Spørretråd om min -98 Audi Cabriolet

Anbefalte innlegg

God ettermiddag kjære VACN.

 

Første post her etter mange år i bakgrunnen som gjest gjennom diverse VW og Audi.

 

Har nylig kjøpt en 98 Audi cabriolet som er nr 3 bil her i huset, kose og garasjebil.

Har et par små spørsmål som sikkert er ganske "noob" , men finner ikke ut av dette selv..

 

- Bilen har linselykter. Disse lyste rett i bakken første gang jeg prøvde dem, men rettet seg opp i løpet av 5-10 sekunder. Nå gjør de ikke det lenger, men hører motorer går rett etter oppstart. Er det meningen at disse skal justere seg? Vant til det fra original xenon, men aldri sett dette på biler med halogenlykter.

- Dekselet som skjuler taket vil ikke stå oppe av seg selv når jeg vil legge ned taket. (Manuell cab) Skal det være gassdempere på dette dekselet? Husker disse var dårlige på min forrige cab, en Golf 1

- Hvordan bytte lyspære i de 3 ekstra målerne foran gearspaken? Har tatt av og byttet i varmeapparatet , men ser ikke helt hvordanjeg skal komme til eller få ut disse ekstra målerne.

 

image.png

 

Bilen jeg har er forøvrig omtalt her inne tidligere fant jeg ut :)

Øverst på bildet

 

Mvh Fredrik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, velkommen og grattis med snasen bil!

Disse går aldri av moten..

 

Har du lyktejustering, (lampesymbol med 'varmesetehjul' i midtkonsollen.) vil disse gå litt i begynnelsen. Sjekk at 'kulene' sitter i innmaten i lyktene, det ser du greit hvis du løsner motorene litt (quarter-turn) og ser på innmaten mens du beveger de litt. (Enklest med lyktene ute, men mulig å få til uansett. Lyktene justerer du med hjulet på '0', og gir de ca. 1 grad nedover. (stjerne eller umbrako justeringshull synlig på lykten.)

 

Jepp, de gassdemperne dør etter hvert. Noe forferdelig knot å bytte, men dekselet står etterpå! Jeg handlet de på Møller, ble vel ca. 300,- pr stk. Kan vel muligens skaffes andre steder også.

 

Finner du ut hvordan du kommer til målerne, er jeg glad for info! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det, godt fornøyd med kjøpet. Ikke hver dag man finner en norsksolgt Cab med samtlige servicer stemplet Møller. :)

 

Idag virket motorene igjen selv med mange forsøk, så vet ikke helt hva som forårsaket feilen her om dagen.

 

Fikk tittet mer på tak-mekanismen idag, og jaggu der var det to gassdempere. Men den ene var mer sykkelpumpe enn demper, og på andre siden var det ene festet knekt til demperen. Noen har nok vært litt hardhendte en gang i tiden. Bestilte demper idag, så får jeg først se om luka vil stå oppe på en frisk demper, ellers må jeg ut å finne et komplett hengsel på sjåførsiden.

 

Fant en skisse på de målerne, ser ut som det kan være to varianter av innfesting.

image.jpg

 

Må vel bare ta av kontrollene og plata rundt varmeapparat igjen å se om jeg blir no klokere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Ting som virker/ikke virker er mer enn vanlig på gamle Audier! :D

Jeg sliter med automatikken til cabben, (manuell) som ikke låser bakluka og dermed ikke får åpnet dekselet automatisk. Kablene til bakluka er ok. Da jeg prøvde å feilsøke med oscilloskop sa det klikk i et relé, og jeg satte sammen igjen og luka funka tre-fire ganger. Nå er det samme skit igjen.. :P

 

Jeg har hatt av av plata til varmeapparatet flere ganger pga. lampebytte. Løsner jeg hele enheten, får jeg den ikke så lang ut, og det er en plate mellom varmeapparatet og instrumentene.. Ser det er etpar skruer som fester hele instrumentholderen, men de står inni konsollen. Får nok demontere hele greia en gang!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske greit å få ut de målerne, bare en del jobb. Av med de tre bryterne, dekselet bak, så stikker det frem to skruer som holder en dekklist foran målerne nede. Fjern den og dekselet foran girspaken hvor det skjuler seg en skrue, samt midtkonsollen over håndbrekket, så skal det bare være å trekke hele konsollen med målerne rett tilbake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for svar, da får jeg prøve det i samme slengen som jeg bytter høyttalere tror jeg jeg, de var ganske stusselige originalt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdateringer:

 

Fant ut hvorfor motorene til lyktene virket av og til. Det var rett og slett at de ikke satt igang om lysbryter stod på "off". Siden det er norsksolgt bil, er det automatiske kjørelys i denne posisjonen. Om jeg vippet opp lysbryter til "on/nærlys" begynte motorer å kjøre opp linsene. Ble litt lei av den trege responsen, så tok av kontakten til motorene mens de stod på, så nå står de riktig uansett innstilling.

