Lyspære til bil - bedre lys til folket !

Anbefalte innlegg

For en ti års tid siden hadde jeg en Audi 80 quattro competition, den fikk tre rallybøtter fra Bosch og 125 watts pærer. De røk av og til, men det var ikke så farlig. Enkelt å bytte. Hovedlyktene fikk også mer watt, så voltmeteret inni bilen duppet litt når lysshowet ble skrudd på husker jeg, spesielt om tåkelysene også var på [emoji23] og slik jeg husker det så fungerte oppsettet godt, både i snykov og tåke.

247719f1a182276314850fbc55709914.jpg

I dag vet jeg heldigvis bedre, mer watt betyr også mer varme og brenner reflektoren inni lampa sakte men sikkert så den brunes. Og ettermontert xenon i lamper med reflektor beregnet for halogen svies av strålingen, og begge modifikasjonene resulterer i dårligere lys og tilslutt ødelagte reflektorer. Og det skjer i løpet av måneder i enkelte tilfeller. [emoji31] ETTERMONTERT xenonkit: styr unna, ferdig snakka.

 

Noe som ikke vil skade reflektoren er pære med lys fra LED, og det får man i alle sokkeltyper og i alle mengder watt/lysstyrke som blir "oversatt" til watt der det skal tilsvare mengden watt levert fra en halogenpære. Selv om den skal tilsvare 50 watt så kan den eksempelvis forbruke 10w. Problemet med ettermontert LED i nærlys og fjernlys er at om reflektoren (lampen) ikke er laget for LED så vil ikke lyset fra LED-pæra treffe riktig inne i reflektoren og dermed heller ikke ut på vei og i verden - dvs i de absolutt fleste tilfeller ubrukelig, ferdig snakka. Men kanskje en dag så knekker de koden? Men foreløpig, stay clear angående nærlys og fjernlys. Vil du bytte til LED i tåkelys og i DRL går det som oftest bra så lenge man ikke går for de sterkeste variantene over 50 watt da de vil virke sjenerende for andre trafikanter med sitt ukontrollerbare strølys. Men når det gjelder RYGGELYS får man noen supergode erstatninger i alle mulige sokkeltyper. Ebay er den store jungelen der altså, men å bytte en ryggelyspære er stort sett temmelig enkelt ! GJØR DET ! Har du en bil med pærevarsling er det ikke sikkert at den har dette på selve ryggelyset, men ved å bruke en LED-pære som forbruker så mye watt som originalpæren gjør, eller mer komplisert montere en ledning med motstand på så unngår man pærevarslingen som piper eller lyser. Canbus er nøkkelen her, og pærer som påstås å være error free er ikke alltids det på din bil. Under en "EU-godkjenning" så må man forholde seg til loven og har man de kraftigste ryggelyspærene i LED som skal tilsvare 60-100 watt "halogenlysstyrke" vil de ikke være lovlig, men det er nok få verksted som tar deg på det. Vil du bytte fra glødepærer til LED i dører, tak, speil, og skiltlys vil du få ett bedre lys. Men husk ikke overstig 6000 kelvin, da blir det blått !

 

Lumen, lux, lysspekter, kelvin, fargetemperatur, watt, volt, og alle andre tekniske fagtermer er kompliserte greier som jeg sikkert ikke forstår halvparten så godt som mange her inne så jeg skal forsøke å holde tunga rett i munnen, unngå rare ord, og skrive på en slik måte at hvem som helst forstår greia. Jeg har egentlig bare lyst til at alle skal ha gode lovlige lys på bilene sine, så heng med videre.

 

Når man har gode fjernlys så blir det hvertfall viktig med gode nærlys slik at øynene/pupillene bruker minst mulig tid på tilvenningen etter å ha dimmet ned. Fra masse lys til mindre lys. Du vet når du beveger deg fra ett lyst rom inn i ett mørkt, i bilen kan du finne på å bevege deg 50 meter i sekundet, da trenger øynene dine hjelp med så liten overgang til nærlys som er mulig. Det er mye som skjuler seg i skyggen bak en møtende bil.. Og derfor mener jeg m. fl. at NÆRLYS er VIKTIGST også siden det er det som er i bruk oftest, både om man bor slik til at fjernlyset blir brukt hyppig eller sjeldent.

 

Synes man at bilen godt kunne hatt litt bedre lys så er det enkleste å starte med å bytte til nye lyspærer. Synes du det kan være litt kjipt å kjøre i mørket og regn og blauta og slaps og sludd, og har skiftet vindusviskere og har nytt batteri i brillene, så er kanskje denne quick fix løsninga di !

 

Meeen i denne lyspærejungelen er det helt enorme forskjeller å finne på kvalitet, effekt, måten lyset treffer på og strølys, hvor langt det lyser, levetid, fargetemperatur, og pris. Her er noen av mine kjøpserfaringer i lyspærejungelen, muligens noe merkefokusert [emoji15]

 

Etter at jeg oppdaget testvinneren Philips X-treme Vision har jeg kjøpt mange av disse i både halogen og i xenon, og byttet for venner og familie http://www.philips.no/c-m-li/billys/frontlys/siste#filters=HEADLIGHTS_SU%2CFK_CAR_XENON%2CFK_SIGNALING_XTREMEVISION&sliders=&support=&price=&priceBoxes=&page=&layout=12.subcategory.p-grid-icon. Vi snakker maaaange lyspærer. Klart, de koster temmelig mye mer enn de billigste variantene av lyspærer til bil eller motorsykkel, men jeg har alltids funnet de til gode priser og da mener jeg det er verdt det. Det er også utfordrende å bytte lyspærer på de fleste biler, men når LEVETIDEN er LIKE GOD som standardpærer så er strevet bare morsomt når man ser hvor fornøyd folk blir. Men kjøper du pærer via ebay eller lignende bør det være en seriøs selger i tilfelle du må reklamere, som man noen ganger må med ting og tang. Det har skjedd meg, og er en enkel affære. Litt enklere dersom du har kjøpt de på butikken nedi [sett inn navn].

