Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en passat 2010 med xenon hovedlys med ett stort problem.

Linsene i xenon lyktene er blitt"møkkete" og dette går stort utover lyste på bilen.

Er det noen som vet om at det i det hele tatt lar seg gjøre å rense disse?

Ser at disse er limt og det kan klart by på utfordringer.

Se vedlagte bilder

 

Tips?

 

Takker!!

 

IMG_2061.jpg

IMG_2060.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ut som platikk som har vært i kontakt med f.eks malingstynner. det krakelerer slik.

 

men om det er glass eller plast linsene er aner jeg ikke, sikkert plast :) ettersom det ser ut til å ha fått disse "ripene" på innsiden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er verdt et forsøk å vaske linsene, men da må du demontere lyktene helt og fjerne skjør elektronikk.

Har aldri vasket projektorer før, men har vasket gamle halogen reflektorer, det har hjulpet noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg rengjorde linsene på den gamle Volvo XC70 jeg hadde. Ga opp å demontere så kjøpte legesprit på apoteket og en lang sprøyte. Dette vasket og fordampet vekk, vil si det ble tilnærmet 80% bra. Byttet også pærene til OSRAM Xenarc Night Breaker når jeg hadde lampene ute, natt ble til dag[emoji41]

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ut som platikk som har vært i kontakt med f.eks malingstynner. det krakelerer slik.

men om det er glass eller plast linsene er aner jeg ikke, sikkert plast :) ettersom det ser ut til å ha fått disse "ripene" på innsiden

Hei Dan, hva som er årsaken til at de har blitt sånn vet jeg ikke. Men det går utover lys kvaliteten ganske drastisk :(

 

Det er verdt et forsøk å vaske linsene, men da må du demontere lyktene helt og fjerne skjør elektronikk.

Har aldri vasket projektorer før, men har vasket gamle halogen reflektorer, det har hjulpet noe.

Hei Jesper, det ser ut som det er mulig å splitte glasse med resten av lykta for å komme til. Å demontere elektronikken vet jeg rett å slett ikke om jeg tør kaste meg ut i. Er "mye" som kan gå galt. Men det er det vell uansett.

 

Hei, jeg rengjorde linsene på den gamle Volvo XC70 jeg hadde. Ga opp å demontere så kjøpte legesprit på apoteket og en lang sprøyte. Dette vasket og fordampet vekk, vil si det ble tilnærmet 80% bra. Byttet også pærene til OSRAM Xenarc Night Breaker når jeg hadde lampene ute, natt ble til dag[emoji41]

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Hei Anders, vasket du linsene "innenifra" da eller? Tenker på om du vasket ved å ta ut pæren å rengjøre den veien?

For meg ser det ut som urenheten sitter på fremsiden av linsen og ikke inni, men det er vanskelig å se og jeg kan bli lurt av lyset i lampa. Jeg ser kun urenheten når jeg tenner lysene.

 

Takk for svar alle sammen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det, var noe som lignet på "sot" som sikkert hadde kommet fra tenner tråden eller noe. Jeg hadde aktive bi xenon med det vippelokket så trangt som bare det. Så ingen annen løsning i mitt tilfelle ihvertfall.

3105e344ecb0c3592861694e071a3015.jpg den høyre er vasket og byttet pære på

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Anders,

Er jo verdt ett forsøk, 16k,- for nye hovedlykter frister ikke helt : faint :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring tilsier at det stort sett er innvendig de blir skittne.

Anbefaler deg å ta ut lykta fra bilen, så ta ut pæra og vask linsa innvendig med en lang tynn pinne (eks. Grillspyd) og en bomullsdott på enden. Lag deg en giga Q-tip [emoji23]

 

Da får du lett vasket linsa:)

 

Hvis du prøver deg på å ta av glasset fra lykta, for å komme inn fra fremsiden, ser jeg på det som veldig stor sansynlighet for at du kommer til å slite med lekasje i lykta etterpå. Dvs dugg i glasset :/

 

 

__________________

Audi 200 Turbo

__________________

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring tilsier at det stort sett er innvendig de blir skittne.

Anbefaler deg å ta ut lykta fra bilen, så ta ut pæra og vask linsa innvendig med en lang tynn pinne (eks. Grillspyd) og en bomullsdott på enden. Lag deg en giga Q-tip [emoji23]

 

Da får du lett vasket linsa:)

 

Hvis du prøver deg på å ta av glasset fra lykta, for å komme inn fra fremsiden, ser jeg på det som veldig stor sansynlighet for at du kommer til å slite med lekasje i lykta etterpå. Dvs dugg i glasset :/

 

 

__________________

Audi 200 Turbo

__________________

 

Takk for tipset, jeg tenker at jeg prøver det først :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte bite I det sure eple til slutt. Forsøkte rense, men det hjalp ingenting. Kan selvsagt være fordi det er bixenon og "alt" som står i veien for linsen.

Så jeg kjøpe meg nye. Da ble det lys, men 10k fattigere.

 

Takk for alle tips!! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Kenneth!

 

Beklager at jeg kom litt for sent her, men jeg legger inn mitt svar allikevel.

https://www.theretrofitsource.com/projector-kits/hid-led-projectors/bi-xenon-morimoto-evox-r-2.html

https://www.theretrofitsource.com/projector-kits/retroquick-kits-vehicle-specific/morimoto-retroquik-valeo-bi-xenon.html

 

Dette er linser som skal kunne monteres inn i lyktene på bilen.

Jeg skal kjøpe slike selv, fordi jeg plages av dårlig lys.

