Anbefalte innlegg

Har sitti en periode og lekt litt med tanken på hvordan det ville vært å godkjenne en VR5 (Fra Passat 3BG) over i en A4 B5 f.eks.

Ikke akkurat en motor man kommer over ofte, og passaten har et veldig slitent karosseri. Har også sitti og lest meg en del fram, da bla kasse fra 1.8T passer, og motorfester ikke er det vanskeligste å få gjort noe med.

 

Men så kommer det over på hva møller gidder å gi ut papirer på, da de er veldig firkantet har jeg hørt.

Holder det med å kunne dokumentere at det chassiet/modellen ble levert med så og så mange hester, eller må den modellen ha blitt levert med samme motor? B5/B6 er jo igrunn samme chassiet som 3B(G) Passat :P

 

Hadde også vært kult med noen innspill på dette, da det definitivt hadde vært one-of-a-kind :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på at du får dette gjennom, da ingen Audi noensinne har kommet typegodkjent med VR5 :)

 

Min erfaring er at det bare er best å gjøre det. Som regel går det fint :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I utgangspunktet holder det å dokumentere at hk/nm er innafor maks levert i det chassi du har, men er noe trøblete å godkjenne en eldre motor pga utslipskrav, men ingenting er umulig. Når det er sagt så er vel ikke vr5 noen kjempe motor når det kommer til trim muligheter osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I utgangspunktet holder det å dokumentere at hk/nm er innafor maks levert i det chassi du har, men er noe trøblete å godkjenne en eldre motor pga utslipskrav, men ingenting er umulig. Når det er sagt så er vel ikke vr5 noen kjempe motor når det kommer til trim muligheter osv.

Ja okei, VR5en i 3BG er da på 170hk/220nm, så den havner under TSQ. Blir vel muligens noe høyere akselvekt, men tviler på at den går over maksgrensa [emoji14]

Så det blir trøblete uansett, selvom motor er nyere eller er av nyere generasjon enn bilen?

 

Anng trim-muligheter så har jeg prøvd å lete meg fram en del, og motoren har absolutt potensiale. Mye VR6 deler som passer, og sylindervolumet er identisk. Så råder og stempler fra f. Eks VR6 24v vil da passe. ECUen er me7.x (wideband). Om det blir billig derimot, det er en annen sak.. Og også svært få som har erfaring med denne motoren. Litt synd, men forståelig da 1.8t på mange måter er et bedre valg.

 

Det er ett sted i Tyskland som selger både RUF-kompressorer og Garrett turbo kits til denne.

 

Kan også anbefale og se litt igjennom denne, da dette var et ganske kult bygg med V5ern i en mk2: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?t=6121498

 

Sent fra min LG-H960 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om motor er nyere skal det ikke by på mye problemer, men beste er å sende søknad, svv er eneste som kan svare deg og de kan fort komme med forskjellige krav avhengig av hvem du snakker med:p

Nå er jeg ikke veldig kjent med vr5, men fått med meg at den seler veldig mye med vr6 og vr6 er jo ett monster med overlading, men husker bare i bakhode at det fantes svaketer i vr5 vs vr6, uansett kunne det blitt ett kult prosjekt! Travers med motorfester osv passer rett over fra passat til b5;) og b6 er og veldig likt:) samt både 01a fra 1.8t, 01e fra s4 og b6 kassa som jeg ikke husker navnet på passer:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om motor er nyere skal det ikke by på mye problemer, men beste er å sende søknad, svv er eneste som kan svare deg og de kan fort komme med forskjellige krav avhengig av hvem du snakker med:p

Nå er jeg ikke veldig kjent med vr5, men fått med meg at den seler veldig mye med vr6 og vr6 er jo ett monster med overlading, men husker bare i bakhode at det fantes svaketer i vr5 vs vr6, uansett kunne det blitt ett kult prosjekt! Travers med motorfester osv passer rett over fra passat til b5;) og b6 er og veldig likt:) samt både 01a fra 1.8t, 01e fra s4 og b6 kassa som jeg ikke husker navnet på passer:p

 

Usikker på svakhetene på VR5, men er uansett et merkelig oppsett med en singel blokk + topp hvor 2 av sylinderne er på den ene sia, og de 3 andre på den andre.

Tror jeg også fant ut at VR5 kommer med adapterplate originalt til kassa, men usikker på hvor jeg så dette. Har heller ikke tatt en titt under passaten for å sjekke så ikke sikker på om dette stemmer, eller om det kun gjelder Golf/Bora. Passer 01e-kassa er det nok dette som blir veien å gå tenker jeg (Y)

Uansett så vurderer jeg å sende søknad, eller ringe svv og høre ihvertfall. Evt oppdatere tråden så fort jeg har fått svar på dette.

 

Takker for svar så langt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden B5 har forskjellige delenr på A4,S4 og RS4 så må du ta utgangspunkt i motormodellene som kom i A4 som grunnlag for økt effekt og utstlipp.

Du bør basere grunnlaget ditt på en A4 2.8 30v, som hadde 193hk og et utslipp på 247gr/km. Etter et raskt søk på Golf Vr5 fant jeg 234gr/km, så da er både HK og utslipp dekket.

Et større hinder er frontakselvekt, her er det det faktiske frontakselvekta i vognkort som gjelder. Hvis du f.eks har en A4 1.8T så kan du få problemet, da denne har en lavere maks akselvekt enn f.eks 2.4 eller 2.8 V6. Audi øker aldri frontakselvekten uansett om det er samme chassis som en tyngre motor.