 

Halogen Philips XV +130% finnes bare i H1, H4, og H7.

Xenon Philips XV +50% og 2. gen XV + 150% finnes i D1R/S D2R/S D3R/S og D4R/S.

 

Halogenvarianten til Philips XV reklamerer med 130% mer lys og en fargetemperatur på 3500 kelvin som øyet oppfatter mer gult enn hvitt. Jeg har testet med speilrefleks før og etter pærebytte siden kameraets histogram ikke lyver, og det beviser ett vanvittig bedre lys. (Bilder kommer) Har du en standardpære så kommer du til å bli sjokkert dersom de gamle pærene dine er ett par tre år gamle. Ett rent bytte fra en spiller ny standardpære vil merkes mindre, sånn -130% mindre [emoji44]Man merker det også selvsagt siden det er en helt annen kjørekomfort når nærlysene er skikkelig gode. Fjernlysene vil også bli tilsvarende bedre. I tillegg har XV +130% også SAMME LEVETID som en standardpære med 400-450 timer. Der er det en forskjell vedrørende de fantastiske Osram Nightbreaker + 110% som jeg har brukt i HB3, de kan bare vise til 150 timer. Og generelt er alle pæresoklene til Osram Nightbreaker +110% med minst 1/3 av Philips XV +130%. Nylanserte Rallye Vision +150% har 250t [emoji45] En standardpære er den billigste varianten til Philips eller Osram bare så det er klart, det er ikke en "kinapære" de har sammenlignet effektene med med deres egne definisjoner.

 

Xenonvarianten til Philips XV reklamerer med 50% mer lys og en fargetemperatur på 4800-5000 kelvin som øyet opplever som temmelig hvitt. De har også samme watt og samme levetid som standardpærer, dvs 2500 timer. Og nå har de lansert andre generasjon av X-treme Vision der de flesker til med hele 150% mer lys og fortsatt den gode levetiden [emoji13] http://www.philips.no/c-p/85122XV2S1/xenon-x-tremevision-gen2-xenon-frontlyspaere. Jeg forstår det bare ikke, det må da være uvirkelig mye bedre lys.. Denne må bestilles, så hva venter du på?

 

Halogenvarianten av Philips White Vision lover 60% mer lys enn standardpæren, og lyver litt i navnet og reklamen med "xenon white" siden fargetemperaturen er bare 4300 kelvin som fortsatt er noe gult. Levetiden varierer noe for hvilken sokkel du velger H1, H3, H4, H7, (eller glødepærene T4W og W5W), men de fleste reklamerer for 450 timer. HB3 og HB4 er litt uklar for meg da det både står 330 timer og 450timer.

Xenonvarianten av White Vision http://www.philips.no/c-m-li/billys/frontlys/siste#filters=HEADLIGHTS_SU%2CFK_CAR_XENON%2CFK_CAR_WHITEVISION&sliders=&support=&price=&priceBoxes=&page=&layout=12.subcategory.p-grid-icon finnes foreløpig bare i D1S, D2R/S og D3S, og de har nå lansert andre generasjon av disse som lover 120% mer lys med en fargetemperatur på 5000 kelvin. Levetiden som loves for andre gen WV er også der gode 2500t [emoji1360]

 

Angående halogen og du har en annen type sokkel enn H1, H4, eller H7 så er det ikke håpløst. Enn så lenge er ikke levetiden så lang som på disse mer uvanlige sokkeltypene, men alle finnes i Philips Vision + 30% eller + 60 %. De litt mer ukurante pæresoklene finnes også i Osram Nightbreaker +110% som også er fantastiske på lyskvalitet, men levetiden er (nesten latterlig) lav så her er det en avveining du må gjøre.

 

Det der med fargetemperatur er forsåvidt også noe jeg kan skrive litt om, men generelt er det slik at jo mer blått det er jo mindre kontrast blir det og øynene oppfatter mindre detaljer. Så lys som skal ha en funksjon for at man skal se bedre bør ikke være blålig eller overstige 6000 kelvin. 4da9b488ae0e9bab4e1eda3c94da79d4.jpgHer ser du for illustrasjon 4800k i hovedlamper bixenon med 4300k i parklys, tåkelys med 4300k, og 5500-6000k i ledbjelke integrert i grillen.

 

Ble du interessert nå i hva jeg mener med den mindre lure kombinasjonen tåkelys og fjernlys (eller nærlys!!) så er det enkelt sagt slik: i hastigheter over cirka 50 km/t er det ikke hensiktsmessig, og uansett i alle hastigheter heller ikke lovlig. Pupillene dine makter ikke å fokusere både nært og fjernt, og med det sterkeste lyset nært vil øynene helt automatisk ha pupiller som er tilpasset denne lysstyrken og du blir lurt til å tro at du ser langt i mørket. Dette kalles EGENBLENDING, men du blender også motgående trafikk, spesielt i regn og mørke..

