Problemer med trimmet Audi 3b motor

Anbefalte innlegg

Jeg har en trimmet audi 3b motor i en forholdsvis original audi B2 coupe! Sliter med at den ikke går ordentlig, særlig på tomgang og lave turtall!

 

Spec: Borret til over dim og blansert av Sarpsborg motorserice, H-profil råder, JE stempler med 8,6:1 i kompresjonsforhold, KRB kammer med ukjent løft, samt portet topp(utført av Jonus), 3" eksos. Ellers original motronic motorstyring og original turbo. ES tuning har laget map.

 

Jeg har ikke spesielt greie på tuning av motorer osv, men siden denne har lavere kompresjon en standard 3b motor, må den da mappes i henhold til kompresjonsforhold? Eller kan jeg benytte en standard 3b ecu med SMS/MTM 264 chipper?

 

Ellers kunne jeg uansett tenke meg og trimmet ned og fått et mer "daylidriver" karakteristikk over motoren, vurderer derfor og sette på en standard topp og originale 20vt kammer, men er usikker på om dette har noe for seg?

 

Noen som har noen tips til gode løsninger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil jo tro at da ES Tuning laget map til motoren tok de hensyn til kompresjonsforhold, dysestørrelse, kamakselens løft, duration osv osv.

Motoren gikk jo slik den skal da den var nybygget og nytunet?

 

Siden motoren din er alt annet enn standard, vil en standard 3B-ECU med f.eks MTM-chip bli totalt bingo. Motoren vil jo gå - på et eller annet vis - men jeg hadde ikke kjørt annet enn inn og ut av garasjen og evnt opp på en biltralle.

 

Har du lest feilkoder? Siden du har original turbo - K24-7000 - har du ikke enormt med effekt uansett, kanskje 280 hk +/-, men du kan ha en noe annen effektkurve.

 

Setter du på standard kammer må du mappe på nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil jo tro at da ES Tuning laget map til motoren tok de hensyn til kompresjonsforhold, dysestørrelse, kamakselens løft, duration osv osv.

Motoren gikk jo slik den skal da den var nybygget og nytunet?

 

Siden motoren din er alt annet enn standard, vil en standard 3B-ECU med f.eks MTM-chip bli totalt bingo. Motoren vil jo gå - på et eller annet vis - men jeg hadde ikke kjørt annet enn inn og ut av garasjen og evnt opp på en biltralle.

 

Har du lest feilkoder? Siden du har original turbo - K24-7000 - har du ikke enormt med effekt uansett, kanskje 280 hk +/-, men du kan ha en noe annen effektkurve.

 

Setter du på standard kammer må du mappe på nytt.

 

Takk for svar!

 

Den går brukbart, og det kjennes ut som den effekten du antyder! Om den noen gang har gått som den skal på lave turtall er jeg usikker på, men i følge tidligere eier så har den selvfølgelig det.. Den har en K24-7000 turbo og jeg tror den har org dyser. Har ikke testet den med VCDS.

 

Jeg er usikker på om jeg bør bruke noe særlig tid eller penger på denne motor, og heller kanskje skifte til en standard 3b/aan, evt en org 10v turbo.

Jeg er mest opptatt av at bilen skal være kjørbar og fungere 100%, samt at den bør kunne kjøres på EU kontroll uten problemer med avgass osv. Er ikke ute etter mange hundre hester...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart at det er gjort så mye med motor uten større turbo osv? Kammer, porting og original turbo, høres ut som om turbo vil gå tom for luft på veldig lavt trykk. ES har laget map, har de mappet på rullende landevei/navrulle, eller har de satt sammen et map ut i fra hva som er gjort med motor?

Hva slags ladetrykk har du? Går den magert eller fett?

Hvis map er for oppsettet, ville jeg begynt og lete etter luftlekkasjer.

Håper du finner ut av det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det jo mange feilkilder ute og går.

Du bør leste feilkoder først og fremst. Det kan du gjøre med VagCom/VCDS eller med blinkelampe.

Samtidig bør du sjekke at det ikke er lekkasjer på suge- eller trykksiden av turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har aldri vært i benk, så map vil jeg tro er laget ut i fra oppsettet på motoren.

Det jeg vet er at den bruker noe olje, og kommer etter en stund en del grå røyk fra eksos på tomgang. Ut i fra andres synsing så kan dette skyldes at oljen forsvinner ut i eksos siden på turbo når motoren er varm? Den jager også på tomgang når den er kald.

