Luftundestell for dummies og viderekomne! Tips og erfaringer? Del din kunnskap!

Anbefalte innlegg

Hei!

 

JEG er helt grønn når det kommer til luftunderstell, MEN jeg har veldig lyst på det! :D

Så jeg tenkte at her kan folk legge ut erfaringer de har med luftsenk.

 

- Hva trenger man for et "basic" oppsett?

- Hva er lurt å oppgradere?

- Hvilke sett har bra kvalitet?

- Hvilke muligheter er der for styring?

- Hva skal til for å få det godkjent?

- Hvor mye må man regne med å legge ut for et bra sett?

- Hva må man tenke på når det kommer til vedlikehold?

- Hva har jeg glemt å spørre om, som du kan svare på? ;)

- osv....

 

For mitt tilfelle så er det til en Golf MK4 R32 som det eventuelt skal monteres på, men kom gjerne med tips på biler generelt.

 

 

(PS: Fant ikke lignende tråd og er usikker på det er på rett underforum)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Intresant eg har Luftunderstell liggende til mk1 Jettaen min ,men vil ha annen styring :) er en gammel ps1 kontroll som er tiltenkt nå vil ha med trådløs fjernkontroll evt app

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Intresant eg har Luftunderstell liggende til mk1 Jettaen min ,men vil ha annen styring :) er en gammel ps1 kontroll som er tiltenkt nå vil ha med trådløs fjernkontroll evt app

 

Appstyring høres jo uhorvelig kult ut :D Men jeg frykter det gjør endel med prisen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo dele litt info jeg har om styringer.

Du får billige managment som feks accuair switchspeed, men dette er manuelt og du må konstant huske hvilke trykk som gir hvilken høyde. Forferdelig upraktisk om bilen ikke er en show bil og gjør at du må passe på å heve bilen før du kjører osv.

Av de litt mer avanserte som jeg mener er det eneste aktuelle så ha du disse:

 

Airlift autopilot v2

Trykkbasert system med en liten kontroller som viser trykk pr belg og har 8 preset på trykk som igjen gir 8 preset på høyde.

Har også mulighet for "rise on start" som vill si den hever seg til ett programert trykk ved oppstart.

Vel utprøvd og fungerer bra, men ulempen med ett trykkbasert system er at jo mer du laster i bilen jo høyere blir trykket og da vil bilen senke seg ved mer last som egentlig er motsatt av hva du vill oppnå. Har vært noe problemer med manifoilder som går i stykker, men etter hva jeg har forstått så rydder airlift opp ganske kjapt.

 

Airlift 3P

Trykkbasert på samme måte som V2, men kun 5 preset, penere kontroller og manifoild lettere å forstå, appstyring som standard, nyere software og mulighet for å oppgradere til 3H (nivå basert) ved behov. Samme ulemper som v2, men ikke noe særlig dyrere og generelt bedre utvikla.

 

Airlift 3H

Det beste ifølge min mening. Både trykkbasert og nivå basert, så om en av dem går i stykker vill du fortsatt kunne bruke bilen uten problemer. En sensor på hvert hjul, som ligner mer på fabrikkmonterte løsninger. Vill alltid holde konstant høyde uansett hvor mye du laster bilen, app styring, samme pene kontroller og manifoild som 3P, viser trykk på belger og tank som de andre airlift oppsettene osv, skal være ganske skuddsikert, men koster jo endel også. Ulempen med ett nivåbasert system er at du må trekke kabler til hvert hjul itilegg, men må legge slange uansett, så er en vurderingsak.

 

Accuair e-level

Kun høydebasert, fungerer manuelt ved feil på sensor, men viser ikke trykk noe sted, så du må fysisk ut å titte ved feil.

Velutprøvd og fungerer veldig bra, men det har vært endel feil på sensorer, tror det har mest med feilmontering å gjøre da de gamle sensorene ble ødelagt om dem gikk utenfor område. De nye sensorene skal vist ikke ha dette problemet og gir kunn feil om de går for langt.

Penest kontroller og manifoild. Må kjøpe i-level i tilegg for å få app styring.

 

I tilegg til dette så trenger du tank, kompressor, slanger, fittings og vannutskillere.