 

Angående LED-bjelke/LED-bar/LED fjernlysbøtter så må man bør gjøre seg sine valg i hvordan man ønsker at LYSBILDET skal være, hvor bredt og langt lysstrålen skal treffe. De fleste ledbjelker er også meget lysterke nært med ett litt ukontrollerbart strølys, og derfor er det essensielt at man monterer den slik at det nærmeste lysbildet lavt langs bakken blir blendet eller dempet slik at man ikke blir selvblendet (du vet, tåkelys og fjernlys er ingen lur måte å kjøre på siden man i denne sammenhengen er ute etter å la øynene/pupillene fokusere laaaangt). Og det er blant annet derfor mange som monterer ledbjelken litt inn i grillen eller ett stykke bak på taket av kjøretøyet. Oversikten nedenfor gjelder lysbildet for Rigid SR-serien, og her ser du hva jeg mener med at de er lyssterke nært. a791f70d18916e83f31bee80459164bb.jpgDette vil faktisk også si at en skiltmontert ledbjelke IKKE gir et godt fjernlys siden øynene og pupillene våre ikke takler å se både nært og fjernt samtidig, men dermed trekkes mot der du har mest lys - nært... Egenblending altså. Dette er kjempeviktig å forstå og hvorfor seriøse aktører selger slike skiltmonteringer er for meg bare helt sprøtt. Man er tross alt ute etter fjernlys, og det har IKKE en bil med en LED-bjelke plassert på yttersiden av frontfangeren. END of story. Ferdig snakka. (Bortsett fra kvalitetsbjelke med 5D optikk kanskje) Montert riktig, ledninger og høyde/retning på lysstrålen er ett par gode LEDbjelker virkelig rått, og man kan få godkjente (montert i par) som er veldig veldig gode.

 

En litt merkelig norsk lov det der at det forresten ikke er godkjent med bare ett stk ekstralys, de skal monteres parvis. Hver høst møter jeg stadig biler som har bare ett nærlys [emoji849] For vanlig vektklasse personbil er 2 ett maksantall, og her kommer vi inn på lux og E-merking og typegodkjent fra fabrikk og ja, men nå sporer vi litt av her! Denne novella handler egentlig om noe så enkelt som en fantastisk vanlig lyspære til bilen din (eller motorsykkelen).

 

Når man skal BYTTE LYSPÆRER i en bil er det ofte lurt at de byttes parvis mtp lik levetid da endret fargetemperatur ofte er en indikasjon på en døende lyspære. Det kan by på store utfordringer eller være en enkel sak å utføre pærebyttet, og alderen på bilen trenger ikke bety noe. Eksempelvis tar det cirka 10 sekunder å klikke ut DRL/tåkelys-lampa eller hovedlampa på en Skoda Octavia mk2 eller en goood halvtime å sette frontfangeren i servicestilling og skru ut lampene på en Audi A6 4f [emoji15]. Det varierer hvor mye eller lite info det står i instruksjonsmanualen til bilen, og mange ganger henviser de der til merkeverksted fordi det er såpass utfordrende. Design, eller økonomisk sans, eller hvorfor bilfabrikantene gjør det slik er en annen diskusjon.. YouTube og/eller Google er gode plasser å lete opp en gjør-det-selv/DIY. Noen ganger må man også søke i forskjellige medlemsforum for bilmerker, og virkelig klø seg i panna.

 

I hovedsak skal man skru av alt av strøm i en bil når man jobber med den, lyspærer intet unntak. Du setter lysbryter i 0 eller lignende, og ikke i auto, park, eller på.

Xenonpæren har en tenner og ballast som bruker høy strømspenning, så høy at det er forbundet med livsfare. Denne ballasten og/eller tenneren løsnes på forskjellig vis alt etter om du har D1R/S eller D2R/S osv.. TRIKS:Halogenpærer har ledninger som man alltid prøver å ta løs før "festemekanismen" løsnes og pæren tas ut. Ved xenon MÅ ledningen klikke seg ut når du skal ta løs ballasten, før du ser pæra med sine metallklips.

 

Når man holder på med lyspære til bil i halogen eller xenon er det SUPERVIKTIG at man KUN tar på sokkelen og IKKE glasset. Fett fra fingrene, eller bare noen støvkorn vil med stor sannsynlighet redusere levetiden dramatisk. Hansker er i teorien renere, men fortsatt ikke sterile. Glasset på lyspæra blir ekstremt varmt og skitten eller fettet brennes på overflaten som vil svekke glasset, og lyspæra dauer. Er du uheldig og er borti glasset MÅ pæreglasset rengjøres med sterk alkohol. Akevittsterk minst. Lofritt materiale. Noen mener at man skal tørke av pæren med alkohol uansett da de med stor sannsynlighet har fått noen støvkorn på seg etter produksjonen og har ligget i emballasjen, det er jeg usikker om er lurt. Man kan skade pæreglasset ved å være borti det med den alkoholkluten også.. Glødepærer som parklys eller bremselys har lavere varme og bedre toleranse vedr støv og skitt, dog er det fortsatt ett stort poeng å ikke skitne de til mer enn nødvendig.

 

De forskjellige mekanismene for å ta løs pæra, ta den ut, (bytte), sette den inn, og feste den er i mange varianter. Det er stor fare for at man knekker noe om man trykker, vrir, drar, bryter, eller dytter feil vei. Andre ganger krever det faktisk stor kraft for å ta løs mekanismen med den riktige metoden. Det er trangt, mørkt, og uoversiktlig. Men kan andre få det til så kan du, eller om du ikke kan så kan andre og da lar man fagfolk ta seg av "knotingen" - om så ved å betale for det. Du ønsker bare mye bedre billys og med disse premiumpærene så mener jeg det er verdt det. Det kan være veldig lurt å handle inn pærer og spørre om at pærene byttes samtidig med en service.

