Anbefalte innlegg

Vet at det sikkert er mange forskjellige meninger om dette, men vil gjerne ha noen innspill.

 

Har brukt Prick bort ei stund nå etter anbefaling her og Surfex HD eller hva den heter..... (brukte Statoil heavy....et eller annet før)

 

 

Leste kort om Turtle Prewash-T..... noen prøvd den?

 

 

Hvor lenge kan man la Prick bort virke?

Hvor lenge kan Surfex HD virke?

 

 

Har kjøpt bil som er full av asfalt flekker..... må få av noe nå, så får proffene ta resten til sommeren.....

 

 

Hva er det Surfex HD tar som ikke Prick bort gjør?

 

Mange spm på engang.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex hd bruker jeg utvannet som en hverdagssåpe. Pricbort er en ren avfetting å tar asfalt veldig bra. Har jeg asfaltprikker bruker jeg prickbort

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker Prickbort til å ta asfaltflekker og sånn type møkk. SurfexHD bruker jeg utblandet 1:20 i selvvaskehaller som forvask, 1:5 på møkkete dekksider hvis jeg vasker bare hjul og litt forskjellig til alt mulig. Surfex er veldig hendig og kan brukes til det meste.

 

Prickbort kan du bytte med Autoglaze Ultra eventuelt da den virker på våt bil. Surfex har jeg byttet ut med Nerta Active Diamond Foam til forvask ved hverdagsvask hjemme.

 

Hva er det Surfex HD tar som ikke Prick bort gjør?

Prickbort er bedre på olje og fettbasert skitt. Slik som asfalt, fingermerker og f.eks oljesøl.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort er petroliumsbasert og tar asfalt. Legges helst på tørr bil,la ligge ca 5min.brukes ved behov

Surfex hd/nerta er avfetting for trafikkfilm/smuss, surfex ca1:20-25 er fin til forvask for å ta det meste av smuss før berøringsvask,kan legges med spayflaske eller skumkanon,la ligge ca5min,avhengig av utetemp,ikke la det tørke på bilen

 

Endel av disse ferdig produktene på bensinstasjon å slikt kan være sterke for voks/forsegling,som fører til kortere holdbarhet på voksen

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex HD her og så Nerta i skumkanon. Eg liker ikke prick bort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex HD her og så Nerta i skumkanon. Eg liker ikke prick bort.

 

Da må jeg nesten få spørre pent; Hvorfor ikke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns ikke den tar noe. Har Prick bort og bruker det gjevnlig ,men liker den ikke :) enkelt og greit egentlig

Surfex derimot : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns ikke den tar noe. Har Prick bort og bruker det gjevnlig ,men liker den ikke :) enkelt og greit egentlig

Surfex derimot : rock :

 

Veldig merkelig konklusjon, fordi den tar det Surfex ikke tar, det er jo to forskjellige avfettinger. Hvilken rekkefølge legger du det i?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort først på tørr bil

Prickbort funker ekstra dårlig på våt bil mest Pga at den ikke er vannbasert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er fordi den er petroleumsbasert, slik at den vil kun legge seg oppå vannet, ergo den tar ikke noe særlig. Ta Prickbort på tørr bil, sørg for at det er i skyggen av sol så ikke det tørker så fort, la det virke i 5 min eller slikt, gå over med Surfex i ønsket blandingsforhold, la det sitte i 5-10 min, og evt skum. Deretter avspyling, så skal du se at det funker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns ikke den tar noe. Har Prick bort og bruker det gjevnlig ,men liker den ikke :) enkelt og greit egentlig

Surfex derimot : rock :

 

Hva er det du skal ta da? Prick bort tar asfalt/tjære, det gjør ikke surfex.

Surfex tar fett/trafikkfilm,det gjør ikke pb

 

Tar ikke pb noe så er det vell ikke noe asfalt på bilen da.

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som herren over her nevner, det er ikke skuddsikkert at det finner seg masse snacks på bilen som passer Prickbort. Sånn som i sommerhalvåret så bruker ikke jeg så veldig mye prickbort annet enn når jeg skal ta håndvask. Skal jeg spyle av bilen holder det langt og lenge med en mild Surfex blanding.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble jo en gøyal tråd.