 

Fikk tak i to komplette hengsler og nye gassdempere til cab-luka fra Tyskland , så det står på timeplanen i nær fremtid.

 

Byttet samtlige høyttalere og spiller forrige helg, men ble dypt skuffet.. Kjøpte høyttalere etter hva "boka" sa det skulle være av størrelser. Den sier 5,25" (13cm) i sidepanel bak, men der har noen allerede skjært litt i stålet for å få plass til 6,5" (burde jo sjekka først, I know..)

Gikk for Rockford 4" fremme, og de kom på plass etter MYE bannskap og tilskjæring. De spiller greit, så de får bli.

Bak gikk jeg for et JBL GTO 5,25" komponentsett, aldri vært så skuffa. Vrenger og blafrer selv på lave volum.

 

Tenker å gå for et Focal eller Gladen 6,5" komponentsett , samtidig som jeg vil prøve å lydisolere litt bak høyttalerene. Virker som mye ekko og resonans bak der.

 

Noen som har noen formeninger om Gladen/Focal? Eller andre tips til montering eller produkter som fungerer godt i cab? Ønsker ikke bass, vil derfor ha et komponentsett som kan gå litt dypt på lave volum.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke dørsider har du foran? I konemors er det plass til høyttalere, (ganske store) som jeg tipper hadde hjulpet bra. Satte inn to 4" Infinity Kappa foran, og som du sa var det noe inn i hampen trangt der. Hjalp IKKE med større magnet.. :P

Har vurdert å bytte ut skilposen med en 10" sub, men har ikke helt fått meg til å skjære i den originale bilen.. ;)

Har er 6,5" Sony sett bak, det låter også helt crap selv om jeg lagde tett baffel der. Tydeligvis et dårlig sted å ha høyttaler!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte tilogmed ta av den beskyttende gummien rundt magneten for å få ned 4" .. Men fikk nå dem ned, og originale deksler passet på igjen.

 

Nei, har bare lommer i dørene, ingen plass til høyttalere der.. Basskasse er ikke aktuelt for min del heller, så vil ha et godt komponentsett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfter denne tråden istedenfor å lage ny, gjelder samme bil.

 

Har nå bestilt 60/40 komplett understell og 18" Calibre Vintage i Gold. Skal bli stas :)

Skal også lakkere den "helt ned", altså bunn av fangere og under gummilistene på sidene.

 

Men jeg er litt jålete og synes de originale baklyktene er altfor oransje på hjørnene, dette synes ekstra godt på rød bil..

Mener å ha lest et sted at Avant sine ytre lamper passer på cab? Disse er mer røde rundt "hjørnet" . Noen som kan bekrefte dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har i hvertfall sett 'helt røde' hjørnelykter, skal se om jeg finner nummeret.. (tok bilde av de på en bil jeg så!)

Konas er også litt oransje, (Det er vel røde striper på oransje glass?) men det er mye mer skjemmende at refleksplata er sprukket i midten på hennes bil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg glemte å oppdatere litt her.

 

http://www.mf-tuning-shop.de/leuchten/rueckleuchten

 

Her selger de faktisk røde hjørnelykter, de er US utgave :)

 

Men 300 euro for paret er jo en liten investering, så får vente litt..

 

(Pfffft ... vente litt ja.. jeg er SVAK og dermed er disse nå bestilt! ) :)

 

Skal også inn med fjernstyrt sentrallås med flip-key, sliter med å finne korrekt koblingsskjema. Du sitter ikke på noe info om hvilke kabler som gjør hva på pumpa til sentrallåsen..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for oppdatering. Velkommen i klubben. Vi er veldig glad i bilder, så det hadde vært veldig hyggelig med noen flere bilder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei og takk for det :)

 

Bilder skal det nok bli etterhvert, foreløpig er den ingen show-stopper der den står i deler under et pledd på originale 15" vinterhjul :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

IMG_0101.jpg

 

Håper bildet kommer frem..

