlade

- prisnivå maks 300k, om ikke hadde det selvfølgelig blitt en Tesla

 

De alternativene jeg mener vi har er E-golf, Leaf og B-klasse. De andre blir for små og en Nissan nv200 eller hva den heter er HELT uaktuelt av åpenbare grunner, selv om den faktisk er et åpenbart godt valg.

B-klasse har størst bagasjerom (500 liter) og penest (subjektivt), men også dyrest (300+), har ikke varmepumpe og ingen hurtigladeløsning (?).

Golf ligger midt i mellom (290K med utstyret jeg ønsker) og 370 liter bagasjerom, mens Leaf er billigst (kan få en ny for 250k), men med det dårligste bagasjerommet både i liter, men også praktisk utnyttelse.

Hvilket utstyr mener dere en golf må ha som elbil både for praktisk bruk, men også annenhåndsverdi? Jeg vil si varmepumpe, lys og siktpakke, keyless, p-sensorer og ryggekamera.

 

B.klasse utgår nok pga. manglende varmepumpe som jeg forstår vil tape noen mils rekkevidde (og jeg vil anta er mer tungsolgt om en elbil er verdt noe som helst om noen år).

Nå har vi ikke prøvd å laste leafen full, men forutsatt at bagasjeplassen er tilstrekkelig - klarer dere gi meg noen objektive argumenter for valget mellom Leaf eller golf???

 

Har dere noen tanker om å kjøpe en brukt E-golf med 50 000km som koster 215 000,- greit utstyrt? Verditapet er allerede 70-80 000,- vil jeg anta fra nybilpris, hvilket burde være et gunstig kjøp for ny eier. Vi må jo basere oss på at bilen går 200 000km tilsvarende en vanlig forbrenningsgolf, men da med noe risiko forbudet med at garantitid går ut på batteri. Enig?

 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76668091&fks=76668091

 

 

Så kommer jokeren - Hybrid (Golf GTE). Denne vil dekke vårt daglige elektriske behov, med lading hver natt. Prisbildet for en slik er høyere, regner med at det totalt sett blir en dyrere bil og jeg har enkelte betenkeligheter med kostander forbundet med vedlikehold, service etc. på lang sikt.

Leasing kommer på 170 000 totalt for fire år, hvilket jeg antar er en større kostnad enn hva verditapet ved salg av en elgolf om 4 år er. Enig?

Jeg tenker med skrekk og gru på hva som skjer med verdien på en golf med dagens batteripakke når det kommer noe med det dobbelte. Er det slik at den som kjøper e-golf nå er stuck med den pga. lav salgsverdi?

 

Jævlig mye tekst, men om dere har kommet dere helt hit hadde det vært moro med noen innspill :)

(Og ja, jeg har lest "nabotråden" om relatert tema, men jeg dristet meg til en ny tråd...)

På forhånd takk,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du kan vente: eGolf med forbedret rekkevidde skal kommer Q2-17 ifølge http://forum.vacn.no/showthread.php?254281-Spør-en-VW-selger&p=3049112&highlight=rekkevidde#post3049112

 

Antar den da er faceliftet siden det skal komme allerede i høst: http://www.autobild.de/artikel/vw-golf-vii-facelift-2016-vorschau-technik-und-preis-5519781.html

 

(Jeg synes at Leaf'en ser gammeldags ut - men det er vel ikke et objektivt argument....)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg kan vente...veldig godt innspill, Terje! Spørsmålet er vel snarere om KIA'n kommer til å gå kontinuerlig i nødmodus, fullstendig sotet igjen frem til da...Jeg tror ikke jeg kan vente! : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Inhabil elbileier i farta :P

 

Må du ha e-Golf og kan vente, VENT! Dagens e-Golf taper seg nok noe i pris når større batteri kommer, men jeg tror ikke verditapet på eksosbiler blir mindre fremover nå som øvrigheta strammer til skruen overfor alt som har eksosrør.