Har målt kompresjon på alle sylindere og ligger fra 8,3- 8,8 bar. Har også gjort noen enkle grep og nappet ut stikket til temp sensor og lmm, og det virker tilfredsstillende.

 

Er det noen av dere som har formening om det vil fungere med slike lav kompresjon stempler på et originalt oppsett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen av dere som har formening om det vil fungere med slike lav kompresjon stempler på et originalt oppsett?

 

Kjører med 8,5 i komp på min med orginal oppsett og det fungerer ihvertfall helt fint :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan egentlig ikke se noen grunn til at motoren ikke skulle gå pent på tomgang på det oppsettet du nevner her. Med mindre map’et er helt i Ola fjorten.. diagnose er et must,men jeg ville kontrollert registeret nøye.. ikke bare at merkene på motoren stemmer når den står i ØD,men og at kammene står riktig i forhold til hverandre. Sjekk og for vaccum/trykk lekkasjer.

 

Oljeforbruk kan og kødde med lambdasensor.. ang olje forbruk,sjekk om motoren brenner olja,eller om den kommer fra eksos siden av turbo.. sier pluggene at den brenner olja,holder jeg en knapp på ventiltetninger.. er plugga fine,men hvitfarve i eksosen ut av turbo,ta ut lamda å titt ned i hullet.. om lamda er montert rett etter turbo på denne,selvfølgelig.. hvit/grå farve her peker på turbo.

 

Regner vel egentlig at tetningene ble bytta når motoren ble bygget,men siden du ikke gjorde jobben her selv,nevner jeg tetningene.. leger glemmer trossalt sakser og skalpeller inni kroppen på folk...:o

 

S4’n min ga fra seg relativt mye blårøyk når den hadde stått på tomgang litt.. og luktet generellt mye olje av eksosen.. jeg har litt slakk i turbo,men så på pluggene at olja ble brent,og det lå ikke urovekkende mye olje i innsugs slanger etter turbo.. brukte og en del olje.. byttet like gjerne ventiltetninger først,og det kurerte både forbruk og lukt/røyk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får gi dette oppsettet en sjanse. Kan legge til at det står på justerbart kamdrev, denne står på null grader, så da tilsvarer vel dette originalt drev?

 

Skal sjekke lambda sonden og se over vakumslanger og tenning.

 

Takk for nyttig info!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

med trimkammer og porting blir det jo ofte en ruskete gange på tomgang da.

Det har jo ingen hensikt med trimkam porta topp å senka komp for å kjøre med en orginal turbo... er ikke effektmålet ditt høyere en hva du får ut av org turbo ville jeg heller kjørt med en original motor og fått bedre kjørbarhet og "daily karakteristikk"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkelig kvasse kammer og porting kan gi rufsete tomgang og heller svak motor på lave turtall,som Helge sier.. i gamle gode dager hvor man kjøpte de kvasseste kammene,og de største gasserne man kunne få kjøpt til Opel manta’n sin,var det en jobb i seg selv bare å få bilen ut av ett lyskryss.. men fikk ikke inntrykket av at det var greia her..

 

Det mest riktige oppsettet for Nils Erik her ville vel kansje være i noe i nærheten av orginal motor med 7a kammer og en god chip,for eksempel..

Men jeg mener at hvis ikke mappet er helt på jordet,og ikke man har tatt helt av med porting og kammer,burde motoren gått relativt pent på tomgang.. uten å vite noe mer om spec på kammer osv.. turbo vil jo ikke ha for mye å si på tomgang..

 

Er alt av slanger tette og hele,registeret stemmer,ingen feil koder og map er i orden,kan det selvfølgelig være kam/porting og komp komboen gi slapp opplevelse i vanlig kjøring.. jeg ville iallefall sjekka slike ting før en begynner å skifte ut motor og masse greier..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jo ingen hensikt med trimkam porta topp å senka komp for å kjøre med en orginal turbo... er ikke effektmålet ditt høyere en hva du får ut av org turbo ville jeg heller kjørt med en original motor og fått bedre kjørbarhet og "daily karakteristikk"

Mistenker Nils Erik har fått tak i en "hel ved" motor som var verdt å starte med for å kunne bruke den med god samvittighet. :)

 

Er ingen topp du kunne byttelånt med da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mistenker Nils Erik har fått tak i en "hel ved" motor som var verdt å starte med for å kunne bruke den med god samvittighet. :)

 

Er ingen topp du kunne byttelånt med da?

