Den store Photobucket-kreften, 2017

Anbefalte innlegg

Æsj altså.. :)

 

Jeg har merket denne kreftsvulsten en stund. Det begynte i fjor en gang, med at nettstedene til Photobucket ble tregere og mer ustabil. Merket også ymse driftsstabilitetsproblemer, og langt mer aggresiv markedsføring.

Sakte men sikkert begynte jeg å bruke en annen hosting-tjeneste, og tenkte: "Sprekker det, så sprekker det!".

 

Lite visste jeg hvor store problemene egentlig skulle bli. Ikke bare for meg, men for 90% av forumbrukerne her inne, for ikke å snakke om alle de store bloggene, salgsmarkedene og andre forumer der ute.

Photobucket-endringen er en skandale..

 

Jeg orker ikke gjøre så mye ut av det, og kommer til å bruke kvelden på å redde dokumentasjonen min.

Trådene om bilene jeg ikke eier lengere vil nok forsvinne sakte men sikkert, da jeg ikke orker vedlikeholde disse - Men hovedtråden må jeg redde.

Det er enda mulig, for dere som lurer:

 

1. Logg inn på Photobucket

2. Klikk på lenken til bildet ditt (Det som nå bare er et obs-varsel fra Photobucket)

3. Da kommer du rett inn i albumet ditt. Jeg kunne ikke laste ned bildet herfra, men du får en thumbnail som viser hvilket bilde som skulle vært der. Jeg har alle mine bilder lagret på Dropbox, og kan kryssreferere på denne måten.

4. Alle nye bilder blir lastet opp på en bedre platform. Jeg har valgt Flickr.

 

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan dette har passert i stillhet. Dette er i ransomware i praksis : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vel ikke akkurat passert i stillhet vil jeg si, kanskje her i Norge, men et kjapt søk om temaet viser ganske mange artikler og rasende brukere.

 

I mine tråder så fungerer fortsatt bildene, ingenting er vekke noe jeg finner merkelig egentlig. Men å navigere inne hos Photobucket er helt grusomt.

 

Edit: Måtte sjekke litt, jeg har da altså 10.1GB lagring gratis. 2GB vanlig plass + 8.1GB reward (?). Jeg bruker nå 0.8GB (8.26%) av den frie lagringen, det forklarer at bildene mine fortsatt er på plass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glad eg har sluttet å bruke Photobucket skulle gjerne hatt bildene av tidligere biler som ligger ,men med hiddenkunnskaper på nivå med comandore 64 gidder eg ikke styre med det.

En del av trådene mine kommer til å miste en del bilder men pytt pytt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Edit: Måtte sjekke litt, jeg har da altså 10.1GB lagring gratis. 2GB vanlig plass + 8.1GB reward (?). Jeg bruker nå 0.8GB (8.26%) av den frie lagringen, det forklarer at bildene mine fortsatt er på plass.

 

Har du gratis lagring, eller en av de gamle premium (betalings) pakkene? Mine bilder fungerer også fortsatt, men jeg har den 20gb pakken med fri båndbreddebruk. Da jeg for noen år tilbake fikk det problemet at den månedlige båndbredden ble brukt opp mot slutten av månedene, slik at bildene ikke ville vises. Og det er ikke så lenge siden jeg betalte for et års bruk, så den avtalen er jo bindende for begge parter.

 

Men nå den går ut, så betaler jeg nok ikke 400kr/mnd for at gamle forumtråder skal fortsette å fungere. For å si det mildt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri likt noen av disse tjenestene for om man ser tråder fra tidligere der dette har blir brukt og brukeren har slettet kontoen sin, så er det tomme, uinteressante og raserte tråder. : bråk :

 

Jeg har aldri vert særlig EDB eller moderne av meg, men jeg har alltid vert skeptisk til når ting ligger på en server eller på en sky som andre styrer. Det går greit så lenge det er noen som jobber for samme mål som feks i en bdrift som eier sit eget IT-system men om det er kommersielt og kansje en "gratis" tjeneste så bare vet man at det blir endringer.. ;)

 