Kan kun snakke for airlift på akkurat det, men jeg bestilte managment og da fulgte alt av slanger, fittings og vannutskiller med+ du kunne velge tank og kompressor(er). Regner med at det er samme på accuair om du bestiller fra feks bagriders.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Hva har jeg glemt å spørre om, som du kan svare på? ;)

Hvilke forhandlere bruker folk når de bestiller inn? Kikker litt selv, og kunne tenkt meg tips til fornuftige forhandlere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva trenger man for et "basic" oppsett?

understell, kompressor, tank, managment, fittings, vannutskiller, slanger, pågangsmot :P

- Hva er lurt å oppgradere?

greit med en litt større kompressor en de minste og/eller 2 avhengig av størelse på tank(er)

jo større tank jo mer kan du heve og senke uten at kompressor starter, men jo større tank jo mer må kompressor jobbe.

- Hvilke sett har bra kvalitet?

airlift og GAS er godt kjent og god kvalitet

- Hvilke muligheter er der for styring?

inlegg over :P

- Hva skal til for å få det godkjent?

Teoretisk mulig, men må kjøpe kit som er godkjent og må monteres av godkjent verksted (som ikke fins i norge). Alle regler til svv må følges, noe som gjør at bilen må være kjørbar ved pungterte belger, dvs du må bumstops og bilen blir ikke lav.

- Hvor mye må man regne med å legge ut for et bra sett?

brukt 10-30k nytt 20-60k avhengig av styring

- Hva må man tenke på når det kommer til vedlikehold?

Tømme tank og vannutskiller ofte, kan være lurt å benytte litt frostvæske i systemet vinterstid, men delt erfaring med dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vento'n til dama har gått med Airlift autopilot v2 siden mai 2015 og frem til nå nylig da den måtte innom svv ein tur.. så måtte over på coilovers litt igjen., er litt i tankeboksen med å bytte ut v2 med 3H. har fått litt erfaring med bruk av det.

men ja.

Har hatt generelt lite problemer. bilen har vert i daglig bruk, gikk noen sikringer til kompressoren fra tid til annen, som var grunnet litt for dårlig jording(tar den på meg!) ikke noe problemer om vinteren heller. fylte i skvett sprit beregna for lufttanker til lastebil ned i tanken for at det ikke skulle fryse helt. passa på å drene et par ganger i løpet av vinteren :) hadde litt problemer med luftlekkasjer i fittings i starten men ordnet seg med litt gjengtetning.

 

Gikk for autopilot v2 for det er lett å koble opp, plus og jord så var alt klar til å brukes. blir ikke mye lettere! tok lengre tid å strekke opp luftslanger til alle hjørene..

Handlet belgene brukt på finn. var gått ein tur til wörthersee og tilbake, fjernet bumpstops. så fikk dem for grei pris. handlet resten av styring/lufttank og div. slanger/fittings fra bagraiders.com kjempe greie folk å ha med å gjøre, svarte fort på mail og tok ikke lange tia før det lå hos posten :)

 

Et minus med trykkbasert styring mot høydebasert må være at om man har ein lett bil(type vento på litt over 1 tonn vekt) så skal det ikke mye trykk i belgene før man kommer opp i høyde. så om man skulle kjøre lavt, så var det veldig lite trykk i belgene som gjør at dempingen er og veldig myk. Var veldig lett å subbe med felger/dekk i skjermkanten på slike gode norske vestlandsveier :) .. så fikk ein mye høyere kjøre stilling enn hva når den gikk på coilovers som var veldig stive jo lavere den gikk :)

Der har ein tyngre bil nærmere/over 2 tonn et fordel at man kan kjøre med mer trykk for å løftebilen i grei stilling enn versus lettere bil.

 

Den kunne og få 2 forskjellige kjørehøyder med samme trykk. feks. om man går fra 0 psi(helt nede) og til feks. 60 psi som var valgt kjørehøyde, så fikk man ein høyde og vist man gikk fra helt til topp og ned til 60 psi igjen kunne den ligge litt høyere enn å gå fra helt nede. siden alt går etter hva trykk belgene har og ikke hva høyde bilen får..

 

Handlet kompressor fra ebay etter litt lesing på internett om kompressor her og der.