 

 

OPPSUMMERING:

Jeg vet ikke hvorfor så mange jeg møter på veiene kjører rundt med stearinlys når så gode produkter finnes, men det kan faktisk være fordi mange rett og slett ikke vet at det er så stor forskjell. VÅKN OPP FOLKENS ️Kvalitetspærer/premiumpærer vil ikke blende andre fordi ved riktig montering og innstilling på høyden av lyset vil lyssøyle og strølys treffe riktig ut i verden. Skilt, motgående trafikk, fotgjengere, elg, barnevogner, og alt mulig annet rart som dukker opp langs veien. Lampene, reflektorene og ledninger og innfestinger og deksel og tenner og ballast og alt mulig rart (innmaten) og pærene er nøye designet og delikate greier som det blir for merkelig å ikke gi det beste. De koster mer, men be om pristilbud, kjøp på kampanjer som går hele tiden, prut ! Det er verdt det, selv til fullpris.

 

For min del, som byttet i fjor til X-treme Vision +50% med 2500t levetid og 4800k så klarer jeg å vente litt, men om du har xenon og skal bytte nå ville jeg gått på vannet for å få tak i andre generasjon av XV +150% eller White Vision +120%.

[emoji350] Info fra Philips 1.12.16 Andre generasjon X-treme Vision +150% med 4800k er lansert, men bestillingsvare foreløpig. Prisen er stort sett lik XV +50% [emoji41]dvs 1200-2000 for ett par D2S.

Xenon White Vision +120% med 6000k har også gode 2500t levetid, så denne kan være en fin kandidat med sitt hvite lys.

 

Bruker bilen din halogen H1, H4, eller H7:

X-treme Vision med 3500 kelvin i fargetemperatur + 130% mer lys

Eller:

[emoji350] Info fra Philips 1.12.16 Rallye Vision +150% med 250t levetid og 3500k er lansert, bestillingsvare foreløpig.

Eller:

Philips White Vision (+60%) som gir 4300k

 

Bruker bilen din HB3 og HB4 er valget også Philips White Vision (+60%) eventuelt Osram Nightbreaker +110% med rundt halvparten i levetid.

 

De fleste som bruker dette forumet er kunnskapsrike og vet sikkert mye av det jeg skriver, men det kan jo hende noen ser nytte av dette innlegget nå som den svarte mørke høsten er her og kan hjelpe en onkel eller bestemor med å få en ny hverdag i mørk.

Førr e d nån som treng de beste lysan på bilen sin så e det gamlingan vårres [emoji8]

 

SPRE ORDET, SE LYSET DU OGSÅ !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lys på bil er ikke så aktuelt for mange nå lenger i tettbygde strøk med gatelys overalt. Kan telle på 1 hånd hvor ofte jeg brukt bixenon fjernlyset de siste 5 årene. Men takk for interessant lesning uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men bor en på Evenskjer eller omegn, så betyr gode lys enormt :D

 

Enig over her, interessant :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant tråd, og lys er noe jeg har prøvd å satt meg litt inn i selv de siste årene også. Før var det ikke så nøye så lenge man så litt, nå vil jeg ha best mulig utbytte av lysene.

 

En ting som kan være verdt å nevne - som jeg erfarte selv i dag - når du skifter pære på biler med linselys og xenon (gjerne disse bilene man må ha av lyktene for å komme til), kan det være greit å inspisere hvordan reflektoren ser ut og gi selve glasset på linsa og reflektoren en liten vask. Trodde ikke det skulle være så møkkete mtp at det sitter temmelig godt forseglet med lokk, pakning og skruer, men både reflektor og linse var meget møkkete. Spesielt reflektoren ga fra seg et mørkt belegg med skitt, mens på linsa så jeg god forskjell etter å ha vasket halve og lyste med lommelykt gjennom. Er reflektoren brent, kan disse hjelpe deg innenfor landets grenser, eller man kan kjøpe oppgraderte linser fra f.eks Retrofitlab.

 

Hvor mye vasken har å si, aner jeg ikke, ettersom det var lykter jeg ikke har brukt før som skal på bilen mens de som sitter på nå blir "overhalt". For å vaske reflektor og glasset, brukte jeg ståltråd som jeg teipet godt rundt den kvasse kanten, vanlig papir som jeg teipet fast på ståltråden og sprayet på litt Meguiars perfect clarity glass cleaner (som jeg tror skal være helt trygg å bruke til dette - gir ingen garanti hvis andre ødelegger noe) på papiret. Deretter var det bare å vaske i vei, før jeg til slutt blåste forsiktig reint med trykkluft for å fjerne eventuelle papirrester og støv. Lofritt papir eller microfiberklut er sikkert å anbefale - dog hadde jeg ikke dette for hånden, så da ble det som det ble.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at Jula har Philips XV 130+ H7 til 199/stk - noen som vet om bedre priser enn det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk gutter dette var god informasjon!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra tråd med mye bra info! :)

Skjønner allikevel ikke helt hva du mener med at reflektoren brennes, jeg har hatt ettermontert HID i den gamle S4'en i mange år, uten at det ble noe synlig skade, men det er nok veldig forskjell på pærene ang. uv-stopp. De jeg hadde var svært gode 'kinapærer', men venter nå på nye pærer da den ene var ferdig..