 

Noen som kan si om det er startsperrechip som synes til venstre i bildet? Kan ligne på en litt sort/sotet glass-sikring..? Nytter det å få denne med seg over i nytt skall/keyfob uten å knuse den..? Har installert fjernstyrt sentrallås med flip-key nå, men gidder liksom ikke slipe opp de nøkkelbladene uten at jeg får startet/kjørt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Noen som kan si om det er startsperrechip som synes til venstre i bildet? Kan ligne på en litt sort/sotet glass-sikring..? Nytter det å få denne med seg over i nytt skall/keyfob uten å knuse den..? Har installert fjernstyrt sentrallås med flip-key nå, men gidder liksom ikke slipe opp de nøkkelbladene uten at jeg får startet/kjørt..

 

Ja det er transponderen til startsperre. Vet ikke hvor lett de knuser, kanskje du kan teste det ut for oss? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør vel tåle ganske mye, da det er relativt tykt glass?

Jeg kjøpte en ny nøkkel (ekstra, da det bare fulgte med én) til konas cab, havnet vel på tusingen inkl. programmering. Er nok ikke noen sak å transplantere transponderen over til en annen nøkkel, men interessert i hva slags flip du har fått som går til sentrallåsen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

https://www.ebay.com/itm/181559097831

 

Kjøpte denne, men vet ikke om jeg akkurat tør å anbefale den videre. Koblingsskjema som fulgte med var veldig vagt, så var mye Google og testing før jeg fikk det til. Men den virker som fjernstyring hvertfall, dog ikke på bagasjeluken. Den låser luken men åpner ikke. Tror det er en egen utgang på boksen som skal styre luken, men ikke satt meg inn i den enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dfc8bfbc018f060afa8039af2898325c.jpg

 

Frontfanger i reparasjonsmodus.

 

39e4f8745f33f1114b3368d4c11a70c8.jpg

 

Tåkelykter sprayet med "krom" innvendig da de begynte å bli veldig gule.

 

b3e36d52aa781dd2ba74b9725259ac59.jpg

 

Ny grill laget. Fortsatt usikker på om krom-rammen skal bli svart eller ei...

 

Og idag kom det jeg har venta leeenge på:

 

1fa9c9fefa966232823a62e56dbb6524.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har Rupes, Scholl og SwissWax vært i aksjon, samt ColourLock oppfriskning av skinnet i seter og dørtrekk.

 

Blei helt OK til å være 19 år gammel :)

 

60/40 Lowtec dempere/fjører, nye nedre gummilister, lakkert helt ned, US ytre baklykter og 8x18 Calibre Vintage også på plass. Nå kan sesongen starte :)

 

8cb97948824d4a5c4460f8d5ea31821b.jpg

 

 

 

8ea53eff73d783448a35419ae399503a.jpg

 

8327606ba58dd6159bd727539a24ea0b.jpg

 

76dbdeb23e9e9a4a0b5bf1ece71a2853.jpg

 

dd903d098a9f00dca626b6adf119e409.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynner å se bra ut. Takk for fine bilder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kor fekk du tak i nye gummilister?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunzmann i Tyskland , kjøpt via eBay. De selger original Audi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kor mykje gav du for dei?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fy for en nydelig bil! Felger og farge kombo satt som ett skudd! Ang det sentrallås kit'et du kjøpte,fant du ut av det? Jeg kjøpte og installerte noe som ser ut som samme kit,bare med gammel type nøkkel emne i min 93 s4 akkurat,og når jeg var nede å fikk slipt nøklene,spurte han bak disken om jeg hadde start sperre,for det satt chip i ebay nøkkelen.. så han brukte bare org nøkkel og kodet ebay flipp nøkkelen.. funker gull.. han sa set var relativt vanlig på slike nøkler,iallefall.. jeg hadde jo forbredt meg på å bruke orginal nøkkel som nøkkel pynt..: rolleyes tips 2: når du skal slipe opp nøkkelen,så måtte jeg skru ut de 2 små skruene som holder nøkkel emne til "hengslet" på flipp nøkkelen for at han skulle få plassert nøkkelen i maskinen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.