Audi Allroad 2.5TDI drar dårlig under 2000 rpm

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en 2.5 tdi som drar veldig dårlig under 2000 rpm, med en gang jeg passerer 2000rpm så skvetter bilen avgårde når den får skikkelig trykk fra turboen. Noen kjente feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den mest kjente er nok vakuumklokka for turbogeometrien. Evt så kan selve reguleringa på turboen sette seg fast. Sjekk med en vakumpumpe på klokka om den løfter seg når den får vakuum.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket vacuum klokka å den virker som den skal.

Er fra ca 1800 rom at bilen begynner å dra skikkelig, av og lit nykker den litt før den blåser av gårde. Å ligge opp en bakke med 1500-1800 rpm er vare å gi opp.. tenkte om det kunne være egr eller eventuelt luftmengde måler som kødder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og du ser også at armen på turboen beveger seg? Hva med solonoid ventilen som regulerer turboen? Mener på at den til EGR er noenlunde lik, og om du bytter om på slange og elektroplugg mellom de to? Men mener på at turbo står i utgangspunktet i lavt turtall-vennlig innstilling og da vil ikke dette hjelpe... Er timingen på dieselpumpen slik som den skal?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen ganger så drar den slik som den skal, men det er ikke så veldig ofte. Skal prøve å koble til vcds å sjekke litt parametere samt sjekke timing på dieselpumpe. Kan ikke eventuelt være noe med gearkassen? Syns av og til den er litt vell rask å gire over og dermed kan turtallet bli veldig lavt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Tommy. Er det tuningboks på denne? Eller er den oppjustert på annen måte? Har vært borti flere av disse med tuningboks som er helt koko. Ellers kan lmm eller N75 gi slike feil også.

 

Bare å ta kontakt om du ikke finner feil. Har holdt på mye med disse, tuner dem også på et skikkelig vis :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Øystein.

Jeg kjøpte bilen i april og det var ikke opplyst at den var tunet, har heller ikke funnet noen tuningboks. Den virker og være orginal i allefall ut i fra det jeg kjennet av ytelse på den. Får sjekke om det kan være N75 eller LMN... er i hvertfall ikke noe som gir utslag i feilkoder

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at du kjenner til samletråden om motoren inne på DIY-delen av forumet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Steinar.

Ja den kjenner jeg ganske godt etter tidligere å ha eid en A6 2.5TDI.

Fant ikke noe nærliggende om akkurat dette problemet i sammletråden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte en runde i dag, motoren var forferdelig dau under 2000 rpm. Kjørte hjem og stoppet bilen, koblet opp vcds og kjørte en ny runde.. bilen virket da høvelig ok. N75 og EGR beverger seg i allefall ut fra indikeringen på vcds.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Øystein.

Jeg kjøpte bilen i april og det var ikke opplyst at den var tunet, har heller ikke funnet noen tuningboks. Den virker og være orginal i allefall ut i fra det jeg kjennet av ytelse på den. Får sjekke om det kan være N75 eller LMN... er i hvertfall ikke noe som gir utslag i feilkoder

 

Sjekk om det er koblet noe inn på ledningene på pumpa som står midt mellom toppen. Har funnet mye rart på disse.

Du vil neppe finne feilkoder med mindre en føler er frakoblet eller kortsluttet.

 

Sjekk også gasspedal. 0-100%

Sjekk hvor mye luft lmm måler under belastning og hvilket ladetrykk motoren har i vcds.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan forresten være greit å få sjekket vakuumsystemet for lekkasje. Sitter slangen på vakuumklokka fast og tetter godt? Kan være greit å få tatt en lekkasjetest..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser photobucket ikke var helt sammarbeidsvillig så legger ut resultatene i tekstform.

Engine speed: 1438

MAF (specified): 843,9 mg/str

MAF (actual): 518,1 mg/str

EGR duty cyckle: 88,4%

Spec intake press: 2111,4 mbar

Actual intake press: 1438,2 mbar

N75 duty cyckle: 84,8%

Mass air flow: 522,0 mg/str

Atmosferic pressure: 1009, 8 mbar

Boost pressure: 1448,4 mbar.

