S4 AAN Feilkode 00561 Tidvis dau, høyt bensinforbruk

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et lite sånn mysterieproblem med min S4 2.2. Bilen kommer opp med feilkode 00561, se på wiki ross tech om denne: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00561

 

Bilen oppfører seg sånn her:

 

* Ved kaldstart jukser den fælt, går trolig på 4 sylindere. Dersom den ruses opp til 2.5-3k rpm så går dette seg til

* Bilen ryker noe mer enn normalt, men ingen vann i olje eller olje i vann. (Forsvinner kjølevæske, men jeg har en lekkasje i en slange)

* Ved pådrag virker det som om den holder igjen litt, noen ganger går den som den skal.

* Til tider går den noe ujevnt, ligger å vipper litt på turtelleren. Ikke veldig mye.

 

Bilen har:

* Ny bensinpumpe

* TFSI coiler, ikke gamle, fra Hansen Motorport.

* Ca 6.mnd gamle plugger

* Forge resirkventil

* Nytt luftfilter

* MAF er sjekket, og er i orden

* Ikke chippet

* Kjørt 315k

 

Har noen vært borti noe lignende ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått opp slik feilkode ved sårlig lmm sensor. Men koden ble borte etter den ble renset med elektronikkrens. Dette var typen lmm med en tynn tråd..

 

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips :) Dro ut stikk til lmm å da dauer bilen av :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå gjort rein lmm, fortsatt samme feil. Tok også å sjekket slakk i turbo, den er i orden.

 

Tenkte å sjekke innsugssiden for lekkasjer, noen som har en god måte jeg kan teste dette på ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke en ECU å teste mot? Har hatt lignende problem , og det var funky ECU.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du skiftet bensin filteret? Sjekket bensintrykket (og bensinregulatoren)? Har slitt litt med det samme hos meg. Der var det bensinpumpen, men ser du har skiftet din. Kan låne hjerne hos meg om du trenger for testing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensinfilter er ikke byttet, kanskje det kan være lurt å gjøre uansett :) Jeg hyler ut om jeg vil prøve Frode :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står å bytter bensinfilter nå, ser ut til at det var påtide. Tømte det gamle over noe filler. Det som kom ut var fult i dritt, og svart.

 

IMG_2272.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme feilkode på min ABY-motor, det var et bittelite hull på trykksiden som var omtrenr umulig å oppdage.

Feilkoden du har er vel omtrent den mest gufne du kan få som dette Motronicsystemet kan sette, da årsaken kan være hva som helst :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstod det sånt jeg og haha :) Bilen går mye bedre nå, men er fortsatt guffen på tomgang ved kaldstart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket temperaturføleren til ECU? Dersom den er guffen på tomgang ved kaldstart, kan det være at føleren alltid gir signal om varm motor...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har jeg ikke sjekket, hvor ligger den og hvilke verdier skal den ha ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte å legge ut litt info her. Sliter fortsatt med samme problem. Her er det jeg har funnet til nå:

 

Trykktestet, ingen åpenbare lekkasjer

Sjekket plugger, disse er svarte. Tyder vel på feit blanding.

Når jeg drar ut lambda så forandrer gangen seg ikke.

 

Noen flere tips? Jeg har ikke fått sjekka tempsensor til ECU.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trekk ut kontakten til temperatursensoren til ECU. Da skal Motronic by default lese at motoren er 80 grader eller varmere.

 

Sjekk isoleringen på signalkabelen til lambdasensoren. På bilen min hadde isoleringen fått seg en knekk (feilen oppstod plutselig), og kabelen jordet nær ECU. Lambdasensoren leste korrekte verdier, men ECU leste konstant mager - og justerte mot fet blanding.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket litt mer opp idag. Synes bilen går som den skal avogtil, men det hender den nøler. Dette har nok noe med at jeg gjore rene pluggene igår.

 

Ingen forandring med eller uten ECU tempsensor plugget i. Sjekket også IAT, denne skjer det heller ingenting med når den plugges utav.

 

Får ta å lese feilkoder igjen før jeg fortsetter tenker jeg. Ser forøvrig lambda har VW-Audi logo på seg, kan godt hende denne er noen år gammel. Men vil jeg ikke få feilkode dersom denne er kaputt ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eventyret fortsetter! Har holdt på litt igår, bytta to gamle vakuumslanger, starta den opp når den var kald med panseret åpent. Da kom det endel røyk fra eksosmanifold, lukta egentlig ikke eksos, og dette var ikke vann som fordampet. Den var tørr.

 

Sprikk i manifold? Kanskje endel olje i den også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har vel original eksosmanifold, og de sprekker alltid på AAN/ABY/3B. Dette kan høres som tikking når motoren er kald. Dersom tikkingen forsvinner når motoren blir varm er det greit å kjøre med, men har sprekkene blitt så store at tikkingen fremdeles kan høres kan det være greit å skifte eksosmanifold. Alternativene er da RS2 eller Wagner-manifold.

 

Dersom sprekkene er store nok (vel og merke skal det mye til) vil eksos lekke ut og gjøre at lambdasensoren ikke får får avlest korrekt blandingsforhold på motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da leser vel lambda for mager blanding og mater på med drivstoff? Det var ganske kraftig røyk som kom fra manifold, kunne se ut som om det kom rundt flensområdet, men er usikker.

 

Skal prøve FPR bare for å se om det utgjør noe forskjelld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle eksoslekkasjer FØR lambdasensor vil gi lambdasensoren falske signaler om motorens blandingsforhold. Sensoren vil - som du skriver - tro at motoren går for magert, og justere blandingen fetere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at jeg har fått tak i manifold nå. Så da blir den hel igjen ihvertfall.

 

Igår når jeg skulle ut en tur å kjøre, så skjedde det noe rart. Forholdene igår var noe våte, med ca 11-12 grader i lufta og pøsregn. Når jeg starter bilen så ryker den endel, men da er den jo kald. Står på tomgang å varmer seg litt. Når jeg rygger ut av gården hjemme så røyklegger den endel. Legger merke til endel røyk når jeg kjører også, ikke noe pådrag, kun litt gass.

 

Når jeg kommer til en rundkjøring ligger det en Ford Mondeo bak meg, da jeg tar en luke der, så RØYKLEGGER jeg hele bilen hans.

 

Gåen turbo ?? Er hvit røyk, har ikke kjølevæske i oljen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan tyde på turbo, men det kan jo være toppakningen også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I fuktig vær ryker i hvertfall min også ganske mye, og er det hvit røyk er det bare fuktighet, ikke olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var hvit røyk, ikke så værst i dag, litt tørrere i været tidligere idag. Ikveld derimot høljer det ned, da ryker det igjen. Tror nok dette har en sammenheng.

 

Sjekket slakk i turbo idag igjen, ble litt usikker på hvordan den var. Tight og fin.

 

Sjekket samtidig div slanger, var noen slanger til n75 som var litt løse. Bytta ut klemmene og strammet de opp igjen. Starta fint, skal sies at det er tørt å varmt inne på verkstedet, så får ikke sjekket kaldstart her. Prøver imorgen tidlig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok foresten bilder av manifold, på undersiden er det noe hvitt. Hva er dette for noe?

 

IMG_2375.jpg

 

IMG_2376.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.