 

150km er problemfritt med dagens e-Golf vår/sommer/høst, men på vinteren er det nok i grenseland. Leaf med 30kWh batteri bør gå helt problemfritt hele året.

 

B-klasse hadde jeg droppet. Ikke fordi den mangler varmepumpe, men fordi den kan lades på maks 11kW, det er for dårlig. I tillegg har den et forbruk som ikke ligner grisen, noe som i praksis betyr at rekkevidden ikke er så bra som batteristørrelsen skulle tilsi.

 

Leaf er kanskje ikke penest, men akkurat i dag vil jeg nesten bare tenkt rekkevidde, rekkevidde, rekkevidde - og da vinner Leaf med største batteriet. Hvorfor rekkevidde, fordi rekkevidde er det som påvirker bruktprisen mest om 3-5 år. Pr nå leveres alle biler unntatt Tesla med for kort rekkevidde til at bilene kan bli en smidig og fullverdig bil for mange. Disse bilene kommer imidlertid i løpet av 2-5 år, og vil ha batterier som rommer +/- 50kWh, og kan kjøres 250-300km problemfritt hele året.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Inhabil - vel, ok...men allikevel blant de mest nyanserte rundt temaet! Mange gode innspill fra deg i "teslatråden" :)

 

Vi kommer til å bytte bil nå, kan ikke vente på at batteripakka kanskje kommer om et år eller to. Leaf er rasjonelt, men bagasjeplassen, med etter hvert to små, er dårligere enn i golfen pga. utforming. Det betyr en del...

 

Jeg tror vi har bestemt oss - det blir en Golf. Er det slik at alle leverte el-golfer har samme batteripakka? Slik at det eneste som faktisk kan påvirke rekkevidden er varmepumpe?

 

var å prøvde denne:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=77283143&fks=77283143

 

Dønn strøken, som ny. Uten VP...sparer 40-50K fra nybilpris!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tittet endel på elbil nå for daglig bruk. og må ærlig innrømme at valgene har kommet ned til kia soul mot golf.

 

kia har varme i ratt noe jeg liker godt og er billigere å kjøpe.

e-golf har acc som er fantastisk i kø, samt kan kose seg litt med vag-com :)

kia er for meg mest nyttig da jeg ikke har lading hjemme og budsjettet sier nei til tesla.

skal prøve å vente til egolf men større batteri da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øyvind - er noen "lokalt", men jeg har veldig lyst til å bytte inn kia for å slippe styret med salg privat. Har derfor foreløpig siktet meg inn på forhandlere...men om været tillater en vask til helgen så lager jeg kanskje en annonse...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært å prøvd e golf 300 idag.

 

Noen som har erfaringer med denne å dele?

Hva er servicepris på denne?

Hvor langt går den på en lading?

Den kan bestilles med 17» hjul,merkes det godt på rekkevidden?

Hva er must å ta med? Tenker evt skinn,mørke ruter,lys assistent,ryggekamera,ambientebelysning og keyless.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Serviceprisene er i hvert fall lave og 30tkm intervaller. Rekkevidde er vel mellom 15 og 30 mil, alt ettersom.

Se tråden for vår bil nedenfor, for anbefalt utstyr. Skinn er etter min mening bare tull, deilig med stoffsetene med rask oppvarming (og nå er de ikke lengre lyse og utsatt for flekker), må skru setevarmen ned etter 500m. Dynaudio er jo en prioritering. Større dekk avhenger jo av om rekkevidde er kritisk.

 

Veldig fornøyd, men det merkes med ekstra kg bakover når det er spesielt vanskelig vinterføre, mot en vanlig Golf. Velger oftest Golfen fremfor Tiguanen....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde bilen på prøve en helg!

God bil å kjøre,passer bra til all min småkjøring.

Endte med å bestille en tungsten sølv med sort skinn,lysensor,ryggekamera,tona ruter bak,ambientebelysning og keyless. Litt usikker på hva jeg gjør ang dekk,håper å få den før vinterdekk modus. Da er det muligheter for å prøve 225/235 18/19 tom hjul å se hvordan rekkevidden forandres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.