Glad jeg er av den gammaldagse sorten som lager mappestruktur og lagrer alt av bilder o.l. på min egen PC samt backup på en egen ekstern HD. Jeg tar meg den tiden det tar å laste opp enkelt bilder på trådene mine, for da er det der. Det tar litt tid og plass men da har man alt, jeg samler bilder fra mobil og kamera samt alle andre vedlegg og dokumenter jeg bruker, dette er jeg vant med i mitt yrke som inspektør der biler og slikt utgjør mye av dokumentasjon og sporbarhet min. Skulle tatt seg ut å brukt en slik "kvitsnipp forbryter" tjeneste der noen pengegriske investorer og IT personer styrer showet… da har man jo ingen garanti for hvor veien går og hvor man er om et år frem i tid… :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du gratis lagring, eller en av de gamle premium (betalings) pakkene? Mine bilder fungerer også fortsatt, men jeg har den 20gb pakken med fri båndbreddebruk. Da jeg for noen år tilbake fikk det problemet at den månedlige båndbredden ble brukt opp mot slutten av månedene, slik at bildene ikke ville vises. Og det er ikke så lenge siden jeg betalte for et års bruk, så den avtalen er jo bindende for begge parter.

 

Men nå den går ut, så betaler jeg nok ikke 400kr/mnd for at gamle forumtråder skal fortsette å fungere. For å si det mildt.

 

Jeg har aldri betalt noe nei, såvidt jeg vet har jeg bare en vanlig konto med mindre jeg har blitt oppgradert gratis underveis. Aner ikke hva den reward saken er, men er glad den er der.

 

Forøvrig kommer ikke jeg heller til å betale noe når den tid kommer. Da bytter jeg tjeneste i stedet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er såvidt begynt "overføringen". Nå fungerer det meste av bilder i tråden min, fram til side 2.. av 62 : faint :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er nesten like demotiverende som forumkræsjen, Har bilder lagra både her og der, så bildene er ikke borte permanent, men er jo en hinsides stor jobb å rette opp i alle forumtråder. Spesielt deprimerende syns jeg det er for tråden om gamle bilen som jeg eide i 6 år og som har flere tusen innlegg og en lang historie fra jeg hentet den i tyskland til den tilslutt ble vraket :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja.. Det ble liksom plutselig veldig vanskelig å ta vare på bilens historie..

Dette har nok vært end-gamet til Photobucket lenge, uten at jeg skal tenke ut for store konspirasjonsteorier.

 

Det er nettopp den problemstillingen som gjør at dem kommer til å tjene grovt på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det vært typ en tusenlapp i året eller 99imnd som spotify osv har så hadde jeg nok betalt for det, men nesten 4500 er alt for Drøyt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Last opp på forumet da! Det er så ufattelig mange tråder som var ødelagt allerede før dette skjedde. Ja, det er litt mer tungvint, men om man tar seg det ekstra minuttet så blir forumet mye bedre!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la forøvrig merke til at denne reward-saken er noe man får når man laster ned appen og logger inn i den, da får man ytterligere 8GB gratis lagring.

 

Kanskje noe å gjøre om noen har gått over 2GB grensen men fortsatt er under 10GB, da kommer vel bildene tilbake skulle en tro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte sende mail til Flickr, for å høre om jeg er trygg der..

 

Flickr.PNG

 

Photobucket Refugees, er nå et uttrykk.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stuntet til Photobucket virker svært korttenkt og kommer til å svi mye mer enn de tjener på det.

 

Jeg håpet de kjapt ville innse dette og gå tilbake på 3.parts hosting av bildene, og venter vel egentlig enda.

 

Mulig det ikke har gått opp for dem, mulig de bevisst ønsker å legge ned tjenesten.

Forhåpentligvis reverseres dette om kort tid!

 

Hvis ikke er imgur og flickr neste stopp for min del også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På forumet her bruker jeg interne opplasteren, da ryker bildene kun i tilfelle av kræsj, men da er også tråden evt vekke :P

 

Har god erfaring med Flickr andre plasser, men funderer nesten på egen server for å være sikker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke brukte forum opplasting var de små tubnailene som nå er borte og det att jeg brukte bildene på flere forum, men alt annen en vacn har glidd ut, så blir nok å bruke forum opplasteren nå;)

Jeg la forøvrig merke til at denne reward-saken er noe man får når man laster ned appen og logger inn i den, da får man ytterligere 8GB gratis lagring.