Ble handlet ein Air Zenith ob2. i stede for å handle 2 av viair kompressorer :) fyller tanken fort opp og bråker ikke så alt for gale.(står helt åpent i bagasjerommet)

Kjører 175 psi i tanken som er maks for autopilot v2, kompressoren er god for 200psi

ca 15 liters tank. alu for å slippe stål som kan ruste...

 

kontrolleren til v2 er grei skjønne seg på, 8 presets. Man kan og gå i manuell mode for å justere alle hjørnene som man selv vil. hadde noen presets med forskjellige kjørehøyder, med/uten last, litt høyere, offroad. helt ned osv osv. funket ganske så greit :) kan og kjøre kompressortest og litt andre ting innpå der.

Valgte å bruke 3/8 slanger istede for 1/4 da man kan alltids strupe ned farta på 3/8 men ikke lett å få mer fart i 1/4 slanger :) men ble perfekt senke/løfte høyde iallefall!

alt av slanger ble lagt under bilen.

 

Prisliste

Belger: 6500kr

Autopilot v2 med tank å div. fittings/slanger/smc checkvalve: 10 000kr

Kompressor: ca 3000kr

Smilpermil: mange!

 

sikkert glemt noe men er iallefall det jeg kom på i farta :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva snakker vi av moteringstid på noe slikt? Er det fult reverserbart, slipper å kappe hull og slikt? Er vel forskjell fra bil til bil, men i mitt tilfelle Golf 4. Slapp av, det er ikke jeg som eventuelt skal montere det :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan dimensjon bruker dere på luftslanger? Ser at det stort sett tilbys 1/4" eller 3/8"..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan dimensjon bruker dere på luftslanger? Ser at det stort sett tilbys 1/4" eller 3/8"..

 

Er slange og fittings av type vanlig pneumatikk, altså plastslange og lynfittings?

I så fall må det vel være verdt å investere i slanger og fittings i metriske størrelser når man først monterer luftunderstell? Det er vel enklere å få tak i her Norge med tanke på reservedeler. 1/4" og 3/8" tilsvarer da 6mm og 10mm av standard størrelser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er slange og fittings av type vanlig pneumatikk, altså plastslange og lynfittings?

I så fall må det vel være verdt å investere i slanger og fittings i metriske størrelser når man først monterer luftunderstell? Det er vel enklere å få tak i her Norge med tanke på reservedeler. 1/4" og 3/8" tilsvarer da 6mm og 10mm av standard størrelser.

Ja tror det er vanlige pneumatikk deler. Hadde ikke slikt fulgt med i disse kittene så er det jo enklere å velge metrisk, men siden det allerede følger med...

 

Grunnen til at jeg lurer på størrelsen er for å finne ut om noen har noen praktiske erfaringer.. Har lest at 3/8 holder mer luft(logisk nok) og blir en forlengelse av belgen. Da skrives det at fjæringen oppleves som mykere(mer luft som kan komprimeres ved belastning på belgen) men systemet kanskje fyller og tømmer raskere ved heising og senking.

Noen som har praktisk erfaring med det? Kjekt å få litt praktisk input og ikke bare hva man leser om...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Et minus med trykkbasert styring mot høydebasert må være at om man har ein lett bil(type vento på litt over 1 tonn vekt) så skal det ikke mye trykk i belgene før man kommer opp i høyde. så om man skulle kjøre lavt, så var det veldig lite trykk i belgene som gjør at dempingen er og veldig myk. Var veldig lett å subbe med felger/dekk i skjermkanten på slike gode norske vestlandsveier :) .. så fikk ein mye høyere kjøre stilling enn hva når den gikk på coilovers som var veldig stive jo lavere den gikk :)

Der har ein tyngre bil nærmere/over 2 tonn et fordel at man kan kjøre med mer trykk for å løftebilen i grei stilling enn versus lettere bil.

 

 

høyde/trykk forholdet blir jo det samme om du kjører trykk styring vs nivå styring? så ved samme høyde med et nivå sett så ville bilen vært like myk.

