Kjøpe E-Golf nå eller vente?

Anbefalte innlegg

Trenger en par råd her...

 

Pr mnd nå bruker jeg ca 2200-2500 i bensinutgifter pluss ca 660 i bom. Det er da minimum 2800 pr mnd kun i driftutgifter som jeg blir kvitt med å kjøpe en elbil..

Klarer ikke se at det skulle være ugunstig å kjøpe en slik en, men...

 

http://www.dinside.no/937078/kreisel-electric-skal-gi-e-golf-ekstra-lang-rekkevidde#_ga=1.167544829.2122603446.1467159010

 

Når jeg ser denne linken her, så skjønner jeg jo at prisene vil forandres, så burde jeg rett og slett vente? Eller?

 

Er litt rådvill her..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har selv bestemt meg å kjøpe elbil, men jeg skal da ha en morrobil på siden (elbil er daily såklart)

 

Jeg har kommet fram til at E-golfen har rett og slett for kort rekkevidde forhold til pengene det koster. Av alle elbilene som fins ny som brukt, er garantert det beste valget en Nissan Leaf 2012-2013modell+ utstyr som du ønsker. De har samme rekkvidden som e-golf, men koster mellom 120-160 avhengig av km/stand og utstyr. Men nå ser Leaf ut som en dass da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om dette stemmer:

 

Jo, VW annonserte tidligere i år at de kommer til å øke batterikapasiteten, effekten og rekkevidden på e-Golf betraktelig mot slutten av året. I klare tall skal batteripakkens kapasitet bli på 36 kilowattimer i stedet for dagens 24, mens oppgitt rekkevidde skal strekkes fra 190 til 300 kilometer. Samtidig skal motoren bli kraftigere, med en økning fra 115 til 163 hestekrefter.

 

så er det jo ikke lenge igjen til slutten av året..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med en Renault Zoe ? Gunstige biler, grei rekkevidde, montering av lader hjemme gratis bl.a :)

 

https://renault.no/ze/zoe

jeg har vurdert denne og. Veldig mye bil for penga. Men hurtiglader har den ikke. kan montere 22kw som gir fult batteri på ca 3 1/2t. Men da har du veldig få lademuligheter ute da disse bruker ac strøm. disse ladere blir ikke bygd ut så mye da alle bruker DC og støtter 50kw lading. noe som tilsier 30min fra 0-80% batteri.

 

kan skrive en liten pluss og minus liste over hva jeg kom fram til ikveld :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har vurdert denne og. Veldig mye bil for penga. Men hurtiglader har den ikke. kan montere 22kw som gir fult batteri på ca 3 1/2t. Men da har du veldig få lademuligheter ute da disse bruker ac strøm. disse ladere blir ikke bygd ut så mye da alle bruker DC og støtter 50kw lading. noe som tilsier 30min fra 0-80% batteri.

 

kan skrive en liten pluss og minus liste over hva jeg kom fram til ikveld :)

 

Supercharge har iallefall Hurtiglader (Hjemme?) ?

 

https://renault.no/admin/wp-content/uploads/2015/11/Sider-fra-Zoe_Magasin_56s_juni2016_WEB.pdf

 

Se tabell i bunn av artikkel.

 

Dersom jeg ikke er helt på jordet da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er en liten liste over div el-biler. Tok ikke med biler som Buddy da jeg tror ingen bryr seg om de lengre :P

Noen av kommentarene er litt personlig mening. HUSK at med el-biler kan du nesten halvere rekkevidden på vinteren så ikke se deg blind av "virtuell" rekkevidde.

Det er 2 el-biler som kommer rett rundt hjørnet som jeg tror vil gå veldig bra. Det er Hyundai Ioniq og Opel Ampera-E. Disse vil ha oppmot 30mil rekkevidde og koster under 300.000kr ny.

 

Mitsubishi i-Miev/Citroen C-Zero/Peugeot Ion(Trillinger):

Pluss: Veldig billig biler. Koster 150tusen ny. Har hurtiglading (50k)

minus: Veldig dårlig rekkevidde. Enkelte "fryser" om vinteren. Veldig "vinglete" og.

 

Mercedes B-Electric:

pluss: Stor behagelig bil med bra plass og grei rekkevidde.

minus: ingen hurtiglading og hørt om mange feil.