Pedal pos: 61,6%.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser photobucket ikke var helt sammarbeidsvillig så legger ut resultatene i tekstform.

Engine speed: 1438

MAF (specified): 843,9 mg/str

MAF (actual): 518,1 mg/str

EGR duty cyckle: 88,4%

Spec intake press: 2111,4 mbar

Actual intake press: 1438,2 mbar

N75 duty cyckle: 84,8%

Mass air flow: 522,0 mg/str

Atmosferic pressure: 1009, 8 mbar

Boost pressure: 1448,4 mbar.

Pedal pos: 61,6%.

 

Hei

 

Om du ser på spesifisert luft mengde gjennom LMM og ladetrykk så ligger det langt under.

Det skulle hatt 1.1 bar på 1450 omdr og har bare 0.4 bar etter som jeg ser.

Lmm skulle målt 800-850mg men måler bare 520mg.

 

Sjekk LMM først og bytt den er kanskje der jeg hadde startet.

 

Vanskelig å diagnostisere via en skjerm dump der man ikke veit hva som skjedde akkurat når du trykke på tlf :-) F.eks slapp du gassen eller sånt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

holdt jevnt trykk på pedalen da dette var på tur opp en bakke.

Det er null respons under 1800-2000rpm. Noen ganger lugger den før den skyter avgårdet, andre ganger ikke.

Tenkte og luftmengdemåleren kunne være plassen å starte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarer du å logge et drag fra 1. Gir og oppover? For meg ser det ut til at den får for lite luft. Skudd i mørket, men der er en flaps før inntak på motor, den er vel ikke stengt?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig at den skulle få for lite luft kun under 2000 rpm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt høna og egget her, men den drar for lite luft gjennom LMM ved øyeblikksbildet over. Den manglende trykket og LMM verdien er også godt korrelert, med en reduksjon på 38% for LMM og 32% for MAP. Det betyr at hadde trykket vært riktig så hadde også LMM vært i ønsket området. Dette tyder veldig på at LMM måler er riktig. En logging hadde bekreftet dette. Men siden den drar godt over 2000 rpm, så tyder dette på at trykket kommer med tilhørende LMM verdi. LMM er ikke turtallsavhengig. Jeg faller igjen tilbake da på turbo og turbogeometrien. Andre ting som kan gi for liten LMM verdi er åpen EGR, men jeg vet ikke om det vil resulterer i observert oppførsel på motor. Jeg mener også på at dieselpumpen er avhengig av LMM verdi for innsprøytingsmegde, dvs at for liten LMM så også for lite diesel.

 

Så kan det være andre ting som struper luftstrømningene, og da slo tanken inn på flapsen som står foran innsug. Søkt, men om den er delvis steng og åpner seg når luftstrømmen blir stort nok, så kan også det gi observasjon over. Men som sagt søkt.

 

Men hvor sikker er du på at geometrien på turbo faktisk endrer seg? Har du noen med samme motor som du kan sammenligne med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være VTG som henger ja, slik at den kun lader på høyere turtall.

Husker ikke om den hadde 2 N75 som styrer ladetrykk. Kan også være en vakuum slange som er brudd i eller tyggis slik at den suges sammen på lavt turtall og åpnes på litt høyere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke ukjent at VTG henger seg eller går tregt grunnet koks.

 

Hatt inne to biler for ikke så veldig lenge siden, den ene fikk aldri opp turbotrykket til spesifisert verdi og den andre ladet alt for mye (0,6 bar for mye), begge tilfellene var fastkokset VTG.

Sier ikke at det er fasiten her, men ha det i bakhodet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den beveger seg lett.

Skal kjøre en logging i helga å sjekke nærmere.

Som sagt noen sjeldne ganger så kan den gå greit under 2000rpm og. Men de flese gangene er det null respons før han eventuelt girer ned å får opp turtallet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt en runde og logget litt nå.

Noen som kan tenke seg å ta en titt på loggfila? Har ikke noen annen bil å sammenligne med så er vanskelig å egentlig avgjøre når man ikke har noe sammenligningsgrunnlag. Ser at MAF aviker litt her og da, om det er for at den tuller eller om det er for at noe annet kødder vites ikke.

Kan sende over logfila til de som eventuelt kunne tenke seg å se på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.