Anbefalte innlegg

Har en Q5 2010 kjørt 96 000km girkasse flushet for ca 15000 km siden, alle servicer fulgt til punkt og prikke.. (har ikke hatt bilen mer enn to uker)

Den oppfører seg noe rart, varierer 1-200 omdreininger ved veldig lite pådrag og når jeg slipper gassen. Har hatt en runde på motoren, den er helt fin på alle måter. Men etter litt mer forskning så kan det virke som om det rett og slett er girkassen som ikke legger inn giret helt men ligger å "slurer" på en måte.. Ved jevnt pådrag så er den helt fin, girer som en drøm..

 

Noen her som vet om det er mulig å evt justere dette, finnes det en sensor for dette, annen løsning??

Har sjekket bilen for feilmeldinger og det finnes ingen feilmeldinger verken på motor eller girkasse..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke så god greie på DSG (S-Tronic), men det kan vel være mulig via VagCom å lese ut om clutchene faktisk går i inngrep, via turtallssensorer i girkassen.

Bare et tips.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan forsøke å resette alle adapsjonene på hele girkassa hvis du har tilgang til VCDS.

Hvis du setter girspaken i tiptronic og gir flat pedal på høyt gir, er det antydning til sluring eller nykking?

Kan som Dag sier sjekke litt forskjellige turtallsensorer i kassa, men hvis en ikke hver hva en skal se etter hjelper det lite.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for god hjelp! Jeg hadde nok en runde på dette i går kveld med å bare kjøre litt.. det kan nok kanskje vær en god ide å resette alle adopsjonene i girkassa.. møller forus skal ta en titt neste uke hvis jeg ikke har løst det selv til den tid..

 

Men etter gårdsdagens runde uten at jeg kjenner helt til hvordan s-tronic kassa virker og hvordan denne henger sammen med motoren.. men skal jeg referere til noe jeg kjenner fra skruing i ungdomen blir det MB 124 serie automat.. De har mellom aksling og girkasse en gummi foring som tar opp slakk og nykk mellom aksling og girkasse.. når denne begynner å bli slakk/dårlig får en merkbar slakk nykk mellom motor og girkasse..

På audien er det ganske likt.. det virker som når det ikke er samme turtall på motor og girkasse/ drivverket og motor eller hvordan det nå skal beskrives så er det der problemer er.. girkassen og motoren fungerer tilsynelatende fint, men om det er tilsvarende gode gammle MB 124 en slik foring så hadde jeg med en gang sakt at det var den som var problemet..

 

Ble noe rotete men er litt vanskelig å forklare..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med tanke på låsetiden er dette noe som ofte er forbedret med nyere programvare.

Hør med Audi Forus om de har noen aksjoner på programvaren til denne girkassen. Selv har jeg opplevd at fabrikken ikke er like hyppige på å pushe ut nyere versjoner på girkassene enn produsenten lager.

 

Du kan gjerne ta å høre med noen som også gjerne har tilgang til oppdateringer direkte fra ZF (produsenten).

 

Usikker på hvor god tilgang feks TransTech har på dette (de på Lye).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket feilen på Audi Forus i dag.. Snodig nok viser det seg at det er Svinghjulet som er på vei til å ta kvelden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å gir opp i høyt gir i lav fart å gi gass (akkurat nok til at den ikke girer ned), da skal du fremprovosere vibrasjoner dersom dobbeltmassesvinghjulet holder på å ta kvelden.

 

Regner med du har 7trinns DL501/OB5 girkassen i din bil. Darkside hadde ikke kit til din bil men hør rundt på priser både for arbeid og deler, vet mange tar seg godt betalt for jobben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.