 

Men hva mener dere om den Turtlen? Er gele så jeg tenker at den kanskje er bedre på asfalt pga tørker ikke så fort på bilen eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter min erfaring holder prickbort og surfex i massevis, og personlig mener jeg man ikke trenger noe annet. Man kan bruke iron-x som tilleggsprodukt om man trenger det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men fikk også et tips nå om Korosoll eller noe slikt, noen som bruker det? Ble anbefalt å ta Prick bort først for asfalt, så Korosoll for de bruken gamle asfaltflekkene.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korrosol og Iron X tar metallpartikler som piggdekkstøv etc. Disse produktene bruker jeg bare 1-2 ganger i året. Prickbort før voks, etter voksing bruker jeg utelukkende Surfex HD 1:20.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble jo en gøyal tråd.

 

Men hva mener dere om den Turtlen? Er gele så jeg tenker at den kanskje er bedre på asfalt pga tørker ikke så fort på bilen eller?

 

Syns den virker ganske bra! Prøvd en del forskjellig,men kommet frem til at det er Turtle prewash som er min favoritt .Renner ikke så lett av, bruker å legge den på i garasjen. Lett å få tak i lokalt og grei pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker det samme som mangen andre bruker. Prickbort på tørr bil, lar det virke litt, legger på surfex hd, lar det virke og så spyler jeg av. Da er det aller meste av dritt borte. Vaskehanske og vanlig såpe etter avfetting er avspylt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På sot og asfaltflekker bruker jeg Prickbort. Koster mye per liter, da det ikke skal blandes ut. 279,- kr for 5 liter.

På generelt møkk så bruker jeg Surfex HD. Det fine med denne er at man kan blande så stramt man vil. Det er veldig høyt konsentrat. 329,- kr for 5 liter konsentrat.

På bremsestøv så bruker jeg korrosol e.l. Koster VELDIG mye og skal ikke blandes ut. ca 790,- kr for 5 liter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men fikk også et tips nå om Korosoll eller noe slikt, noen som bruker det? Ble anbefalt å ta Prick bort først for asfalt, så Korosoll for de bruken gamle asfaltflekkene.....

 

Korrosol er vel mer for rustpartikler, altså piggstøv , bremse støv og slik. ( edit , ser noen svarte før meg ang korrosol )

 

 

Ellers syntes jeg prick bort er veldig bra, vaska en bil i helgen som "aldri" blir vasket. ( og ivertfal aldrig skikkelig ) spyla den først ren på vanlig måte, lot den tørke dørsider var fullt av årevis med afsfalt pigstøv osv.. skikkelig knudrete og ru og ta på.

 

Spraya på pricbort og lot virke. Sikkert 70 % borte, så korrosol. ytterligere 20% borte. De siste 10% må man nok til med clay.

 

Noe annet som jeg syntes funker bra er MEkan citrus rens, vanntynnbar og ser ut til å fungere bra på bremsestøv, noen som har erfaring med den ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert et dumt spm, men Prick-bort fjerner den voks/polish?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt av kjemikaler tar litt voks. Prickbort tar litt, men er (relativt) skånsom :)

 

PS: for alle som liker prickbort. Rusta har det for 49kr/1L som fastpris, samt de kjører tilbud OFTE for 29kr/1L. Da er det hamstre tid :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt de fleste 'bensinstasjonsutgavene' av avfetting, også Prickbort.

Havner allikevel stadig tilbake på Biltema's 'Kallavfetting', som jeg liker veldig bra.

Tar fett, asfalt og søl i motorrom, men lar voks og AutoGlym Extra gloss protection omtrent urørt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort trenger også litt virketid på min 5 minutter, hvis jeg har mulighet og lakken har skikkelig pels, lar jeg den sto 10 min, og fukter på litt av og til.

Deretter dekker jeg bilen i skum, med Bilthamber Autofoam.

Men på biler som ikke har et skikkelig grunnlag med voks/sealer/coating så må det straffe runder med avfetting for å få partikler vekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.