 

Jeg har en komplett AAN motor som jeg evt kan bruke toppen fra, men blei fortalt av KRB trading at disse aan toppene var dårlig maskinert ved uttaket til fordeleren..?

 

Har mulig klart å skaffe tilveie en komplett WR motor med ledingsnett som kunne vært et alternativ til GV motoren som bilen blei levert med fra fabrikk. Men jeg tror i førsteomgang utifra de opplysningene jeg har fått skal beholde den med 3b motoren, så får det heller bli en langtids plan med 10v turbomotor igjen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket at timing / register er korrekt? Har du sjekket for trykklekkasje? Org bensintrykkregulator og dyser?

Gang på gang opplever jeg disse feilene på gamle s2/rs2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har mulig klart å skaffe tilveie en komplett WR motor med ledingsnett som kunne vært et alternativ til GV motoren som bilen blei levert med fra fabrikk. Men jeg tror i førsteomgang utifra de opplysningene jeg har fått skal beholde den med 3b motoren, så får det heller bli en langtids plan med 10v turbomotor igjen!

Som jo helt klart er det endelige målet du bør ha! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket at timing / register er korrekt? Har du sjekket for trykklekkasje? Org bensintrykkregulator og dyser?

Gang på gang opplever jeg disse feilene på gamle s2/rs2.

 

Bensintrykkregulator er jeg usikker på om er org, men dysene tilhører nok 3b motoren. Har ikke sjekket annet en kompresjon, plugger, lmm og tempgiver. Den går veldig ruskete på tomagang og har en lei tendens til å stoppe før hver rundkjøring/lyskryss. Skal også sjekke hvilket løft det er på kammene ved anledning, etter tips fra krb.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensintrykkregulator er jeg usikker på om er org, men dysene tilhører nok 3b motoren. Har ikke sjekket annet en kompresjon, plugger, lmm og tempgiver. Den går veldig ruskete på tomagang og har en lei tendens til å stoppe før hver rundkjøring/lyskryss. Skal også sjekke hvilket løft det er på kammene ved anledning, etter tips fra krb.

 

Sjekk opp hvilken type bensintrykkregulator det er :) Går den for fett vil den stoppe på tomgang, har du falskluft vil den stoppe på tomgang, og har du feil timing feil den også vere trasig.

Har du dump ventil på bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du åpen dumpventil og Motronic, så vil motoren få for fet blanding og stoppe ved lyskryss. Jeg har prøvd det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten oppdatering:

 

Har skiftet turbo og fått bukt med blårøyk og vond lukt, har også skiftet noen vakumslanger som var dårlige, men sliter fortsatt med at den jager på mellom 500-700 omdreininger, før den tilslutt stopper...

Når jeg napper ut stikket til tomgangsregulatoren så går den stabilt på ca 1100 omdreininger, og virker ellers ok.

 

Har ingen dump eller resirkuleringsventil, den er blendet.

 

Andre forslag til hvorfor den ikke klarer å regulere tomgangen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som tomgangsventilen din er utslitt, hadde samme problemet på min bil.

Den går forbi det originale stoppunktet sitt også åpner den på "feil side" Når tomgangen prøver å regulere, så stenger den igjen før den rekker og åpne på riktig side og motoren kveles.

 

Litt vrient å forklare men du ser det om du demonterer tomgangsregulatoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Ja, har testet med annen tomgangsventil, med likt resultat. Har også testet en annen ecu, med likt resultat. Har ohmet ecu tempsensor og luft tempsensor.

Har hatt ut Lambdasonden, den var ganske svart..

 

Sjekket timing på svinghjul, fordeler og utvendig kamdrev. Sjekket delenummer dyser, og det er org 3b dyser.

 

Ohmet pluggkablene mellom fordelerenden og enden som går inn på pluggene. Oppdaget at sylinder 1 hadde 5,7 k-ohm, sylinder 4 hadde 4,3 k-ohm og sylinder 5 hadde 3,7 K-ohm.

Ut i fra hva jeg har funnet ut så skal selve hetten inn på pluggene ha 5k ohm motstander+ 1k ohm i fordeler enden, altså 6k ohm totalt pr kabel?

 

Kan dette være synderen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.