Uler i servopumpa - trenger tips og råd

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har byttet servopumpe, tannstang/styresnekke, og bremseakkumulator på min s2 coupe ABY.

Alle slangene er også i orden.

 

Sist jeg var på rudskogen røk simmerringen på selve pumpa. Dette var en helt flonka ny pumpe.

har etter denne tid byttet pumpe igjen, samt tannstang og bremseakkumulator. (servopumpa gir jo også kraft til bremsekraftforsterkeren.)

 

Det som er problemet da, er at når pumpa blir varm, (altså etter å ha kjørt motoren varm) og jeg f.eks skal rygge for å parkere eller noe, så uler pumpa da jeg vrir på rattet på tomgang stillestående. Selvsagt mindre/ingen lyd når bilen begynner å bevege seg.

Systemet er også luftet skikkelig, så feilen ligger ikke der.

 

Verken jeg, eller lokalt ekspert verksted på disse bilene vet hva mer en kan gjøre. Så jeg har godtatt at den uler litt i disse tilfellene, i hvert fall foreløpig. Samtidig begynte jeg å tenke tilbake på rudskogen i høst, da pumpa røk. Jeg tenker jo da på fremtidige treff og banekjøring.

 

Er dette noe jeg bør holde bilen borte ifra (ikke treffene da, men selve banekjøringen)?

 

Hva hadde dere gjort, ut ifra informasjonen ovenfor?

Også om dere vet hva det kan være som eventuelt er feil? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du kjørt den nye pumpa med lite servoolje? Er det o-ring du mener?. Lakk det ut en del olje når den rauk?

Uling kommer av mange på smøring/ har vært mangel på smøring. Hvilken servoolje har du brukt? Bytta du ut gammel servoolje når du bytta deler?

De skal tåle banekjøring. Satt du inn helt ny pumpe, eller overhalt? De pleier å være overhalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En tanke slår meg.

Da du bytter pumpe og har koblet til slangene og har sjekket at det er nok olje i reservoaret - kjører du pumpen manuelt/for hånd ved å vri på remhjulet, eller koblet du den bare til og fyrer opp motoren?

Dersom du bare kobler på remmen og fyrer opp motoren uten noen videre seremoni er det nok ikke usannsynlig at noe inni pumpen kan gå tørt.

 

Det riktige å gjøre vil være å helle olje inni pumpen, koble til slangene, sørge for at det er nok olje i reservoaret, vri flere runder på remhjulet for hånd, og SÅ koble til remmen og starte motoren.

 

Husk også å bruke korrekt olje med spesifikasjon G002/G004, ikke noe ATF-greier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpa som røk gikk på garanti, da den var satt inn ny av "ekspert" verksted lokalt. (de beste på disse bilene i området).

Da dette skjedde, prøvde de flere og flere "nye" pumper. Noen nye, og noen overhalte slik jeg forsto det.

Problemet oppstod hver gang, og det har totalt sett blitt installert 5 pumper. Pgr av dette har alt annet i systemet blitt byttet, men til ingen lykke.

Om de har fylt på i selve pumpa og kjørt manuelt før man fyrer opp, vet jeg ikke men regner med de har peiling, og har gjort det skikkelig, da de tross alt har byttet og prøvd med 5 pumper..

 

Bruker også rett servoolje ja.

Men bure jeg ikke høre når noe går tørt som du sier om det er dette som er tilfellet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er jo at dersom den ikke innstalleres slik jeg har beskrevet over, vil pumpen gå tørr i oppstartsøyeblikket. Dette kan skade lagre i pumpen, og du vil få ulyder - som typisk høres best når oljen er varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det så forbanna kilent med å starte pumpa tørr? om man har olje i reservoiret mener jeg?

 

jeg har gjort dette på en golf med ei pumpe en gang. bråka og skreik og bar seg noen minutter, men det ga seg og hørtes helt normalt ut etterpå. er vel ikke såååå forskjellige disse pumpene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det skal man absolutt ikke gjøre. Det er oppskriften på at pumpen havarerer.

