Eliminering av dpf og soting

Anbefalte innlegg

Hei, har et spm vedr X3en, men spørsmålet er vel universelt for diesel. Ble på nytt plaget med tett dpf, men denne gangen brukte jeg SRS maskina og lagde to gode hull gjennom filteret. Jeg fjernet ikke noe sot, og ved pådrag på første turen sotla jeg hele kjørebanen.. regnet med at det var mye grums som skulle ut. Men etter en tid nå så ser jeg at bilen til tider ryker som skorsteinen på en gammel båt. Ikke bare ved fullt pådrag heller.

 

Jeg vil tippe på at det ikke bare var småkjøring som tettet filteret, men at det også er noe annet. Noen som har ide om hva det kan være?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I og med at filteret nå ikke filtrerer lenger, kan jo det være forklaring på røyken.

 

Sent fra min HTC U11 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du burde eliminere EGR ventilen også for senke sotnivået?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audien er jo uten dpf filter, og den soter jo ikke på langt nær som X3en. Jeg tror derfor at det må være noe mer. Egr kan være noe ja. Var inne å leste på en side, og om den er kokset så kan det være at den lekker ved pådrag, og da blir det vel for mye diesel i forhold til oksygen. Dette er vel en god oppskrift på sot..,

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min passat med 1.9tdi sota forferdelig. Min var uten dpf gammel bil. Men jeg fjernet EGR noe som reduserte sotinga betraktelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste grunn til partikkelfilteret er EGR ventilen. Jo mer EGR brukes, jo mere sot. Har heller ikke spesiell soting på A2 og Passat uten DPF, men da er det nærliggende å tro at EGR brukes i mindre grad enn på nye biler (som har tøffere krav til NOx) (som om noen bryr seg...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste grunn til partikkelfilteret er EGR ventilen. Jo mer EGR brukes, jo mere sot. Har heller ikke spesiell soting på A2 og Passat uten DPF, men da er det nærliggende å tro at EGR brukes i mindre grad enn på nye biler (som har tøffere krav til NOx) (som om noen bryr seg...)

 

Akkurat, så dette kommer kanskje i tillegg til en evt lekkasje. Hadde ikke tenkt på at det kunne vært et slikt regime. En struping blir da på sin plass! Men må få unngått feilkode grunnet for høy LMM verdi.. Jeg har tenkt på å istedenfor å blinde EGR, at man kunne hente ren luft istedenfor eksos. Da lurer man fortsatt LMM, og man forhindrer at dritt kommer inn i motor. Bør da koble seg på luftfilteret før LMM måler, evt eget luftfilter på egr inntaket. Ikke store saken som skal være nødvendig her. Vil et veivhusfilter fungere, eller blir det for grovt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.