Jeg kan heller ikke se noe forskjell på overflatebehandlingen i reflektorene i A4'en med originalHID og de i S4'en, annet enn at de uansett brennes i stykker over tid begge to, halogen eller HID. Det har ellers vært flere bra tråder om at originalreflektorer dør med tiden, og at en her i klubben regenererer disse til en god pris!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lys på bil er ikke så aktuelt for mange nå lenger i tettbygde strøk med gatelys overalt. Kan telle på 1 hånd hvor ofte jeg brukt bixenon fjernlyset de siste 5 årene. Men takk for interessant lesning uansett.

 

Takk for hyggelig tilbakemelding ! Nå mener jeg faktisk at man bør ha de beste lysene (ikke de skarpeste) uansett om man bor en plass med gatelys eller ikke, fordi man kjører vel uansett av og til andre plasser ? Og gatelysene tar ikke langt ut i grøftene, gjennom svinger, og noen gatelys blir jo aldri skiftet når de ryker.. Men jeg ser jo den, kunne man klart seg med longlife eco vision eller hva de heter så er det jo litt mindre å tenke på ang bilholdet.

 

Men bor en på Evenskjer eller omegn, så betyr gode lys enormt :D

 

Enig over her, interessant :)

 

Eller der borti uti gjennom forbi Eldaskauen [emoji13]

 

Interessant tråd, og lys er noe jeg har prøvd å satt meg litt inn i selv de siste årene også. Før var det ikke så nøye så lenge man så litt, nå vil jeg ha best mulig utbytte av lysene.

 

En ting som kan være verdt å nevne - som jeg erfarte selv i dag - når du skifter pære på biler med linselys og xenon (gjerne disse bilene man må ha av lyktene for å komme til), kan det være greit å inspisere hvordan reflektoren ser ut og gi selve glasset på linsa og reflektoren en liten vask. Trodde ikke det skulle være så møkkete mtp at det sitter temmelig godt forseglet med lokk, pakning og skruer, men både reflektor og linse var meget møkkete. Spesielt reflektoren ga fra seg et mørkt belegg med skitt, mens på linsa så jeg god forskjell etter å ha vasket halve og lyste med lommelykt gjennom. Er reflektoren brent, kan disse hjelpe deg innenfor landets grenser, eller man kan kjøpe oppgraderte linser fra f.eks Retrofitlab.

 

Du har helt rett, når man tross alt er der så bør man gjøre rent, men jeg støvsuger "bare". Er ikke så veldig keen på å fikle inni der, redd for mikroriper eller annet tull som raskt blir dyrt å fikse. Det er jo ofte litt skjør plastikk der inni og rundt, og ikke alltids en gaffa eller superlimfix er tingen [emoji23]

 

En annen sak er utsiden av lampa, selve glasset som kan pusses opp, men det er faktisk ikke bare bare, og "tannkremmetoden" er IKKE bra. Disse DIY-settene med lett slipemiddel og forsegler er det også delte meninger om, det blir pent og fungerer godt i en stund før glasset ofte blir veldig matt igjen siden man slik jeg forstår det trenger lakk på glasset som forsegling etter slipingen. Takk for link til noen som kan fikse sliten lampeinnmat.

 

Ser at Jula har Philips XV 130+ til 199/stk - noen som vet om bedre priser enn det?

 

Kommer an på om det er i par og hvilken base det er. Nå er det høst (og uten at jeg har sjekket med andre så er det kampanje hos en lokal sjappe her i Harstad Industri&Anlegg på Philips XV halogen/xenon. Vil tro det finnes flere andre med kampanjer, men vet ikke helt hvem som fører Philips XV andre plasser enn her jeg bor. BilXtra og Mekonomen her fører bare Osram (Nightbreaker), og som sagt med så sykt dårlig levetid så utgår det med høye knespark.

 

Takk gutter dette var god informasjon!

 

Superhyggelig å bidra !

 

Ble skikkelig glad her nå siden så mange har kommet med feedback, og tilleggsinfo [emoji16]

 

Bra tråd med mye bra info! :)

Skjønner allikevel ikke helt hva du mener med at reflektoren brennes, jeg har hatt ettermontert HID i den gamle S4'en i mange år, uten at det ble noe synlig skade, men det er nok veldig forskjell på pærene ang. uv-stopp. De jeg hadde var svært gode 'kinapærer', men venter nå på nye pærer da den ene var ferdig..

Jeg kan heller ikke se noe forskjell på overflatebehandlingen i reflektorene i A4'en med originalHID og de i S4'en, annet enn at de uansett brennes i stykker over tid begge to, halogen eller HID. Det har ellers vært flere bra tråder om at originalreflektorer dør med tiden, og at en her i klubben regenererer disse til en god pris!

 

Jeg vet gode gamle S6+ har en (kjip) xenon originalt, du har ikke det du også, men byttet til et mer moderne HID-kit ? For det er jo innafor, og det kan til og med godkjennes med riktig kontrollør hos vegvesenet om jeg forstod det riktig jmf Jørgen Enoksen avd. Harstad.

 

Klart, over år så blir alle reflektorer slitne, og da er det verdt å regenerere/bytte reflektor hos fagfolk, eller med en fin DIY. Noen med flere linker og erfaringer ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har forresten en mailkorrespondanse med Philips for å dobbeltsjekke spesifikasjoner på andre generasjon av XV og White Vision pluss disse nye Racing Vision siden Philips selv ikke har klart å opplyse om levetid og fargetemperatur/kelvin på disse. Oppdaterer når det kommer svar.

