Vibrasjoner i A4 Allroad 2017, 3.0 tdi

Anbefalte innlegg

Har problemer med vibrasjoner/risting fra det som virker å være bak i bilen. Merker ikke noe i rattet, men i baken og låret.

 

Problemet oppsto når det ble skiftet til vinterhjul for et år siden. De knappe tre mnd jeg hadde bilen på sommerdekk var den helt fin. Hjulene ble selvsagt avbalansert på nytt uten at det ble bedre. Lange diskusjoner med Møller som i utgangspunktet ikke mente det var noe galt. Nok en avbalansering ble utført. Til slutt parkerte jeg bilen der når jeg dro bort en uke og ga beskjed om at jeg ikke aktet å hente den før problemet var løst. Dagen etter ringte de og sa de hadde bestemt at de skulle bestille nye dekk (Pirelli i stedet for Continental) og nye felger. Disse dekkene skulle være noe mindre myke.

Resultat; ja, bilen vibrerte noe mindre, men det var ikke borte. Dette hadde jo nå pågått gjennom store deler av vinteren og plutselig kom våren og overraskende nok vibrerte bilen også etter at jeg la om til sommerhjul, men det virket å gi seg utover våren.

 

Nå (når det har blitt kaldere!?) har den begynt å vibrere igjen, alt fra veldig merkbart til knapt merkbart. Men utrolig irriterende.

 

Jeg har lagt merke til at hver gang bilen har vært inne til avbalansering el. hjulskift, dvs vært heist opp, er den bra en periode før ristingen gradvis kommer tilbake.

Spesielt merkbart er vibrasjonene alltid etter at bilen har stått noen dager (og det er ikke noe som gir seg etter kun kort tid fordi hjulene har blitt kantete av å stå.)

 

Uten å ha noen spes. teknisk kunnskap tenker jeg drivknuter, hjullager el. l, siden det blir en forandring etter at bilen har vært jekket/heist opp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig kjedelig med en så fin og ny bil.. føler med deg! :(

 

Vibrasjon i rompehullet betyr som regel opplagring/lager på mellomaksel. Høres rett og slett ut som det kan være en produksjonsfeil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig kjedelig med en så fin og ny bil.. føler med deg! :(

 

Vibrasjon i rompehullet betyr som regel opplagring/lager på mellomaksel. Høres rett og slett ut som det kan være en produksjonsfeil.

 

Takk for det. Er det ikke rimelig å tro at en slik feil vil være konstant? F eks kjørte jeg 16 mil til hytta i går med risting/vibrasjoner mer eller mindre hele tiden. Hjem igjen i dag, var det som en helt annen bil! Ikke tegn til unotene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det avhengig av temperaturen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skudd i mørke, men antar bilen din er utstyrt med "Ultra Quattro"? Kan det være den som lager mig av uviss grunn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig opplagring av mellomaksel er konstant ja, og da under pådrag. Kan forsåvidt variere litt i styrke, avhengig av temperatur osv, men ikke slik du beskriver.

 

Interresant den kommentaren til Tim over her...

 

Vet ikke om du har sagt det, men vibrerer det kun under pådrag, eller også når du triller/coaster?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skudd i mørke, men antar bilen din er utstyrt med "Ultra Quattro"? Kan det være den som lager mig av uviss grunn?

 

Den har "gammel" Quattro, ikke Ultra.

 

 

Vet ikke om du har sagt det, men vibrerer det kun under pådrag, eller også når du triller/coaster?

 

Mest merkbart under rolig kjøring, har en følelse av at det er mest i 40-50 km/t og rundt 70. Også i 100+. (Men det er ikke slik at det ikke kan oppstå i andre hastigheter.)

 

Er det avhengig av temperaturen?

 

Tanken har jo streifet meg i og med at bilen har vært fin i sommer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med hastighet, er det noen forskjell avhengig av hvilket gir eller hvor fort du kjører?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med hastighet, er det noen forskjell avhengig av hvilket gir eller hvor fort du kjører?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Se svaret over.

 

Det virker å være uavhengig av hvilket gir jeg kjører i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.