I tillegg bør du nevne at du skal oppgradere bremsene fra f.eks 2.8 V6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden B5 har forskjellige delenr på A4,S4 og RS4 så må du ta utgangspunkt i motormodellene som kom i A4 som grunnlag for økt effekt og utstlipp.

Du bør basere grunnlaget ditt på en A4 2.8 30v, som hadde 193hk og et utslipp på 247gr/km. Etter et raskt søk på Golf Vr5 fant jeg 234gr/km, så da er både HK og utslipp dekket.

Et større hinder er frontakselvekt, her er det det faktiske frontakselvekta i vognkort som gjelder. Hvis du f.eks har en A4 1.8T så kan du få problemet, da denne har en lavere maks akselvekt enn f.eks 2.4 eller 2.8 V6. Audi øker aldri frontakselvekten uansett om det er samme chassis som en tyngre motor.

I tillegg bør du nevne at du skal oppgradere bremsene fra f.eks 2.8 V6

 

Da blir det nok 2.8 jeg bruker som grunnlag da. Sjekket litt opp med bremser også, og fant ut at Passat 3b med v6 193hk (tiptronic 4motion om det skulle ha betydning) kommer med 282mm foran. Dette er mindre enn det passaten min har, som er på 288mm. Ikke store forskjellen, men kan kanskje være verdt å nevne da jeg godt kan flytte over disse om det skulle være noe problem. Er da enda mindre på 174hk med 256mm. Men hvis jeg bygger om V6 30v allikevel, så er jo bremsene der allerede..

 

Fant også denne PDFen for en stund tilbake, grei oversikt over motoren faktisk, men mangler da dokumentasjon på ME7.x: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_195.pdf

 

Det eneste jeg ikke finner noe på noen steder er da vekt på motor ift. akselvekt, så blir vel å veie motoren selv. Regner med jeg også kan dra av noen få kilo på svinghjulet :)

 

Jeg har da aldri snakket med svv eller sendt inn søknad om ombygg tidligere så usikker på hva jeg nøyaktig bør ha med annet enn det som er skrevet i tråden så langt, eller hvordan denne skal skrives. Vurderer å faktisk ta en telefon først og forhåpentligvis møte på rett person så jeg slipper unna med minst mulig innblanding av møller, så lenge jeg kan dokumentere at grunnchassiet ble levert med V5ern.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er alle ME7.5 eller er noen ME7.1?

 

Mtp at du nevner wideband

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er alle ME7.5 eller er noen ME7.1?

 

Mtp at du nevner wideband

 

Skal være 7.1 i 20v VR5, men har lest at den skal allikevel være wideband som 7.5. Mye mulig jeg tar feil her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt lotto, men den generelle regelen er at 7.5 er Wideband.

 

7.1 Har bare halv mega ROM, mens 7.5 har en mega ROM.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt lotto, men den generelle regelen er at 7.5 er Wideband.

 

7.1 Har bare halv mega ROM, mens 7.5 har en mega ROM.

 

Skjønner! Tenkte å ta en liten titt på passaten i dag, og ser om jeg finner ECU-nummeret på den så kan jeg undersøke det litt mer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan og sjekke kontaktene til lambdaene, husker ikke 100%, men mener det er 4 kontakter på smallbånd og 5 på bredbånd.

 

Er hvertfall en mer på bredbånd :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan og sjekke kontaktene til lambdaene, husker ikke 100%, men mener det er 4 kontakter på smallbånd og 5 på bredbånd.

 

Er hvertfall en mer på bredbånd :P

 

Kan godt ta bilde av det og få lagt det ut her og. Skal få resatt serviceintervalen etterpå, så da ser jeg over det i samme slengen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke samme utveksling, men lik utvendig;) om utgangspunktet ditt blir en b5 med 2.8 så har den også 01e kasse, men da i 5 trins utgave. Pass på at kassa du velger har en utveksling som er kurant å skaffe a4 bakdiff til;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke samme utveksling, men lik utvendig;) om utgangspunktet ditt blir en b5 med 2.8 så har den også 01e kasse, men da i 5 trins utgave. Pass på at kassa du velger har en utveksling som er kurant å skaffe a4 bakdiff til;)

 

Vil helst ha 6-trinns, men uansett veldig greit å vite dette :) Iverstefall kan jeg flytte over kassa jeg allerede har, og se på dette som en oppgradering i fremtiden.

 

Sjekket også litt opp på ECUen i går. Glemte å ta bilder, men skal få tittet litt på bilen i dag så kan bare nappe ut ECUen og lambdaen og ta bilde av kontaktene.

ECUen har da 5 kontakter på venstre side. Sjekket også litt rundt og det viser seg at både smalbånd og bredbånd har 5-kontakts ECU. Forskjellen som man kan se etter fysisk er den sorte kontakten som er i midten. Denne kan enten være tykk uten vegg på siden (smalbånd), eller tynn med vegg på siden (bredbånd).

 

Fant dette bildet som viser forskjellen på disse (bredbånd øverst, smalbånd nederst)

ecupins.JPG

(kilde: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4754307-Narrowband-to-Wideband-conversion-done-easy&p=63727881&viewfull=1#post63727881)

 

Så uansett hadde det vært lettere å sette inn en v5 10v AGZ fra eldre passat da denne kommer med ME3.8 (lik som 1.8t AEB f.eks) og er DBW, men vil helst unngå den mursteinen igjen når man har nyere og bedre tilgjengelig :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.