 

Var innom Industri&Anlegg her i byen og spurte om de hadde fått de inn, men nei det var ny info for dem. Så de ringte litt rundt før de fikk napp, og bestilte faktisk ett sett av D2S XV +150% gen 2 for å ha dersom det kommer noen innom som har fått med seg nyheten (jeg tror faktisk han selgern ville kjøpe de selv). Pris for 1 stk lå på 850 kr + mva om han forstod det riktig, men det var forsåvidt også derfor han bestilte for å få korrekt pris. Og om det er riktig så er det cirka samme pris som D2S XV +50% (første generasjon XV), og det er FØR prutinga starter [emoji38] så absolutt ikke for dyrt om du spør meg. Drøyt mye lys for penga !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har helt rett, når man tross alt er der så bør man gjøre rent, men jeg støvsuger "bare". Er ikke så veldig keen på å fikle inni der, redd for mikroriper eller annet tull som raskt blir dyrt å fikse. Det er jo ofte litt skjør plastikk der inni og rundt, og ikke alltids en gaffa eller superlimfix er tingen [emoji23]

 

En annen sak er utsiden av lampa, selve glasset som kan pusses opp, men det er faktisk ikke bare bare, og "tannkremmetoden" er IKKE bra. Disse DIY-settene med lett slipemiddel og forsegler er det også delte meninger om, det blir pent og fungerer godt i en stund før glasset ofte blir veldig matt igjen siden man slik jeg forstår det trenger lakk på glasset som forsegling etter slipingen. Takk for link til noen som kan fikse sliten lampeinnmat.

Tror ikke at mikroriper forringer reflektorene noe i særlig grad. Uansett lever de på lånt tid, for de vil bli brent før eller siden. Det jeg derimot var forsiktig med, var å unngå at jeg fikk noe "fingerfett" på reflektoren:)

 

Jeg har polert på både min og damas Passat - det holder ei god stund, men med tiden vil de bli matte igjen. Problemet er at det er UV-beskyttelse på "glasset", denne ødelegger man mer og mer ettersom man polerer opp igjen, noe man ser etter ei stund når de blir stygge igjen, da ser man fort flekkene der man har polert helt igjennom beskyttelsen. Jeg har kun brukt vanlige produkter beregnet til biler, sammen med roterende maskin og forskjellige pads. Tar som regel grovrengjøringen med ullpad, da denne utvikler lite varme og tar det som er av riper og oksidasjon. Så finpuss med ei finere pute og midler. Har fått tak i klar UV-folie fra den lokale reklamesjappa som jeg skal legge på lyktene som skal restaureres.

 

Angående linker, så har Retrofitlab noen DIY/informasjonsider hvis man velger type linse man vil ha, så er det bare å se nedover listen og se om du finner din bil. De har også flere videoer som viser fremgangsmåte, f.eks denne:

 

Video fra en annen som viser fremgangsmåten på å bytte reflektorer på en Passat 3BG:

 

Med det samme jeg skriver ei novelle, kan jeg spørre om noe også: Hvorfor kan man egentlig ikke bare polere opp igjen reflektorene? Skulle ikke tro at UV-strålingen var noe problem, eller større problem, på polert alu enn det belegget som er der originalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er startinnlegget oppdatert kraftig med noe mer info med emner som LED og pærebytte [emoji6]

 

Tror ikke at mikroriper forringer reflektorene noe i særlig grad. Uansett lever de på lånt tid, for de vil bli brent før eller siden. Det jeg derimot var forsiktig med, var å unngå at jeg fikk noe "fingerfett" på reflektoren:)

 

Jeg har polert på både min og damas Passat - det holder ei god stund, men med tiden vil de bli matte igjen. Problemet er at det er UV-beskyttelse på "glasset", denne ødelegger man mer og mer ettersom man polerer opp igjen, noe man ser etter ei stund når de blir stygge igjen, da ser man fort flekkene der man har polert helt igjennom beskyttelsen.

Nettopp, og der er det litt delte meninger, hvor mange ganger kan man polere opp en lykt med forsegling når det finnes skikkelig UV-film som kan være knotete å legge pent, eller lakk produsert til formålet som heller ikke er enkelt å legge for Hvermannsen. Fingerfett vil vi ikke ha, hverken på lyspæra eller inni reflektoren, men jeg vet ikke altså det der med vaskinga eller faren før riper. Kanskje noen vet mer enn oss ?

 

Med det samme jeg skriver ei novelle, kan jeg spørre om noe også: Hvorfor kan man egentlig ikke bare polere opp igjen reflektorene? Skulle ikke tro at UV-strålingen var noe problem, eller større problem, på polert alu enn det belegget som er der originalt.

I forhold til dette så blir det ikke direkte off topic, men temmelig mer avansert enn den enkle quick fix: bytt til en premium lyspære. Når det er sagt så ja, der må nok noen fagfolk svare, men du har et interessant poeng. Det må da være mulig !

 

Sånn forresten ser jeg at det selges linser som kan byttes, og med de fine DIY som du linket til så er det ikke umulig å gjøre det.

https://www.retrofitlab.com/en/xenon-projectors/hella-evox-r-bi-xenon-projectors-1.html

Men fortsatt så er poenget mitt med hele tråden: kjøp premiumpærer med like lang levetid som standardpærer[emoji39]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne du ha delt opp fra der den nye informasjonen er, etter du oppdaterte posten? Så blir det litt lettere å få med seg den nye infoen:)

 

Angående pærer, så har jeg nye Osram som skal inn i de andre lyktene. Når jeg skifter til andre linser/prosjektorer på de lyktene jeg bruker i dag, er det ikke umulig at jeg går for Osram Xenarc Night Breaker Unlimited (verdens lengste navn på ei lyspære?) for å få enda bedre utbytte. Er ikke akkurat bortskjemt med nærlys i dag, med lykter som snart har rullet 400k km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne du ha delt opp fra der den nye informasjonen er, etter du oppdaterte posten? Så blir det litt lettere å få med seg den nye infoen:)

 

Prøvde det først, men det ble bare rot [emoji23] Tenker at du får nesten bare skumme gjennom en gang til [emoji108]

 

Når jeg skifter til andre linser/prosjektorer på de lyktene jeg bruker i dag, er det ikke umulig at jeg går for Osram Xenarc Night Breaker Unlimited (verdens lengste navn på ei lyspære?) for å få enda bedre utbytte. Er ikke akkurat bortskjemt med nærlys i dag, med lykter som snart har rullet 400k km.

