Transporter 2.5 TDI 131 HK Bra motor?

Anbefalte innlegg

Sitter å vurdere innkjøp av en transporter med 2,5L 131hk 4motion 2009 modell, kjørt ca 130 000km

 

Hører mye rykter om disse motorene her og tenkte derfor å fyr i gang en tråd her for å høre hva folk har å si, erfaringer.

 

Er helt sikkert en tilsvarende tråd her en plass, men har rett og slett ikke funnet den, så feel free to drop links også.. : rock :

 

Takk for alle bidrag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sprekte Eksosmanifoiler.

Svinghjul

kamaksel.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er rekkefemmer, har den også kamakselproblemer? Trodde det bare var 2.5V6 TDI?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke er ikke de nyeste 5erene pumpedyse? Da har de vel samme problemet som flere 4ere Ang om de er kjørt på feil oljetype.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

R5 pd motorer med dpf, er ikke så kresne på oljen, som de uten dpf.

Mener de kom med dpf en gang i 2007, så etter dette kan du bruke 506.01, eller 507.00 olje.

Alle motorene før dette, MÅ bruke 506.01, ellers går kammene (og muligens register tannhjul.

Ellers er det sprekker i eksos manifold som er problemet, men du får støpejernsmanifild av darkside developments.

Meget gode motorer, men støyer litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp denne igjen jeg. Naboen min fikk plutselig lyst på større arbeidsbil, og da er Transporter en kandidat, sammen med (hold på hatten folkens......) Vito og Hiace. VW har jo hatt sine problem-motorer i senere tid, men 2,5tdi r5 blir vel å regne som driftsikker motor? Sammen med 1,9tdi?

 

Er det noen stor forskjeld mellom nyere r5 og eldre? Tenker på den 88hk'eren f.eks?

 

Edit; etter en runde på finn, så forstår jeg det sånn at en ikke får kombinasjon 1,9tdi og 4motion på t5? Da er det 2,0tdi eller 2,5tdi r5? Og da igjen er vel 2,5 et mer driftsikkert valg før 2,0?

 

Mye spørsmål her, men naboen fikser ikke så mye selv, er begrenset til olje-skift og muligens bremser. Og når han da spør meg vil jeg ikke annbefale en "problem-modell". Vito og Hiace får han stå for selv, jeg vil knapt nok kalle det fremkomstmiddel. Naboen sa det selv også, Hiace er en "raflekasse". Usikker på hva han mente med det, men positivt var det ihvertfall ikke! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp denne igjen jeg. Naboen min fikk plutselig lyst på større arbeidsbil, og da er Transporter en kandidat, sammen med (hold på hatten folkens......) Vito og Hiace. VW har jo hatt sine problem-motorer i senere tid, men 2,5tdi r5 blir vel å regne som driftsikker motor? Sammen med 1,9tdi?

 

Er det noen stor forskjeld mellom nyere r5 og eldre? Tenker på den 88hk'eren f.eks?

 

Edit; etter en runde på finn, så forstår jeg det sånn at en ikke får kombinasjon 1,9tdi og 4motion på t5? Da er det 2,0tdi eller 2,5tdi r5? Og da igjen er vel 2,5 et mer driftsikkert valg før 2,0?

 

Mye spørsmål her, men naboen fikser ikke så mye selv, er begrenset til olje-skift og muligens bremser. Og når han da spør meg vil jeg ikke annbefale en "problem-modell". Vito og Hiace får han stå for selv, jeg vil knapt nok kalle det fremkomstmiddel. Naboen sa det selv også, Hiace er en "raflekasse". Usikker på hva han mente med det, men positivt var det ihvertfall ikke! :P

 

 

oi oi oi..

Det må under ingen omstendighet blandes 2,5 fra T5 (131hk, kom vel også med 174hk) og den fra T4 (88 og 102 hk)

Jeg får ikke sagt det tydlig nok med ord, men disse kan ikke sammenlignes. 2,5 fra T5 er livsfarlig. 2,5 fra T4 er en evighetsmaskin. (punktum)

Man fikk også T4 med 151 hk, med rød I i tdi. Denne går serdeles godt.

 

 

skal man ha 2,0 blir det en nyere T5, kom vel rundt 2009-2010 med denne motoren. Dette er en meget god motor igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm okay. Trodde nyere 2,5 var litt av samme ulla som den gamle. Feil altså. Ok.

 

Så når naboen ønsker en lang t5 med 4motion og driftsikkerhet, så er det 2,0tdi fra 2009 og opp som er noe å eventuelt satse på? Ellers noe annet enn vw? Er arbeidsbil (tømrer) så er plass han trenger, ikke fart. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.0tdi 4-motion 140 hk med manuell er safe. Styr for all del klar 180tdi 2.0 tdi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.0tdi 4-motion 140 hk med manuell er safe. Styr for all del klar 180tdi 2.0 tdi.

 

Da mener du uavhengig av årsmodell, eller som Frank skriver, fra 2009 og opp?

 

Edit, er blank på nyere transporter og kombinasjon motor/drivverk, så må ha det inn med teskje!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal man ha T5 er det 2,0 140hk. Dette er biler som går helt greit selv med 4x4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg kjøpte T5 2,5 tdi 4-motion tross advarsler fikk den billig var skjelving i bilen ved pådrag. Men finner ikke ut hva som gjør det så den bare står... skulle aldri vært kjøpt. Men får prøve å finne ut av det når eg får inn litt penger må være girkassen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er 2,5'n i din. Har fulgt litt med på den. Synd du ikke finner utav det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vi har en Transporter 2008 2,5 130 4-motion på jobb, gått ca 230k vært enn del småtull med den

bytting av fjærbeinslager omtrent hver 60k, byttet noe styring og pumpe til haldex, byttet mellomaksling, byttet n75 ventil 2 ganger, byttet hjerne til webasto og hatt ett par tilfeller av lekasje på servopumpe.. motor har fungert prikkfritt *bank i bordet*

brukte bilen selv fast de første 140k og da fikk den oljeskift hver 15k.. etter at jeg sluttet å bruke den så vet jeg ikke noe ang oljeskift mellom servicer , men alle servicer er fulgt opp

 

vi har og to Transporter 2,0 4-motion 2015 og 2016 mod. men de har ikke fått noe særlig km på baken enda :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skiftet endeledd på en t5 2013 som bare har gått 70.000km. det er vel tidlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.