Transporter T5 2,5tdi skjelver ved pådrag

Anbefalte innlegg

Har vært så teit å kjøpt en 05 Transporter T5 2,5 TDI 4-motion selv om eg egentlig viste det var en bil og motor kjent for en del feil.

Tok eg sjangsen siden prisen var bra. Bilen ble kjøpt med en kraftig risting som kom ved gasspådrag.

Tenkte clutch og svinghjul så kjøpte det og fikk det montert, men desverre er bilen helt lik bare eg er bortpå gassen skjelver den verre til høyere gir. Kommer eg høyt opp på turtallet rister den mindre.

 

Blitt tipset om dyser/ledningsnett til disse

 

Har lest ut feilkoder og det er ingen feilkoder :confused:

 

Noen tips? Garantert noen som har vært borti lignende

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være kast i en drivaksel ? Jeg hadde det slik på en Mk4 gti, forsvant ved bytte av drivaksling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går den ellers som den skal? Rister det som det er ubalanse i noe (drivverk) eller er det gangen på motoren som er på tur?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føler den av og til går bedre da sjelver den mindre

 

- - - Updated - - -

 

Kan det være kast i en drivaksel ? Jeg hadde det slik på en Mk4 gti, forsvant ved bytte av drivaksling.

 

Den ene drivakselen er byttet siden forrige eiger hadde mistanke om det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kontroller eksosmanifold for lekkasje.

 

Kan også nappe ut kontakt til haldex. Vist det ikke er noe forskjell da, så kan mellomaksel kontrolleres/demonteres. Da veit du om feil ligger foran eller bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eksosmanifoil er byttet akurat eg har og forsøkt å demontere mellomaksling uten bedring. En tidligere mekaniker prøvde bilen å sa at det ikke var driverksrelatert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjedelig.

 

Lest feilkoder? Kan også være slitasje på kamaksel på disse, vist feil olje er brukt i lengre tid. Vist kamaksel er slitt, vil det også påvirke dysene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen feilkoder. Den er kjørt på riktig olje å 10 000km intervaller i følge forrige Eiger. Holder en knapp på dårlig ledningsnett til dysene så bestilte nytt nå da får eg og sjekket kammen med det samme når eg har av toppdekselet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres lurt ut;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skudd det fra hverandre i dag og det ser egentlig veldig bra ut alt kam dyser oringer feste til dyser. Det lukter veldig diesel av olja? Hvor kommer dieselen fra vis ledningsnettet har vært dårlig på 1 syl hva vil da sje? Vil den da gi diesel på den aktuelle syl? Sånn at dette havner i syl og videre ned i olja?

 

Har hørt av Andre at dysene løsner på disse motorene,men ser ingen skade på noen flater og oringene er som nye? Gjenger og feste er og helt strøkent.

 

Noen som har bilde av en topp med skader i forbindelse med dyser som har løsnet? Hørt av møller ansatt at det er blitt byttet en del topper opp gjennom tidene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrudd sammen med nytt ledningsnett til dysene og nye pakningsett til dysene men det sjelver /rister helt likt :(

Mulig en dysespiss som ikke er bra ??

 

Kan det være noe med ladetrykkreguleringa? Er som sagt ingen feilkoder så leiter i blinde. Å det blir dyrt i lengden :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skudd blinde men hvertfall ett forslag, har noe av den samme vibreringen i min passat 4-motion. Den kommer mer på faste turtall å ikke kunn pådrag, men viss jeg kobler ut haldexen så er all vibrering borte: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vert borti en bil med ei lita lekkasje i en trykkslange (lita flenge som var nesten umulig å se), da vart bilen helt mongo å kjøre pga ladetrykket gikk opp og ned. Akkurat som magnetventilen ikke viste hva den skulle gjøre, og gikk av og på hele tiden. Dette var riktig nok en 2.0tdi, men prinsippene er vell de samme. Ikke sikkert det er samme rykkinga, men kan kansje være verdt å sjekka om alt er tett? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd å demontere mellomaksling skjelvinga er lik.

 

Må trykkteste trykkrøra og evt bytte magnetventilen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det original programvare i bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være chipen? Siden dere spør om den er chipet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når ble reg reim byttet sist? ble den slik etter det? Driver å timer a6en min nå og timingen blir ikke 100%. Den rister som F!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke reim her men 10-12 tannhjul...

 

GetGuideStepFile.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo være men ikke sikkert det er feil. Programvaren endrer seg ikke så om den har fungert slik tidligere så er det ikke det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke reim nei men steinknuseri

Chipen har funket fint i flere år i følge forrige eiger før bilen plutselig begynte å nappe.

Har en mistanke om at dysene kunne trengt overhaling og nye spisser, men det er dyrt så kunne tenkt meg å vært litt mer sikker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, klart. vet jo egentlig det :P Men kan vær for flyttet på det steinknuseriet også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du hva chip som står i? Kamerat sin ble gangen en helt annen og den svev og gikk mye finere med ny chip selv om den var chippet fra før.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren ryker svart når den begynner nappinga og er bare såvitt startmotoren klarer dra rundt motoren når den er varm. Tyder på dyser som lekker drypper ikke forstøver riktig. Skal ikke mye diesel i brennkammeret før den blir tung å tørne vel?

Når den er kald går den litt ugjevnt 15 sek før den går pent. Glødeplugger er byttet.

 

Kjørekomputer sier den bruker 1,4 på blandet kjøring som vel er 0,4 for mye.

 

Mye tyder på dyser men skulle så gjerne vært sikker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kombinasjon mellom dyser som trenger overhaling og utslitte lager i diffen er nok problemet. Kjedelig at de som byttet clutsj ikke merket noe.. nå må kassen av igjen. Lurer på om det blir billigere å finne en annen kasse enn å overhale denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.