 

De er superbra altså, bortsett fra levetiden. Hvilke sokkeltyper ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Audien (B5)måtte jeg ha lys i hytt å pine, tusenmetringer og hele pakken, for og få akseptabelt langlys, og når jeg først bestilte, så var det ikke noe tull, 3xHella 3003 Compact og 70w xenon.. Vegvesnet på Sortland var ikke noe glad i det oppsettet, politiet i Narvik brydde seg ikke :D

 

Enden på visa var at jeg måtte oppgradere hovedlyktene fra halogen til xenon, både i nær og fjærn, for å ikke bli helt fri for syn når jeg blendet ned tusenmetringene :D

På MB S211n jeg har i dag, har den originalt Xenon, og den bilen har fantastisk godt lys..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er superbra altså, bortsett fra levetiden. Hvilke sokkeltyper ?

Så levetiden på de nevnte pærene fra Osram er ikke den beste? D2S jeg trenger. Har Philips XV Gen 2 kommet enda, eller er de man finner på f.eks Ebay fake?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Levetiden for xenonpærer reduseres dramatisk ved mye av og på; dvs ikke kjør med lyssensor om du er inn og ut av tunneler, parkeringshus etc ila dagen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra tråd med god info. Har siden sist vinter brukt Philips White Vision H4 i 2012 Caddy og er meget godt fornøyd med disse. Gir passe "hvitt" lys, men først og fremst godt lys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Andre som har erfaringer med Osram 66240 (D2S original xenarc)? Oppgitt til opp mot 4300k, men synes de er vel gule.

 

Her ser man forskjellen på fjernlysene som er H7 4300k xenon og de nevnte pærene fra Osram (må trykke på bildet for film):

th_Snapchat-145739095.mp4

 

Fargegjengivelsen er ikke optimal da det er filmet med mobil, men forskjellen ser man jo. Reflektorer og linse er renset og glassene er polert opp igjen, så alt skal være på stell sånn sett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enden på visa var at jeg måtte oppgradere hovedlyktene fra halogen til xenon, både i nær og fjærn, for å ikke bli helt fri for syn når jeg blendet ned tusenmetringene :D

På MB S211n jeg har i dag, har den originalt Xenon, og den bilen har fantastisk godt lys..

Nettopp !! Det hjelper lite med tre bøtter fjernlys når du har standardpærer i nærlysene.

 

 

QUOTE=Mads Kristian Fossen;3078817]Så levetiden på de nevnte pærene fra Osram er ikke den beste? D2S jeg trenger. Har Philips XV Gen 2 kommet enda, eller er de man finner på f.eks Ebay fake?

 

Nei, såvidt jeg ser på nettsidene til Osram er ikke levetiden like god som Philips sine på nesten alle pæretypene. Men Nightbreaker og Laser gir fantastisk lys og er stort sett billigere enn XV. Når det er sagt så er det aldri feil å be om pristilbud ..!

 

Fått svar fra Philips her om dagen, og XV+150% (som er andre generasjon, XV+50% er første) er lansert [emoji108] Det skal visstnok være litt begrenset antall pærer i begynnelsen som vil jevne seg ut. Kanskje det er fordi de vil selge ut XV +50% (som jo er fantastiske pærer) ?

Hva som er fake eller ikke det tør jeg ikke si, men ved å sammenligne bilder fra nettsiden til Philips og de du finner på Ebay bør du vel få klarhet i det.

 

Andre som har erfaringer med Osram 66240 (D2S original xenarc)? Oppgitt til opp mot 4300k, men synes de er vel gule.

 

Nå er 4300K en anelse gult, men det vet du sikkert. Du må nok opp på 4800-5000 før øynene opplever fargen som nærmere hvit.

Jeg har sett mange typer av pærer som reklamerer med ord som xenon white, xenon colour, og lignende uten at jeg helt forstår annet enn at xenon standardpærer (altså de billige xenonpærene) fra Osram eller Philips faktisk har en fargetemperatur på 3500-4300 kelvin. Men det optimale er altså mer dagslysfarge, dvs mer hvitt enn gult uten at det blir blått og da ligger man på rundt 4700-5100 kelvin.

 

Meget bra tråd med god info. Har siden sist vinter brukt Philips White Vision H4 i 2012 Caddy og er meget godt fornøyd med disse. Gir passe "hvitt" lys, men først og fremst godt lys.

 

Takk !!

Philips WV halogen har bedre lys enn standardpæren, men ikke bedre enn XV +130%. WV gir også litt mer hvitfarge uten at de er hvite med sine 4300 k. Men dersom man vil ha gode lys (i halogen) OG ikke ha så gule som XV +130% med 3500-3800 K er WV definitivt valget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forhåpentligvis riktig tråd men ønsker bedre lys i bilen, da biltema lommelykter og ducktape hadde vært en forbedring...

