Vibrering i motor på tomgang og hele turtallsregisteret. 1.9tdi 131hk Passat

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en 05mod passat 4-motion 1.9tdi. Synst det vibrerer en del på tomgang og når jeg ruser bilen. Følest på en måte ut som det er kast i noe. Kjenner det godt i ratt/sete og karosseri. Om man står utenfor bilen, hørest alt normalt ut. Fin gange på motoren.

Mistenkte dyser/kam først, men etter ei runde med injector rens og et oljeskift er alle dyseverdiene godt innafor spec. Ca +- 0.3 koreksjon.

Starter forsåvidt greit og går godt ellers. Så føler ikke det er noe i forbindelse med timing på register eller dyser.

Vibreringen/duringen er der både når turtallet går opp og når den slakker seg ned..

 

Kan svinghjulet lage slik type vibrasjon? Har hørt defekte svinghjul på vag en del ganger før, men da var det en del rakkling på tomgang.

Motorfester er gått over og ser ikke noe innlysende defekter her heller. Bilen har rullet 232k km og fulgt alle servicer

 

Bare kom med innspill om noen har noen tanker og innspill her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme på mamma sin a4 1,9tdi. Da hadde svinghjulet kilt seg helt fast og lagde ingen rakling, men en forferdelig vibrasjonslyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En god måte å finne ut om det er svinghjulet som er slitt er som følger.

Start motoren sett bilen i fri. Hold en fot på clutch pedalen og trykk den litt inn. Rus motoren litt.

Vibrerer pedalen er det svinghjulet..

 

Defekt svinghjul kan lage sterke vibrasjoner i bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

google: 1.9tdi vibration

 

fikk mange svar jeg ihvertfall, feks http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/showthread.php/126983-130-1-9-tdi-engine-vibration

 

Ser ut som om dynamo reim/strammer/hjul kan være et svar for flere med tilsvarende problem.

Er ikke en typisk reimlyd heller. Virker som den er mer lavfrekvendt. Veldig lite vibrasjon i multireim stammeren og. Frihjulet er også strøkent.

 

Hadde samme på mamma sin a4 1,9tdi. Da hadde svinghjulet kilt seg helt fast og lagde ingen rakling, men en forferdelig vibrasjonslyd.

Det høres veldig logisk ut ja! Haller mer og mer mot å ta ut kassa å se på svinghjulet. Takk for tips :)

 

En god måte å finne ut om det er svinghjulet som er slitt er som følger.

Start motoren sett bilen i fri. Hold en fot på clutch pedalen og trykk den litt inn. Rus motoren litt.

Vibrerer pedalen er det svinghjulet..

 

Defekt svinghjul kan lage sterke vibrasjoner i bilen.

Det skal jeg få testet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestilte inn komplett svinghjul/clutch pakke, og fekk tatt ut kassa i gårkveld. Etter å ha tatt av clutchen, så såg jeg at innerdelen i svinghjulet ikke sto helt i senter, så var litt trøblette å få ut skruene. Så når alt det nye var på plass så var bilen helt strøken.

Takk for tips her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.