Audi AEB, tikking rasling..(youtube video)

Anbefalte innlegg

Raslelyd/tikkelyd Audi A4 AEB.

 

Har nå byttet kjedestrammer, sjekket for slitasje, men lyden er der fortsatt.

Tidligere eier hadde byttet alle hyd. løftere, kjede er nytt.

 

Lyden blir litt forvrengt med kamera, men dere hører den lyden som kommer ved turtall, spesielt når man går av gassen..

Noen som har forslag ?

Film:

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke disse motorene ofte problemer med tette oljesiler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo, de har det, men bør ikke oljetrykket være dårligere da ? Har oljetrykksmeter i bilen.

Samt mener det skal være byttet oljepumpe osv på denne :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis både kjede og strammer er byttet, så kan det kanskje være at det ligger oljeslam i kanalene til strammeren slik at trykket til denne er for lav? Dersom oljepumpe/sil er byttet, så har det trolig på et tidspunkt vært problemer med tett sil, og da kan det fort ligge igjen rester av gammel morro flere steder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis både kjede og strammer er byttet, så kan det kanskje være at det ligger oljeslam i kanalene til strammeren slik at trykket til denne er for lav? Dersom oljepumpe/sil er byttet, så har det trolig på et tidspunkt vært problemer med tett sil, og da kan det fort ligge igjen rester av gammel morro flere steder.

 

Kan være altså. prøvde å sjekke der olje går opp til strammeren, men vanskelig å si.

Ser olja som er fylt på er 10W60, uten at det har noen betydning ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10w60 er nok litt i tykkeste laget. Er vel ikke å anbefale på en 1.8t bruksbil. Vil tro dette kan være årsaken dersom det ligger slam i kanalene. 5w40 fullsyntetisk er riktig olje til denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en A6 TQ som tikket , byttet til Agip racing 10-60 og tikkinga forsvant.... så kan nok slå begge veier det ( men som nevnt over 10-60 er vel ikke å anbefale på en bruksbil )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor lenga har denne gått etter at ting ble byttet? Har vært borti lignende hvor motor har stått lenge stille og løfterne i toppen har gått tørr for olje. Da måtte jeg kjøre lenge før tikkinga ga seg etter bytte av oljepumpe og sil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Planen var å ha en bil jeg kunne bruke litt på våler/rudskogen, men føler meg ikke helt komfortabel med den ulyden.

Den har stått en stund, å gått i ca 10 min til nå. Men syns lyden er lik som før bytte.

Har også vært inne på tanken med hyd løftere, men Christopher bytta alle. At de kan bli tørre kan være, vanskelig å finne helt ut hvor lyden kommer fra .

https://forum.vacn.no/showthread.php?252461-98-B5-1-8TQ-Billett-GT3071R/page57

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å bytte den ventilen som sitter i oljefilterbraketten?

Får ofte litt rasling i toppen om den ikke er helt god.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å bytte den ventilen som sitter i oljefilterbraketten?

Får ofte litt rasling i toppen om den ikke er helt god.

 

Nei, det har jeg ikke, hvordan ser denne ut ? Er satt på en brakett pga ekstern oljekjøler, men dette må sjekkes!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er ventil bestillt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet ventil, skiftet olje, mobil 1 5-40 helsyntetisk.

Lyden er der enda.

 

Oljetrykk er ok ifølge meter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at lyden kommer ifra toppen? Kan ikke være dysene det tikker i?

Vondt å høre skikkelig på filmen. Men kan jo være løftere selv om dem er ganske nye, nå vet ikke jeg åssen løftere som ble montert men er mange som har en tendens til å skulle "spare" penger på deler og kjøper noe jalla fra ebay eller kinavarer fra div. delepushere med "gode" priser. Dem holder hvertfall sjeldent lenge.

Ellers så har jeg sett knekte ventilfjærer på slike motorer(originale) uten andre symptomer en tikking.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at lyden kommer ifra toppen? Kan ikke være dysene det tikker i?

Vondt å høre skikkelig på filmen. Men kan jo være løftere selv om dem er ganske nye, nå vet ikke jeg åssen løftere som ble montert men er mange som har en tendens til å skulle "spare" penger på deler og kjøper noe jalla fra ebay eller kinavarer fra div. delepushere med "gode" priser. Dem holder hvertfall sjeldent lenge.

Ellers så har jeg sett knekte ventilfjærer på slike motorer(originale) uten andre symptomer en tikking.

 

 

Da har jeg prøvd med lyttescope, syns lyden er verst ved cyl 4, og nærmest kjedestrammer eller hydrauliske løftere ved 4 på eksosside.

 

Det er montert nye løftere, men når jeg ser tilbake på tråden er det ebay vare..

 

Så uten å si no for sikkert er det enten hydrauliske løftere eller kjedestrammeren igjen.

 

Ellers får jeg kjøre til det raser :) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventilfjærer ryker også på eksos evt.

Men hadde satsa på å lagt i ett sett nye løftere hvis det er billig ebay vare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.