Drivknute/mansjett - Audi s2 coupe ABY

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen av dere som vet hvor viktig selve drivknutene er i forhold til performance?

 

Jeg mistenker den ene indre på bilen er slitt og tenkte bytte alle fremme. Lurte derfor på hvilke og hvor jeg skal kjøpe disse?

Er det store forskjeller eller betyr det lite eller ingenting? Jeg er opptatt av at ting skal være skikkelig, så er liksom spørsmålet om jeg f.eks kan bestille fra Skruvat? eller skal jeg kjøpe orginale fra Møller f.eks (dyrt). Finnes det andre jeg evt kan handle hos?

 

Et lite spørsmål til: Om en sier drivaksel mansjett, snakker man da om kun selve gummi masnjetten som ligger og beskytter selve knuten, eller refererer man egentlig til selve knuten når en sier drivaksel mansjett også? :)

 

Torstein

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mansjetten er bare den gummibelgen rundt som beskytter mot støv og skitt. Hos Møller blir du bare ruinert,

sjekk rexbo.de f.eks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mitt hode så er mansjett = selve gummimansjetten + låseringer, uten selve knuten. Kjøpes i de tilfeller der knuten er ok, men mansjetten er revnet.

 

Ville sjekket www.rexbo.eu

 

Kjøpte til min 2003 Passat 2 stk ytre fremre + 2 stk indre bak / komplette drivknuter, begge hjul-lagrene bak og alle viskerblad (Bosch). Alle knuter og lager av merket SKF. SKF er jo store på lager, så håper de kan lage drivknuter også. Uansett, alt sammen kom på ca 3400,- inkl frakt og moms.

 

EDIT; Dag var litt kjappere på avtrekkeren enn meg gitt. Vet ikke om det er forskjeld på www.rexbo.eu eller www.rexbo.de

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan jo være heldig andre steder også, jeg kjøpte noen billige drivknuter på eBay av den store typen foran til typ44 for flere år siden, og de er like gode - men det er nok på ingen måte standarden.

 

Rexbo.de og rexbo.eu er samme siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan jo være heldig andre steder også, jeg kjøpte noen billige drivknuter på eBay av den store typen foran til typ44 for flere år siden, og de er like gode - men det er nok på ingen måte standarden.

 

Rexbo.de og rexbo.eu er samme siden.

 

Ja, samme butikk er det. Tenkte mer på utvalg / priser (mva) osv. Sånn bare for at alt skal være på stell og forståelig for alle. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker gutter!

 

Så om jeg forstår riktig så er det ikke så viktig hvilket merke selve knuten er eller har, så lenge den er til rett bil.

For det er vell selve drivakselen som får mest påkjenning i forhold til slitasje av performance/drivkraft om dere skjønner? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo knuta som holder igjen og viderefører kraften. Såklart den får påkjenning..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erfaringsmessigt så er det forskjeld på selve mansjetten. Billige knuter er billige av en grunn. Hadde noen billig-knuter på Passat'n, og der røyk mansjetten, og da ryker knuten fort også.

 

Ang av som slites / ryker først, så er det vel gjerne slik at ingen kjede er sterkere enn svakeste ledd. Så hva som ryker først, er ikke godt å si. En dårlig aksling kombinert med en god knute og godt feste (dekket), så kan det vel tenkes at aksling brekker først. Er knuten det svakeste leddet, ryker vel denne først. Knuten er jo også en slitasje-del.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan kjøpe drivknute fra en av de kjent. SKF, GKN, Febi bilstein. Indre knute foran har minst påkjenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.