 

Kia Soul-Electric:

Pluss: Veldig bra plass til folk, akseptabel til bagasje. bra sittestilling som er høy. Bra rekkevidde, og har hurtiglader. Veldig kurrant utstyr, eneste jeg savner er App-styring

minus: ser ut som en boks, men veldig teknisk bra bil.

 

Renault Zoe:

Pluss: VELDIG mye bil for pengene, bra rekkevidde. Kurrant utstyr og bra muligheter for rask lading hjemme (om du har strøm)

Minus: Ingen hurtiglading. Låser deg VELDIG da det tar veldig lang tid å lade hos venner og familie på typisk 10 eller 16a kontra bare å stoppe på hurtiglader 10min.

 

Volkswagen E-golf:

Pluss: Desidert den peneste el-bilen. Fin innvendig. Har hurtiglader. Bilen er veldig bra utstyrt som standard. Veldig bra App

minus: Veldig dyr bil kontra rekkevidde. Setene er ikke de beste (værtfall ikke standard) og plassen er ikke veldig bra bak eller for bagasje.

 

Volkswagen E-up

Pluss: Hurtiglader, ok utstyrt. Har App. Grei rekkevidde.

Minus: veldig liten bil.

 

Nissan Leaf:

Pluss: Hurtiglader. OK til bra utstyrt. Har app. Grei til bra rekkevidde (ny leaf kan bestilles med større batteri) Helt grei å kjøre.

Minus: Styggere enn en dass

 

Tesla Model S:

Pluss: Hurtiglader (både 50kw og 100kw). Bra ustyrt. har app. Beste rekkevidden av alle. Bra bil å kjøre.

Minus: Føles som en amerikansk bil, og er veldig dyr

 

 

Biler jeg har vurdert:

Oppsummering:

Tesla er såklart den beste teknisk sett, og kan brukes fra Nord-Norge til Spania om du vil, null stress! 50kw er det som er mest utbygd. Mens Tesla har egen hurtiglader på 100kw over lengre avstander som er ment til road-trips.

Nissan Leaf: Denne bilen gir deg mest rekkevidde forhold til pris og har bra med utstyr

Kia Soul: Veldig bra rekkevidde og bare en dråpe under Leaf.

E-golf: Fin bil som er lett å leve med. Men med dårlig rekkevidde forhold til den høye prisen er den lite attraktiv for min del, selv om det er VAG.

 

Alle biler har pluss og minus sider så du må finne ut hva som er best for deg. Jeg går over til elbil da jeg kjører over 30.000km i året og har en bilkostnad på ca 8000kr/mnd med drivstoff/bomringer og bilforsikring

 

 

Legger med link om ladehastighet for div elbiler.

http://www.dinside.no/932076/dette-bor-du-vite-om-elbil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supercharge har iallefall Hurtiglader (Hjemme?) ?

 

https://renault.no/admin/wp-content/uploads/2015/11/Sider-fra-Zoe_Magasin_56s_juni2016_WEB.pdf

 

Se tabell i bunn av artikkel.

 

Dersom jeg ikke er helt på jordet da...

 

Zoe har 22kw lading som standard (de fleste andre har 3.3 eller 6.6kw, og 43-50 eller 100kw som hurtig, avhengig av bil)

De andre bilene går da på type Chademo og Combo "ladeplugger" er det andre hurtiglader biler har, som du bare finner ute på hurtigladere. De lader da vanligvis med type2 lader hjemme.

Zoe har en kontakt inn til bilen som går klarer 22kw. Det betyr at for å utnytte semi-hurtiglader som det blir kalt så må du ha greit med strøm inn. Det er da 400V/32A/3fas, noe veldig få privatfolk har. De fleste har bare 16A 220v noe som tilsvarer at du klarer bare 6.6kw. I tilleg så har Zoe AC strøm instedenfor DC strøm som er standard i Norge, så for å lade ute i det offentlige så må du dra med deg en stor omformer "kladd".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig hadde jeg ventet. I løpet av 2017 vil f.eks Opel Ampera-e/Chevrolet Bolt komme på markedet, og den vil ha en rekkevidde på minimum 200 miles (321 km) etter EPA-standarden, som er langt mer å stole på enn den latterlige NEDC-standarden. Rekkevidde målt etter EPA-standarden er rekkevidde som man faktisk uten vanskeligheter kan oppnå.

 

Angående lading til Zoe, så har alle nyere hus i Norge TN-nett, som vi si at man kan uten problemer lade Zoe hjemme uten en slik ladeboks. Har man derimot et eldre hus med IT-nett må man ha en slik boks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye fine råd og forslag her.

