Justere dieselmengde til avbrenning av DPF

Anbefalte innlegg

Har en 2007 A4 2,0TDI 140hk som øker oljemengden på motor mellom hvert oljeskift.

Hadde bilen på verksted nå ifbm EU-kontroll og de sa dette mest sannsynlig skyldes for høy dieselmengde som sprøytes inn i systemet for å brenne av soten i DPF. Anbefales å justere ned denne mengden. Noen her som kan si meg/gi meg en oppskrift på dette i VAG-COM? Evnt hva er riktig/anbefalt verdi. Bilen er oppgradert fra 140 til 180hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant; endel rykter om at EA189 motorer som får ny SW er utsatt for det samme for regen skjer hver 600km ca. Var en som tok analyse av olja etter motorhavari og fant metallpartikler. En teori var diesel i olja som ødela smøreegenskapene til olja. Fikk ny motor på goodwill hos merkeforhandler i UK.

 

Hvilken forhandler sier dette om jeg kan spørre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlige dyser ?" Vanlig" feil på di gamle 3.0tdi v6 motorene iallefall

Ang dpf regenerering, så gjør min isuzu d max 2014 mod detter 2 ganger om dagen evt iallefall 1 gang om dagen. Dette er eget valg i kjørekomputer så man kan følge med. Ikke noe trøbbel med motor eller noe etter 88.000km

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- - - Updated - - -

 

Dårlige dyser ?" Vanlig" feil på di gamle 3.0tdi v6 motorene iallefall

Ang dpf regenerering, så gjør min isuzu d max 2014 mod detter 2 ganger om dagen evt iallefall 1 gang om dagen. Dette er eget valg i kjørekomputer så man kan følge med. Ikke noe trøbbel med motor eller noe etter 88.000km

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

 

Det var et uavhengig, ikke orig verksted. Han som driver det er erfaren mekaniker som har jobbet både på VAG, Volvo og Toyota. Men måtte på orig verksted for å programmere dette, han visste om fler som hadde mått gjøre akkurat dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, har lurt litt på dette med dysene. Bilen har gått 170000km og så vidt jeg vet har det ikke vært utført dyserens. Kan dette være en god ide og utføre? I så fall hvilket produkt er å anbefale for pumpedyse?

 

Dårlige dyser ?" Vanlig" feil på di gamle 3.0tdi v6 motorene iallefall

Ang dpf regenerering, så gjør min isuzu d max 2014 mod detter 2 ganger om dagen evt iallefall 1 gang om dagen. Dette er eget valg i kjørekomputer så man kan følge med. Ikke noe trøbbel med motor eller noe etter 88.000km

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er dysene så hjelper nok ikke dyserens da det somregel er slitasje inni dysa som gjør det. Kan fodt være dfp greiene som gjør det. Trodde ikke det gikk an å justere...

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter litt mer undersøkelser og sjekking er det sannsynligvis en eller flere dyser som er slitt og lekker litt diesel, dermed øker oljestanden litt mellom hvert oljeskift pga diesel i olja.

Noen som vet om det har vært noen aksjoner på denne motor, 2007 mod 2,0TDI 140hk, som gjelder utskiftning av dyser?

Evnt andre aksjoner på samme motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekka status på DPF; det er ikke nærmest tett og bilen forsøker å regenerere «hele tiden»?

 

Hvor langt har motor gått og hvor ofte skifter du olje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekka status på DPF; det er ikke nærmest tett og bilen forsøker å regenerere «hele tiden»?

 

Hvor langt har motor gått og hvor ofte skifter du olje?

 

Nei ikke sjekket status på DPF spesielt, men ingen feilkoder i VAG-Com i alle fall.

 

Motor gått 200.000km og bytter olje hver 15000km, noe som er to ganger i året.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe i veien med frekvensen på oljeskift ihvertfall hehe.