 

Kanskje noe å gjøre om noen har gått over 2GB grensen men fortsatt er under 10GB, da kommer vel bildene tilbake skulle en tro.

 

Dette har ingen betydning for 3parts hosting, om din ikke er sperra enda så kommer det snart:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, det er nok kun de som allerede har et betalabonnement fra før som er garantert at 3parts hosting fungerer frem til kontrakten utløper, siden den er bindende for begge parter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lastet ned alle bildene på hiddenen på lørdagen. Så får jeg se hva jeg ender med og bruke for opplasting igjen. Eller om pb snur etter hvert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om dem snur eller ikke, burde ikke ha noe å si. Jeg tror dem sliter økonomisk, og har gjort det lenge. Dette har nok fundamentalt svekket tilliten mot selskapet, så framtidige inntektsmuligheter ser jeg også på som redusert.

 

Jeg hadde ikke brukt dem om dem så hadde betalt med 10$ i måneden. Når tredjeparts-hosting forsvinner er ikke arbeidsmengden verdt det. I det hele tatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har ingen betydning for 3parts hosting, om din ikke er sperra enda så kommer det snart:p

 

Ja det var det jeg fryktet dessverre.

 

Tenkte også at siden jeg ikke har så mange GB kunne jeg kjøpe den billigste pakken men den er jo kun lagring ser jeg nå, man må faktisk ha Pluss 500 (den dyreste naturligvis) for å linke bildene. Da utgår det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det mest korrekte for Photobuckets del hadde nok vært å inngått en amnesti-periode på noen måneder hvor dem hadde opplyst om endringene, uten å innføre dem.

 

Etter denne perioden, kunne det kostet 10, 20 eller 50kr i måneden for å opprettholde tjenestene.

Dette er en rettferdig og edruelig sum, om dem hadde fortsatt med annonseinntekter. (For ikke å snakke om hvor mange som hadde inngått denne avtalen, kontra det sinnsyke beløpet som tilbys nå)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke at økonomiske vansker er årsaken til dette, men at de ønsker å legge om driften til noe annet, og det er lettere å presse brukerene vekk med en latterlig høy pris, enn å beholde dem for en overkommelig pris.

 

$400 i året er mye penger, selv her i et av landene med høyest inntekt/kjøpekraft i verden. Selv i USA så må en jobbe mye mer for å tjene $400, og tenk bare da på alle lavkostland. Det blir rett og slett umulig for de fleste å kunne binde seg til en sånn avtale. Hvor mange er det som vil, eller i hele tatt kan, bruke bortimot 20000kr over de neste 5 år for å beholde gamle forumtråder/blogger etc intakte uten å måtte flytte bilder og endre linker? La oss være generøse og si 1% av brukerene? Tviler på det engang... Men da har iallfall PB kuttet ned båndbreddebruken på 3part hosting med 99% over natta, og de tjener noe på de svært få som kan betale.

 

Men ser jo allerede at de har endret fokus, nå er de Twitter sin host for alle bilder som opplastes der, som er 2,25 millioner om dagen - og PB hevder at 4 millioner bilder blir opplastet hver dag. Så det vil si at over 55% av opplastingen er fra Twitter. Som nok betaler en pris for den hostingen. Og i takt med at Twitter vokser, så gjør også opplastingen (og prosentandelen) det. Så det er klart at fokus ikke er på 3parts hosting lenger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er det photobucket har starta med nå?

 

jeg har runt 1300 bilder der. går det ann å "mølje"laste ned alle?

 

jeg har forøvig betalt noen få kroner for kontoen min der i mange år

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er det photobucket har starta med nå?

 

jeg har runt 1300 bilder der. går det ann å "mølje"laste ned alle?

 

jeg har forøvig betalt noen få kroner for kontoen min der i mange år

 

Jeg hadde rundt 500bilder og fikk lastet ned mine album i hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan laster man ned samlet? Nå er min konto også påvirket av detta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.