 

Bilen skal igrunn brukes av meg som bil nr 1. På jobb og hjem igjen, og på ettermiddagene skal kidsa kjøres imellom. Uansett kjører jeg vel ikke mer enn 6-8 mil pr dag (dog er dette bare et tall jeg kaster ut i lufta). Ergo er ikke rekkevidde VELDIG viktig. Jeg har en Outback 2010 modell idag som da får bli konebil/barnehagebil, og om vi skal på lengre turer. Poenget her er at jeg kan finansiere den nye bilen på driftsutgiftene jeg har pr idag på subaruen OG fortsatt spare penger.

 

Zoe.. Jeg synes den var liten og mindre pen.. Og en mer bybil enn noe annet. Utgår :)

 

Har sett endel på den leafen og den overraska positivt.. Dog synes jeg den er fryktelig stygg! Og da mener jeg fryktelig fryktelig fryktelig stygg! Men.. DET ser jeg på som den mest økonomisk gunstige bilen å kjøpe.

 

E-golfen vil koste litt mer, men som og nevnt over her... En flott bil.. I tillegg har jeg og hele familien meget god erfaring med den lokale Volkswagenpusher`n, noe som og teller for min del. I tillegg kan en gjøre litt med den, og få den enda penere. Ergo en bil jeg tror... Hmm.. eller vet jeg kommer til å bli mere fornøyd med.

 

Heller uansett imot som Dag, Haakon og Daniel over her sier.. Vente litt. for da og se hva Golfen kommer med i rekkevidde og pris. Og hva som skjer med den gamle golfen prismessig i bruktmarkedet.

Dog er jeg ikke kjempegod til å vente.. Men er vel det som er mest fornuftig. Vanskelig det her.

 

Takker for innspill :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en E-up som jeg er utrolig fornøyd med. Syntes ikke en ekstrautgift på 100.000kr kunne forsvares i forhold til E golf til vårt bruk, selv om det 5. setet savnes siden vi er en familie på to voksne og 3 barn. Tror uansett ikke vi hadde presset oss sammen i en E golf hele gjengen. Ikke gir den oss noen vesentlig lenger rekkevidde heller.

 

 

Her sentralt på Østlandet er hurtigladenettverket såpass godt utbygget nå at rekkeviddeangsten er borte.

 

Har nå hatt bilen et drøyt år og tenker å ha den hvertfall et par år til. Håper da VW kan tilby familie elbil med 30 mils rekkevidde så jeg kan kvitte meg med Sharanen som går på dinosaur.

 

 

Leaf og Zoe var aldri aktuelle når jeg handler bil. Med det utseende hadde jeg aldri kunnet eie noen av de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må beklage da jeg har skrevet feil ang Zoe. Det er feil det med AC og DC som jeg skrev. Det som er forsjell er at den går på NT nett og ikke IT nett. De fleste har bare IT nett hjemme. Bare nyere bygninger har IT nett.

Ser også i linken til Even at Zoe kanskje støtter 43kw hurtiglading, noe jeg mente den ikke kunne. Hvis det er tilfelle så har jeg fått feil information av selger.

 

I dag er enda Leaf det smarteste kjøpet. Men E-golf ville jeg garantert ventet med da den vil bli vist fram i Paris i november.

Selger fra Erik Arnersen Bryn ringte meg i går og anbefalte det samme. Til mitt bruk, så var dagens e-golf ingen vits å kjøpe. Heller bedre å kjøpe Leaf så vente til nye E-golfen kommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må beklage da jeg har skrevet feil ang Zoe. Det er feil det med AC og DC som jeg skrev. Det som er forsjell er at den går på NT nett og ikke IT nett. De fleste har bare IT nett hjemme. Bare nyere bygninger har IT nett.

Ser også i linken til Even at Zoe kanskje støtter 43kw hurtiglading, noe jeg mente den ikke kunne. Hvis det er tilfelle så har jeg fått feil information av selger.

 

I dag er enda Leaf det smarteste kjøpet. Men E-golf ville jeg garantert ventet med da den vil bli vist fram i Paris i november.

Selger fra Erik Arnersen Bryn ringte meg i går og anbefalte det samme. Til mitt bruk, så var dagens e-golf ingen vits å kjøpe. Heller bedre å kjøpe Leaf så vente til nye E-golfen kommer.

 

Var dette anbefalt grunnet rekkevidde?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var dette anbefalt grunnet rekkevidde?