Man skal gjøre det slik jeg har skrevet over, ZF-pumpene er svært følsomme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det skal man absolutt ikke gjøre. Det er oppskriften på at pumpen havarerer.

Man skal gjøre det slik jeg har skrevet over, ZF-pumpene er svært følsomme.

 

Det er rart. Jeg har også alltid gjort slik som Dan, bare starter bilen og lyden forsvinner ganske fort.

Jeg har også kjørt i 2 uker med gåen tannstang, slik at det lakk olje. Da ble pumpa slitt og har fortsatt litt ulyder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sier ikke at den VIL havarere. Den KAN.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stemmer. Men pumpa har altså uling når den er varm. når olja er varm ja.

Dette merkes/høres når jeg da som nevnt tidligere skal rygge/parkere og vrir stillestående på tomgang f.eks.

 

Pumpen som har stått på bilen siden jeg kjøpte den i 2013 har fungert 3-4 banetreff før den ble bytta.

alle pumpene som har blitt satt i bilen siden denne har "hatt samme problem" / lagd samme lyd da den blir varm.

Dette er neppe tilfeldig.

 

Hvis dette du beskriver Dag kan være tilfelle så kan det jo være det er det som er skjedd.

La oss nå si at det ikke er det som har skjedd/er feilen.

Hva kan da evt være feil, om det i det hele tatt er en feil?

Er i grunnen litt derfor jeg spør. Jeg kan leve med litt uling i det jeg skal rygge meg inn i garasjen igjen så lenge pumpa er i orden og gjør jobben den skal.

Så spørsmålet er jo også da om det er mulig at pumpa er i fulleste orden, men kan lage slik lyd alikevel ved slike tilfeller?

Eller er det helt klart at noe er galt og jeg må finne ut hva det er. noe jeg aldeles ikke har noe peiling på hva er, da jeg skjønner ikke hva mer/annet det kan være.

Da bortsett fra det du sier Dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå beveger jeg meg på meget tynn is her nå. men kan det være at pumpa lager mer trykk en du klarer å bruke? og ergo lager mye lyd?

 

det høres jo relativt usannsynlig ut at såppas mange pumper har samme problem om det ikke er noe annet galt i systemet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å skru av lokket på servooljebeholderen og sving helt over til den ene siden og til andre siden noen ganger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å skru av lokket på servooljebeholderen og sving helt over til den ene siden og til andre siden noen ganger?

 

Ja, har prøvd dette, selv om jeg ikke helt forstår hensikten ved det :P

kan evt prøve igjen, om det har noe for seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, har prøvd dette, selv om jeg ikke helt forstår hensikten ved det [emoji14]

kan evt prøve igjen, om det har noe for seg.

Lufte systemet.

 

Sent fra min S30 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ulyd en gang da jeg hadde slangehavari, eller rettere sagt ulyden kom da jeg satte på slange som Tess laget, ved litt inspeksjon fant jeg et perforert plastrør inni den originale slangen.

 

Laget en ny slange på Tess men dette plastrøret montert inni slangen, det ble bedre men ikke 100%. Men med ny original slange ble det bra.

 

 

Dette hjelpe kansje ikke deg, men kan du prøve en annen trykkslange ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lufte systemet.

 

Sent fra min S30 via Tapatalk

 

Hehe, ja er klar over at det lufter. Mente mer at jeg ikke helt så hensikten i å gjøre det så mange ganger :P

Men har altså gjort dette, og gjort det skikkelig for å utelukke dette som en faktor da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ulyd en gang da jeg hadde slangehavari, eller rettere sagt ulyden kom da jeg satte på slange som Tess laget, ved litt inspeksjon fant jeg et perforert plastrør inni den originale slangen.

 

Laget en ny slange på Tess men dette plastrøret montert inni slangen, det ble bedre men ikke 100%. Men med ny original slange ble det bra.

 

 

Dette hjelpe kansje ikke deg, men kan du prøve en annen trykkslange ?

 

Alle svar og inputt hjelper! ;)

Kan også gå over slangene en gang til. evt også vurdere å bytte slange ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.