Knekk og slag forstilling Audi A2

Anbefalte innlegg

Har en Audi A2 som lager lyd over humpler og ofte ved sving. Lette knekk. Hva bør jeg se etter når jeg løfter bilen opp?

 

Fant en interessant video her,- som til og med en handyman skulle klare å få til? Trenger man firehjulskontroll etter en rep?

 

https://youtu.be/XKEb_NRTpc0

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen med tips om hva som typisk er galt?

 

Hadde bilen kjapt oppe på jekk; kunne ikke se noe helt innlysende, bortsett fra foringa på stabilisatorstaget høyre side muligens er slitt. Se bilde. Kan det være fjærbeinslager/innfestning?

 

IMG_4755.jpg

 

IMG_4758.jpg

 

IMG_4765.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjærbeinslagrene blir fort dårlige på disse og da får du kneppe lyd fra fjæra når du svinger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynte på denne ikveld, men trenger noe mer verktøy for å bli ferdig. Men spørsmål; når skal man løsne endeledd? I videoene fra Bildeler løsner de endeledd på Audi TT men ikke på VW Touran?

 

Må man ikke ha hjulstillingskontroll dersom man løsner endeledd?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Indre drivakselmansjetten din er dårlig.

 

Jo du må ha hjulstillingskontroll etter boka ved bytte av endeledd.

Jeg ville begynt med å bytte lenkarmene til stabstagene hvis disse er gamle og dårlige. Slakk her gir ofte en del vonde ulyder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om det er en liten glippe/slakk på indrestabstag foringer så er det nok til at høres ut som hele forstillingen er på tur ut.Er et helt vanlig problem på blant annet på golf 4 plattformen,har bytta x-antall av disse på jobb.Begynn med disse før du tar noe som helst annet i forstillingen.Er vist noe gæli med youtube linken,får ikke spilt den av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta foringer til stabilisator (Febi), fjærbeinslager (SKF), støtdemperpute/smusshylse (SKF) og lenkearmer (TRW). Bilen ble fast og fin, og den der ruglete følelsen når man dreier rattet er borte. Vi får se.. Veldig fornøyd egentlig tatt i betraktning det er første gang jeg gjør noe slikt.

 

Den drivmansjetten har jeg sjekket 3 ganger nå, ser ikke noe feil, så lurer på om den er byttet men så har de grist noe helt sjukt mens de holdt på. Er den ev hele drivakslingen lett å bytte?

 

Ellers lærte jeg til neste gang jeg gjør en slik jobb, så skal jeg kjøpe nytt stabstag og støtdempere.

 

IMG_5062.jpg

 

IMG_5063.jpg

 

IMG_5064.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid litt knot å gjøre jobben, men det er så herlig å være ferdig med det!

 

Ang mansjett så kan det også tenkes å være simmering på aksling i girkassa som lekker også, men da skal du se en del fuktighet inne på girkassehuset også.

Alternativt noe som lekker fra motor og ned på akslingen. Klarer ikke se noe mer ut i fra bildet.

 

Hvis det ikke er slakk i leddet, men kun mansjett som lekker så slipper du bytte aksling. Ny mansjett med strips får man kjøpt løst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ytre.jpg

Slitte/dårlige ytre drivledd kan også gi kneppe/slag-lyder, spesielt ved stort rattutslag, har jeg opplevd, på både Allroad og passat.

Lydene forsvant ved bytte av ytre drivledd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må dessverre tilbake til denne. Slaglyden er fremdeles der i lav fart og over ujevnheter, og ble tydeligere med sommerdekk på lavprofil. Betalte merkeverksted 850,- uten at de fant noe galt; de antydet at muligens kanskje fremre foringer på bærebro var kanskje litt slitt. Ikke til å bli klok på.

 

Hva mener folk om å bytte begge drivakslene og begge bærebroene? Er dette en lett jobb på disse bilene?

 

Triscan leverer drivaksler; er dette merket bare drit?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg slet lenge med å finne ut av samme type feil som dette. Dog på en Touran, men samme symptomer.

 

Selv etter masse feilsøking fant vi ikke slakk noe sted. Bestemte meg til slutt for å bare bytte komplette bærearmer og bærekuler siden bilen hadde passert 170.000km.

 

Når jeg satt med de brukte delene i hånda viste det seg at begge bærekuler hadde endel slakk, men det var ikke mulig å få fram dette når alt var montert sammen, og når bilen hang på bukk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytte bærekuler burde vel være billig og enkelt; tre skruer under bærebro og 1 skrue i huset?

 

Leser litt at å bytte bærebroer kan være en kjempejobb med å de løs?

 

Står litt i tvil om man skal gå all in å bytte alt når man først roter rundt, eller bare ta en og en ting om ganga..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.