 

Korrekt. Jeg har bare mulighet å lade på jobb, og det er 28km en vei. Det funker for e-golf i dag, men den koster 100-150k mer enn Leaf, og er store sjanser for at "gamle-egolfen" vil falle i verdi en del når nye batteriet er ute.

 

Du klarer ikke å konvertere meg fra Nissan/kia til vw gitt hormonfulle-Steen =) Men slapp av. Det blir Vag på siden som morrobil ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet uansett at to venner av meg har Zoe som nr 2 bil. De kjører bilen ned på eks. Kiwi (som har ladestasjoner). Ila rimelighetens tid (Mener det er 40 min ish), er bilen ladet opp til 80%. (De siste 20% tar lenger tid). F.eks ved en mandagshandel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet uansett at to venner av meg har Zoe som nr 2 bil. De kjører bilen ned på eks. Kiwi (som har ladestasjoner). Ila rimelighetens tid (Mener det er 40 min ish), er bilen ladet opp til 80%. (De siste 20% tar lenger tid).

 

Da har jeg kanskje fått feil information isåfall =)

De siste 20% tar alltid mye lengre tid. Det er likt for alle el-bilene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg kanskje fått feil information isåfall =)

De siste 20% tar alltid mye lengre tid. Det er likt for alle el-bilene.

 

De er iallfall meget fornøyde og aldri noe problemer med Zoe´n :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er iallfall meget fornøyde og aldri noe problemer med Zoe´n :)

 

Hvis den har hurtiglader for jeg ta en tur å titte på den igjen da. Veldig mye bil for penga. 200k for helt ny bil er jo alt for billig =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den har hurtiglader for jeg ta en tur å titte på den igjen da. Veldig mye bil for penga. 200k for helt ny bil er jo alt for billig =)

 

Og i tillegg monterer de vel hjemmelader gratis for deg mener jeg å huske :)

 

Les mer her også:

 

http://www.dinside.no/930863/renault-og-fortum-gir-zoe-kjempefordel

 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2015/01/Naa-kan-Renault-ZOE-lades-hvor-som-helst

 

http://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-de-forskjellige-ladepluggene-til-elbil/223939

 

http://www.tu.no/artikler/bygger-50-hurtigladere-pa-statoil-stasjoner/276111

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...... og er store sjanser for at "gamle-egolfen" vil falle i verdi en del når nye batteriet er ute.

 

Er vel dette som stopper meg.. Gidder ikke kjøpe en Golf nå, hvis jeg får den 70k billigere neste uka.. Sånn satt på spissen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Zoe.. Jeg synes den var liten og mindre pen.. Og en mer bybil enn noe annet. Utgår :)

 

 

At den er mindre pen, det skal jeg være enig med deg i. Men den er faktisk ikke så liten. Den ser kanskje liten ut, men den er ganske så romslig.

 

Begge de jeg kjenner har to barn (3 og 5 år), begge sitter i barnesete, og plassen er intet problem :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte jo prøve den Zoe greia da... :) Overrasket over hvor kjip den virka innvendig. Og den følelsen når en lukka dørene, wow, det var NULL kvalitetsfølelse og maks blekkboksfølelse. Dog var en en ting overraskende. Rekkevidden. Jeg satt igjen med følelsen av at en kunne kjøre-kjøre og kjøre. MEN er det bare jeg som holder på å bli kvitt rekkeviddeangsten? Hvem vet :)

 

Men denne utgår av alt for mange grunner :)

 

 

Men hva med Ford Focus Electric? Noen som har no peil på dem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer egolf med 300km rekkevidde nå straks. Min fetter venter på den nye før han skal bestille. Den får også "virtual cockpit" slik som i nyeste Passat. Pluss at den får kraftigere motor. Du finner bilde på nettet. Den ble akkurat vist frem på Paris motorshow.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva med Ford Focus Electric? Noen som har no peil på dem?

 

Positivt: Ganske sterk og rask, 143hk. Føles nesten som å kjøre en standard Focus (kanskje ikke akkurat positivt men..) ift. kjøreegenskaper

 

Negativt: Dårlig rekkevidde, oppgitt til 160km, reelt er rundt 120-130 i normal bykjøring. Utrolig lite plass i bagasjerom pga. batterier

Ikke noe hurtiglading, og mangel på ekstravarmer som varmepumpe el. Ganske dyr fortsatt i forhold til hva man får.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.