 

Jeg mener at det er en fundamental feilkonstruksjon i linsene, som gjør at bilens lys blir så dårlig. Jeg har en 2010 Passat, og gamlingene hadde en 2006. Samme dårlige lys, uansett pærevalg.

 

En slik installasjon er ikke enkel, men skal klares av de fleste. Problemet (som du kjenner til) er at frontfangeren må demonteres før man idet hele tatt får ut lykten. Deretter må du få ut eksisterende projektor, og på Passat tror jeg lykteglasset må ut. Ikke umulig, men veldig knotete.

 

Jeg vet ikke helt nårtid jeg skal gjøre ombyggingen på min bil, men det blir etterhvert. Du må gjerne følge tråden min om du ønsker varsel når jeg begynner på jobben :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Kenneth!

 

Beklager at jeg kom litt for sent her, men jeg legger inn mitt svar allikevel.

https://www.theretrofitsource.com/projector-kits/hid-led-projectors/bi-xenon-morimoto-evox-r-2.html

https://www.theretrofitsource.com/projector-kits/retroquick-kits-vehicle-specific/morimoto-retroquik-valeo-bi-xenon.html

 

Dette er linser som skal kunne monteres inn i lyktene på bilen.

Jeg skal kjøpe slike selv, fordi jeg plages av dårlig lys.

 

Jeg mener at det er en fundamental feilkonstruksjon i linsene, som gjør at bilens lys blir så dårlig. Jeg har en 2010 Passat, og gamlingene hadde en 2006. Samme dårlige lys, uansett pærevalg.

 

En slik installasjon er ikke enkel, men skal klares av de fleste. Problemet (som du kjenner til) er at frontfangeren må demonteres før man idet hele tatt får ut lykten. Deretter må du få ut eksisterende projektor, og på Passat tror jeg lykteglasset må ut. Ikke umulig, men veldig knotete.

 

Jeg vet ikke helt nårtid jeg skal gjøre ombyggingen på min bil, men det blir etterhvert. Du må gjerne følge tråden min om du ønsker varsel når jeg begynner på jobben :)

 

Hei Joakim,

 

Som du sier terskelen for å reparere disse lyktene er noe høy. Har vell hatt de ute 4-5 ganger for å teste å bytte pære, rense osv osv. Og må av med fangeren en runde til for å justere hovedlyktene da selv justeringen ikke har noen sensor i lykten som jeg trodde de hadde. Alt jeg finner på det er at det er mekanisk justering som skal til.. Rimlig lei frontfanger for å si det sånn.. :)

Jeg vurderte også lenge det å skulle ta av glasset, men anså sjansen for at jeg skulle få til det på en vellykket måte var noe lavere en jeg er komfortabel med. Det jeg dog har er ett sett med helt ok lykter uten elektronikk som kan gjenbrukes eller selges. Men som da renger nye linser ala de du har kjøpt. Kan jo være som du sier at det er noe med produksjonen av linsene som gjør at de ikke varer. Dette skulle være helt unødvendig i en såpass dyr bil.

Legg gjerne inn link til tråden min så alle som ønsker kan følge din repp av hovedlykter. Gjerne med en beskrivelse av hvordan du fikk ut glasset osv. Min første tanke er at det må noe kjemikalier til for å få limet til å slippe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Linsene er dårlig konstruert originalt, desverre.

Det er min oppfatning i alle fall!

 

Jeg deler din frustrasjon når det kommer til kvalitet på lyset, kontra prisen på bilen. Det er ikke før nyere tider (2015) at jeg oppfatter kvalitet på hovedlyktene til Volkswagen som akseptabelt.

 

Glasset på hovedlykten kommer av på den mest hysteriske måten - I alle fall om du ikke har tenkt tanken før.

Lykten settes inn i ovnen hjemme, på 50-60 grader over en periode. Når lykten er god og varm, skal du kunne få av glasset med egnet "pirkeverktøy". For eksempel hardplast "gafler" som man bruker for å demontere interiørplater.

 

Varmen gjør at limet som holder glasset på plass mykner, slik at man kan dra det av :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- - - Updated - - -

 

Linsene er dårlig konstruert originalt, desverre.

Det er min oppfatning i alle fall!

 

Jeg deler din frustrasjon når det kommer til kvalitet på lyset, kontra prisen på bilen. Det er ikke før nyere tider (2015) at jeg oppfatter kvalitet på hovedlyktene til Volkswagen som akseptabelt.

 

Glasset på hovedlykten kommer av på den mest hysteriske måten - I alle fall om du ikke har tenkt tanken før.

Lykten settes inn i ovnen hjemme, på 50-60 grader over en periode. Når lykten er god og varm, skal du kunne få av glasset med egnet "pirkeverktøy". For eksempel hardplast "gafler" som man bruker for å demontere interiørplater.

 

Varmen gjør at limet som holder glasset på plass mykner, slik at man kan dra det av :)

 

 

hehe, det var ikke den vanskeligste løsningen nei :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje Lucas på Barkåker kan gjøre underverker med din bils reflektorer: Kan være løsning om selve reflektoren er dårlig, men om linsen har tatt kvelden er det kanskje verre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje Lucas på Barkåker kan gjøre underverker med din bils reflektorer: Kan være løsning om selve reflektoren er dårlig, men om linsen har tatt kvelden er det kanskje verre.

 

Der var linsen som var problemet mitt :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har hjemmeside og: http://frontlykt-service.no, her står det noe om linser også.

 

Veldig godt tips til andre som sliter med samme problem, takk for innspillet :) (y)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.