 

Du kunne jo lest av hvor tett filteret er, og logget hvor ofte regen kjøres. Er vel på 160’km ting begynner å tettes (såvidt jeg husker fra servicebok på 1.9TDI)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En mulighet er også tandempumpa i bakkant topplokk.. Denne kan blande diesel i olja ved intern lekkasje;)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme symptomer på X3en. Fylte på 5 liter olje, tappet av 8.... motoren her hadde vært uten regenerering grunnet gåen termostat, gav lav temp som ikke tillot regen og tett dpf. Grunnet en nedsotet og åpen egr, så tettet dpf relativt raskt igjen. Gav opp, og borra hull gjennom dpf. Bilen har aldri gått så bra som nå, og ingen økning av oljenivå. Har også koblet ut egr.

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det noen som vet hvordan dieselen kommer seg i oljen? I mitt tilfelle så er/var avgasstrykket for høyt. Da må det enten være forbi stempelringene, eller forbi ventiltetningene? Har mest tro forbi sistnevnte da disse ikke er konstruert for å holde igjen trykk

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Post-injection of fuel into the cylinders is intended to vaporize in the cylinder but not combust, exiting then through the exhaust valves and traveling downstream where the introduction of the unburned fuel to the catalyst creates an exothermic reaction incinerating the collected soot. Inevitably the heavier fractions of fuel will not vaporize during post-injection and in liquid form can adhere to the cylinder walls. Through the slapping motion of the pistons and oil rings, the unburned fuel from post-injection can make its way through the tight, hot quarters between the piston, rings and cylinder walls. The fuel accumulates in the crankcase and dilutes the oil, which is a major concern regarding engine wear and longevity.

 

Ellers; bemerk dette er skrevet i 2008, og noe av grunnen til hvorfor VW jukser med dieselmotorene sine..

 

Volkswagen is using post-injection for regeneration and according to Stuart Johnson with the Engineering and Environmental Office of Volkswagen Group of America, the issue of oil dilution from biodiesel is a real concern for the automakers. "We can tolerate up to 50 percent fuel mix in the oil but no more," he said at the 2008 National Biodiesel Conference.

 

Volkswagen tests using B5 and post-injection showed 45 percent oil dilution after 10,000 miles, but surprisingly no engine damage was evident upon inspection. "Using B10 at 10,000 miles surpasses that 50 percent threshold-and that is unacceptable," Johnson said. "We want longer oil change intervals as a car company, so it's hard for us to talk about this." The implications are that increased fuel dilution due to biodiesel blends could lead to premature engine wear if oil changes are not done more often.

 

http://www.biodieselmagazine.com/articles/2290/understanding-the-post-injection-problem/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da står jeg igjen med 3 mulige alternativer for feil, dpf-trøbbel, lekk/dårlig dyse® og lekkasje i tandempumpe.

Kan også legge til at bilen av og til "lugger" litt ved lav belastning og typisk 1500 o/min. Den gjør ikke det ved pådrag/høyere belastning eller ved null pådrag/belastning.

Dersom jeg tar det første først (dpf), hvordan logge regenerering av dpf og hvordan lese av hvor tett det er? Hva skal verdiene ligge på/hvor ofte bør dette skje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan se om du finner noe her

http://www.audi-portal.com/en/diagnostic/ecu_10423.html#1

 

Når jeg sjekker tilstanden på 4.2TDi, så ser jeg på mottrykket over DPF ved fullt pådrag/belastning over 100km/t.

150-200 mbar mottrykk er normalt på min. Var oppe i 400mbar, når den ikke regenererte, da er den vesentlig slappere.

 

Ellers sjekker jeg "forespurt" og målte verdier for:

LMM og ladetrykk.

 

Nøkking/nøling på rolig kjøring, spesielt rundt 1300-1800 rpm, skyldes (på min) EGR reguleringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan se om du finner noe her

http://www.audi-portal.com/en/diagnostic/ecu_10423.html#1

 

Når jeg sjekker tilstanden på 4.2TDi, så ser jeg på mottrykket over DPF ved fullt pådrag/belastning over 100km/t.

150-200 mbar mottrykk er normalt på min. Var oppe i 400mbar, når den ikke regenererte, da er den vesentlig slappere.

 

Ellers sjekker jeg "forespurt" og målte verdier for:

LMM og ladetrykk.

 

Nøkking/nøling på rolig kjøring, spesielt rundt 1300-1800 rpm, skyldes (på min) EGR reguleringen.

 

Min bil har EGR-delete sammen med software oppgradering så vet da ikke hva nøkkingen på rolig kjøring kan skyldes..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.