 

Bilen (som jeg ikke vil si hva er) har h3 pære, altså sånn "bi" tull. Normalt ville jeg bare installert et xenon kit i fjernlys og sagt meg fornøyd med det. Men her vil jeg få det i nærlys isåfall og, noe jeg ikke vil ha. Trenger ikke noe lignende rigid sr20 lys, men noe som er litt bedre en biltema lommelykter. Pris har endel å si. Noen tips?

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forhåpentligvis riktig tråd men ønsker bedre lys i bilen, da biltema lommelykter og ducktape hadde vært en forbedring...

 

Bilen (som jeg ikke vil si hva er) har h3 pære, altså sånn "bi" tull. Normalt ville jeg bare installert et xenon kit i fjernlys og sagt meg fornøyd med det. Men her vil jeg få det i nærlys isåfall og, noe jeg ikke vil ha. Trenger ikke noe lignende rigid sr20 lys, men noe som er litt bedre en biltema lommelykter. Pris har endel å si. Noen tips?

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

 

Jeg forstår ikke helt hva du mener med: "h3, altså sånn "bi"tull. H3 er en mer vanlig sokkeltype i fjernlysbøtter såvidt jeg vet, men alt er mulig.

 

Slik jeg har forstått det er bixenon to varianter, enten en pære til både nær og fjernlys, eller to pærer til både nær og fjernlys. Noen biler med bixenon har en xenonpære til nær og fjernlys + en halogenpære til fjernlys og lyshorn. Stort sett er bixenon overlegent halogen eller led.

 

Ettermontert xenonkit i en halogenreflektor vil ødelegge reflektoren, ikke pga varme, men stråling. Man bruker fjernlys mindre enn nærlys, derfor tar det lengere tid før reflektoren blir ødelagt når man går for noe slikt. Derfor er det mange som tror at det går bra. Men det tar bare litt flere måneder før innmaten i lampa ødelegges, litt etter litt, og man oppdager det ikke over natta fordi man venner seg til det litt etter litt.

 

Halogen Philips H3 finnes i Vision + 30 % og den ennå bedre White Vision som gir + 60% med 400t levetid.

 

Er du ute etter å spare penger på en premium lyspære til bil så ber du om pristilbud, kjøper når det er kampanjer, handler på ebay og dermed har det litt mer utfordrende dersom du må reklamere. Men egentlig, halogen Philips XV koster en plass mellom 180-450 kr får ett par. Og det er ikke mange liter drivstoff.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hva du mener med: "h3, altså sånn "bi"tull. H3 er en mer vanlig sokkeltype i fjernlysbøtter såvidt jeg vet, men alt er mulig.

 

Slik jeg har forstått det er bixenon to varianter, enten en pære til både nær og fjernlys, eller to pærer til både nær og fjernlys. Noen biler med bixenon har en xenonpære til nær og fjernlys + en halogenpære til fjernlys og lyshorn. Stort sett er bixenon overlegent halogen eller led.

 

Ettermontert xenonkit i en halogenreflektor vil ødelegge reflektoren, ikke pga varme, men stråling. Man bruker fjernlys mindre enn nærlys, derfor tar det lengere tid før reflektoren blir ødelagt når man går for noe slikt. Derfor er det mange som tror at det går bra. Men det tar bare litt flere måneder før innmaten i lampa ødelegges, litt etter litt, og man oppdager det ikke over natta fordi man venner seg til det litt etter litt.

 

Halogen Philips H3 finnes i Vision + 30 % og den ennå bedre White Vision som gir + 60% med 400t levetid.

 

Er du ute etter å spare penger på en premium lyspære til bil så ber du om pristilbud, kjøper når det er kampanjer, handler på ebay og dermed har det litt mer utfordrende dersom du må reklamere. Men egentlig, halogen Philips XV koster en plass mellom 180-450 kr får ett par. Og det er ikke mange liter drivstoff.

Takk for en bra beskrivelse.

 

Ser nå at jeg skrev feil. Er H4 jeg mente :) den har 2 glødetråder i ene pæra der de bytter på å lyse, avhengig av nær og fjernlys bruk.

Ang at det ikke koster mange liter drivstoff, så bruker ikke denne den type drivstoff:p

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for en bra beskrivelse.

 

Ser nå at jeg skrev feil. Er H4 jeg mente :) den har 2 glødetråder i ene pæra der de bytter på å lyse, avhengig av nær og fjernlys bruk.

 

Aaaah. Mistenkte at her var det noe som skurret. Da er det Philips X-treme Vision +130% i H4 du skal kjøpe. Mest levetid og best lys. Og spare penger på pærekjøpet får du gjøre på de nevnte metodene, eller kjør mer økonomisk. Du vet, kjør som om du har ett egg mellom foten og gasspedalen [emoji23]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

H4 pærene er allerede byttet med dem du nevner. Det hjalp men likevel helt tragisk. Begge typ44 bila jeg har eid har hatt endel bedre lys...

 

Noen anbefalinger til led bar/bøtter som gir helt greit lys som ikke koster mye? :)

 

Gasspedalen? Mener du elektrikeren? 😥

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

H4 pærene er allerede byttet med dem du nevner. Det hjalp men likevel helt tragisk. Begge typ44 bila jeg har eid har hatt endel bedre lys...

 

Noen anbefalinger til led bar/bøtter som gir helt greit lys som ikke koster mye? :)

 

Gasspedalen? Mener du elektrikeren?

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

 

-Kjøpte en enkel ledbar fra ebay til 350kr. Gir masse lys for penga..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.