Dette er jo ett problem med luft, det blir mykere jo lavere du kjører, vet ikke med alle sett, men på de til b5 fra airlift kan du også stille "arbeidshøyde" til belgen på samme måte som fjæra på justerbart understell. Da kan du kjøre høyere trykk på lav kjørehøyde, men du mister litt av høyden når den er helt oppe. Greier uansett ikke like lav kjørehøyde med luft som med coils :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja tror det er vanlige pneumatikk deler. Hadde ikke slikt fulgt med i disse kittene så er det jo enklere å velge metrisk, men siden det allerede følger med...

 

Grunnen til at jeg lurer på størrelsen er for å finne ut om noen har noen praktiske erfaringer.. Har lest at 3/8 holder mer luft(logisk nok) og blir en forlengelse av belgen. Da skrives det at fjæringen oppleves som mykere(mer luft som kan komprimeres ved belastning på belgen) men systemet kanskje fyller og tømmer raskere ved heising og senking.

Noen som har praktisk erfaring med det? Kjekt å få litt praktisk input og ikke bare hva man leser om...

 

Du har rett i at det fyller og tømmer belgene raskere jo høyere dimensjon på slangene (dog opptil neste flaskehals som ventiler etc.). Og ja, det er også riktig at luften som blir liggende i slangen også er med på den fjærende effekten så lenge det ikke er noen ventil direkte på belgen som kan stenges.

Om du setter på en 2/2 ventil, eller en pilotstyrt tilbakeslagsventil så nær belgen som mulig så kan du eliminere "problemet" med at lufta i slangene er med på fjæringsjobben. Utfordringen kan være å styre noe sånt med et ferdigkjøpt kit som kanskje ikke har mulighet til å håndtere flere ting.

Jeg har jobba med pneumatikk i 9år nå så om dere har spørsmål innenfor det faglige og angående løsninger i pneumatikken så kan jeg hjelpe med å svare så godt jeg kan :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har rett i at det fyller og tømmer belgene raskere jo høyere dimensjon på slangene (dog opptil neste flaskehals som ventiler etc.). Og ja, det er også riktig at luften som blir liggende i slangen også er med på den fjærende effekten så lenge det ikke er noen ventil direkte på belgen som kan stenges.

Om du setter på en 2/2 ventil, eller en pilotstyrt tilbakeslagsventil så nær belgen som mulig så kan du eliminere "problemet" med at lufta i slangene er med på fjæringsjobben. Utfordringen kan være å styre noe sånt med et ferdigkjøpt kit som kanskje ikke har mulighet til å håndtere flere ting.

Jeg har jobba med pneumatikk i 9år nå så om dere har spørsmål innenfor det faglige og angående løsninger i pneumatikken så kan jeg hjelpe med å svare så godt jeg kan :)

 

Får nok ikke tilbakeslagsventiler osv som kan styres til disse ferdige settene nei. Det å lage ett eget system er ikke noe jeg har planer om hvertfall.. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne;

Hvordan er det å kjøre med luft på vinterstid? Er det mer slitasje på utstyret da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen egen erfaring, men alt av understell er mer utsatt vinterstid, salt er noe dritt...

Er jo og større fare for kondens, men det løser du med en eller flere vannutskillere og husker på å drenere tanken med jevne mellomrom :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne;

Hvordan er det å kjøre med luft på vinterstid? Er det mer slitasje på utstyret da?

 

Liten oppdatering på akkurat dette:)

Kjørt 1 vinter nå og oppfører seg eksemplarisk, ikke hatt noe problemer så langt. Utsatt for opptil -25. Står riktignokk i garasje som det er + grader for det meste og blitt tømt for vann jevnlig, men blir også brukt hver dag.

 

Vasket bakdempere et par ganger i løpet av vinteren pga oppned monteringen på b5 som fører til at dritt samler seg mellom belg og demper, ellers har jeg passa på å spyle så godt jeg kan når jeg har vaska bilen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått anbefalt denne siden;

https://www.null-bar.de/lufterzeugungskits.html

 

Sliter litt med å finne ut hva jeg skal ha,noen med litt mer erfaring som kan sette opp en handleliste?

Koolart selger til tilsvarende priser som utlandet men der har du tross alt norsk reklamasjonsrett. Han er også pådriver for å få på plass godkjente systemer i Norge, så kanskje det kan være greit å ta en snakk med han så kan du få det i vognkortet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.